Blijvend onderdeel bij het optimaliseren van je Google Adwords campagnes blijft de relevantie. Op basis van dit gegeven bepaalt Google je kwaliteitsscore en daarmee de prijs per klik (CPC). Het verdient uiteraard de voorkeur een account zo ver mogelijk uit te splitsen. Wanneer je dit nog niet op orde hebt is het zaak dit eerst te regelen. Dit omvat de juiste advertenties bij de zoekwoorden in de advertentiegroep en relevante landings- of bestemmingspagina’s bij het klikken op je ad. Wanneer men op zoek is naar een rode broek toon je een bezoeker alvast de filterweergave met rode broeken, deze is immers niet opzoek naar andere kleuren. Is een bezoeker opzoek naar een mouwloos shirt dan toon je deze waarschijnlijk de categorie met sleeveless tops etc. En hier zit hem het venijn, het liefst wil je dat deze categorie bijvoorbeeld als mouwloze shirts wordt getoond, echter voor elk mogelijk keyword binnen je account een aparte categorie aanmaken is niet werkbaar en wenselijk.

De oplossing? Dynamische landingspagina’s waarop je het zoekwoord welke is geactiveerd door de gebruikte zoekterm(en) laat terugkomen. Dit kan je doen door het gebruikte zoekwoord mee te geven in de url. Dit met de zogenoemde Valuetrack parameters van Google.

Door Valuetrack-parameters toe te voegen aan de bestemmingsurl van je advertentie kan informatie worden doorgegeven. Aan de url van je advertenties voeg je allereerst een vraagteken (?) toe gevolgd door de naam van de eerste parameter in dit geval zoekwoord met daarachter een = teken, gevolgd door de Valuetrack parameter {keyword} welke door Google wordt vervangen met de gebruikte zoekterm(en).

http://www.urlvanjewebshop.com/producturi/?zoekwoord={keyword}

Deze informatie kan je vervolgens gebruiken om bijvoorbeeld de titel van je categoriepagina of bestemmingspagina aan te passen. Dit kan de relevantie van je landingspagina voor een bezoeker verhogen (bezoekers blijft waarschijnlijk langer op de pagina omdat deze direct vindt waar hij of zij naar op zoek is). Een andere mogelijkheid is het genereren van een korte omschrijving op basis van het zoekwoord.

Het ophalen van de informatie op de bestemmingspagina kan doormiddel van een kleine code aanpassing. Met een aanpassing in je webshop software kan de informatie uitgelezen worden uit de url. Dit is voor een developer relatief eenvoudig. In Magento zou je dit op de volgende manier kunnen doen:

getRequest()->getParam('zoekwoord'))
    {
        echo '

'. Mage::app()->getRequest()->getParam('zoekwoord'). '

'; } else { echo '

'. $_category->getTitle() .'

'; } ?>

Wanneer je gebruik maakt van een {keyword} Valuetrack parameter in de bestemmingsurl beoordeelt Google met de AdsBot-Google de kwaliteitsscore van het zoekwoord zowel met als zonder ingevulde {keyword} parameter. Zorg er daarom voor dat er een standaard titel wordt getoond wanneer er geen zoekwoord parameter is meegegeven. De reden is waarschijnlijk om te voorkomen dat de kwaliteit van de landingspagina op deze manier te eenvoudig te beïnvloeden is. Op zich is het logisch dat Google dit doet, anders zou het te eenvoudig zijn om je kwaliteitsscore te verbeteren. Maar uiteraard gaan we dit zelf omzeilen. Wat namelijk wel kan is zelf het zoekwoord toevoegen aan de bestemmingsurl (dus zonder het gebruik van de Valuetrack parameter).

Stap 1
Voeg het zoekwoord toe aan de url van de bestemmingspagina.

http://www.urlvanjewebshop.com/producturi/?zoekwoord=rode%20schoenen

In bovenstaande url is het zoekwoord rode schoenen handmatig meegegeven. Hierin vervangt %20 de gewenste spatie. Dit om te voorkomen dat de url wordt afgebroken.

Stap 2
Voeg op zoekwoordniveau de bestemmingsurl toe aan het zoekwoord.

Bestemmingsurl per zoekwoord Google Adwords

Vervolgens wordt per zoekwoord een aparte (dynamische) landingspagina getoond. Voor Google is deze techniek niet traceerbaar.

Stap 3
Om duplicate content te voorkomen is het aan te bevelen een canonical tag te plaatsen naar de originele product- of categorie pagina. Immers voor elk zoekwoord wordt een ‘nieuwe’ pagina gecreëerd. De Ads-bot van Google volgt deze niet (volgens deze bron), de normale Google Bot echter wel, precies wat de bedoeling is.

Done!

Een mogelijk probleem is dat deze techniek onduidelijkheid te weeg kan brengen bij klanten. De dynamische landingspagina met daarop bijvoorbeeld een aangepaste categorietitel is bijvoorbeeld via de reguliere navigatie niet meer te benaderen. Een oplossing kan zijn om dit aan te geven op de pagina.

Onze producten voor uw zoekopdracht: Zoekwoord

Een andere vraag die je kunt stellen is of dit een vorm van Cloaking is. Hier is dit niet het geval. Bij Cloaking wordt een andere pagina getoond aan een zoekmachine dan aan gebruikers, bij deze techniek ziet zowel de zoekmachine, als de gebruiker dezelfde pagina.

Tot zo ver, mocht je nog vragen hebben naar aanleiding van dit artikel dan helpen we je graag verder. Veel succes!