Dat de retail wereld door internet is veranderd dat is inmiddels wel duidelijk. Volgens de Emerce zal in 2020 52% van de aankopen online gedaan worden. Een omnichannel strategie en een mobiel vriendelijke site zijn essentieel om bij te blijven. In dit blog tonen we omnichannel en m-commerce cijfers en tips. Als bonus delen we tien interessante e-commerce weetjes.

Omnichannel

We kunnen er niet omheen dat de inzet van meedere kanalen een trend is. De inzet van verschillende kanalen draagt bij aan een hogere conversie. Maar wat wijst de praktijk nu eigenlijk uit?

Beweegredenen
Uit onderzoek van Forrester blijkt dat het grootste deel van de retailers kiest voor een omnichannel strategie omdat klanten het verwachten (62%) en/of veel concurrenten het al aanbieden (55%). Daarnaast zien ze er concurrentievoordelen in (36%), draagt het bij aan klanttevredenheid (36%) en de omnichannel shopper heeft een hogere lifetime value (35%). Het blijkt echter dat de helft van de onderzochte bedrijven een omnichannel team heeft dat (bijna allemaal) moeite heeft met de uitvoering. Dat verklaart ook waarom 40% van de retailers moeite heeft met het integreren van systemen in hun kanalen.

Wensen van de omnichannel shopper
Wat wil een omnichannel shopper nu eigenlijk? Voorraad informatie is voor 71% van de shoppers cruciaal bij een aankoop, zelfs 39% geeft aan de winkel niet (of niet snel) te bezoeken als er geen voorraad bekend is. De helft van de shoppers wil bestellingen ophalen in een fysieke winkel. Ook de behoefte om bestellingen snel ontvangen is belangrijk, zo verwacht 41% een bestelling in één uur op te kunnen halen.

Verwachting die de omnichannel shopper heeft van een medewerker
Omnichannel shoppers (68%) verwachten dat een medewerker in een fysieke winkel expert is in de producten die hij/zij verkoopt in de winkel. Zelfs 45% verwacht dat de medewerker expert is in zowel de online als offline producten. Daarnaast verwacht men dat een medewerker, die gebruik maakt van een mobiel apparaat:

  • producten kan opzoeken (50%)
  • de voorraad van een filiaal in de buurt kan opzoeken (44%)
  • eigen voorraad kan zien (43%)
  • basis informatie kan geven (40%)
  • producten kan reserveren om in een filiaal naar keuze op te halen (33%)
  • kan afrekenen (24%)
  • reviews en aanbevelingen kan opzoeken (15%)
  • inzicht heeft in bestellingen per klant en op basis van voorgaande aankopen advies kan geven (8%)
  •  

    M-commerce

    Het mobiel internet gebruik blijft groeien en daarmee ook de mobile commerce (m-commerce). Het aantal bestellingen via een tablet of smartphone stond in 2013 al op ruim 26 miljoen orders met een totale omzet van 1,3 miljard euro. Dit is toch 13% van de gehele e-commerce omzet. Het grootste van de bestellingen wordt gedaan via een tablet, bijna 75%, dit blijkt uit onderzoek van Thuiswinkel.org & Blauw Research.

    Wat wordt er veelal besteld?
    De meeste aankopen worden vanuit huis gedaan, via een smartphone bestelt maar 15% onderweg. De populairste items zijn kleding en schoenen (58%), boeken (30%) en tickets en persoonlijke verzorgingsartikelen (beide 25%).

    Voor- en nadelen van mobile op een rij
    Mobile is altijd bij de hand, er is eenvoudig te bestellen vanaf de bank en het is vele malen sneller dan wanneer een consument moet schakelen tussen verschillende devices. Natuurlijk zijn er ook een aantal nadelen, producten en teksten zijn bijvoorbeeld moeilijker te zien door een kleiner scherm, niet alle toepassingen werken en niet alle sites zijn al klaar voor mobiel. Dit zijn aspecten waar u goed op in kunt spelen bij het mobiel vriendelijk maken van uw website.

    Meer tips over hoe u mobile commerce het beste kunt inzetten? Kom dan op 12 maart 2015 naar E-commerce Insights, deze middag staat m-commerce centraal. Bestel tot 11 januari voordelig Earliest bird tickets.

    Wist u dat..

  • 92,6% van de consumenten design het belangrijkst vindt voor een aankoop
  • 67,4% van de verlaten winkelmandjes in het afrekenproces heeft plaatsgevonden
  • 53% van de consumenten kiest voor een webshop met de laagste verzendkosten
  • Een online shopper in 2013 gemiddeld € 1.376 heeft besteed
  • 74% een grote meerwaarde ziet in de mogelijkheid een product vanuit de winkel online te laten bezorgen wanneer deze niet (meer) op voorraad is.
  • hoge verzendkosten en te laat leveren de belangrijkste factoren zijn voor een negatieve review
  • 64% het belangrijk vindt een online koop offline te kunnen retourneren en direct contant geld terug te krijgen
  • 71% het bezorgmoment van een bestelling wil (mee)bepalen
  • 64% graag online informatie ontvangt over een instore bestelling
  • de websiteverlatingen van Fashion webshops van 58% in 2012 naar 60% in 2013 is gestegen
  •  
    Bronnen: Twinkle top 100, Forrester, Thuiswinkel.org & Blauw Research en Emerce