Categorieën
Nieuws

Do’s en Don’ts op Social Media

We kunnen er niet meer omheen, de social media. Gelukkig weten steeds meer bedrijven dit ook en zien we dan ook de leukste creaties voorbij komen! Maar hoe zorg je er nou voor dat je die originele post hebt? Of wat moet je als bedrijf überhaupt plaatsen op social media?

Messages steeds populairder

Social media kennen langzamerhand al honderden miljoenen actieve gebruikers, bijna iedereen die over internet beschikt is actief op social media. De chatfuncties worden ook steeds populairder, zo heeft Facebook Messenger in january 2016 800 miljoen maandelijkse actieve gebruikers. {{cta(’92d9b46d-0b71-4edf-ba4e-ebfc89a9ef5b’,’justifycenter’)}}En ook WhatsApp ziet een stijgende lijn in het gebruik van hun dienst. Deze stijging is niet voor niets, speel hier dus op in! Hoe snel social media nieuwe gebruikers genereren zie je hier.

Strategie

Met zoveel gebruikers is het natuurlijk aantrekkelijk om als bedrijf social media in te zetten. Echter wordt dit vaak onderschat, er komt namelijk meer bij kijken dan verwacht. Je hebt voor social media, net als alle andere communicatie uitingen, een strategie nodig. De keuze voor relevante theorieën en strategieën hangen samen met de positie van het bedrijf. Vandaar dat we hieronder een kleine checklist samenstellen waaraan een social media strategie moet voldoen.

  1. Start met een research, wat zijn voor jou belangrijke kanalen en hoe zet je deze in? Bij de eerste stap kijk je ook naar je eigen bedrijf, wie ben jij precies en wat wil je graag met je producten/diensten bereiken? Uiteraard is het ook goed om te kijken wat anderen van jou vinden.
  2. Zelf doelen stellen is ook heel belangrijk, wat wil je bereiken met de inzet van social media? Deze doelen formuleer je SMART.
  3. Nu je weet wat je wilt bereiken is het van belang om je doelgroep vast te stellen, dus wie wil je bereiken?
  4. Zorg ervoor dat je duidelijk stelt hoe je het wilt bereiken. Wat is je interne beleid voor social media?
  5. Hierna volgt uiteraard de creatie, oftewel, hoe zien de communicatiemiddelen eruit? Welke content ga je gebruiken en wanneer? Er zijn handige tools die je kunt gebruiken om berichten in te plannen, dit kan bijvoorbeeld met Hootsuite of Coosto. Pas dan wel op dat je onthoudt wat je hebt ingepland, dubbele of ongepaste posts zijn niet heel handig.
  6. De plek waar je de posts gaat plaatsen, zijn de door jou uitgekozen kanalen.
  7. Ten slotte is het belangrijk dat je niet vergeet dat het laatste proces even belangrijk is als de hiervoor genomen stappen. Het meten en beheren van je social media kanalen zorgt ervoor dat er een evaluatie plaats kan vinden.

Wat kun je doen om jouw social media te verbeteren?

Kracht van de #Hashtag!
Het is allemaal begonnen op Twitter en je kunt er niet meer omheen, de Hashtag. Het teken kan helpen bij de naamsbekendheid van jouw bedrijf. Gebruik bijvoorbeeld een vaste hasthags in de posts die je plaatst. Ook kun je een ludieke actie op touw zetten door een eigen Hashtag campagne te creëren zoals in het voorbeeld hieronder. Maar pas op, plaats niet meer dan twee #’s in één post. Het is ook leuk om de online Hashtag offline te halen in een campagne.

Don’t forget to answer
Het is vaak gezegd, maar doe het ook echt: reageer op reacties van klanten. Als je op social media actief bent, ben je ook kwetsbaar. Mensen houden er nou eenmaal van om te reageren, dit kan positief of negatief zijn. Probeer als bedrijf altijd te reageren, hiermee laat je zien dat je betrokken bent. Klanten willen het idee hebben dat ze praten met echte mensen en niet met robots, maak je reacties dus persoonlijk.

Content
Het is al vaker genoemd in onze blogs, maar content is enorm belangrijk. Er is op de social media een duidelijke verschuiving zichtbaar van tekst naar media. Maak gebruik van deze verandering en zorg dat je content zo goed is dat mensen het gaan delen. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door in te spelen op de actualiteit.

Media
Hierboven is het al kort genoemd, media wordt steeds belangrijker. Zorg ervoor dat de afbeeldingen die je gebruikt van goede kwaliteit zijn én dat ze de juiste afmetingen hebben. Hier vind je een handige sheet met de juiste afmetingen voor elk medium.

Kijk uit voor deze valkuilen!

Doe alleen wat in je macht ligt
Pas op dat je niet té enthousiast bent en daardoor te veel gaat posten. De social media zijn leuk, maar welke kanalen passen nou echt bij het bedrijf en ondersteunen de door jou gekozen branding? Probeer hier een keuze in te maken want, het is beter om je te specialiseren in 2 kanalen dan dat je er 6 voor de helft onderhoudt. De tijd voor het onderhouden van social media wordt vaak onderschat.

Volgers kopen heeft geen zin
Het kopen van volgers heeft geen zin wanneer deze niet relevant zijn. Het klinkt zo verleidelijk, meer volgers, want meer volgers leidt toch tot meer bekendheid en betrouwbaarheid? Helaas is dit niet zo. {{cta(’19e6b859-c24f-4db3-b054-09132e550b22′,’justifycenter’)}}Het is beter om te investeren in relevante volgers om een band met ze te creëren. Uit onderzoek blijkt dat je beter kunt investeren in de relatie met je volgers dan alleen maar te kijken naar nummers.

Zorg voor afwisseling
Het komt vaak voor en het is ook helemaal niet gek, een overload aan informatie over het bedrijf. De pagina van jouw bedrijf, gaat alleen maar over jouw bedrijf en hier gaat het mis. Het is ook goed om iets anders te delen, waarom zou je dit niet doen als het alsnog relevant is voor de volgers? Maar zoek ook interactie met je volgers, dit kun je bijvoorbeeld doen op een humoristische manier.

Zet het kanaal op de juiste manier in
Gebruik het kanaal waar die voor bedoeld is, het is namelijk zo verleidelijk om alle updates te kopiëren en te plaatsen op de verschillende kanalen. Op Facebook doen persoonlijke berichten, foto’s en video’s het juist goed. Twitter is meer geschikt voor korte informatie en nieuwsberichten, maar ook hier doen afbeeldingen het goed. Instagram is een relatief nieuw kanaal voor bedrijven, maar erg geschikt om een community te creëren. Het is daarnaast een plek om je volgers bij je bedrijf te betrekken en een kijkje in de keuken te geven. WhatsApp is ook in opkomst, met name op het gebied van customerservice. In ons blog lees je hier meer over. Ten slotte is LinkedIn met name interessant voor B2B webshops.

Bij social media komt veel meer kijken dan bedrijven in eerste instantie verwachten. Het is daarom van belang dat de keuze voor de social media kanalen goed overwogen wordt.