E-commerce NewsUpdate Week 40

De wereld van e-commerce ondergaat dagelijks veranderingen. Iedere dag komen er vele blogs online, we begrijpen dat u niet de tijd hebt deze allemaal te lezen naast uw core business. Daarom vatten wij het meest interessante nieuws, de laatste trends en leuke tips voor u samen.

Grote webshops trekken zich terug uit Kieskeurig.nl

Deze week ging het nieuwe CPC (cost-per-click) beleid in bij Kieskeurig.nl. Hierop hebben verschillende partijen, zoals Bol.com en CoolBlue besloten om zich terug te trekken van het vergelijkingsplatform. CPC worden voortaan niet per productcategorie bepaald maar worden gebaseerd op de prijs van het product. Hiermee schieten voor sommige producten de advertentie kosten met 50% per klik omhoog. Het nieuwe prijsbeleid is niet vooraf overlegd met de webshops én is zonder formele aankondiging opgelegd. Veel winkeliers zijn ‘not amused’ over die gang van zaken. Bol.com heeft honderdduizenden artikelen uit de index van Kieskeurig.nl gehaald. CoolBlue gaat nog een stapje verder en heeft hele aanbod uit de prijsvergelijker gehaald.

Maak uw webshop gereed voor mobiel

Mobile2Dat is de boodschap van Martijn Bertisen, head of retail bij Google tijdens een e-commercecongres in Londen. Hij waarschuwt dat als uw webshop nog niet geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik u de gevolgen daarvoor zeker zult gaan merken. Ongeveer 50% van al het retailverkeer dat via Google tot stand komt, is al afkomstig van mobiele apparaten. Consumenten schakelen steeds vaker tussen desktop en mobiel en het zal niet lang meer duren voor mobiel de desktop inhaalt. Google zelf is ook hard bezig met aanpassingen om gebruiksvriendelijker te worden voor mobiel; zo introduceerde ze afgelopen week de nieuwe Adwords extensies.

Meer aanpassingen Google Adwords

Naast de mobiel vriendelijke Adwords extensies komt Google met nog meer nieuws. De online zoekmachine gaat het mogelijk maken om advertenties automatisch te laten aanpassen via Ad customizers. Het vergt dan een stuk minder inspanning om uw Adwords campagnes aan te passen aan productspecificaties of aan het tijdverloop van een specifieke aanbieding. De precieze werking en toepassing van deze functionaliteit kunt u binnenkort lezen in ons blog over Ad customizers.

Adyen komt met een nieuwe update, omnichannel proof

Shuttle EnviroAdyen is hard bezig geweest met de nieuwe update van de Magento Plug-in. Hierbij is rekening gehouden met een omnichannel oplossing door ondersteuning van de Adyen Shuttle, waarbij je op elke gewenste plek een klant kan laten betalen. De Shuttle is gekoppeld aan de backend van Magento. Hiermee maakt Adyen het gemakkelijker uw fysieke winkel, webshop en andere kanalen op elkaar af te stemmen. De andere hoofd features zijn:

  • One-click payment in de checkout van Magento;
  • SEPA als nieuwe API betaalmethode;
  • De mogelijkheid korting toe te voegen bij verkoop op factuur zoals Klarna en Afterpay;
  • De User Interface (uiterlijk) van de betaalstap is geoptimaliseerd bij de standaard OnePage checkout en de OneStepCheckout voor een nog betere conversie.
  • Bekijk hier alle features.

    Toestemming voor cookies niet langer nodig?

    Er is al veel over gesproken, de cookies. Minister Henk Kamp van Economische Zaken heeft een wetsvoorstel ingediend waarin hij de cookie-wetgeving wederom wil aanpassen. In het stuk is te lezen dat de minister de expliciete toestemming voor cookies op website/ webshops wil afschaffen. Het is voor u dan voldoende om een melding weer te geven van het gebruik van cookies. Wanneer uw bezoekers de melding negeren stemmen ze stilzwijgend toe met het gebruik van de cookies. Er wordt wel een uitzondering gemaakt voor cookies die de privacy kunnen schenden.

    PayPal wordt een onafhankelijke beursgenoteerde onderneming

    Afgelopen week heeft eBay bekend gemaakt dat eBay en PayPal in 2015 verder zullen gaan als twee onafhankelijke organisaties. Dit nieuws is verrassend aangezien in augustus vertegenwoordigers van PayPal nog lieten weten dat men het eerdere standpunt om als één bedrijf verder te gaan wilde handhaven. ‘Als je kijkt naar wat we aan het doen zijn, is het logisch dat we bij eBay blijven’, vertelde Anuj Nayar, Senior Director of Global Initiative van PayPal. De enthousiaste aandeelhouder Carl C. Icahn dacht daar anders over. Hij ziet meer potentie in PayPal dan in eBay en stuurde al langer aan op een afsplitsing. Ook uit de cijfers blijkt dat PayPal het moederbedrijf eBay al heeft ingehaald. In het tweede kwartaal had eBay een transactieomzet van 1,72 miljard dollar, PayPal ging daar samen met dochterbedrijf Braintree 20 miljoen overheen en boekte 1,74 miljard transactieomzet. De afsplitsing zou in de tweede helft van 2015 voltooid worden.

    E-commerce Newsupdate Week 37

    SEOshop lanceert Premium pakket voor zwaargewichten in de e-commerce

    SEOshop, leverancier van e-commercesoftware in de cloud, lanceerde donderdag SEOshop Premium. De marktleider in de Benelux komt hiermee met een oplossing voor de toenemende vraag van bekende merken en webshop met een online omzet van meer dan 500.000 euro, die zoeken naar meer service en betere prestaties. Naast de gebruikelijke voordelen van SEOshop – snelheid, betrouwbare hosting, support en gratis updates – biedt SEOshop Premium extra voordelen die belangrijk zijn voor webshops in het middensegment. SEOshop Premium-klanten kunnen een hogere service level agreement afnemen en krijgen een eigen developer toegewezen, die specifieke wensen voor hen kan realiseren. Deze flexibiliteit is uniek in de SaaS e-commerce-markt. Guapa is full service e-commerce SEOshop premium partner. In deze rol leveren we maatwerk integraties, design op maat en ontzorgen onze relaties met online marketing.

    Apple maakt mobiel betalen nog makkelijker

    Het was groot nieuws afgelopen dinsdag, de productrelease van Apple. Naast de verwachtte Iphone 6 en de Iwatch kwam Apple met nog een nieuwtje: Apple Pay. Met Apple Pay wordt het mogelijk om met de Iphone 6 en iPhone 6 Plus via NFC (Near Field Communication) te betalen in winkels en restaurants. Voor de beveiliging wordt gebruik gemaakt van Touch ID, hierdoor wordt betalen met Apple Pay heel simpel, men houdt de iPhone voor een betaalterminal, scant de vingerafdruk en klaar. De dienst is binnenkort beschikbaar in 220 duizend Amerikaanse winkellocaties, klanten kunnen dan met de smartphone bij nfc-terminals afrekenen. Het duurt waarschijnlijk nog wel even voor dat deze dienst in Nederland beschikbaar wordt. Toch hoeven Nederlanders niet lang meer te wachten tot zij met een smartphone kunnen betalen. Rabobank komt namelijk zeer binnenkort met de Rabo Wallet.

    De ING introduceert stembediening in de app voor mobiele bankieren als alternatief voor bediening via het scherm. Inge maakt het mogelijk om zonder handen mobiel te bankieren. Op dit moment is een beperkte groep deze ontwikkeling aan het testen om het vervolgens verder uit te rollen.

    Nederlanders beter te bereiken via mobiel dan via vast internet

    Nieuwe cijfers van online bereikmeter DDMM laten zien dat het mobiele bereik in Nederland inmiddels ‘groter’ is dan op vast internet. Men kijkt dan wel enkel naar de cumulatieve bereikcijfers van smartphones en tablets. De gemiddelde tijd van een sessie is wel korter via mobiel internet.

    Wijnvoordeel.nl 10% retentie

    Het is u vast niet ontgaan, de stuntactie van Wijnvoordeel.nl, voor vier euro een hele doos wijn. In eerste instantie werd gesuggereerd dat het een fout was, maar al snel werd duidelijk dat het om een online marketing stunt ging. Inmiddels heeft één op de tien klanten opnieuw een bestelling geplaatst. Wijnvoordeel.nl heeft als doel een retentie van 25% aan het einde van dit jaar.

    E-commerce Newsupdate Week 35

    In de wereld van de e-commerce staat de tijd nooit stil. Elke week zijn er vele nieuwtjes, trends en ontwikkelingen. Guapa verzamelt de belangrijkste en bundelt deze in de wekelijkse newsupdate. Deze week nieuws over Klarna, Instagram, Groupon en Jumbo.

    Klarna naar de US in 2015

    Klarna wil het verschil maken in Amerika met een feilloos werkende check-out op mobiele sites van webshops. Begin volgend jaar zal het Zweedse betaalbedrijf Amerika betreden. Amerika is als creditcard land minder bekend met het betalen na aanschaffen op de acceptgiro manier, dit zien ze echter niet als een bedreiging.

    Bestellen in Instagram, het kan

    Naast Facebook, Twitter en Pinterest is het nu ook mogelijk om in Instagram te winkelen, echter wel met een omweg. LiketoKnowit is een startup die ervoor zorgt dat er een koppeling is tussen foto’s en webwinkels. RewardStyle heeft de technologie ontwikkeld en rekent over elk product dat verkocht wordt een commissie. Het lijkt heel eenvoudig maar op Instagram is het niet mogelijk links toe te voegen in de berichten onder de foto’s. De consument moet eerst een abonnement hebben bij LiketoKnowit die gekoppeld is aan het Instagram account. Op deze wijze ontvangt de consument informatie in de mail wanneer hij/zij op like heeft geklikt bij een product. Er zijn inmiddels meerdere bedrijven die via een omweg toch de mogelijkheid bieden een product te kopen die gezien is op Instagram. Voorlopig zal Instagram zelf zijn strenge regels niet laten varen, er komt geen verkoopplatform.
    [KGVID width=”640″ height=”Guapa”]/wp-content/uploads/2014/08/ltk-how-it-works-1-HD-1.mp4[/KGVID]

    Groupon lanceert nieuwe site

    Afgelopen maandag lanceerde Groupon een compleet nieuwe website en nieuwe apps voor iPhone, Android en iPad. Er komen steeds meer deals bij waardoor de dagdeals verdwijnen en de bezoeker kan kiezen uit vele uiteenlopende producten en diensten. Groupon richt zich vooral op lokale deals, maar als u wilt is het zelfs mogelijk om wereldwijde deals te bekijken. Ook de apps zijn vernieuwd, zo is het nu onder andere mogelijk alle deals in de buurt te zien via de dichtbij-tab. Daarnaast is er een marktselectie bij het reis aanbod toegevoegd waarbij de klant 5% van het aankoopbedrag tegoed krijgt voor een volgende aankoop.

    groupon-site

    Jumbo Supermarkten start met e-commerce

    Jumbo Supermarkten is bezig met een multichannelstrategie waarbij ze binnen enkele weken met e-commerce zullen starten. Klanten kunnen dan online boodschappen bestellen en deze vervolgens in de winkel of bij stand-alone pick-up-points afhalen. Tot dusver heeft alleen Albert Heijn de e-commerce nog maar op orde.

    Zalando maakt voor het eerst internationaal winst

    Critici hebben jaren geroepen dat Zalando geen winst zou kunnen maken door de hoge marketing- en logistieke kosten. Zalando bewijst nu het tegendeel. De modewinkel heeft een winst (ebit) van 12 miljoen euro op groepsniveau behaalt in de eerste zes maanden van dit jaar. In Duitsland was Zalando al wel winstgevend maar de andere landen haalden dit naar beneden. De winstmarge ligt op 1,2 procent. In Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland ligt dit inmiddels op 4,6 procent.

    cijfers-zalando

    E-commerce Newsupdate Week 30

    e-commerce-update-week30
    Kennisdeling is een van de belangrijkste kernwaarden van Guapa. We volgen de trends en ontwikkelingen in de snel veranderende e-commerce markt en zetten deze voor u op een rijtje in onze wekelijkse nieuwsupdate.

    Laadsnelheid webshop steeds trager

    Afgelopen jaar zijn de laadtijden van veel grote e-commerce sites flink opgelopen. Het duurt steeds langer voordat de pagina’s helemaal geladen zijn volgens een onderzoek van Radware. Dit zou voornamelijk komen doordat pagina’s steeds zwaarder worden. De grootste boosdoener wat de laadtijd betreft zijn de afbeeldingen. Bij de top 100 grootste Amerikaanse retail website is de laadtijd gemiddeld met 49% toegenomen. Slechts 14 van deze webshops hadden binnen 3 seconden hun belangrijkste content geladen. Bij 17 sites lag de interactietijd zelfs boven de 10 seconden.

    In de winkelstraat met PayPal betalen

    Paypal-betalen-guapa-media
    Vanaf afgelopen woensdag kan er in bijna 1500 winkels, restaurants en bioscopen in Nederland betaald worden met PayPal. PayPal maakt het mogelijk om met een app op een smartphone te betalen. Het is dan niet meer noodzakelijk geld of een pinpas op zak te hebben. Bij deelnemende horeca zaken kunnen klanten zelfs via een virtuele menukaart in de app hun bestelling plaatsen. Paypal werkt voor het project samen met MyOrder, een dochter van de Rabobank die al langer betalen met de smartphone aanbiedt. PayPal is hard op weg een van de grootste payment service providers te worden. Nederland is na het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk het derde land in Europa waar Paypal de mobiele betaaldienst via de ‘Check-in’ aanbiedt.

    Zie ginds komt de stoomboot

    Het is natuurlijk nog hoogzomer maar over een maand liggen de eerste zakken pepernoten al in de schappen. Ook voor webwinkeliers is het verstandig om al eens na te denken over de strategie voor de drukke decembermaand. In 2013 groeide de gemiddelde omzet van webwinkels in december met 20 procent. Helaas voor de consumenten kwam ruim negen procent van de pakketjes niet op tijd bij hun binnen. Het is aan te raden om nu alvast de voorbereidingen te starten in uw webwinkel. Kleine dingen, zoals de mogelijkheid om producten (in stijl) te laten verpakken of een gepersonaliseerd bedankje achteraf, maken al een heel verschil. Onderschat vooral niet het belang van de verwachting van uw klant, zeker met betrekking tot de gecommuniceerde levertijden in deze tijd. Creëer een prettige en organische shopervaring voor uw (potentiële) klant. Jasper Scheffer van Klarna geeft negen tips om u op tijd klaar te stomen voor de grote stroom sinterklaasfans.

    RedLaser maakt realtime prijzen vergelijken op google-glass mogelijk

    Google-glass-ebay-guapa-media
    EBay heeft een app ontwikkeld voor de Google-glass waarmee gebruikers prijzen kunnen vergelijken. Gebruikers kunnen met hun bril barcodes scannen en de prijs in de app vergelijken met andere on- en offline aanbieders. Bij de woorden ‘Ok glass, scan a barcode’ of het bekijken van de barcode met de bril vergelijkt de RedLaser-app de prijs van het product. RedLaser bestaat al langer en vergelijkt on- en offline prijzen. In 2010 zijn ze overgenomen door eBay zodat zij de barcodescanner ook kunnen toevoegen aan hun eigen apps. Nu maakt eBay de een nieuwe stap door samen te werken met concurrent Google in Glass.

    Lek in MailPoet maakt tienduizenden websites kwetsbaar

    Eerder deze maand kwam er een lek in MailPoet naar voren. Inmiddels zijn al tienduizenden websites slachtoffer geworden van het misbruik van het lek. MailPoet is een populaire plugin op het eveneens populaire content management systeem (CMS) WordPress. Eenmaal binnen op een WordPress site via MailPoet, is het soms ook mogelijk een achterdeur te creëren op andere sites die op dezelfde fysieke server worden gehost, maar een ander CMS gebruiken, zoals Joomla of Magento. Een snelle upgrade lijkt de enige oplossing. Iedere WordPress-site eigenaar met MailPoet doet er goed aan de nieuwste versie (2.6.7) van de plugin te installeren.

    E-commerce Newsupdate Week 27

    E-commerce Nieuws week 27

    Magento stopt met Magento Go en ProStores

    Magento heeft deze week aangekondigd te stoppen met de producten Magento Go en ProStores per 1 februari 2015. Het gaat om zo’n 10.000 kleinere klanten die momenteel gebruik maken van deze producten. Deze webwinkels worden ondergebracht bij Bigcommerce, een ervaren organisatie in het migreren van Prostores klanten.

    Magento go stopt

    Voor de grotere webwinkels heeft Magento de Enterprise- en Community editie. Hiermee wil Magento zich richten op de grotere klanten. Er komt een opvolger van de Enterprise editie, Magento 2. Community is het open source-platform waar de meeste gebruikers een minimale omzet van 500.000 dollar hebben.

    Magento stopt met go ProStores

    DHL gaat pakketkluisjes verhuren/verkopen

    In 2015 wil DHL pakketkluisjes verhuren en verkopen voor klanten van webwinkels. Deze kluisjes worden bij mensen in de voortuin geplaatst zodat DHL het pakketje daarin kan achterlaten. De ‘pakketbus’ van deze tijd, te huur/koop in verschillende maten. De kluisjes zijn al een succes in Duitsland. Een kluisje huren kan al vanaf € 2,- per maand en kopen vanaf € 99,-. Naast het afleveren zal het ook gebruikt worden voor het retourneren. Met een keycard kan de bezorger het kluisje openen.

    Daarnaast zal DHL komen met pakketstations op (in eerste instantie 25) drukbezochte plaatsen. Waar is nog niet bekend. Het grote voordeel is dat klanten 24 uur per dag de gelegenheid hebben het pakketje op te halen. Met de verkregen pincode is het kluisje te openen.

    DHL pakketkluisjes pakketstations

    Bron: Tweakers

    Producten goedkoper in webwinkel dan in supermarkt

    Het is de angst van veel retailers. Producten die goedkoper worden aangeboden via de webwinkel van de producent dan via de traditionele retail. Nestlé is een van de eerste producenten die zijn waar tegen een lagere prijs aanbiedt in de eigen webwinkel dan in de reguliere retail. Het project staat nog in de kinderschoenen, maar het lijkt alleen maar groter te worden. Producenten zullen steeds vaker via webwinkels de concurrentiestrijd met hun eigen wederverkopers aangaan.

    Nestlé heeft nu een webwinkel voor Zwitserland. Merken als Nesquick, Smarties, Maggi en Kitkat zijn online goedkoper dan bij supermarkten Coop en Migros. Concerns als Unilever en P&G hebben inmiddels ook eigen directe online verkoopkanalen die retailers als concurrent kunnen ervaren. Bij chocolademaker Lindt & Sprüngli is inmiddels een kleine tien procent van de omzet afkomstig uit directe verkoopactiviteiten.

    Grote verschillen in online aankopen

    In 2013 gaf 83% van de internetgebruikers tussen de 12 en de 75 jaar wel eens iets via internet te kopen, blijkt uit cijfers van het CBS . Dit komt op zo’n 10,3 miljoen Nederlanders. Daarbij gaf zelfs 60% aan in de afgelopen drie maanden nog iets te hebben gekocht. Deze frequente e-shoppers kochten voornamelijk kleding, boeken en boekten vakanties. Er zijn wel grote verschillen in aankopen als er wordt gekeken naar de leeftijd van de koper.

    CBS Online Aankopen 2013 Guapa
    Jongeren kopen vooral veel kleding en tickets voor evenementen. Bijna 70 % van de internet gebruikers onder de 25 jaar kochten de afgelopen drie maanden iets van kleding of sportartikelen via een webshop. Ouderen kopen ook regelmatig kleding, maar boeken ook vaak een reis of vakantie. De 65-plussers kopen bijna geen kleding online, maar boeken wel graag reisjes via internet en bestellen regelmatig boeken en tijdschriften in een webwinkel.

    E-commerce Newsupdate week 26

    E-commerce nieuws

    In de e-commerce wereld zijn er continu ontwikkelingen gaande. Elke dag worden er honderden blogs gepost over nieuwe tips en tricks, updates, innoverende start-ups en software. Elke week zet Guapa de leukste en meest interessante ontwikkelingen voor je op een rij in onze E-commerce Newsupdate.

    E-commerce Europe komt met Europees e-commerce waarborg

    E-commerce Europe, de overkoepelende belangenorganisatie van webwinkeliers in Europa, lanceert uiterlijk op 1 januari 2015 een waarborg voor webwinkeliers in Europa. De waarborg moet zorgen voor meer gebruiksgemak en vertrouwen voor klanten die bij een buitenlandse webwinkel willen shoppen. De precieze invulling van het bijbehorende keurmerk is nog niet bekend, maar het staat voor juridische en financiële garanties voor buitenlandse webwinkels. Er bestaan al wel soort gelijke internationale keurmerken/ waarborgen, zo is er Trusted Shops en heeft Emota eerder dit jaar al haar Europese keurmerk gelanceerd.

    winkelwagentje Guapa

    Beslist.nl gaat grenzen stellen aan gratis account

    Per 1 juli beperkt Beslist.nl de mogelijkheden voor de gratis abonnementen. Na vijfduizend gratis clicks moeten webwinkeliers een betaald account nemen voor bereik via Beslist.nl. Toen Beslist.nl ruim drie jaar geleden Google Shopping in ons land introduceerde, presenteerden zij de mogelijkheid gratis te adverteren op hun website via het zogenoemde Starters Account. Op deze manier heeft de vergelijker vele duizenden nieuwe webwinkeliers voor zich weten te winnen, waardoor het aanbod op Beslist.nl enorm groeide. Nu moeten de webwinkeliers overstappen op een betaald account op het moment dat ze de grens van 5000 clicks overschrijden. Ook gaan ze over op een cost per sale in plaats van cost per click commissiemodel. Kijk voor meer informatie op Beslist.nl.

    Betere leveringsvoorwaarden kunnen quick-wins opleveren voor webwinkels

    Hoge bezorgkosten en lange leveringstijden zijn voor veel mensen een reden om de producten in hun winkelwagentje toch niet te bestellen. Uit een Amerikaans onderzoek blijkt dat 54% van de respondenten afhaakt als de leveringstijd te lang is. Als de levering echter gratis is zijn de ondervraagden wel bereid om wat langer te wachten, 83% geeft aan twee extra dagen te willen wachten als zij geen leveringskosten hoeven te betalen. 58% geeft aan zelfs wel eens extra producten te hebben besteld om te voldoen aan de voorwaarden voor gratis levering. Hier is dus zeker wat te winnen voor webwinkeliers.
    Snelle levering Guapa

    Neckermann.com maakt snelle doorstart na faillissement

    In de ochtend van dinsdag 24 juni heeft de rechtbank van Breda de bestaande bedrijfsonderdelen van Neckermann.com technisch failliet verklaard. De zelfde dag verklaarde het postorderbedrijf en zijn investeerders al dat er een doorstart gemaakt wordt. De nieuwe directie van Neckermann streeft ernaar om, op basis van de in Nederland vertrouwde en bekende merknaam, op termijn een top-5 positie in de Nederlandse e-commerce markt te veroveren. Het bedrijf gaat verder met 15 van zijn 200 werknemers en onderdelen als het call center, de ICT en de logistiek worden in het nieuwe bedrijf uitbesteed aan externe partners. De klanten merken dus weinig van het faillissement. Er is veel kritiek op de snelle doorstart. ‘Volgens de wet moet bij voortzetting van onderneming worden doorgegaan met het bestaande personeel en tegen de bestaande arbeidsvoorwaarden. Dit is een soort truc om dat te omzeilen’ alsdus Ben van Roodhuizen van FNV Bondgenoten. Meteen de volgende dag stond ook de nieuwe website online. Wat er op zou kunnen duiden dat het faillissement en de doorstart gepland was.

    E-commerce Newsupdate week 25

    Ecommerce-Nieuws-Guapa-Media
    E-commerce is een snel veranderende markt. Daarom is het van belang de trends en ontwikkelingen goed in de gaten te houden. Guapa verzamelt de belangrijkste nieuwtjes en deelt deze met u via de wekelijkse Newsupdate. Kennisdeling is één van onze kernwaarden!

    Het gaat goed met de Europese E-commerce branche

    Afgelopen week vond in Barcelona de Global E-commerce Summit plaats, het jaarcongres van de brancheorganisatie E-commerce Europe. Naast verschillende presentaties van professionals is er ook een groot onderzoeksrapport gepresenteerd. Het gaat goed met de webwinkel branche. In 2013 is de Europese online omzet van B2C producten en diensten met 16,3% naar € 363,1 miljard is gestegen. Dat is zo’n 2,2% van het totale Europese bruto binnenlands product (BBP). De vooruitzichten voor de toekomst zien er nog zonniger uit. Men verwacht dat e-commerce in 2016 een twee keer zo groot aandeel in het totale Europese BBP heeft en dat het in 2020 zelfs is verdrievoudigd. De groeiende omzet heeft ook zijn effect op de arbeidsmarkt. Momenteel zijn er zo’n 2 miljoen mensen werkzaam in de e-commerce branche in Europa.

    Ecommerce-Europe-Guapa-Media
    Het is wel opvallend dat de verschillende gebieden in Europa zich anders ontwikkelen op het gebied van e-commerce. West-Europa, waar de Benelux onder valt, vertegenwoordigt 49,0% van de totale Europese e-commerce markt en is daarmee de regio met de hoogste B2C e-commerce omzet in Europa. Centraal-Europa, met o.a. Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Polen, volgt met 25,7%. Duitsland is het op een na grootste e-commerce land van Europa en de drijvende factor in deze regio. Zuid-Europa en Noord-Europa zijn een stuk minder actief op de e-commerce markt met aandelen van resp. 11,2% en 8,8%. Oost-Europa is de hekkensluiter. Hoewel de omzet met 47,4 % steeg, blijft het aandeel in de Europese markt steken op 5,3%. De groeimogelijkheden voor ondernemers in de e-commerce zijn duidelijk grensoverschrijdend.

    PostNL maakt e-commerce voor versspecialisten mogelijk

    Bezorgservice-versproducten-PostNL-Guapa-Media
    PostNL heeft in samenwerking met Vershuys.com een thuisbezorgservice ontwikkeld waarmee supermarkten en versspecialisten online bestelde boodschappen snel, gekoeld en kostenefficiënt naar de klant kunnen brengen. De bezorging door PostNL maakt het voor versspecialisten mogelijk om producten via een webwinkel aan te bieden zonder dat ze over een eigen bezorgdienst beschikken. De eerste pilot in de omgeving van Venlo is succesvol verlopen en is inmiddels uitgebreid naar de rest van Limburg. Er wordt op verzoek ook bezorgd in de avonden. In samenwerking met Wageningen Universiteit & Research (WUR) is er een speciale koelverpakking ontwikkeld. Verse boodschappen kunnen op deze manier op de juiste temperatuur aan de deur overhandigd worden aan de consument. Hopelijk breidt PostNL deze bezorgservice binnenkort uit voor versspecialisten door het hele land.

    Beacons zorgen voor 19 keer meer interactie met geadverteerde producten

    Beacon-Guapa-Media
    Vorige week schreven we al over de toename van e-commerce via mobiele telefoons. Ook voor fysieke winkels biedt deze ontwikkeling mogelijkheden. Uit een Amerikaans onderzoek onder 25.000 shoppers blijkt dat het gebruik van beacons ervoor zorgt dat consumenten 19 keer meer interactie hebben met de geadverteerde producten, dat zij 16,5 keer meer gebruik maken van een retailer’s app in de winkel en dat zij 6,4 keer vaker de retailer’s app bewaren op hun smartphone.

    Een beacon is een klein apparaatje dat in een winkel kan worden geïnstalleerd. Deze kan door middel van bluetooth-technologie signalen ontvangen en verzenden naar smartphones die zich in of in de buurt van de winkel bevinden. Klanten die hiervoor toestemming hebben gegeven kunnen via hun smartphone gevolgd en benaderd worden. Op deze manier kan een winkelier bijvoorbeeld product informatie voorzien of een kortingsbon versturen naar een klant wanneer deze zich al in de winkel bevindt. Dit is natuurlijk veel effectiever dan een maand van te voren een kortingsbon versturen en maar hopen dat de klanten naar de winkel komen. Het onderzoek, dat is uitgevoerd door inMarket, geeft aan dat beacons de toekomst zijn mits ze juist worden geïmplementeerd. PayPal is momenteel bezig met de ontwikkeling van software die betalen via beacons mogelijk maakt.

    E-commerce Newsupdate week 20

    02_Ecommerce

    In de e-commerce wereld zijn er continu ontwikkelingen gaande. Elke dag worden er honderden blogs gepost over o.a nieuwe tips en tricks, updates, innoverende start-ups en software. Benieuwd naar de leukste en meest interessante e-commerce blogposts van deze week? Wij hebben ze voor je op een rijtje gezet!

    1. Ook negatieve klantenfeedback is positief

    Volgens Fred Bronner van de UvA is de meeste feedback positief. In zijn onderzoek is naar voren gekomen dat 70 procent van feedback dat wordt gegeven positief is. Als webshophouder kun je dus best vragen naar feedback, dit wordt nog te weinig gedaan. Daarnaast is er niets mis met negatieve feedback, dit is waardevolle informatie waarmee je iets kunt. Natuurlijk is het dan wel belangrijk dat je er ook iets mee doet. De consument is de afgelopen jaren veel actiever op zoek naar informatie via het internet en is ook in staat makkelijk zijn mening openbaar te maken voor een groot publiek. De consument vindt de meningen van anderen ook steeds belangrijker, ze geloven niet zomaar alles wat voorgeschoteld wordt door een organisatie. Meningen worden dus overal gedeeld, dus waarom niet in je eigen webshop? Transparantie is daarbij wel van belang, negatieve berichten dragen bij aan de geloofwaardigheid. Het is beter te weten wat er speelt bij je consumenten dan dat ze zonder dat je weet wat er speelt vertrekken. Op deze wijze kun je blijven verbeteren. Vraag dus om feedback!

    2. Reageer niet alleen op negatieve feedback

    In Casengo Webwinkel Monitor 2014, een onderzoek onder bijna zestig duizend Nederlandse webshops op het gebied van verkoop, snelheid van de webshop, klantenservice en Social Media. Hieruit is gebleken dat er nog de meeste winst te halen valt uit de klantenservice. Positieve feedback wordt door de meeste webwinkels genegeerd. Op negatieve berichten daarentegen wordt snel en vrijwel altijd gereageerd. Positieve berichten worden graag gedeeld, maak hier gebruik van door erop te reageren. Daarnaast is gebleken dat ruim tachtig procent van de webshops een Facebook-pagina heeft. Echter blijkt dat het merendeel geen koppeling heeft tussen Social Media en de webshop. Benieuwd naar meer resultaten uit dit onderzoek? Deze zijn hier aan te vragen.

    Reageer niet alleen op negatieve feedback

    3. PostNL

    Het is nu ook mogelijk om pakketleveringen op de dag van de bestelling aan uw klanten te laten leveren door PostNL. Om dezelfde dag te kunnen leveren zal PostNL onder andere gebruik gaan maken van fietskoeriers van dochterbedrijf Valid Express. Het is zelfs mogelijk bestellingen binnen een uur te leveren. Daar zijn natuurlijk wel voorwaarden aan verbonden. Consumenten moeten dicht bij elkaar zitten evenals de voorraad. In 2012 heeft PostNL koerier Valid Express overgenomen. Vanuit Valid Express werd same day delivery al aangeboden, maar nu dus ook onder de naam PostNL.

    Naast de bezorgservice heeft PostNL ook ruim tweeduizend afhaalpunten. Omdat deze afhaalpunten openingstijden hebben is PostNL al geruime tijd bezig met een pakketautomaat waarbij klanten op elk gewenst moment pakketten kunnen ophalen. Er is echter nog niets bekend over de status hiervan.

    4. Meet Magento

    Volgende week is het zover, op 21 en 22 mei vindt Meet Magento 2014 plaats in Media Plaza te Utrecht. Twee dagen vol met sprekers, trends en ontwikkelingen. Een mooie gelegenheid om kennis en ervaringen uit te wisselen. Dit is het eerste jaar dat het event twee dagen duurt. De eerste dag is gericht op webwinkeliers die nog géén Magento gebruiken, Magento webwinkeliers die overwegen Enterprise te gaan gebruiken en ontwikkelaars (in de vorm van een Hackathon). De tweede dag is voornamelijk voor webwinkeliers die al Magento gebruiken, webwinkeliers die na dag één meer willen weten en ontwikkelaars.

    Het volledige programma staat op Meet Magento, hier zijn ook de kaarten te bestellen.

    Natuurlijk is Guapa ook aanwezig, graag tot dan!
    Heb je tussentijds nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op.

    E-commerce Newsupdate week 17

    In de e-commerce wereld zijn er continu ontwikkelingen gaande. Elke dag worden er honderden blogs gepost over o.a nieuwe tips en tricks, updates, innoverende start-ups en software. Benieuwd naar de leukste en meest interessante e-commerce blogposts van deze week? Wij hebben ze voor je op een rijtje gezet!

    1. Nieuwe en verbeterde functionaliteiten Google Adwords

    Afgelopen week tijdens de Adwords Performance Forum kwamen meer dan 170 online marketing experts bijeen om de meest recente Adwords updates te horen. De grootste uitbreidingen waren zoals verwacht op het gebied van mobile in de Google search ads en AdMob network. Beide helpen met het promoten van mobiele applicaties.

      • Beter bereik

    Google is bezig met het verzorgen van een beter bereik voor bedrijven die applicaties willen promoten via AdMob. Door te kijken naar app gebruik, app aankopen en gebruiksfrequentie worden advertenties weergegeven bij consumenten die er daadwerkelijk affiniteit mee hebben.

      • Re-engagement

    80% van alle gedownloadde apps worden slechts één keer gebruikt en vervolgens verwijderd. Om de klant opnieuw betrokken te krijgen heeft Adwords een nieuw campagne voor search en display advertising opgezet.

      • Meten is weten

    Binnenkort wordt het mogelijk om conversie te meten vanaf het moment van installeren tot re-engagement en in-app aankopen.

      • Beter meten = beter campagnes

    Vorig jaar introduceerde Google ‘Estimated Total Conversions’. Hiermee werd de mogelijkheid tot meten uitgebreid waarbij er ook gekeken werd naar telefoon gesprekken en aankopen via verschillende apparaten. Afgelopen jaar heeft Google hier fantastische feedback op ontvangen met als resultaat dat zij steeds meer zullen gaan investeren in dit systeem. Omdat consumenten tegenwoordig massaal aan webrooming (online zoeken, offline kopen) doen, is de focus vooral gelegd op het opzetten van een tool waarmee het mogelijk is om dit soort conversies te meten.

      • Enterprise class tools

    Vanwege het stijgende gebruik van mobiele apparaten zijn consumenten constant online. Hierdoor worden campagnes ook steeds meer uitgebreid waardoor de vraag is ontstaan naar meer overzicht en meer tools om campagnes effectief te kunnen onderhouden. Google beantwoord deze vraag door een uitbreiding van de Enterprise tools:

      • Uitgebreide ‘bulk’ acties
      • Uitbreiding automatisch bieden
      • Multi-dimensional data analysis en visualization tools
      • Je eigen ‘lab’ – werk nu eerst je ideeën uit in de nieuwe lab.

     

    2. Nederlandse startup gaat strijd aan met vergelijkingssites

    De Nederlandse startup Yippie! helpt consumenten om het goedkoopste prijs voor een product te vinden. Hiermee gaat het de strijd aan met grote sites als Beslist.nl en kieskeurig.nl. Het systeem werkt via een plug-in te installeren op populaire browsers als Mozilla Firefox en Google Chrome. Via deze plug-in krijgen online shoppers automatisch een melding wanneer zij een product elders goedkoper kunnen kopen.

    yippie

    Een fantastisch ontwikkeling voor consumenten, maar voor webshop eigenaren betekent dit een felle concurrentiestrijd. Volgens CEO Maurice Kroon geeft het juist de kleinere webshops een kans om op te vallen tussen de ‘reuzen’.

    Inmiddels is de plug-in nog maar een maand live en kent het tot nu toe al 700 actieve gebruikers. Bij slechts prijzen vergelijken gaat Yippie! niet blijven. Op dit moment zijn er plannen om een mobiele app te ontwikkelen en consumenten via de plug-in te waarschuwen voor ‘fraude gevoelige’ webshops. “Het doel is onze diensverlening snel uitbreiden” aldus Maurice Kroon.

    yippie!

    3. Google zet sociaal netwerk Google+ op een laag pitje

    Afgelopen week heeft Google bekend gemaakt dat topman Vic Gundota opstapt. Vlak na de bekendmaking meldden anonieme bronnen zich bij Tech Crunch met geruchten over een verandering in het strategie van Google+.

    De bronnen stellen dat Google+ binnen de zoekgigant niet langer wordt gezien als product, maar als platform. Dit zou de concurrentie met andere sociale netwerken als Twitter en Facebook beëindigen en zou dan ook reden zijn geweest voor het vertrek van Gundota. Binnen het Google+ team zou er daarnaast ook flink geschoven worden en lijkt het erop dat een gedeelte van het team op andere projecten wordt gezet. De anonieme bronnen stellen verder dat er plannen zijn om verplichte integraties met producten als Gmail en Youtube stop te zetten.

    Volgens de bronnen wijst alles op een einde van Google+. Of we het moeten geloven is de vraag, echter is het duidelijk dat er in ieder íets gaande is.. watch this space!

    4. Ambient Commerce: nooit meer nadenken over je boodschappen

    Abonnementen op ‘low involvement’ producten. Producten welke in ongeveer dezelfde tijdsbesteding altijd ‘op’ zijn. Zoals haargel of tandpasta. Abonnementen op dit soort producten wordt ‘subscription commerce’ genoemd, en maakt deel uit van het Ambient Commerce. Een soort van winkelen zonder echt te winkelen. Is je haargel op? Niet gevreesd, middels het afgesloten abonnement staat Google Express Shopping elk moment voor de deur. Deze abonnementen zijn vastgesteld op de behoeften van de consument en kunnen op elk moment online gewijzigd worden.

    Het ambient commerce gaat zelfs zo ver dat er automatisch drank en/of taart besteld wordt op jouw verjaardag. Deze verjaardag is namelijk vermeld in Google calendar en via verschillende systemen is Google op de hoogte van de aankopen vorig jaar op jouw verjaardag.

    Ambient commerce is een ontzettend geavanceerd systeem met vele mogelijkheden, welke Bart Vijfhuizen verder heeft uitgewerkt in zijn blog op Frankwatching.com.

    Google-Shopping-Express

    5. Zo maak je e-mails geschikt voor smartphones

    Maar liefst 91 procent van alle smartphone gebruikers checkt zijn e-mail minstens één keer per dag. De kans dat jouw nieuwsbrief gelezen wordt op een smartphone is daarmee ontzettend groot. Voor de hand liggend dus dat jouw e-mail nieuwsbrieven geoptimaliseerd moeten zijn voor mobiel gebruik. Echter blijkt uit onderzoek dat slechts 10 – 12 procent van alle mailings dit zijn. Volg onderstaande tips van Eric van Hall op Emerce.nl om jouw nieuwsbrief geschikt te maken voor mobiel.

    1. Verleid met je onderwerpregel
    2. Zorg dat de inhoud makkelijk leesbaar is
    3. Zorg dat de inhoud scanbaar is
    4. Zet aan tot actie

    E-commerce Newsupdate Week 16

    In de e-commerce wereld zijn er continu ontwikkelingen gaande. Elke dag worden er honderden blogs gepost over o.a nieuwe tips en tricks, updates, innoverende start-ups en software. Benieuwd naar de leukste en meest interessante e-commerce blogposts van deze week? Wij hebben ze voor je op een rijtje gezet!

    1. Google+ open als reclamevehikel voor bedrijven

    Afgelopen jaar heeft Google met bedrijven als Toyota, prAna en zelfs het Europees Parlement geëxperimenteerd met het nieuwste reclamemiddel +Post Ads. De nieuwe ontwikkeling van Google werkt via Adwords en maakt het voor bedrijven mogelijk om Google+ commercieel in te zetten.Wanneer een bedrijf meer dan 1000 volgers heeft, krijgen zij de mogelijkheid om posts te promoten via de Google displaynetwerk.

    De nieuwe +Post Ads heeft in het afgelopen jaar bij participerence bedrijven geleid tot een zekere stijging in de interactieratio’s. Lees meer over de resultaten en functionaliteiten van de +Post Ads op Emerce.nl.


    2. Nederlander verwacht 730 miljoen euro te besteden via mobiel

    Mobiele e-commerce oftwel m-commerce blijft stijgen. Uit recent internationaal onderzoek blijkt dat 12 cent van iedere euro dat online besteed wordt in Nederland, uitgegeven wordt via een smartphone of tablet. Naar verwachting zal de omzet van het m-commerce in Nederland dit jaar zelfs met een gigantische 70% stijgen!

    Meer weten over de ontwikkelingen van het m-commerce? Lees de resultaten van het onderzoek ‘mobiel in 2014’ op Emerce.nl

    3. Six tactics for reducing cart abandonment rates

    De verlaten winkelwagen is altijd problematisch geweest voor online retailers. Online shoppers kijken rond, gooien af en toe een product in de winkelwagen en gaan er vervolgens weer vandoor. Van deze ‘winkelwagen verlaters’ keert 75% na een tijd weer terug naar de webwinkel. Bij een vervolgbezoek aan de webwinkel is gebleken dat de kans aanzienlijk groot is dat zij opnieuw dezelfde producten in de winkelwagen zal gooien en dan wél zal afrekenen.

    Ervoor zorgen dat de klant weer terugkeert naar de webwinkel is dus zeer belangrijk voor de conversie. Klanten laten terugkeren naar jouw webwinkel en hoe is één van de zes tactieken van Arie Shpyana om de achtergelaten winkelwagen cijfers te verminderen. Lees de overige vijf tips op Econsultancy.com

    Abandonment rates
    Bron: econsultancy.com

    4. Internetgebruikers klikken vaker op Google advertenties

    Deze week maakte Google de eerste kwartaalcijfers bekend. Uit deze cijfers blijkt dat het aantal internetgebruikers dat op Google advertenties klikt met 26% is gestegen ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2013. Adverteerders betalen daarentegen 9% minder per klik dan vorig jaar, terwijl analisten een daling van 11.1% hadden verwacht.

    De stijging in ‘clicks’ en de daling in prijs is te verklaren vanwege het gebruik van mobiele apparaten. Vanwege de relatief kleine schermen van mobiele apparaten worden organische zoekresultaten voornamelijk ‘onder de vouw’ weergegeven. Daarnaast kosten advertenties gemiddeld minder op een mobiele apparaat dan in de desktop-browser.

    Meer weten over de Google kwartaalcijfers? Lees verder op Nu.nl.

    5. Vijf tips om de klant van de toekomst te bedienen

    Vorige week in e-commerce updates maakten we kennis met Mike, the customer of 2015. Deze week heeft Peter Bakel op Frankwatching.com een vijftal tips geschreven om deze klant van de toekomst te bedienen. Peter geeft onder andere tips over klantfocus, nieuwe technologieën, big data en de customer decision journey.

    Bedien de klant van de toekomst met deze vijf tips!