Het is natuurlijk wel zo gemakkelijk om gewoon de productteksten van de leverancier in je webshop te gebruiken, maar slim is het niet. In dit artikel vertel ik waarom het toch echt loont om zelf unieke productteksten te schrijven (of te laten schrijven).

Onderscheid je van de concurrentie

Je bent vast niet de enige webshop die product X verkoopt. Laten we zeggen dat er nog 20 webshops zijn die hetzelfde product aanbieden (in de meeste gevallen zullen het er natuurlijk nog heel veel meer zijn). Als al die webshop eigenaren de productomschrijving van de leverancier overnemen, ziet Google dus meer dan twintig keer dezelfde content. En omdat die dubbele content niets toevoegt voor bezoekers, waardeert Google dat niet. Unieke productteksten zorgen voor betere posities in de zoekresultaten. Onderscheid je dus van de concurrentie met unieke teksten.

En niet alleen Google ziet graag een unieke producttekst. Stel ik ben op zoek naar een strijkijzer van Philips. Even googelen en ik krijg een enorme lijst met zoekresultaten van webshops die dit strijkijzer verkopen. Allemaal voor ongeveer dezelfde prijs. Waar het gros van de webshops mij de standaard productomschrijving toont, is er één webshop die mij veel meer informatie biedt over het product. Handig! En als de prijzen toch overal hetzelfde zijn, bestel ik daar.

Philips strijkijzer
De producttekst van Philips wordt door veel webshops gebruikt

Adviseer de koper en neem twijfels weg

Als je zelf productteksten gaat schrijven, moet je nadenken over je product. Dit is misschien nog wel het grootste voordeel van het schrijven van unieke productteksten. Want waarom moet iemand dit product kopen? Voor wie is het product geschikt? Wat zijn de voordelen? Wat zijn de specificaties? Etc. Als ik in een winkel een product wil kopen en daar vragen over heb, kan ik die stellen aan een verkoper. In je webshop biedt de producttekst je de kans om bezoekers te informeren. Hier kun je mogelijke vragen die ze hebben over het product beantwoorden en eventuele twijfels wegnemen.

Naast uitgebreide productteksten biedt Wasmachine.nl bezoekers praktische video’s, waarin ze veel vertellen over het product. Een productomschrijving hoeft dan ook niet alleen tekst te zijn.

wasmachine.nl
Productvideo op wasmachine.nl

Branding: Geef je webshop een gezicht

Tot slot zorg je er met zelfgeschreven productteksten voor dat je merk beter blijft hangen bij bezoekers. Elk bedrijf heeft een eigen gezicht en tone of voice nodig. Met unieke productteksten in je eigen stijl, zorg je ervoor dat je niet slechts een van die vele generieke webshops bent. Schrijf boeiende productteksten die bezoekers echt adviseren bij het doen van een aankoop. Dit helpt om klanten aan je merk te binden, zodat ze niet alleen nu, maar ook een volgende keer weer iets bij jou kopen.

Lush.nl heeft een unieke, eigen tone-of-voice, waardoor het merk veel fans heeft.

lush productomschrijving
Informatieve productomschrijving in eigen tone of voice van Lush

Maar dat kost me veel te veel tijd..

Helaas zijn er geen shortcuts. Het schrijven van unieke en effectieve productteksten kost tijd. Maar het levert dan ook echt iets op. Heb je geen tijd om voor al je producten unieke productteksten te schrijven? Begin dan met het schrijven van teksten voor een aantal producten. Dat kunnen bijvoorbeeld de producten zijn die je het meest verkoopt of de producten met de hoogste marge. Een andere optie is het uitbesteden van je productteksten. Zorg er dan wel voor dat je een tekstschrijver kiest die zich echt verdiept in jouw product. Nietszeggende en generieke productteksten zullen weinig verschil maken.

Kunnen je hulp gebruiken met je productteksten? Neem gerust eens contact op met een van onze market partners.