De vraag die veel e-commerce managers en webshop beheerders vaak stellen is de volgende:“Hoe kan ik met vrijwel dezelfde middelen toch meer omzet genereren?”.

We geven je graag een basisintroductie in de termen en doen een suggestie voor welke tools gebruikt kunnen worden!

Hoeveel procent van jouw bezoekers gaat over tot een aankoop?

Conversiepercentage

Conversiepercentage is één van de belangrijkste KPI’s binnen je organisatie.

Het conversiepercentage kun je zien als een eenvoudige formule:

Conversiepercentage = (Aantal verkopen / aantal bezoekers) * 100

Grofweg komt het er op neer dat je inzichtelijk krijgt hoeveel procent van je bezoekers daadwerkelijk over gaat op een aankoop. Je kunt conversiepercentage op diverse plekken meten, het hoeft niet direct te betekenen dat het puur gericht is op daadwerkelijke verkopen.

Andere doelen kunnen bijvoorbeeld zijn:

  • Het inschrijven voor de nieuwsbrief
  • Het downloaden van een whitepaper
  • Het achterlaten van een reactie

Hoe hoger het conversiepercentage, hoe zekerder je kunt zeggen dat je bezoekers overtuigd zijn.

De titel van het boek “The Art and Science of Converting Prospects to Customers”, (geschreven door Khalid Saleh en Ayat Shukairy) dekt grotendeels de lading. Vrij vertaald naar het Nederlands: “De kunst en wetenschap van het omzetten van bezoekers naar klanten”. Dit percentage is te beïnvloeden door diverse factoren, conversiepercentage optimaliseren is hedendaags een heus beroep te noemen.

Verzamel data zodat je dit om kunt zetten in verbeteringen!

Het verhogen van het conversiepercentage kan alleen als er gedegen onderzoek wordt gedaan in wat er nog te verbeteren is. Daarvoor is het eerst van belang dat je je ‘funnel’ goed hebt opgezet.

Google Analytics

Google Analytics is de bekendste analyse tool voor e-commerce managers als het gaat om bezoekers, bounce rates en conversiepercentage!
In Google Analytics kun je eenvoudig doelen meegeven en deze meten. Het aantal behaalde doelen is van belang voor het conversiepercentage.

Hotjar

Met Hotjar kun je gebruikersgedrag analyseren. Je kunt hotmaps maken van click, scroll en move acties. Dit geeft inzicht in waar mensen het meeste op klikken, hoe ver ze naar beneden scrollen en waar hun muis zich het meest begeeft. Acteer je hier vervolgens naar en zet je deze data om in verbeteringen, dan kun je er vanuit gaan dat je conversiepercentage gaat stijgen!

Pingdom
Wat veel e-commerce managers wel eens vergeten, is het feit dat de snelheid erg van belang is voor de conversie. Met de tools van Pingdom kun je eenvoudig meten hoe snel je website is en wat de punten zijn die verbeterd moeten worden.

Met deze data kun je eenvoudig een actieplan opstellen om de webshop sneller te maken.
Magento ondersteunt bijvoorbeeld standaard Varnish, dit zorgt er voor dat de eerste data al na enkele milliseconden bij de browser binnen is.

Optimizely

Optimizely is een tool die er voor zorgt dat je A/B testing kan doen en deze goed kunt analyseren. Je kunt twee of meer versies van een pagina vergelijken en zo kijken welke beter converteert. Daarnaast kan de tool personalisatie mogelijk maken, wat ook weer kan zorgen voor een verhoogde conversie.

Kwalitatief onderzoek

Naast de eenvoudig te verzamelen data, zoals bovenstaande tools doen, kun je ook kwalitatief onderzoek inzetten. Hierbij vraag je je klanten wat er beter kan en waarom ze tot bepaald gedrag gedreven worden.

Voorbeelden hiervan kunnen zijn:

  • Customer survey: stel vragen over hoe ze de site vinden
  • User testing: het op locatie bekijken van het gedrag van klanten
  • Externe analyse: vraag een derde partij om onderzoek te doen

Pas op voor conversie killers!

Niet geschikt voor mobiel / tablet

Hedendaags zijn de meeste webshops al wel over op een responsive design, echter kan het natuurlijk zijn dat je een verouderde webshop hebt die niet responsive is. Tegenwoordig zitten veel van je klanten op mobiele devices zoals een tablet op smartphone. Hier is een hele grote winst te behalen! Magento 2 is standaard responsive en wij houden met het ontwikkelproces altijd rekening met mobiel gebruik.

Je klanten niet goed voor ogen hebben

Het is van belang dat je weet wie je klanten zijn, wat de wensen zijn van je klanten en hoe je dit om kunt zetten in content en usability.

Vertrouwen niet goed uitstralen
Het uitstralen van vertrouwen is zeer belangrijk, laat zien wie je bent en waarom ze jouw webshop moeten kiezen en niet die van de concurrent. Ook de AVG/GDPR kan nu een signaal zijn dat jouw webshop goed omgaat met de privacy van je klanten.

Klaar voor GDPR / AVG?

Per 25 mei 2018 is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Nu zul je jezelf vast afvragen: hoe kan ik met deze tools toch voldoen aan deze wetgeving?

De meeste externe tools hebben hun privacy policy geüpdatet zodat zij, en indirect ook jij als e-commerce manager, in lijn zijn met de nieuwe wetgeving. Je moet zelf nog wel even in je organisatie opnemen dat je deze tool gebruikt en acteren op de bijbehorende handelingen.