Categorieën
Algemeen nieuws Conversie optimalisatie Online marketing

Boost de conversie van je webshop met Rich Snippets

Rich Snippets: ze zijn er al een tijdje, maar wat zijn het precies? Hoe krijg je ze, en: wat kunnen ze doen voor jouw webshop of website? In dit eerste artikel van een reeks geven we meer inzicht in waarom je deze ‘conversie boosters’ vandaag nog moet implementeren in jouw webshop of website!

Wat zijn Rich Snippets?

Rich Snippets zijn zoekresultaten die verrijkt zijn met gestructureerde gegevens. Ze zijn er in verschillende vormen, maar de bekendste is waarschijnlijk de review sterren in Google. Je kunt je voorstellen dat je hierdoor beter opvalt. Door extra gestructureerde meta data aan de broncode van je webshop of website toe toevoegen, kun je extra nuttige informatie ontsluiten voor zoekmachines zoals Google en social media platformen zoals Twitter en Facebook. Met deze gestructureerde data oefen je invloed uit op de resultatenpagina van een zoekmachine (SERP) of geef je extra lading aan jouw social media posts met onder andere ‘Twitter Cards’ of ‘Rich Pins’.

Boost je conversie

Webshops en websites die Rich Snippets hebben geïmplementeerd merken al de positieve invloed op de conversie, het doorklikgedrag naar hun site. Sommige sites spreken al van een verhoging van maar liefst 70%! Doordat jouw zoekmachineresultaat er uitspringt ten opzichte van anderen, kiezen potentiële bezoekers simpelweg makkelijker voor jouw website dan voor die van de concurrent.

Je kunt je sales boosten door bijvoorbeeld in de SERP een productafbeelding, prijs en beschikbaarheid te tonen. Gebruikers zien meteen wat ze bij jou betalen en of je het product voorradig hebt. Je kunt ook je tweet verrijken met jouw productinformatie middels de Twitter ‘Product Card’ of gebruik Pinterest’s ‘Rich Pins’ om jouw producten bestelbaar te maken van uit een Pin.

3 tips voor implementatie van Rich Snippets

Wij geven je drie tips die je kunt gebruiken bij het implementeren van Rich Snippets:

1. Heb geduld

Nadat de code is toegevoegd aan jouw broncode, kan het enige tijd duren voordat de informatie wordt opgepakt door zoekmachines en social media. Wees dus geduldig. Begin je met een totaal nieuwe site? Implementeer dan gelijk vanaf het begin voor het beste resultaat.

2. Test je implementatie

Om te controleren of je implementatie is gelukt, kun je een test laten uitvoeren door de verschillende validation en testing tools, zoals: Google Structured Data Testing Tool.

Voor Google is het van belang dat je zoveel mogelijk data ook visueel zichtbaar maakt. Verstop je scores of productprijs niet in de code maar maak ze ook zichtbaar voor jouw bezoeker. ‘Nest’ je data goed, anders zijn je inspanningen voor niets geweest.

3. Mix it up

Leg je focus niet alleen op één implementatie. Staat de code open? Implementeer dan direct meerdere oplossingen. Wil je je product in de SERP afbeelden? Neem dan gelijk de Twitter Product Card en Product Rich Pin mee. Pinterest kan (nagenoeg) dezelfde mark-up lezen als Google: dus minimale inspanning, maximaal resultaat!

Wil jij ook meer conversie met Rich Snippets?

Binnenkort gaan we dieper in op het inzetten van Rich Snippets, het vervolg van dit artikel. Houd onze blog dus in de gaten! Lees ook onze blog over conversie optimalisatie.