E-commerce Newsupdate Week 30

e-commerce-update-week30
Kennisdeling is een van de belangrijkste kernwaarden van Guapa. We volgen de trends en ontwikkelingen in de snel veranderende e-commerce markt en zetten deze voor u op een rijtje in onze wekelijkse nieuwsupdate.

Laadsnelheid webshop steeds trager

Afgelopen jaar zijn de laadtijden van veel grote e-commerce sites flink opgelopen. Het duurt steeds langer voordat de pagina’s helemaal geladen zijn volgens een onderzoek van Radware. Dit zou voornamelijk komen doordat pagina’s steeds zwaarder worden. De grootste boosdoener wat de laadtijd betreft zijn de afbeeldingen. Bij de top 100 grootste Amerikaanse retail website is de laadtijd gemiddeld met 49% toegenomen. Slechts 14 van deze webshops hadden binnen 3 seconden hun belangrijkste content geladen. Bij 17 sites lag de interactietijd zelfs boven de 10 seconden.

In de winkelstraat met PayPal betalen

Paypal-betalen-guapa-media
Vanaf afgelopen woensdag kan er in bijna 1500 winkels, restaurants en bioscopen in Nederland betaald worden met PayPal. PayPal maakt het mogelijk om met een app op een smartphone te betalen. Het is dan niet meer noodzakelijk geld of een pinpas op zak te hebben. Bij deelnemende horeca zaken kunnen klanten zelfs via een virtuele menukaart in de app hun bestelling plaatsen. Paypal werkt voor het project samen met MyOrder, een dochter van de Rabobank die al langer betalen met de smartphone aanbiedt. PayPal is hard op weg een van de grootste payment service providers te worden. Nederland is na het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk het derde land in Europa waar Paypal de mobiele betaaldienst via de ‘Check-in’ aanbiedt.

Zie ginds komt de stoomboot

Het is natuurlijk nog hoogzomer maar over een maand liggen de eerste zakken pepernoten al in de schappen. Ook voor webwinkeliers is het verstandig om al eens na te denken over de strategie voor de drukke decembermaand. In 2013 groeide de gemiddelde omzet van webwinkels in december met 20 procent. Helaas voor de consumenten kwam ruim negen procent van de pakketjes niet op tijd bij hun binnen. Het is aan te raden om nu alvast de voorbereidingen te starten in uw webwinkel. Kleine dingen, zoals de mogelijkheid om producten (in stijl) te laten verpakken of een gepersonaliseerd bedankje achteraf, maken al een heel verschil. Onderschat vooral niet het belang van de verwachting van uw klant, zeker met betrekking tot de gecommuniceerde levertijden in deze tijd. Creëer een prettige en organische shopervaring voor uw (potentiële) klant. Jasper Scheffer van Klarna geeft negen tips om u op tijd klaar te stomen voor de grote stroom sinterklaasfans.

RedLaser maakt realtime prijzen vergelijken op google-glass mogelijk

Google-glass-ebay-guapa-media
EBay heeft een app ontwikkeld voor de Google-glass waarmee gebruikers prijzen kunnen vergelijken. Gebruikers kunnen met hun bril barcodes scannen en de prijs in de app vergelijken met andere on- en offline aanbieders. Bij de woorden ‘Ok glass, scan a barcode’ of het bekijken van de barcode met de bril vergelijkt de RedLaser-app de prijs van het product. RedLaser bestaat al langer en vergelijkt on- en offline prijzen. In 2010 zijn ze overgenomen door eBay zodat zij de barcodescanner ook kunnen toevoegen aan hun eigen apps. Nu maakt eBay de een nieuwe stap door samen te werken met concurrent Google in Glass.

Lek in MailPoet maakt tienduizenden websites kwetsbaar

Eerder deze maand kwam er een lek in MailPoet naar voren. Inmiddels zijn al tienduizenden websites slachtoffer geworden van het misbruik van het lek. MailPoet is een populaire plugin op het eveneens populaire content management systeem (CMS) WordPress. Eenmaal binnen op een WordPress site via MailPoet, is het soms ook mogelijk een achterdeur te creëren op andere sites die op dezelfde fysieke server worden gehost, maar een ander CMS gebruiken, zoals Joomla of Magento. Een snelle upgrade lijkt de enige oplossing. Iedere WordPress-site eigenaar met MailPoet doet er goed aan de nieuwste versie (2.6.7) van de plugin te installeren.

E-commerce Newsupdate Week 27

E-commerce Nieuws week 27

Magento stopt met Magento Go en ProStores

Magento heeft deze week aangekondigd te stoppen met de producten Magento Go en ProStores per 1 februari 2015. Het gaat om zo’n 10.000 kleinere klanten die momenteel gebruik maken van deze producten. Deze webwinkels worden ondergebracht bij Bigcommerce, een ervaren organisatie in het migreren van Prostores klanten.

Magento go stopt

Voor de grotere webwinkels heeft Magento de Enterprise- en Community editie. Hiermee wil Magento zich richten op de grotere klanten. Er komt een opvolger van de Enterprise editie, Magento 2. Community is het open source-platform waar de meeste gebruikers een minimale omzet van 500.000 dollar hebben.

Magento stopt met go ProStores

DHL gaat pakketkluisjes verhuren/verkopen

In 2015 wil DHL pakketkluisjes verhuren en verkopen voor klanten van webwinkels. Deze kluisjes worden bij mensen in de voortuin geplaatst zodat DHL het pakketje daarin kan achterlaten. De ‘pakketbus’ van deze tijd, te huur/koop in verschillende maten. De kluisjes zijn al een succes in Duitsland. Een kluisje huren kan al vanaf € 2,- per maand en kopen vanaf € 99,-. Naast het afleveren zal het ook gebruikt worden voor het retourneren. Met een keycard kan de bezorger het kluisje openen.

Daarnaast zal DHL komen met pakketstations op (in eerste instantie 25) drukbezochte plaatsen. Waar is nog niet bekend. Het grote voordeel is dat klanten 24 uur per dag de gelegenheid hebben het pakketje op te halen. Met de verkregen pincode is het kluisje te openen.

DHL pakketkluisjes pakketstations

Bron: Tweakers

Producten goedkoper in webwinkel dan in supermarkt

Het is de angst van veel retailers. Producten die goedkoper worden aangeboden via de webwinkel van de producent dan via de traditionele retail. Nestlé is een van de eerste producenten die zijn waar tegen een lagere prijs aanbiedt in de eigen webwinkel dan in de reguliere retail. Het project staat nog in de kinderschoenen, maar het lijkt alleen maar groter te worden. Producenten zullen steeds vaker via webwinkels de concurrentiestrijd met hun eigen wederverkopers aangaan.

Nestlé heeft nu een webwinkel voor Zwitserland. Merken als Nesquick, Smarties, Maggi en Kitkat zijn online goedkoper dan bij supermarkten Coop en Migros. Concerns als Unilever en P&G hebben inmiddels ook eigen directe online verkoopkanalen die retailers als concurrent kunnen ervaren. Bij chocolademaker Lindt & Sprüngli is inmiddels een kleine tien procent van de omzet afkomstig uit directe verkoopactiviteiten.

Grote verschillen in online aankopen

In 2013 gaf 83% van de internetgebruikers tussen de 12 en de 75 jaar wel eens iets via internet te kopen, blijkt uit cijfers van het CBS . Dit komt op zo’n 10,3 miljoen Nederlanders. Daarbij gaf zelfs 60% aan in de afgelopen drie maanden nog iets te hebben gekocht. Deze frequente e-shoppers kochten voornamelijk kleding, boeken en boekten vakanties. Er zijn wel grote verschillen in aankopen als er wordt gekeken naar de leeftijd van de koper.

CBS Online Aankopen 2013 Guapa
Jongeren kopen vooral veel kleding en tickets voor evenementen. Bijna 70 % van de internet gebruikers onder de 25 jaar kochten de afgelopen drie maanden iets van kleding of sportartikelen via een webshop. Ouderen kopen ook regelmatig kleding, maar boeken ook vaak een reis of vakantie. De 65-plussers kopen bijna geen kleding online, maar boeken wel graag reisjes via internet en bestellen regelmatig boeken en tijdschriften in een webwinkel.

E-commerce Newsupdate week 26

E-commerce nieuws

In de e-commerce wereld zijn er continu ontwikkelingen gaande. Elke dag worden er honderden blogs gepost over nieuwe tips en tricks, updates, innoverende start-ups en software. Elke week zet Guapa de leukste en meest interessante ontwikkelingen voor je op een rij in onze E-commerce Newsupdate.

E-commerce Europe komt met Europees e-commerce waarborg

E-commerce Europe, de overkoepelende belangenorganisatie van webwinkeliers in Europa, lanceert uiterlijk op 1 januari 2015 een waarborg voor webwinkeliers in Europa. De waarborg moet zorgen voor meer gebruiksgemak en vertrouwen voor klanten die bij een buitenlandse webwinkel willen shoppen. De precieze invulling van het bijbehorende keurmerk is nog niet bekend, maar het staat voor juridische en financiële garanties voor buitenlandse webwinkels. Er bestaan al wel soort gelijke internationale keurmerken/ waarborgen, zo is er Trusted Shops en heeft Emota eerder dit jaar al haar Europese keurmerk gelanceerd.

winkelwagentje Guapa

Beslist.nl gaat grenzen stellen aan gratis account

Per 1 juli beperkt Beslist.nl de mogelijkheden voor de gratis abonnementen. Na vijfduizend gratis clicks moeten webwinkeliers een betaald account nemen voor bereik via Beslist.nl. Toen Beslist.nl ruim drie jaar geleden Google Shopping in ons land introduceerde, presenteerden zij de mogelijkheid gratis te adverteren op hun website via het zogenoemde Starters Account. Op deze manier heeft de vergelijker vele duizenden nieuwe webwinkeliers voor zich weten te winnen, waardoor het aanbod op Beslist.nl enorm groeide. Nu moeten de webwinkeliers overstappen op een betaald account op het moment dat ze de grens van 5000 clicks overschrijden. Ook gaan ze over op een cost per sale in plaats van cost per click commissiemodel. Kijk voor meer informatie op Beslist.nl.

Betere leveringsvoorwaarden kunnen quick-wins opleveren voor webwinkels

Hoge bezorgkosten en lange leveringstijden zijn voor veel mensen een reden om de producten in hun winkelwagentje toch niet te bestellen. Uit een Amerikaans onderzoek blijkt dat 54% van de respondenten afhaakt als de leveringstijd te lang is. Als de levering echter gratis is zijn de ondervraagden wel bereid om wat langer te wachten, 83% geeft aan twee extra dagen te willen wachten als zij geen leveringskosten hoeven te betalen. 58% geeft aan zelfs wel eens extra producten te hebben besteld om te voldoen aan de voorwaarden voor gratis levering. Hier is dus zeker wat te winnen voor webwinkeliers.
Snelle levering Guapa

Neckermann.com maakt snelle doorstart na faillissement

In de ochtend van dinsdag 24 juni heeft de rechtbank van Breda de bestaande bedrijfsonderdelen van Neckermann.com technisch failliet verklaard. De zelfde dag verklaarde het postorderbedrijf en zijn investeerders al dat er een doorstart gemaakt wordt. De nieuwe directie van Neckermann streeft ernaar om, op basis van de in Nederland vertrouwde en bekende merknaam, op termijn een top-5 positie in de Nederlandse e-commerce markt te veroveren. Het bedrijf gaat verder met 15 van zijn 200 werknemers en onderdelen als het call center, de ICT en de logistiek worden in het nieuwe bedrijf uitbesteed aan externe partners. De klanten merken dus weinig van het faillissement. Er is veel kritiek op de snelle doorstart. ‘Volgens de wet moet bij voortzetting van onderneming worden doorgegaan met het bestaande personeel en tegen de bestaande arbeidsvoorwaarden. Dit is een soort truc om dat te omzeilen’ alsdus Ben van Roodhuizen van FNV Bondgenoten. Meteen de volgende dag stond ook de nieuwe website online. Wat er op zou kunnen duiden dat het faillissement en de doorstart gepland was.

E-commerce Newsupdate week 25

Ecommerce-Nieuws-Guapa-Media
E-commerce is een snel veranderende markt. Daarom is het van belang de trends en ontwikkelingen goed in de gaten te houden. Guapa verzamelt de belangrijkste nieuwtjes en deelt deze met u via de wekelijkse Newsupdate. Kennisdeling is één van onze kernwaarden!

Het gaat goed met de Europese E-commerce branche

Afgelopen week vond in Barcelona de Global E-commerce Summit plaats, het jaarcongres van de brancheorganisatie E-commerce Europe. Naast verschillende presentaties van professionals is er ook een groot onderzoeksrapport gepresenteerd. Het gaat goed met de webwinkel branche. In 2013 is de Europese online omzet van B2C producten en diensten met 16,3% naar € 363,1 miljard is gestegen. Dat is zo’n 2,2% van het totale Europese bruto binnenlands product (BBP). De vooruitzichten voor de toekomst zien er nog zonniger uit. Men verwacht dat e-commerce in 2016 een twee keer zo groot aandeel in het totale Europese BBP heeft en dat het in 2020 zelfs is verdrievoudigd. De groeiende omzet heeft ook zijn effect op de arbeidsmarkt. Momenteel zijn er zo’n 2 miljoen mensen werkzaam in de e-commerce branche in Europa.

Ecommerce-Europe-Guapa-Media
Het is wel opvallend dat de verschillende gebieden in Europa zich anders ontwikkelen op het gebied van e-commerce. West-Europa, waar de Benelux onder valt, vertegenwoordigt 49,0% van de totale Europese e-commerce markt en is daarmee de regio met de hoogste B2C e-commerce omzet in Europa. Centraal-Europa, met o.a. Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Polen, volgt met 25,7%. Duitsland is het op een na grootste e-commerce land van Europa en de drijvende factor in deze regio. Zuid-Europa en Noord-Europa zijn een stuk minder actief op de e-commerce markt met aandelen van resp. 11,2% en 8,8%. Oost-Europa is de hekkensluiter. Hoewel de omzet met 47,4 % steeg, blijft het aandeel in de Europese markt steken op 5,3%. De groeimogelijkheden voor ondernemers in de e-commerce zijn duidelijk grensoverschrijdend.

PostNL maakt e-commerce voor versspecialisten mogelijk

Bezorgservice-versproducten-PostNL-Guapa-Media
PostNL heeft in samenwerking met Vershuys.com een thuisbezorgservice ontwikkeld waarmee supermarkten en versspecialisten online bestelde boodschappen snel, gekoeld en kostenefficiënt naar de klant kunnen brengen. De bezorging door PostNL maakt het voor versspecialisten mogelijk om producten via een webwinkel aan te bieden zonder dat ze over een eigen bezorgdienst beschikken. De eerste pilot in de omgeving van Venlo is succesvol verlopen en is inmiddels uitgebreid naar de rest van Limburg. Er wordt op verzoek ook bezorgd in de avonden. In samenwerking met Wageningen Universiteit & Research (WUR) is er een speciale koelverpakking ontwikkeld. Verse boodschappen kunnen op deze manier op de juiste temperatuur aan de deur overhandigd worden aan de consument. Hopelijk breidt PostNL deze bezorgservice binnenkort uit voor versspecialisten door het hele land.

Beacons zorgen voor 19 keer meer interactie met geadverteerde producten

Beacon-Guapa-Media
Vorige week schreven we al over de toename van e-commerce via mobiele telefoons. Ook voor fysieke winkels biedt deze ontwikkeling mogelijkheden. Uit een Amerikaans onderzoek onder 25.000 shoppers blijkt dat het gebruik van beacons ervoor zorgt dat consumenten 19 keer meer interactie hebben met de geadverteerde producten, dat zij 16,5 keer meer gebruik maken van een retailer’s app in de winkel en dat zij 6,4 keer vaker de retailer’s app bewaren op hun smartphone.

Een beacon is een klein apparaatje dat in een winkel kan worden geïnstalleerd. Deze kan door middel van bluetooth-technologie signalen ontvangen en verzenden naar smartphones die zich in of in de buurt van de winkel bevinden. Klanten die hiervoor toestemming hebben gegeven kunnen via hun smartphone gevolgd en benaderd worden. Op deze manier kan een winkelier bijvoorbeeld product informatie voorzien of een kortingsbon versturen naar een klant wanneer deze zich al in de winkel bevindt. Dit is natuurlijk veel effectiever dan een maand van te voren een kortingsbon versturen en maar hopen dat de klanten naar de winkel komen. Het onderzoek, dat is uitgevoerd door inMarket, geeft aan dat beacons de toekomst zijn mits ze juist worden geïmplementeerd. PayPal is momenteel bezig met de ontwikkeling van software die betalen via beacons mogelijk maakt.

E-commerce Newsupdate week 20

02_Ecommerce

In de e-commerce wereld zijn er continu ontwikkelingen gaande. Elke dag worden er honderden blogs gepost over o.a nieuwe tips en tricks, updates, innoverende start-ups en software. Benieuwd naar de leukste en meest interessante e-commerce blogposts van deze week? Wij hebben ze voor je op een rijtje gezet!

1. Ook negatieve klantenfeedback is positief

Volgens Fred Bronner van de UvA is de meeste feedback positief. In zijn onderzoek is naar voren gekomen dat 70 procent van feedback dat wordt gegeven positief is. Als webshophouder kun je dus best vragen naar feedback, dit wordt nog te weinig gedaan. Daarnaast is er niets mis met negatieve feedback, dit is waardevolle informatie waarmee je iets kunt. Natuurlijk is het dan wel belangrijk dat je er ook iets mee doet. De consument is de afgelopen jaren veel actiever op zoek naar informatie via het internet en is ook in staat makkelijk zijn mening openbaar te maken voor een groot publiek. De consument vindt de meningen van anderen ook steeds belangrijker, ze geloven niet zomaar alles wat voorgeschoteld wordt door een organisatie. Meningen worden dus overal gedeeld, dus waarom niet in je eigen webshop? Transparantie is daarbij wel van belang, negatieve berichten dragen bij aan de geloofwaardigheid. Het is beter te weten wat er speelt bij je consumenten dan dat ze zonder dat je weet wat er speelt vertrekken. Op deze wijze kun je blijven verbeteren. Vraag dus om feedback!

2. Reageer niet alleen op negatieve feedback

In Casengo Webwinkel Monitor 2014, een onderzoek onder bijna zestig duizend Nederlandse webshops op het gebied van verkoop, snelheid van de webshop, klantenservice en Social Media. Hieruit is gebleken dat er nog de meeste winst te halen valt uit de klantenservice. Positieve feedback wordt door de meeste webwinkels genegeerd. Op negatieve berichten daarentegen wordt snel en vrijwel altijd gereageerd. Positieve berichten worden graag gedeeld, maak hier gebruik van door erop te reageren. Daarnaast is gebleken dat ruim tachtig procent van de webshops een Facebook-pagina heeft. Echter blijkt dat het merendeel geen koppeling heeft tussen Social Media en de webshop. Benieuwd naar meer resultaten uit dit onderzoek? Deze zijn hier aan te vragen.

Reageer niet alleen op negatieve feedback

3. PostNL

Het is nu ook mogelijk om pakketleveringen op de dag van de bestelling aan uw klanten te laten leveren door PostNL. Om dezelfde dag te kunnen leveren zal PostNL onder andere gebruik gaan maken van fietskoeriers van dochterbedrijf Valid Express. Het is zelfs mogelijk bestellingen binnen een uur te leveren. Daar zijn natuurlijk wel voorwaarden aan verbonden. Consumenten moeten dicht bij elkaar zitten evenals de voorraad. In 2012 heeft PostNL koerier Valid Express overgenomen. Vanuit Valid Express werd same day delivery al aangeboden, maar nu dus ook onder de naam PostNL.

Naast de bezorgservice heeft PostNL ook ruim tweeduizend afhaalpunten. Omdat deze afhaalpunten openingstijden hebben is PostNL al geruime tijd bezig met een pakketautomaat waarbij klanten op elk gewenst moment pakketten kunnen ophalen. Er is echter nog niets bekend over de status hiervan.

4. Meet Magento

Volgende week is het zover, op 21 en 22 mei vindt Meet Magento 2014 plaats in Media Plaza te Utrecht. Twee dagen vol met sprekers, trends en ontwikkelingen. Een mooie gelegenheid om kennis en ervaringen uit te wisselen. Dit is het eerste jaar dat het event twee dagen duurt. De eerste dag is gericht op webwinkeliers die nog géén Magento gebruiken, Magento webwinkeliers die overwegen Enterprise te gaan gebruiken en ontwikkelaars (in de vorm van een Hackathon). De tweede dag is voornamelijk voor webwinkeliers die al Magento gebruiken, webwinkeliers die na dag één meer willen weten en ontwikkelaars.

Het volledige programma staat op Meet Magento, hier zijn ook de kaarten te bestellen.

Natuurlijk is Guapa ook aanwezig, graag tot dan!
Heb je tussentijds nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op.

E-commerce Newsupdate week 17

In de e-commerce wereld zijn er continu ontwikkelingen gaande. Elke dag worden er honderden blogs gepost over o.a nieuwe tips en tricks, updates, innoverende start-ups en software. Benieuwd naar de leukste en meest interessante e-commerce blogposts van deze week? Wij hebben ze voor je op een rijtje gezet!

1. Nieuwe en verbeterde functionaliteiten Google Adwords

Afgelopen week tijdens de Adwords Performance Forum kwamen meer dan 170 online marketing experts bijeen om de meest recente Adwords updates te horen. De grootste uitbreidingen waren zoals verwacht op het gebied van mobile in de Google search ads en AdMob network. Beide helpen met het promoten van mobiele applicaties.

    • Beter bereik

Google is bezig met het verzorgen van een beter bereik voor bedrijven die applicaties willen promoten via AdMob. Door te kijken naar app gebruik, app aankopen en gebruiksfrequentie worden advertenties weergegeven bij consumenten die er daadwerkelijk affiniteit mee hebben.

    • Re-engagement

80% van alle gedownloadde apps worden slechts één keer gebruikt en vervolgens verwijderd. Om de klant opnieuw betrokken te krijgen heeft Adwords een nieuw campagne voor search en display advertising opgezet.

    • Meten is weten

Binnenkort wordt het mogelijk om conversie te meten vanaf het moment van installeren tot re-engagement en in-app aankopen.

    • Beter meten = beter campagnes

Vorig jaar introduceerde Google ‘Estimated Total Conversions’. Hiermee werd de mogelijkheid tot meten uitgebreid waarbij er ook gekeken werd naar telefoon gesprekken en aankopen via verschillende apparaten. Afgelopen jaar heeft Google hier fantastische feedback op ontvangen met als resultaat dat zij steeds meer zullen gaan investeren in dit systeem. Omdat consumenten tegenwoordig massaal aan webrooming (online zoeken, offline kopen) doen, is de focus vooral gelegd op het opzetten van een tool waarmee het mogelijk is om dit soort conversies te meten.

    • Enterprise class tools

Vanwege het stijgende gebruik van mobiele apparaten zijn consumenten constant online. Hierdoor worden campagnes ook steeds meer uitgebreid waardoor de vraag is ontstaan naar meer overzicht en meer tools om campagnes effectief te kunnen onderhouden. Google beantwoord deze vraag door een uitbreiding van de Enterprise tools:

    • Uitgebreide ‘bulk’ acties
    • Uitbreiding automatisch bieden
    • Multi-dimensional data analysis en visualization tools
    • Je eigen ‘lab’ – werk nu eerst je ideeën uit in de nieuwe lab.

 

2. Nederlandse startup gaat strijd aan met vergelijkingssites

De Nederlandse startup Yippie! helpt consumenten om het goedkoopste prijs voor een product te vinden. Hiermee gaat het de strijd aan met grote sites als Beslist.nl en kieskeurig.nl. Het systeem werkt via een plug-in te installeren op populaire browsers als Mozilla Firefox en Google Chrome. Via deze plug-in krijgen online shoppers automatisch een melding wanneer zij een product elders goedkoper kunnen kopen.

yippie

Een fantastisch ontwikkeling voor consumenten, maar voor webshop eigenaren betekent dit een felle concurrentiestrijd. Volgens CEO Maurice Kroon geeft het juist de kleinere webshops een kans om op te vallen tussen de ‘reuzen’.

Inmiddels is de plug-in nog maar een maand live en kent het tot nu toe al 700 actieve gebruikers. Bij slechts prijzen vergelijken gaat Yippie! niet blijven. Op dit moment zijn er plannen om een mobiele app te ontwikkelen en consumenten via de plug-in te waarschuwen voor ‘fraude gevoelige’ webshops. “Het doel is onze diensverlening snel uitbreiden” aldus Maurice Kroon.

yippie!

3. Google zet sociaal netwerk Google+ op een laag pitje

Afgelopen week heeft Google bekend gemaakt dat topman Vic Gundota opstapt. Vlak na de bekendmaking meldden anonieme bronnen zich bij Tech Crunch met geruchten over een verandering in het strategie van Google+.

De bronnen stellen dat Google+ binnen de zoekgigant niet langer wordt gezien als product, maar als platform. Dit zou de concurrentie met andere sociale netwerken als Twitter en Facebook beëindigen en zou dan ook reden zijn geweest voor het vertrek van Gundota. Binnen het Google+ team zou er daarnaast ook flink geschoven worden en lijkt het erop dat een gedeelte van het team op andere projecten wordt gezet. De anonieme bronnen stellen verder dat er plannen zijn om verplichte integraties met producten als Gmail en Youtube stop te zetten.

Volgens de bronnen wijst alles op een einde van Google+. Of we het moeten geloven is de vraag, echter is het duidelijk dat er in ieder íets gaande is.. watch this space!

4. Ambient Commerce: nooit meer nadenken over je boodschappen

Abonnementen op ‘low involvement’ producten. Producten welke in ongeveer dezelfde tijdsbesteding altijd ‘op’ zijn. Zoals haargel of tandpasta. Abonnementen op dit soort producten wordt ‘subscription commerce’ genoemd, en maakt deel uit van het Ambient Commerce. Een soort van winkelen zonder echt te winkelen. Is je haargel op? Niet gevreesd, middels het afgesloten abonnement staat Google Express Shopping elk moment voor de deur. Deze abonnementen zijn vastgesteld op de behoeften van de consument en kunnen op elk moment online gewijzigd worden.

Het ambient commerce gaat zelfs zo ver dat er automatisch drank en/of taart besteld wordt op jouw verjaardag. Deze verjaardag is namelijk vermeld in Google calendar en via verschillende systemen is Google op de hoogte van de aankopen vorig jaar op jouw verjaardag.

Ambient commerce is een ontzettend geavanceerd systeem met vele mogelijkheden, welke Bart Vijfhuizen verder heeft uitgewerkt in zijn blog op Frankwatching.com.

Google-Shopping-Express

5. Zo maak je e-mails geschikt voor smartphones

Maar liefst 91 procent van alle smartphone gebruikers checkt zijn e-mail minstens één keer per dag. De kans dat jouw nieuwsbrief gelezen wordt op een smartphone is daarmee ontzettend groot. Voor de hand liggend dus dat jouw e-mail nieuwsbrieven geoptimaliseerd moeten zijn voor mobiel gebruik. Echter blijkt uit onderzoek dat slechts 10 – 12 procent van alle mailings dit zijn. Volg onderstaande tips van Eric van Hall op Emerce.nl om jouw nieuwsbrief geschikt te maken voor mobiel.

1. Verleid met je onderwerpregel
2. Zorg dat de inhoud makkelijk leesbaar is
3. Zorg dat de inhoud scanbaar is
4. Zet aan tot actie

E-commerce Newsupdate Week 16

In de e-commerce wereld zijn er continu ontwikkelingen gaande. Elke dag worden er honderden blogs gepost over o.a nieuwe tips en tricks, updates, innoverende start-ups en software. Benieuwd naar de leukste en meest interessante e-commerce blogposts van deze week? Wij hebben ze voor je op een rijtje gezet!

1. Google+ open als reclamevehikel voor bedrijven

Afgelopen jaar heeft Google met bedrijven als Toyota, prAna en zelfs het Europees Parlement geëxperimenteerd met het nieuwste reclamemiddel +Post Ads. De nieuwe ontwikkeling van Google werkt via Adwords en maakt het voor bedrijven mogelijk om Google+ commercieel in te zetten.Wanneer een bedrijf meer dan 1000 volgers heeft, krijgen zij de mogelijkheid om posts te promoten via de Google displaynetwerk.

De nieuwe +Post Ads heeft in het afgelopen jaar bij participerence bedrijven geleid tot een zekere stijging in de interactieratio’s. Lees meer over de resultaten en functionaliteiten van de +Post Ads op Emerce.nl.


2. Nederlander verwacht 730 miljoen euro te besteden via mobiel

Mobiele e-commerce oftwel m-commerce blijft stijgen. Uit recent internationaal onderzoek blijkt dat 12 cent van iedere euro dat online besteed wordt in Nederland, uitgegeven wordt via een smartphone of tablet. Naar verwachting zal de omzet van het m-commerce in Nederland dit jaar zelfs met een gigantische 70% stijgen!

Meer weten over de ontwikkelingen van het m-commerce? Lees de resultaten van het onderzoek ‘mobiel in 2014’ op Emerce.nl

3. Six tactics for reducing cart abandonment rates

De verlaten winkelwagen is altijd problematisch geweest voor online retailers. Online shoppers kijken rond, gooien af en toe een product in de winkelwagen en gaan er vervolgens weer vandoor. Van deze ‘winkelwagen verlaters’ keert 75% na een tijd weer terug naar de webwinkel. Bij een vervolgbezoek aan de webwinkel is gebleken dat de kans aanzienlijk groot is dat zij opnieuw dezelfde producten in de winkelwagen zal gooien en dan wél zal afrekenen.

Ervoor zorgen dat de klant weer terugkeert naar de webwinkel is dus zeer belangrijk voor de conversie. Klanten laten terugkeren naar jouw webwinkel en hoe is één van de zes tactieken van Arie Shpyana om de achtergelaten winkelwagen cijfers te verminderen. Lees de overige vijf tips op Econsultancy.com

Abandonment rates
Bron: econsultancy.com

4. Internetgebruikers klikken vaker op Google advertenties

Deze week maakte Google de eerste kwartaalcijfers bekend. Uit deze cijfers blijkt dat het aantal internetgebruikers dat op Google advertenties klikt met 26% is gestegen ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2013. Adverteerders betalen daarentegen 9% minder per klik dan vorig jaar, terwijl analisten een daling van 11.1% hadden verwacht.

De stijging in ‘clicks’ en de daling in prijs is te verklaren vanwege het gebruik van mobiele apparaten. Vanwege de relatief kleine schermen van mobiele apparaten worden organische zoekresultaten voornamelijk ‘onder de vouw’ weergegeven. Daarnaast kosten advertenties gemiddeld minder op een mobiele apparaat dan in de desktop-browser.

Meer weten over de Google kwartaalcijfers? Lees verder op Nu.nl.

5. Vijf tips om de klant van de toekomst te bedienen

Vorige week in e-commerce updates maakten we kennis met Mike, the customer of 2015. Deze week heeft Peter Bakel op Frankwatching.com een vijftal tips geschreven om deze klant van de toekomst te bedienen. Peter geeft onder andere tips over klantfocus, nieuwe technologieën, big data en de customer decision journey.

Bedien de klant van de toekomst met deze vijf tips!

E-commerce Newsupdate Week 15

In de e-commerce wereld zijn er continu ontwikkelingen gaande. Elke dag worden er honderden blogs gepost over o.a nieuwe tips en tricks, updates, innoverende start-ups en software. Benieuwd naar de leukste en meest interessante e-commerce blogposts van deze week? Wij hebben ze voor je op een rijtje gezet!

1. Nederlandse webshopper: Kijken, kijken, niet kopen

In het onderzoek van Forrester is deze week gebleken dat Nederlandse consumenten nog niet helemaal van stapel lopen met het online shoppen. Zo oriënteren de meeste Nederlanders zich nog wel online, maar kopen zij het liefst offline, in de fysieke winkel.

Een goede reden voor traditionele retailers om de digitale strategie nog eens goed onder de loep te nemen. Weleens van touchpoints gehoord? Het onderzoek van Forrester legt deze term nader uit…

2. Meer Nederlandse bedrijven in Google Now

Google Now, de app die je helpt bij het ‘managen’ van je alledaagse bezigheden wordt steeds populairder bij Nederlandse e-commerce partijen. In het najaar van 2013 sloten Bol.com en Coolblue zich als eerste aan bij deze smart app. In de afgelopen maanden hebben Transavia, Pathé en Albert.nl zich ook bij de dienst aangemeld.

Via Google Now is het onder andere mogelijk om een bezorging te tracken, real-time reisadviezen te ontvangen of leuke uitgaansgelegenheden in de omgeving op te zoeken.

3. Google Adwords Remarketing strategieën

Consumenten oriënteren zich veelal online zonder direct tot aankoop over te gaan. Dit komt veel voor bij het kopen van luxe producten. Denk aan tv’s, laptop’s en bijvoorbeeld bankstellen. De beslissingsproces voor dit soort producten is vaak langer dan bijvoorbeeld het kopen van een t-shirt. Tijdens de beslissingsproces kan het zijn dat een consument aan het vergelijken is tussen webwinkels, of even rustig na wilt denken over het product.

In deze periode is het belangrijk om de consument te ‘herinneren’ aan jouw webshop. Dit kan doormiddel van Google Adwords Remarketing. Met remarketing confronteer je doormiddel van display en search advertenties de klant met jouw webshop.

Lees hier de verschillende strategieën om Google Adwords Remarketing op de juiste manier in te steken voor jouw webshop.

4. Benieuwd naar de toekomstige klant? Meet Mike

Klant 2015

5. E-mail blijft beste basis voor klantloyaliteitsprogramma

Hoewel e-mail marketing tegenwoordig naast social media, big data en apps nogal ‘ouderwets’ klinkt, is dit verre van waar. Uit onderzoek blijkt e-mail marketing onder Nederlandse consumenten nog altijd de favoriete middel te zijn voor het ontvangen van reclame. E-mail marketing is voornamelijk heel goed inzetbaar voor het behouden en aanspreken van klantenloyaliteit.

Wil jij weten hoe je e-mail marketing maximaal kunt inzetten? Lees meer over e-mail als klantenloyaliteitsprogramma op Emerce.nl

E-commerce Newsupdate Week 14

Top 5 e-commerce newsupdates – week 14

In de e-commerce wereld zijn er continu ontwikkelingen gaande. Elke dag worden er honderden blogs gepost over o.a nieuwe tips en tricks, updates, innoverende start-ups en software. Benieuwd naar de leukste en meest interessante e-commerce blogposts van deze week? Wij hebben ze voor je op een rijtje gezet!

1. Nieuwe cookie wet is er bijna!

Op dit moment dient er volgens de huidige cookiewet een informatieplicht voor alle cookies. De bezoeker wordt vervolgens gevraagd de cookies te accepteren. In de nieuwe cookie wet zal deze regel niet meer voor alle cookies gelden. Het gaat om cookies afkomstig van affilate partijen, a/b testing en analytics. Uit onderzoek van Zanox en PAN de ACM (autoriteit consument en markt) blijkt namelijk dat deze cookies een dusdanig lage impact hebben op de privacy van gebruikers dat hier een uitzondering op kan worden gemaakt.

De nieuwe cookie wet is inmiddels ingediend bij de Tweede Kamer. Maar wanneer de nieuwe cookie wet officieel van kracht gaat is nog onbekend. Meer weten over de nieuwe cookie wet? Lees verder op zanox.com.

2. Shoppable Hangouts

Onlangs onthulde Google het nieuwste idee op het gebied van online shopping; Shoppable Hangouts. Een fantastisch initiatief waarbij online retailers via een (live) Hangout een selectie producten kunnen showcasen. Tijdens de Hangout kan de kijker de weergegeven producten kopen. Deze productkeuze vindt plaats in de Hangout, maar het bestellen vindt vooralsnog plaats via de desbetreffende webshop. Echter doen er nu al geruchten de ronde dat Google Wallet binnenkort geïntegreerd zal worden. Hiermee zou het gehele bestel- en afrekenproces in de Hangout plaatsvinden!

Lees meer over Shoppable Hangouts op Reloaddigital.co.uk.


3. Experimenteren met gratis leveringen: hoe?

Verzendkosten spelen een belangrijke rol in de beslissingsproces van een consument. Zijn de kosten te hoog, dan is de kans groot dat consumenten elders gaan kijken. Gratis verzending kan daarom een goede manier zijn om klanten op jouw webshop over de streep te trekken. Maar kan dit wel uit?

Lees hoe je gratis verzending het beste kunt inzetten voor jouw webshop op Emerce.nl.

4. Universal Analytics: now out of beta

Universal Analytics is de verzamelnaam voor een aantal nieuwe functies binnen Google Analytics. Deze ‘universal analytics’ zetten de bezoeker en klant centraal en maken het mogelijk betere analyses te maken. Hoewel het afgelopen jaar onderdelen als ‘Measurement Protocol’ en ‘Dimension Widening’ beschikbaar werden gesteld, bleef de rest van Universal Analytics in beta.

Vanaf 2 april zijn echter alle functionaliteiten beschikbaar! Benieuwd naar wat Universal Analytics voor jouw webshop kan betekenen? Bekijk alle onderdelen van Universal Analytics in het blog van cutroni.com.

5. Google test product afbeeldingen in organische zoekresultaten

Een oplettende ‘Googler’ heeft onlangs een productafbeelding gesignaleerd tussen de organische zoekresultaten. Dit zou er op kunnen wijzen dat Google met het idee speelt om afbeeldingen standaard in de organische zoekresultaten te tonen. Direct na de vondst is Google door searchengineland.com benaderd. Google heeft helaas nog geen commentaar gegeven.

Watch this space…

E-commerce News Update week 13

In de e-commerce wereld zijn er continu ontwikkelingen gaande. Elke dag worden er honderden blogs gepost over o.a nieuwe tips en tricks, updates, innoverende start-ups en software. Benieuwd naar de leukste en meest interessante e-commerce blogposts van deze week? Wij hebben ze voor je op een rijtje gezet!

1. “Four things to avoid when creating a tablet experience for customers”

Mobiele commerce is booming! Meer dan de helft van alle Nederlanders is in het bezit van een tablet en het aantal mensen dat online via een mobiele apparaat aankopen doet, blijft stijgen! Hoogtijd dus om ervoor te zorgen dat jouw webshop goed ingericht is voor mobiele apparaten, met name tablets. Maar waar moet je dan op letten en wat moet je vooral niet doen?

Carin van Vuuren geeft in haar blog op Econsultancy.com vier belangrijke punten weer die beter vermeden kunnen worden voor een fantastische customer experience.

2. “6 Must Have Magento Marketing Extensies”

Of je het nu zelf doet, of een online marketingbureau als partner heeft, goede Magento extensies kunnen het werk een stuk gemakkelijker maken. Laat je bezoekersaantallen exploderen en conversiepercentages door het dak schieten met deze Must Have Magento extensies. Speciaal voor de marketing.

Lees de ‘6 Must Have Magento Marketing extensies’ aangeraden door onze marketing specialisten!

3. “NIEUW: Bing Product Ads”

Consumenten zijn visueel ingesteld. Met dit in gedachte heeft Bing ‘Bing Product Ads’ gelanceerd. In principe hetzelfde idee als Google Shopping, maar naar eigen zeggen is ‘Product Ads’ zeer gebruiksvriendelijk en heel uitgebreid. Zo kun je gemakkelijk de weergave van de advertenties instellen op locatie, demografie, dagdeel, tijdstip en nog veel meer.

Gemiddeld worden er meer dan 600 miljoen zoekopdrachten via de Yahoo Bing zoeknetwerk per maand uitgevoerd. Een goede reden om de Product Ads uit te proberen! Lees hier het gehele artikel over Bing Product Ads Marketingpilgrim.com.

4. “Online bestedingen dit jaar naar 12 miljard euro”

Het gaat goed met de e-commerce! In 2013 hebben Nederlanders ruim 10.6 miljard (!) euro besteed online blijkt uit het onderzoek van Blauw Research. Verwacht wordt dat online shopping zal blijven stijgen. Dit is mede veroorzaakt door (daar hebben we het weer) de mobile commerce. Door gemakkelijk, snel en overal tegenwoordig online te kunnen kopen, zal de totale online omzet steeds verder toenemen.

Meer weten over de online consumenten bestedingen? Lees verder op Emerce.nl.

5. “5 tips voor het reageren op negatieve reviews”

70% van de online consumenten laat zich leiden door online geschreven reviews. Wanneer iemand een negatieve review achterlaat, kan dit daarom erg vervelend zijn. Toch is dit ook weer een uitgewezen kans om je als webshop te bewijzen op het gebied van klantenservice. Door goed met negatieve reviews om te gaan, kun je juist een postieve klantenervaring bieden en een geweldige indruk achterlaten!

Lees deze vijf tips over hoe te reageren op negatieve klantenreviews!