Waarom zo nadrukkelijk aan de slag met het uitzetten van de cultuur? Omdat ik er van overtuigd ben dat de mensen de organisatie vormen. Het individuele succes en het succes van de diverse teams, maken het succes wat we met elkaar (de organisatie) hebben. Daarbij ben ik, door het lezen van diverse boeken en blogs en het kijken van films en presentaties over dit onderwerp, er van overtuigd geraakt dat een leuke en inspirerende werkplek er voor zorgt dat je met elkaar meer succes hebt.

Work hard Play hard

Het lijkt een inkoppertje, maar we hebben aan den lijve ondervonden hoe het tegen je werkt als er door druk vanuit diverse hoeken (denk aan derden, financiën, aandeelhouders enz.) de focus op plezier kwijt raakt. Als je niet met plezier naar je werk gaat of de druk wordt te hoog, dan ga je met elkaar de focus leggen op de verkeerde punten. Dat voelt krom, verkeerd en is ook lastig te doorbreken.

De fusie als eyeopener

We wisten dat het anders moest, maar zeker niet waar we moesten beginnen. Grappend kijken we met het huidige team nog wel eens terug op de periode voor de fusie, een periode waarin we bijna elke kwartaal een nieuwe aanpak probeerde in de hoop dat ons dat de rust gaf die we zochten. Een periode van aftasten welke systemen en tools we nodig hadden om ons werk optimaal te kunnen uitvoeren. Het bleef bij trial and error…
Tot het moment dat we gingen fuseren. Die stap heeft mij nogmaals duidelijk gemaakt hoe zeer het succes en de cultuur wordt bepaald door mensen die je in je team hebt.

Het vervolg van ons culture journey

In ons vorige blog heb je kunnen lezen hoe we met elkaar de cirkel van Simon Sinek hebben ingekleurd. Vanuit de kracht van je bestaansrecht invulling geven aan je dagelijkse werk geeft enorm veel rust en richting. Om de cultuur verder richting te geven zijn we de dialoog aangegaan rondom kernwaarden. Uiteindelijk kwamen we op het punt dat we allemaal hetzelfde dachten. Namelijk dat we kernwaarden vaak maar wazige management containerbegrippen vonden, die verder weinig gevoel oproepen. Daarnaast zijn ze vaak op veel verschillende manieren te interpreteren en dat brengt op zijn beurt weer onduidelijkheid. Daarom hebben wij ervoor gekozen om ze te benoemen als core values. Dit dekt voor ons de lading en geeft veel beter aan dat het waarden zijn die je ook echt van binnen voelt en ervaart.

Core values

In een vrije brainstorm zijn wij met de werkgroep ideeën gaan opperen voor goede core values. Het was bijna surreëel om bij te zijn, we riepen er (afzonderlijk van elkaar) 5 en dit was in 1 klap een welbekend schot in de roos. We zijn, na wat kleine tweaks op basis van feedback vanuit de rest van het team, op de volgende 5 core values gekomen die wat ons betrek de lading dekken:

  • Genieten van wat je doet
  • Vooroplopen in techniek
  • Open en eerlijk handelen
  • Samen gave dingen doen
  • Streven naar perfectie

We hebben na verloop van tijd het team gevraagd hier hun kijk op te geven, niet zomaar even in een 1 op 1 gesprek maar met een camera op hun neus en een microfoon eronder. Zonder dit te forceren of te sturen is hier een super mooi resultaat uitgekomen, een resultaat waar we met zijn allen trots op zijn.

BHAG

Terug naar waar het allemaal begon, de boardroom bij Rackspace. Daar kwam ik in aanraking met de oneliner die mijn kijk op cultuur deels heeft vormgegeven:

“What we all want is to be valued members of a winning team on an inspiring mission”

In de zoektocht naar waar we met elkaar voor knokken, zijn we voornamelijk aan de slag gegaan met het laatste deel van deze zin: an inspiring mission. Die inspirerende missie hebben gevonden aan de hand van het formuleren van de BHAG, dit is een afkorting voor Big Hairy Audacious Goal. In het onze moedertaal laat zich dit het beste vertalen als een inspirerend, richtinggevend en nagenoeg onhaalbaar doel. Een aantal voorbeelden van bekende BHAG’s zijn:

Google: “Organize the world’s information and make it universally accessible and useful”
Microsoft: “Empower every person and every organization on the planet to achieve more”
SpaceX: “Enable human exploration and settlement of Mars”

Die van ons hebben we in verschillende vormen op een whiteboard gehad. De uiteindelijke variant hebben we gepresenteerd aan het hele team en na een periode van bezinning hebben we via ons feedback tool iedereen gevraagd om hier (desgewenst anoniem) zijn of haar voorkeur voor uit te spreken.

Het vervolg van onze reis

Op naar ons volgend blog over de reis naar de voor ons ultiem bedrijfscultuur. Daarin zullen wij onze BHAG met je delen, gaan we dieper in op ons Mantra en maken we een begin met, hoe we onze cultuur proberen te borgen in ons DNA.

Heb je vragen of wil je eens met ons praten over onze ervaringen dan kun je ons bereiken via de Social Media links in de footer van (onderaan) deze site, of stuur een bericht via onze contactpagina.