Categorieën
E-commerce tips Magento Nieuws

Bedankpagina maakt het verschil

Bedankt, merci, gracias, thank you, danke, obrigado, tak etc.
In welke taal u het ook doet, u wilt uw klanten graag bedanken voor hun bestelling, inschrijving of aanvraag. Wanneer een klant een bestelling of aanvraag heeft afgerond komen ze vaak op de zogeheten bedankpagina. Op deze pagina kunt u uw waardering voor uw klanten uitspreken, ze de vervolgstappen uitleggen of verleiden nog even in uw webshop te blijven.

Natuurlijk wilt u uw klanten bedanken, ze hebben immers voor u gekozen en niet voor een van de vele concurrenten. U kunt zich onderscheiden van de rest met een mooi design, een duidelijke boodschap of een leuk filmpje en uw klanten een extra goed gevoel geven over hun keuze voor u.

“Blijf top-of-mind bij uw klanten”

U kunt op de bedankpagina ook duidelijkheid scheppen over de bestelling en eventuele vervolg stappen. Een klant wil graag weten waar ze aan toe zijn nadat ze een bestelling hebben geplaatst. Geef daarom duidelijk aan dat de bestelling in goede orde is ontvangen. Daarnaast kunt u de verwachte leveringsdatum/ -tijd noemen en de contactgegevens van de klantenservice weergeven, voor als ze toch vragen hebben. Duidelijkheid en transparantie is erg belangrijk voor de consument; u schept er extra vertrouwen mee.

Daarnaast kunt u de bedankpagina gebruiken om uw rendement te verhogen. U kunt uw conversie opschroeven door gerelateerde producten weer te geven of door een kortingscode voor een volgende aankoop aan te bieden. U kunt ook uw klanten uitnodigen om zich in te schrijven voor uw nieuwsbrief, u te volgen via sociale media of de aankoop direct te delen via de sociale media. Het hoeft namelijk niet altijd om directe conversies te draaien. Door de extra service via nieuwsbrieven en sociale media kunt u top-of-mind blijven bij uw klanten, waardoor ze terug keren naar uw webshop. Het grote voordeel van de klanten uitnodigen op sociale media is dat u uw netwerk groeit. Klanten kunnen uw berichten liken, sharen, retweeten of pinnen. Hierdoor komt uw merk ook onder de aandacht van het netwerk van de klant. Een trouwe klant is in dat geval geen goud maar platina waard.

De beste bedankpagina die ik tot nu toe tegen ben gekomen is die van CoolBlue. CoolBlue heeft een obsessieve focus op klantvriendelijkheid, zo ook op hun bedankpagina. In het filmpje vertellen de CEO, teamleider pakketjes en een medewerker tevreden klanten over de service van CoolBlue en zorgen ze bij mij in ieder geval voor een glimlach.

Wat u van dit voorbeeld kan leren is dat een bedankje niet altijd heel statig hoeft te zijn om professioneel te zijn en dat u best een beetje van uzelf mag laten zien. U kunt op uw bedankpagina de kernwaarden van uw organisatie laten terugkomen. U kunt laten zien waar u voor staat; zowel qua vormgeving als qua boodschap. U kunt echt een band scheppen met uw klanten. U zal merken dat deze vorm van interactie u rendement gaat opleveren. Om de ideale samenstelling van uw bedankpagina te ontdekken is het aan te raden een A/B of multivariate test uit te voeren. Zo kunt u experimenteren tot u de juiste formule heeft. Een ding zal in ieder geval duidelijk worden: uw bedankpagina maakt het verschil.

Wilt u eens met ons om de tafel zitten om te ontdekken hoe wij u verder kunnen helpen met het optimaliseren van uw bedankpagina? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.