Rule Based Product Relations in Magento Enterprise

U kent vast het principe van gerelateerde, cross-sell en up-sell producten. Uw klant bevindt zich op de productpagina van een product en u wilt hem of haar graag wijzen op soortgelijke producten van een ander (beter) merk of u wilt laten zien wat voor gerelateerde items er voor dit product bestaan. In de Magento Community editie was dit al mogelijk. Het was echter wel ingewikkeld en arbeidsintensief aangezien de gerelateerde producten handmatig, product per product moesten worden ingevoerd. Met Magento Enterprise is het nu mogelijk om gerelateerde producten, cross-sell producten en up-sell producten automatisch te koppelen aan een product, via rule based product relations.

Het koppelen van de producten doet u door regels aan te maken die op basis van bepaalde voorwaarden de producten koppelt die relevant zijn. Op deze manier kunt u gemakkelijk andere producten uit de zelfde productcategorie laten zien of up-sellen door automatisch duurdere producten te tonen. Met deze feature wordt het ook heel eenvoudig om andere kleurvarianten te tonen of andere geschikte opties. Zo verhoogt u het gebruikersgemak van uw bezoekers en blijft het toevoegen van productrelaties beheersbaar.

Bovendien is de Magento Enterprise editie dynamischer. Het inzetten van regels kan namelijk ook op een specifiek moment door data te selecteren waarop de regel actief moet zijn. Daarnaast is het mogelijk een regel op specifieke klantsegmenten toe te passen. Zodoende kunnen de getoonde producten van tijd tot tijd verschillen. Het doel is immers zo relevant mogelijke producten te tonen en uw gemiddelde bestelwaarde te verhogen!

In de onderstaande video legt Marthijn uit hoe u rule based product relations van Magento Enterprise kunt instellen en toepassen.

Magento Enterprise Automated Email Marketing Rules

In een eerder blog schreven we al over de marketing en promotiefeatures van Magento Enterprise. In deze blog gaan we dieper in op de automated e-mail marketing reminder rules.

Magento Enterprise is een zeer compleet e-commerce systeem met geavanceerde marketing functionaliteiten. Één van de standaard marketingfunctionaliteiten die geleverd wordt is de ‘automated email marketing reminder rules’ module.

Met deze functionaliteit is het mogelijk om de klantretentie te verhogen door middel van het sturen van configureerbare, geautomatiseerde e-mailherinneringen aan klanten die een verlaten winkelwagen of verlanglijst hebben.

Winkelwagenverlaters

Gemiddeld 68% van de winkelwagenbezoekers voltooit hun aankoop niet en verlaat vroegtijdig de winkelwagen. Dit blijkt uit een onderzoek van het Baymard Instituut, een onafhankelijk web usuability onderzoeksinstituut uit het Verenigd Koninkrijk.
Het versturen van e-mailherinneringen is een effectieve manier van remarketing om verlaten winkelwagens alsnog te doen converteren en tegelijk top-of-mind te blijven.

“Zoveel mogelijk twijfelaars alsnog over de streep trekken”

Het is wellicht onmogelijk om alle winkelwagenverlaters te overtuigen om toch te kopen, sommige klanten hebben namelijk nooit de intentie gehad om überhaupt de aankoop te doen. Toch is het de moeite waard om zoveel mogelijk twijfelaars alsnog over de streep te trekken. Dit kan bijvoorbeeld door het geven van een persoonlijke korting. Een klein percentage extra kopers overtuigen kan op lange termijn veel extra omzet opleveren.

Verlanglijstjes

De zogenaamde ‘wishlist’ is een functionaliteit die klanten de mogelijkheid geeft om producten in een persoonlijke verlanglijst op te slaan en indien gewenst te delen met anderen.

Klanten die gebruik maken van een verlanglijst zullen bovengemiddeld geïnteresseerd zijn in de producten op de lijst. Het is zeker waardevol om deze groep klanten nog eens een subtiele reminder te sturen.

XML Sitemap in Magento

Om een zoekmachine wegwijs te maken bij het indexeren van uw webshop kan het inzetten van een XML sitemap een zeer effectieve toevoeging zijn. Op deze manier weet een zoekmachine welke pagina’s aanwezig zijn binnen uw webshop en welke volgens u opgenomen moeten worden in de index. Omdat er regelmatig nieuwe pagina’s bijkomen (nieuwe producten, nieuwe categorieën) of pagina’s verdwijnen (producten uit voorraad) is het zaak om de XML sitemap regelmatig te updaten. Zodoende is de XML sitemap een representatieve weergave van alle inhoud op uw webshop van dat moment. Dit kan gelukkig geautomatiseerd worden met een zogehete cronjob.

Binnen de XML sitemap kan aangegeven worden welke pagina’s de meeste prioriteit hebben. Hiermee geeft u aan welke pagina’s u in ieder geval graag wilt laten indexeren (let op: dit is slechts een aanwijzing voor een zoekmachine, deze hoeft zich daar niet aan te houden). Deze prioriteit kan variëren van 0.1 tot 1.

Wanneer er een XML sitemap aangemaakt is moet deze nog ingediend worden bij de gewenste zoekmachines. Dit kan via de webmastertools die de zoekmachine zoals Google daarvoor beschikbaar stellen.

Hoe u een XML sitemap aanmaakt binnen Magento, hoe u een cronjob daarvoor instelt en hoe u de XML sitemap indient bij Google leggen we uit in onderstaande video.