Webshop aan het woord: Maakjeeigensfeer.nl


Deze keer een interview met Jopke Jongen, eigenaresse van Maakjeeigensfeer.nl een Magento shop in sfeerproducten. Jopke runt de webshop en echtgenoot René doet het technisch onderhoud en springt tijdens de pieken enthousiast bij.

jopkeWaarom ben je een webshop begonnen?

Ik ontwerp veel websites en -shops (vanuit mijn andere bedrijf Jop & zo, grafische vormgeving). Door de opgedane kennis, een duidelijke eigen visie op online zaken doen en het vele sparren met ondernemers werd ik zelf ook helemaal enthousiast over het opzetten van een webshop. We hadden reeds de contacten en hebben toen onze stoute schoenen aangetrokken en zijn gestart.

Betreffende onze visie, we zagen dat veel shops simpelweg geen persoonlijk contact mogelijk maakten met medewerkers en eigenaars… Ook service was moeilijk en wij vinden dat dat anders kan en moet. Persoonlijke aanpak is nodig om vertrouwen te krijgen en te houden. En wat heb je te verbergen? Wij wilden laten zien dat je groot kan worden door klein te blijven. Onder het motto van Dromen, Durven en Doen zijn we ons op “gezelligheid in en om het huis” gaan richten. Al snel hadden we niet alleen maar kaarsen en servetten, maar zijn we verder gaan kijken. We vinden het heel leuk om gezellige avonden met vrienden te hebben. Samen koken en borrelen. Vandaar dat de stap naar leuke producten om te serveren en presenteren voor ons een logische volgende stap was. Ook past dat helemaal in het concept van maak je eigen sfeer… Zelf spullen in huis halen om sfeer te maken, met vrienden, familie of gewoon met je eigen gezin.

Zijn er dingen waar je tegenaan liep in het begin?

De verzendkosten

Hoe gaan we die doorberekenen? We wilden niet de volledige verzendkosten vragen om te kunnen concurreren,  dus een directe impact op de marge. Nu hebben we inmiddels betere verzendtarieven, maar lopen we soms nog tegen logistieke dingen aan. Omdat we deels via dropshipment werken, zijn er ook artikelen die uit een ander magazijn komen. Dat kost ons soms dubbele verzendkosten, terwijl we die niet doorrekenen.  Veel consumenten, maar ook webshops vergeten dat je btw moet doorrekenen op de verzendkosten. Zo rekenen wij vanaf € 15 bestelwaarde € 5,75 verzendkosten door. Dat betekent dat we na afdracht btw uiteindelijk maar € 4,75 bijdrage in verzending ontvangen.

B2B

Al snel gingen bedrijven bij ons bestellen. Die wilden graag andere voorwaarden (prijs, staffelkortingen, etc.). We hebben toen snel een module geïnstalleerd om via inlog een B2B account aan te vragen, zodat bedrijven meteen de juiste prijzen konden zien. Door de vele aanvragen voor met name kerstpakketten hebben we nu ook een groothandelsfunctie voor andere webshops en kleine retail. Dat vraagt een hele andere benadering, maar ook hier zijn persoonlijke service en de “gezichten” achter de shop doorslaggevend. Nu hebben we ook een aantal vaste Horeca klanten, we brengen de producten zelf. Zo kunnen de ondernemers zich met hun kernactiviteiten bezighouden en ontzorgen wij in de sfeerproducten die bijdragen aan hun omzet.

AdWords

Enthousiast gingen we aan de slag met AdWords. Lekker breed inzetten. Dat heeft ons ontzettend veel geld gekost en bracht nagenoeg niets op (alleen korte termijn verkeer dat niet echt gericht was). Uiteindelijk ons erin verdiept en aanpassingen doorgevoerd. Een wijze en dure les: zet heel specifiek in en richt je op specifieke zoekwoorden combinaties. Zorg ervoor dat de landingspagina van je site voldoet aan de belofte die je maakt in je AdWords-advertentie. Voor een lange termijn resultaat kan je je beter richten op SEO, maar als je het goed inzet kan AdWords zeker een ondersteunende functie hebben.

Spandoek-pinnen-ja-graag

Verkoop je ook in het buitenland?

België is inmiddels een aardig grote afzetmarkt voor ons. We hebben daar een aantal vaste klanten zitten voor servetten. Ook hebben we al pakketten verstuurd naar Ierland, Engeland, Griekenland, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Denemarken. We hebben Duitsland nog echt wel op ons wensenlijstje staan. We zijn begonnen met Google translate, maar dat is geen aanrader als je serieus indruk wilt maken. Waar Belgen nog wel over de drempel stappen om te bestellen, vereisen Duitsers een aparte aanpak. Dat zou betekenen dat we een Duitse URL moeten vastleggen en de shop helemaal zouden gaan vertalen in het Duits. Maar dat heeft nog meer voeten in aarde. Zoals een Duits retouradres en een andere manier van opzetten van de shop. Duitsers shoppen online op een hele andere manier. Wellicht dat we dit volgend jaar nog aan gaan pakken.

Hoe zou je de strategie van de shop omschrijven?

Wij willen voor consumenten een laagdrempelige online leverancier zijn van sfeer. De focus ligt hier op een extreme en persoonlijke klantenservice, altijd bereikbaar via alle denkbare kanalen. Gewoon altijd transparant zijn en met de voeten in de modder. Concurreren op prijs is niet ons ding, onze service en snelheid zijn belangrijker. Dat wil niet zeggen dat we soms onze tanden even laten zien, je ontkomt natuurlijk niet altijd aan kortingsacties.

Voor bedrijven willen wij partner zijn voor inspirerende kadoartikelen. Uiteindelijk zien we ons over een paar jaar graag als dé sfeergroothandel voor kleine retail en webshops, die niet denkt in producten maar vooral hoe we kunnen bijdragen aan het effectiever en rendabeler laten “draaien” van onze klanten. Daar zouden best hele andere producten en diensten uit kunnen gaan komen.

Maak je gebruik van social media?

In sterk toenemende mate gebruiken wij met name Facebook, Twitter en Google+. Onze doelgroep is daar aanwezig en vooral Facebook heeft voor ons een “olievlek-werking”.
Dit resulteert niet direct in veel meer aankopen, maar wel in inspiratie, beleving en interactie. We zien nu wel dat deze opzet meer verkeer trekt naar de shop en er later besteld wordt via organisch zoeken, omdat men via Facebook van ons gehoord heeft.

Google+ gebruiken we eerder secundair, puur omdat de Google zoekmachine dat meeweegt in rankings. Wij vinden social media belangrijker dan AdwWrds, gezien de lange termijn effecten.

“We zijn al regelmatig in de auto gesprongen om artikelen om te ruilen of breuk op te lossen, nog dezelfde dag! Ja, dat kost veel tijd en geld, maar we houden er klanten voor het leven aan over!”

Wat doe je om je te onderscheiden van de concurrentie?

Wij bieden een hele goede service. Dat begint al bij bereikbaarheid: men kan ons persoonlijk bellen (op een normaal telefoonnummer zonder extra kosten), mailen en zelfs via WhatsApp bereiken. E-mail wordt snel (meestal binnen het kwartier) beantwoord. Een bijzondere positie neemt de online-chat in: direct antwoord op vragen en dat heeft al diverse bezoekers over de streep getrokken bij ons een bestelling te plaatsen.

Daarnaast helpen wij graag bij het uitzoeken van kadootjes en pakken het desgewenst ook feestelijk in. Dat is nog steeds redelijk uniek. Tenslotte denken wij persoonlijk en open mee met bedrijven en horeca die iets bijzonders willen geven of sfeerproducten nodig hebben om hun omzet te verhogen.

 Markt-paardendagen-slabroek-2 Magazijn Gusta en Bolsius

Welke tip heb je voor andere webshop eigenaren?

Een webshop succesvol laten zijn, lukt niet door het er “even bij te doen”. Het is gewoon een fulltime baan. Laat daarnaast jezelf (letterlijk) zien, speel het open en blijf transparant. Zet je gezicht op de shop en laat zien via social media dat je webshop niet alleen maar een technisch online verkoopkanaal is, maar je ook gewoon iedere dag de deur moet openen, er doorheen moet vegen en mensen te woord moet staan. En het bekende cliché geldt nog steeds: doe wat je belooft in je communicatie, wees goed bereikbaar en los klachten altijd op, ook al kost het geld. Je krijgt het altijd terug!

 Wat is de omzet van je webshop

< 100.000

Wil je verder nog iets kwijt over je webshop?

We blijven ontwikkelen, we werken hard aan een nieuwe, vriendelijkere en technisch geavanceerdere webwinkel. We nodigen leveranciers of vakmensen die bijzondere sfeerproducten willen verkopen en hiervoor een serieus, transparant online platform zoeken, graag uit contact met ons op te nemen om eens vrijblijvend te sparren.

 Bedankt Jopke van Maakjeeigensfeer.nl

Wil jij ook geïnterviewd worden over jouw webshop?

Webshop aan het woord: Enveloppenwebshop, Babyshopbambineke en meer!

webshop aan het woord
Deze keer een interview met Tonnie. Met inkoop- en logistieke hulp van haar man runt ze maar liefst zes webshops: enveloppenwebshop.nl, staalband-bandstaal.nl, deweegschaalinbalans.nl, babyshopbambineke.nl, all4kidsshop.nl en debettyball.nl. 

Waarom ben je een webshop begonnen?

“Ik was in 2006 zeer streng bezig met een koolhydraatarm dieet en er waren in die tijd nog bijna geen koolhydraatarme producten te koop. Ik dacht als ik dat probleem heb dan hebben meer mensen dat. Mijn man had een groothandel in verpakkingsmaterialen en ik dacht leuk als ik een stelling in zijn magazijn kan gebruiken dan kan ik wat producten importeren en ook aan anderen verkopen. Hij dacht toen ook, ach ik heb wel een hoekje over. We wisten toen nog niet dat het uit zou groeien tot een behoorlijke online dieet supermarkt.”

Tonnie

Zijn er dingen waar je tegenaan liep in het begin?

“Ik had helemaal geen ervaring op dat gebied, had nog een fulltime kantoorbaan en zag het meer als een leuke hobby erbij. Niet wetend dat het mijn hele tijd zou gaan opslokken en dat ik er na verloop van tijd een fulltime dagtaak aan zou hebben.”

Verkoop je ook in het buitenland?

“Ja, maar dat is beperkt tot België en wat vaste Nederlandse klanten in Spanje.”

Hoe zou je de strategie van de shop omschrijven?

“Elke shop heeft zijn eigen strategie. Bijvoorbeeld in de shop met dieetproducten verkoop ik alleen producten waar ik zelf achter sta, geen wondermiddelen met gebakken lucht, geen pillen of poedertjes met onduidelijke samenstelling, maar kwalitatief goede producten. Ook probeer ik een soort prijzenoorlog te bewerkstelligen voor koolhydraatarme crackers en Dreamfields pasta. Beide producten zijn uitsluitend online te bestellen en de prijzen worden heel hoog gehouden. Ik vind dat ze betaalbaar moeten worden voor iedereen en heb de prijzen dus zo ver verlaagd dat het echt enorm scheelt met andere aanbieders. Met de bedoeling dat ook mensen die minder te besteden hebben dit soort producten kunnen gebruiken.”

weegschaalinbalans

“Ook in de enveloppenwebshop hebben we daarvoor gekozen. Mijn man heeft tot een jaar of 4 geleden een groothandel gehad in verpakkingsmaterialen. Hij weet dus alles over de inkoopmogelijkheden. We hebben gekozen voor inkoop in grote hoeveelheden rechtstreeks bij fabrikanten. Daardoor kunnen we tegen behoorlijk concurrerende prijzen inkopen.  Dat prijsvoordeel geven we weer door aan onze klanten.  We verkopen de belangrijkste dingen die je nodig hebt om te verzenden.  Zoals brievenbusdoosjes,  luchtkussenenveloppen, verpakkingstape, paklijstenveloppen, coexzakken e.d.  We richten ons op webshopshouders, omdat we zelf natuurlijk goed weten wat je daarvoor nodig hebt. Goede producten tegen lage prijzen. “

Maak je gebruik van social media?

“Ja facebook, twitter en beginnend pinterest.”

“Kijk naar je webshop en bestel (al is het maar fictief) regelmatig iets in je eigen shop, dan zie je wat een klant tegen komt tijdens het bestelproces. “

Wat doe je om je te onderscheiden van de concurrentie?

“Ik probeer altijd iets te verkopen dat er niet standaard is, of tegen een veel lagere prijs dan normaal gesproken gevraagd wordt. Probeer ook te denken vanuit een probleem. Als je zelf een probleem ervaart is de kans groot dat anderen dat ook hebben, dus dan is er een markt voor.”

“Toen onze kleinzoon net ging lopen, gleed hij de hele tijd uit op ons parket en er bleken bijna geen antislip sokjes te zijn voor peuters. Nu hebben wij met All4kidsshop een shop met meer dan 150 verschillende soorten antislip sokjes voor peuters en kleuters.”

“Toen ik zelf veel te veel moest betalen voor de verpakkingsmaterialen voor mijn shops begonnen we een shop met betaalbare verpakkingsmaterialen.”

“Toen ik babyshop Bambineke had overgenomen (wetende dat er honderden shops met babykleertjes zijn), heb ik me meteen gericht op exclusieve dingen, zoals doopkleding, baby feestkleding, de Blooming Bath een nieuw zacht babybadje, de Tummy with Mummy een baby/peuterstoel met buikligplateau wat heel goed is voor de ontwikkeling van een baby. Dus duidelijk iets anders aanbieden dan wat anderen al aanbieden.”

tonnie

Welke tip heb je voor andere webshop eigenaren?

“Blijf steeds enthousiast en alert. Kijk naar je webshop en bestel (al is het maar fictief) regelmatig iets in je eigen shop. Dan zie je wat een klant tegenkomt tijdens het bestelproces. Verkoop nooit dingen waar je niet achter staat. Zorg voor snelle en goede levering. Behandel je klant nog beter dan je zelf behandeld zou willen worden.”

“Ook een tip is ga niet onbezonnen beginnen, maar wacht ook niet met beginnen tot je steeds weer nieuwe beren op je weg ziet. Met vallen en opstaan kom je een eind. Begin met iets simpels en leer van je fouten. Wees nooit te star om je bakens te verzetten. Zorg dat je gezond eigenwijs bent maar niet zo dom dat je niet de goede argumenten van anderen op waarde weet te schatten.”

 Wat is de omzet van je webshop

“Genoeg om onafhankelijk te kunnen zijn.”

Wil je verder nog iets kwijt over je webshop?

“Ik zou er uren over kunnen vertellen, ik zie het niet als werk maar als hobby. Ik heb er veel plezier in. Ik heb wel geleerd dingen uit te besteden die je niet perse zelf hoeft te doen. Mijn man en ik zijn beide net in de 60 en zijn wel zover dat we niet meer dan zo’n 20 tot 30 uur per week willen werken. We zien het als hobby na een lang plezierig werkzaam leven, waarin we beiden minimaal 60 tot 80 uur in de week werkten. Zolang we het leuk vinden, blijven we het doen en we bekijken steeds weer: Vinden we het nog leuk? Stoten we iets af? Doen we er iets bij? Wat kunnen we door anderen laten doen?”

 Bedankt Tonnie! 

Wil jij ook geïnterviewd worden over jouw webshop?

Webshop aan het woord: CapKopen.nl

Capkopen.nl

Deze keer een interview met Thijs Loverbos, eigenaar van CapKopen.nl een Magento shop in streetwear caps zoals snapbacks, trucker caps en flexfit petten. Thijs is 27 en runt de webshop en alles er omheen in zijn eentje. 

Thijs Loverbos

Waarom ben je een webshop begonnen?

“Ik wilde altijd al iets voor mezelf beginnen, dat was het plan al toen ik op school zat. Na een paar jaar met de gedachte rond te hebben gelopen en eerst ervaring op te doen bij een werkgever heb ik besloten om naast mijn 40-urige baan een webshop te starten. Inmiddels ben ik fulltime met de webshop bezig.”

Zijn er dingen waar je tegenaan liep in het begin?

“Voornamelijk de administratie en alles wat de belastingdienst van je verlangd (ook al verdien je in het begin nog geen euro, ze willen alles van je weten). Dit is me erg tegengevallen. Hier heb ik echt een tijdje tegenaan gehikt en vervolgens besloten om toch om hulp te vragen van buitenaf, terwijl ik het eigenlijk zelf wilde doen.”

Verkoop je ook in het buitenland?

“Ja, vanaf de start heb ik me naast Nederland ook gericht op België. Na een jaar heb ik een Duitse webshop opgezet: www.capskaufen.de. Met deze webshop bedien ik nu de Duitse en Oostenrijkse markt.

Het liefst zou ik me op heel Europa richtten, maar vanwege de relatief hoge verzendkosten (t.o.v. gemiddelde productprijs) is het op dit moment onmogelijk om competitief te zijn in andere Europese landen.”

Hoe zou je de strategie van de shop omschrijven?

“Ik ben me vanaf het begin bewust geweest dat ik een niche markt bedien. Hierdoor is het overzichtelijk voor me gebleven; de markt, de klanten en het product.

Het assortiment qua stijlen en merken is daarom vrij breed vergeleken met andere aanbieders.

Mijn klanten bereik ik op verschillende manieren (ongeveer: 60% organisch, 20% google shopping en 20% via verkooppartners als bol.com).

Prijzen in de shop zijn vaak ietwat duurder dan die bij de concurrentie, maar er worden geen verzendkosten gevraagd, ook niet als je een product van maar €20,- bestelt. Hierdoor zijn mijn klanten toch vaak goedkoper uit bij mijn webshop dan bij een ander.”

capkopen.nl

Maak je gebruik van social media?

Ja, ik gebruik Facebook, Instagram, Pinterest en Twitter. Facebook gebruik ik het meest, voornamelijk om algemeen nieuws te delen. Instagram wordt af en toe gebruikt voor sfeerfoto’s van de producten. Pinterest wordt ingezet voor een platform waar alle productfoto’s op staan. Twitter werd in het verleden nog weleens gebruikt, maar is eigenlijk niet meer actief.

Ik moet wel zeggen dat ik social media niet zie als een essentieel middel voor mijn webshop. Het is leuk dat het er is en om af en toe wat extra aandacht te vragen, maar met alle tijd die er in gaat zitten is het denk ik niet rendabel.

“Het is belangrijk dat je een webshop systeem kiest waarin je prettig kunt werken, maar waarmee je ook direct genoeg groeimogelijkheden voor de toekomst hebt.”

Wat doe je om je te onderscheiden van de concurrentie?

Ik probeer me te onderscheiden van mijn concurrenten door het bedrijf als specialist te positioneren. Veel van mijn concurrenten zijn grotere winkels die ook veel andere kleding en accessoires verkopen, ik verkoop enkel caps.

In mijn webshop worden vaak nieuwe merken geïntroduceerd die nergens anders in Europa verkrijgbaar zijn. Ook is er op de site veel productinformatie te vinden t.o.v. de informatie die bij concurrenten te vinden is.

Welke tip heb je voor andere webshop eigenaren?

Focus. Zorg dat je jouw doelgroep goed voor ogen hebt en probeer deze op de juiste manier aan te spreken. Bij elke communicatieve uiting moet je het doel en de klant vooraf bepaald hebben en hier naar handelen.

 Wat is de omzet van je webshop

Kan/wil/mag ik niet vertellen.

Wil je verder nog iets kwijt over je webshop?

Als je wilt slagen als webshophouder denk ik dat enkele zaken heel belangrijk zijn:

  • Maak vooraf een uitgewerkt ondernemingsplan. Waarin (naast de financiële en organisatorische zaken) het product, de markt en jouw onderscheidend vermogen goed naar voren komen.
  • Doe goed onderzoek naar welk webshop systeem het best past. Het is belangrijk dat je een systeem kiest waarin je prettig kunt werken, maar waarmee je ook direct genoeg groeimogelijkheden voor de toekomst hebt.
  • Zorg ervoor dat je naast je webshop nog een inkomen hebt of dat je genoeg geld opzij hebt staan om het een tijdje vol te houden. Er zijn namelijk maar weinig webshop eigenaren die in de eerste twee jaar al een fatsoenlijk loon hebben.

 Bedankt Thijs van CapKopen.nl

Wil jij ook geïnterviewd worden over jouw webshop?

Mogen we jou interviewen over je webshop?

interview webshop

Heb jij een webshop en lijkt het je leuk om iets over je shop te vertellen op ons blog? Dan willen wij jou graag interviewen!

Op ons Guapa blog delen we graag kennis over online marketing, conversie optimalisatie, design en andere onderwerpen die voor webshop eigenaren interessant kunnen zijn. Voor de categorie Webshop aan het woord hebben we vorig jaar webshop eigenaren geïnterviewd over hun shop. Deze interviews werden veel gelezen en we kregen er veel leuke reacties op. Dit jaar willen we het iets anders aanpakken en webshop eigenaren niet op locatie interviewen, maar via een vragenlijst per mail.

Waarom zou jij mee moeten doen?

Niets moet, maar dit is een mooie kans om het verhaal rondom jouw shop te delen. Jij kunt mensen meer vertellen over je webshop en andere webshop eigenaren inspireren. Ons blog wordt gelezen door duizenden bezoekers per maand!

Mogen we contact met je opnemen? Laat dan hier je gegevens achter!

[formidable id=18]

Webshop aan het woord: Everlake

Onder de naam 'Webshop aan het woord' vragen we webshop eigenaren waarom ze een webshop zijn begonnen, waar ze tegenaan liepen en of ze nog tips hebben voor mede-webshop eigenaren. 

Het is net iets over twee als we aankomen bij het kantoor van Everlake in Sneek. Hier ontmoeten we Dirk-Jan, oprichter en eigenaar van Everlake, en Lianne die sinds 1 januari dit jaar bij het bedrijf werkt als Webshop manager. Onder de handelsnaam Everlake vallen diverse webshops, zoals waterfiltersonline.nl, Eccellente en onderhoudsartikelen.nl. Een deel van de producten wordt vanuit een klein magazijn bij het kantoor in Sneek verzonden. De andere producten worden geleverd door fulfilment partner Drake & Farrell uit Bleiswijk. Dirk Jan is in 2008 begonnen onder de naam Eccellente en in 2010 is voor de overkoepelende bedrijfsnaam Everlake gekozen.

Wanneer ben je met je webshops gestart?

“Ik ben in 2008 begonnen met de verkoop van espressomachines. Via iBOOD (dat toen net bestond) kocht ik vijf espressomachines van het merk Saeco, omdat ik zelf heel enthousiast was over de machine en de prijs zo gunstig was. Het verkopen van de machines bleek echter lastiger dan gedacht.

De espressomachines werden met verloop van tijd alleen maar minder waard. Toen ze ook voor stuntprijzen bij de Makro werden aangeboden was ik blij dat ik ze allemaal verkocht had. De volgende stap die ik maakte, was het verkopen van koffie. Het probleem daarbij is dat koffie een houdbaarheidsdatum heeft. Ook was het online kopen van je koffie toen nog niet zo’n bekend fenomeen. Vandaar dat ik, geleid door de vraag vanuit mijn klanten, de stap maakte naar onderhoudsproducten voor koffiemachines, zoals filters, ontkalkers, etc.”

Dirk Jan

Wanneer kwam voor jou het omslagpunt?

“Op een gegeven moment begon het echt goed te lopen. Ik had destijds een drukke baan als projectmanager en zat de hele dag in de auto. Aan het einde van zo’n drukke werkdag moest ik ’s avonds nog naar de videotheek om pakketjes af te leveren voor verzending. Toen moest ik een keuze maken en ben ik 100% voor mijn webshops gegaan. Een gewaagde sprong en vrienden en familie raadde het op dat moment ook af, maar ik ben nu heel blij dat ik het gedaan heb.”

“Ik geloof dat focus essentieel is. Ik heb me die eerste tijd volledig op het vakgebied gestort om zoveel mogelijk te leren over o.a. Google AdWords en zoekmachineoptimalisatie en bezocht elk e-commerce evenement dat er was.”

Welke tip heb je voor anderen met een soortgelijke webshop?

Voorraad kost geld. Daar kwam ik zelf al snel achter met de verkoop van espressomachines en koffie. Als ik nu een interessant product tegenkom in een winkel maak ik een foto. Thuis kijk ik dan of het product (eenvoudig) online verkrijgbaar is en of daar nog kansen liggen. Ook kijk ik hoe de online concurrentie eruit ziet en zoek ik uit wat de marge ongeveer is. Vervolgens bied ik het aan in de webshop. Eerst zonder voorraad met een levertijd van 2 of 3 dagen. Als het product dan besteld wordt, koop ik het zelf bij de groothandel of via een andere webshop.  Krijg ik meer bestellingen binnen, dan begin ik met de inkoop van een kleine voorraad van 5 stuks, dan van 10, etc. Zodra ik merk dat er echt veel vraag naar is, ga ik met de leverancier in gesprek. Dat is nog wel eens een uitdaging en het komt zelfs voor dat ik naar de fabriek zelf stap als ik er met de leverancier niet uitkom. Ik heb alleen producten op voorraad die snel verkopen met een omloopsnelheid van maximaal twee weken.

Wat is jullie strategie?

“Wij zetten hoog in op klantenservice. Bij ons is de klant nog steeds koning en als er een klacht is geven we de klant (ook bij twijfel) gelijk. Onze tevreden klanten blijven klant en blijven hun producten in onze webshop bestellen. Daarom werken we ook alleen met partners van hoge kwaliteit. Snelle winst is leuk, maar voor ons is de lange termijn belangrijker omdat we klanten willen behouden.”

“Ook hier komt weer die focus om de hoek kijken. Voor al mijn webshops geldt dat ze pas echt succesvol worden als ik me er volledig op ga richten. Zo start ik ook webshops in WooCommerce. Binnen twee maanden moet de shop goed lopen, anders stop ik er geen energie meer in. Als een webshop goed begint te lopen, zet ik de webshop in Magento, omdat Magento veel meer features biedt zoals uitgebreide marketingmogelijkheden. Ook wil ik zelf feeling houden met de markt. We werken hier op kantoor met z’n tweeën en besteden dus veel uit, maar ik doe nog wel zelf de AdWords campagne. Hier haal ik veel nuttige informatie uit. Ook doen we veel met e-mailmarketing .”

Handelen jullie ook Internationaal?

“Ja, naast Nederland verkopen handelen we ook in België en sinds kort in Engeland met Descaler.co.uk. Verder verkopen we ook veel aan buitenlandse klanten via Amazon, bijvoorbeeld aan Franse en Italiaanse klanten. Het verkopen via Amazon is een relatief eenvoudige manier om te zien of er een markt is voor een product in een land. Zo hoorde ik altijd dat er in Frankrijk weinig kansen liggen, maar via Amazon verkoop ik veel aan Franse  klanten. Als er een kans ligt in het buitenland kijken we of we een lokale partner kunnen vinden. De uitdaging blijft dan wel de klantenservice. Die willen we liever niet uitbesteden, omdat we heel veel leren uit die gesprekken en echt goede service willen bieden. Helaas maakt de taalbarrière dit soms toch noodzakelijk.”

bol
Naast Amazon en eBay verkoopt Everlake ook via Bol.com.

Dirk Jan’s enthousiasme werkt aanstekelijk en hij barst nog van de ideeën voor toekomstige webshops. “Ik heb targets gesteld tot 2018 die ik wil behalen door de huidige shops uit te bouwen, maar ook door weer nieuwe shops te beginnen. Als een webshop een tijdje goed draait en echt winstgevend is, zorgt dat voor budget om weer in een nieuwe shop te investeren.”

“Er liggen nog zoveel kansen op het gebied van e-commerce en er is zoveel potentie, maar veel mensen zijn bang om te investeren in een webshop.”