Gerichtere SEO en SEA door long-tail-keywords

Een toppositie in Google en omhoogschietende bezoekersaantallen, wie droomt daar nou niet van? Veel bedrijven staren zich blind op de eerste positie en hoge bezoekersaantallen. Om hun concurrentie van de troon te stoten investeren zij veel geld en tijd in populaire, en daardoor dure, keywords. Een hoge positie levert immers veel bezoekers op en meer bezoeken levert vervolgens meer conversies op… toch? Niet altijd. De veelal dure, algemene keywords zijn niet per se de keywords die de meeste conversie opleveren. In dit blog lees je waarom dit zo is en wat je kunt doen om conversie-gerichte bezoekers te bereiken aan de hand van long-tail-keywords. Lees meer

Onderschat online reviews en social media niet bij lokale zoekopdrachten

Men slaat tegenwoordig niet meer de studieboeken open om nieuwe kennis op te doen. We zijn in een tijd aangekomen dat kennisvergaring veelal via het internet gaat. Ook wordt er steeds meer gezocht op mobiele devices als smartphone en tablet. Dit zoeken op mobiel en tablet is niet alleen voor de grote internationale webshops van belang, maar ook de lokale ‘kleinere’ ondernemers moeten mee met deze trend. Potentiele klanten hebben talloze mogelijkheden om te bekijken of webshops aan hun wensen voldoen. U kunt hierbij onder andere denken aan cases en testimonials, maar ook reviews en social media zijn mettertijd onmisbaar geworden voor een webshop.

Lokale reviews

Zoals reeds gezegd moeten ook lokale ondernemers mee met de trends op internet gebied. Meer en meer wordt er lokaal gezocht en meer en meer moet u als webshop eigenaar zich onderscheiden van de lokale concurrent, zeker nu de concurrentie stevig groeit. Maar wat kan u nu daadwerkelijk onderscheiden ten opzichte van de concurrentie? Het antwoordt is reviews!

Uit onderzoek is gebleken dat reviews veel betekenen voor een bezoeker die een lokale zoekopdracht met een bepaald doel intypt. Zoals ook te zien is op onderstaande afbeelding, afkomstig van een Amerikaans onderzoek.

onderzoek-local-reviews

Hieruit kan de conclusie getrokken worden dat bezoekers erg veel waarde hechten aan reviews. Het merendeel zegt een onderneming te kunnen vertrouwen wanneer deze beschikt over vele positieve reviews. Sociale bewijsvoering is al heel lang een bekende overtuigingsstrategie in de marketing. Eigenlijk best logisch, klanten kunnen immers niet vooraf het product beoordelen. Dus dan is het prettig als iemand anders (een onafhankelijk persoon) dat alvast voor hen heeft gedaan. Opmerkelijk is het feit dat steeds meer bezoekers aangeven zich te laten beïnvloeden door positieve reviews. Maar 10% van de ondervraagden in 2014 zegt zich niet te richten op reviews.

Zoals gezegd moet het belang van reviews niet worden onderschat, maar staar u hier ook niet blind op. Het tonen van veel positieve reviews in combinatie met een slecht vormgegeven pagina op uw webshop nodigt bezoekers niet uit iets bij u af te nemen. Pas daarom ook SEO, bijvoorbeeld in de vorm van content optimalisatie, toe om u te onderscheiden en iets uit te stralen richting uw bezoekers.

Lokale social media

Niet alleen reviews maar ook social media spelen een belangrijke rol wat betreft ondernemingen die het moeten hebben van lokaal verkeer. Vele zullen denken dat er met social media een groot en massaal publiek wordt bereikt en dat zij niet direct invloed uitoefenen op uw webshop. Dit is niet waar, gezien social media als bijvoorbeeld Facebook, Twitter en Pinterest óók lokaal veel geld kunnen opleveren. Communicatie is hierbij het sleutelwoord voor het inzetten van social media. Wanneer goed wordt gecommuniceerd naar met name de lokale bevolking gaan uw bezoekers u anders zien. Ze gaan u zien als betrouwbaar & geloofwaardig en dit is wat u wilt, toch? Hieronder bespreek ik kort enkele essentiële social media kanalen die een must zijn wat betreft conversieverhoging voor bedrijven die zich focussen op lokaal verkeer.

1) Facebook
Door het oprichten van een lokale facebookpagina wordt het meteen zichtbaar waar uw bedrijf voor staat. Maak hierbij gebruik van foto’s al dan niet van de omgeving. Foto’s spreken meer aan dan teksten en geven de bezoeker een oprecht en betrouwbaar beeld. Houdt u hierbij in het achterhoofd dat u minimaal één keer per dag iets moet posten. Dit omdat u op deze manier de grootste impact bij uw fans achterlaat.

2) Pinterest
Wellicht is Pinterest wat minder bekend bij u. Pinterest kan minstens net zo effectief zijn als Facebook. Met Pinterest draait het om afbeeldingen. Wanneer u uw product kunt aanbieden in de vorm van mooie kwalitatief goede afbeeldingen moet u zeker Pinterest gebruiken. Ook bij dit medium spreekt een foto veel meer dan woorden. Het voordeel van Pinterest is dat het is gebaseerd op opgegeven interesses. U kunt er dus vanuit gaan dat mensen die uw pins zien al geïnteresseerd zijn in de producten of diensten die u aanbiedt. Daarbij is Pinterest één van de snelst groeiende social media, wat tot wel 30% meer conversies in uw shop kan opleveren.

3) Twitter
Twitter is op het eerste gezicht iets lastiger om lokaal in te zetten. Wat ik u hierbij als tip kan meegeven is het volgen van bedrijven, personen, verenigingen etc. die bij u in de buurt wonen/zitten. Hierbij is het vermelden van de plaats van uw bedrijf in uw gebruikersnaam aantrekkelijk. Met de tool twitter analytics is het inzichtelijk om meer gegevens van uw volgers te vergaren. Zo wordt het inzichtelijk om interesses en het aantal volgers (middels een grafiek) te kunnen bekijken. Ook is het mogelijk om te zien waar uw volgers vandaan komen. Als u bijvoorbeeld in Groningen gevestigd bent en ziet dat het merendeel van uw volgers uit het zuiden van Nederland komen doet u iets fout. Probeert u in dit geval meer lokale personen te volgen.

4) Google+
Google+ wordt bij velen als niet belangrijk of als nietszeggend beschouwd, maar kan wel degelijk grote gevolgen hebben. Google+ laat uw bedrijf in de zoekresultaten van Google zien wanneer een bezoeker een zoekopdracht naar uw bedrijf doet. Ook is het bijvoorbeeld mogelijk om via Google+ te chatten. Bij het indienen van de gegevens dient u een validatie te doen waardoor Google ervan uit kan gaan dat de waarheid wordt gesproken.

Sociale-media

5) Youtube
Tot slot wil ik Youtube als social media aandragen. Het nadeel van Youtube is dat het veel tijd kost, maar het voordeel van Youtube is dat het video’s van een bepaald product of dienst laat zien. Op deze manier kunt u tonen hoe makkelijk het gebruik van een bepaald product of dienst is, kunt u inspirerende video’s tonen of kunt u de functionaliteiten van uw assortiment makkelijk aan de bezoeker overbrengen. De verwachting is dat Youtube in 2015 zal groeien en wellicht op den duur het nummer 1 kanaal wat betreft social media gaat worden vanwege het feit dat consumenten steeds luier worden en middels een duidelijke video (waarin ze alleen maar achterover hoeven te leunen) meer over uw bedrijf komen te weten.

Conclusie

In eerste instantie denken veel lokale en ‘kleine’ ondernemers dat de grote ondernemingen een positie in de markt innemen die ten koste gaat van hen. Uit dit blog blijkt dat u als lokale ondernemer wel degelijk mee kunt spelen in de markt. Wanneer u de beschreven kanalen en technieken in dit blog toepast voor uw eigen onderneming zult u zien dat u meer traffic richting uw webshop trekt. Meer traffic leidt tot meer conversie.

Het belang van lokale vindbaarheid

Vandaag de dag wordt het steeds belangrijker dat uw webshop lokaal vindbaar is in de zoekmachines. Veel ondernemers voeren echter nog niet de ‘juiste strategie’ om op deze manier makkelijk naamsbekendheid en traffic te genereren. Hoe kunt u de inhoud op uw webshop aantrekkelijker maken en hoe kunt u ervoor zorgen dat deze inhoud bij lokaal publiek zichtbaar wordt? Naast de bij velen van u bekende technieken als linkbuilding en content optimalisatie worden er een aantal belangrijke tactieken nog lang niet toegepast door iedereen. Ik zal u in dit artikel daarom wijzen op een aantal essentiële aspecten die zeker niet over het hoofd gezien mogen worden.

Kijk om u heen!

Kijk allereerst om u heen! Wanneer u als startende ondernemer besluit een webshop of site op te zetten zal u ook bij personeel uitkomen dat in de buurt woont en de lokale cultuur begrijpt. Alhoewel Nederland een klein land is zijn er in dit kikkerlandje wel degelijk grote verschillen merkbaar. Deze verschillen doen zich met name voor tussen de provincies onderling, maar ook tussen plaatsen of regio’s binnen een provincie. Iedere provincie heeft dan ook haar eigen identiteit, cultuur en dialect. Wanneer u bovenstaande leest kunt u zich afvragen hoe dit daadwerkelijk werkt en hoe dit inzetbaar is.

Hoe werkt het?

Het antwoord op deze vraag is: Google Adwords. Met Google Adwords kunnen campagnes opgezet worden waarbij u kunt targeten op plaats/regio of land. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om met keywords te targeten op alleen Amsterdam of Groningen. Het meegeven van een eigen budget aan een desbetreffende campagne zorgt ervoor dat andere campagnes hier geen last van hebben. U bent dus geheel vrij in de uitgaven. Wanneer u voor bijvoorbeeld €50,- in de maand wilt adverteren op een keyword in Amsterdam dan is dit mogelijk en zal u alleen relevant verkeer in Amsterdam bereiken. Deze inhoud, ook wel authentieke inhoud genoemd, is belangrijk voor naamsbekendheid in een regio. Meer naamsbekendheid straalt geloofwaardigheid en betrouwbaarheid ui. Wanneer u hier als ondernemer op inspeelt kunt u het verschil maken!

De voordelen:
– Aantrekken van lokale personen doordat u de taal spreekt en de cultuur begrijpt;
– Creëren van inhoud die specifiek voor een bepaalde regio is.

Mobiel vriendelijk

Het jaar 2015 staat in het teken van mobiel. Steeds meer Nederlanders maken gebruik van mobiel internet en doen vaak via mobiel de eerste indruk van uw site op. Zorg er daarom voor dat uw site mobiel vriendelijk is en geen relevant verkeer mist. Op een dag zijn er drie piekmomenten wat betreft mobiel verkeer. ’s Ochtends net voor werktijd (rond 08:00), in de middagpauze (12:00-13:00) en na werktijd (17:00-19:00). Ook is gebleken dat bijna alle mobiele gebruikers weleens opzoek zijn naar lokale informatie. Een groot percentage van deze mensen voert vervolgens een specifieke actie uit zoals bijvoorbeeld een daadwerkelijke aankoop bij een bedrijf. Het is niet alleen belangrijk dat uw site voor bezoekers goed bereikbaar is vanaf mobiel, maar Google hecht hier ook veel waarde aan. De verwachting is dat Google in de toekomst hier hard op gaat afstraffen. Tijdens E-commerce Insights op 12 maart kunt u meer te weten komen over hoe u zich klaarmaakt voor het mobile commerce tijdperk.

mobiel

Google ‘Mijn Bedrijf’

Wanneer u ervoor zorgt dat uw shop of site bij Google Mijn Bedrijf wordt aangemeld zien bezoekers een landkaart met daarop uw bedrijf aangeduid. Wanneer u bijvoorbeeld een slagerij runt en als een bezoeker het woord “slagerij” intypt dan zal uw slagerij middels een kaartje in Google worden getoond. Voordeel is dat uw bedrijf op deze manier zichtbaar is wanneer mensen opzoek zijn naar lokale bedrijven. Daarnaast is deze vermelding geheel gratis. Het is ook geen probleem als uw bedrijf meerdere locaties heeft, dit kunt u gewoon aangeven.

Local-Search

Naast uw bedrijf aanmelden bij Google Mijn Bedrijf is het ook verstandig uw bedrijf aan te melden bij Google+. Wanneer u zich heeft aangemeld, kunt u in uw Google+ account ervoor zorgen dat de lokale pagina voorzien wordt van reviews. Dit zijn de sterretjes die zichtbaar zijn in Google en meer in het oog springen bij mensen. Goede reviews zorgen voor een vertrouwd gevoel bij uw bezoekers en zorgen voor een verhoogde kans op conversies. Hier kunt u slim op inspelen met conversie optimalisatie

Ook het toevoegen van schema.org markeringen aan HTML-pagina’s laat Google weten wat de belangrijkste gegevens van uw vestiging zijn. Deze gegevens worden middels het tonen van rich snippets aan uw bezoekers getoond. Voorbeelden zijn recensies, sterren en openingstijden.

schema.org

Social Media

Het belang van sociale media wordt bij velen nog steeds onderschat. Door de juiste kanalen voor uzelf te bepalen en in te zetten kunt u een groter succes van uw webshop maken. Het grote voordeel van zichtbaar zijn op sociale media is dat mensen gemakkelijk belangrijke informatie en content over u gaan kunnen delen en verspreiden. Gevolg is dat u beter zichtbaar bent in Google. Bijkomend voordeel is dat dit geen kosten met zich meebrengt. Een uitgelezen kans om uzelf op deze manier hoger in de markt te laten scoren.

social-media

Conclusie

Naast site optimalisatie en linkbuilding is het voor een ieder mogelijk om meer uit lokale vindbaarheid te halen. Het hebben van personeel of aanspreken van de juiste mensen dat de cultuur in een bepaalde regio kent, het mobiel vriendelijk zijn van je site, het laten tonen van uw bedrijf middels een kaart en het juist inzetten van social media zijn belangrijke aandachtspunten die nog lang niet iedereen inziet. Pak uw kans!

Verslag Friends of Search 2015

Dit jaar waren we namens Guapa voor het eerst aanwezig op Friends of Search 2015. Een veelbelovend event met zeer interessante sprekers. Het event had zoals de naam al doet vermoeden de focus op Search waarbij SEA en SEO beiden aan bod kwamen. Het niveau lag hoger dan een gemiddeld event en was in plaats van bevestigend ook vernieuwend en inspirerend. Helaas moesten we elk tijdslot kiezen tussen twee sprekers, waardoor we een deel van de presenties niet bij konden wonen. Daarom voor nu een korte samenvatting van de interessantste presentaties waar we bij waren.

One step ahead of the rest in Search

Na het welkomstwoord van Bas van den Beld van State of Digital was het tijd voor de eerste keynote. Mike King van iPullRank nam ons mee met zijn visie op toekomstige ontwikkelingen in zijn presentatie One step ahead of the rest in Search. Zijn tip: “Loop niet achter de rest aan, maar wees proactief en wees anderen voor”. Waar autoriteit nu nog grotendeels wordt bepaald door links zal dit in de toekomst meer verschuiven naar andere indicatoren. Het gebruikersgedrag op een website of webshop gaat steeds meer meewegen om relevantie te bepalen. Google meet dit met Google Analytics, Google Chrome en haar mobiele besturingssysteem Android. Een ander belangrijke factor wordt het aantal vermeldingen op sociale media en in e-mail. Google krijgt hier inzicht in met Gmail en Google+. Daarnaast worden Facebook (en recent) Twitter en andere sociale media geïndexeerd. Daadwerkelijk gebruik geeft informatie prijs over de relevantie van een website of webshop. Dit meet Google al meer dan tien jaar met Google Analytics. Met al deze data wordt Google steeds beter in staat om te bepalen welke sites relevant zijn. Daardoor wordt SEO minder een tactisch spel, maar meer een strategisch vak.

Quick wins for SEO that make a difference

Na de pauze zijn we naar de presentatie van Richard Baxter van Builtvisible gegaan. Hij geeft aan dat kleine aanpassingen een groot effect kunnen hebben en is daarom altijd op zoek naar mogelijkheden om een webshop of website te verbeteren. Hij nam hierbij de formule 1 als voorbeeld, waar een kleine aanpassing het verschil kan maken. Ga niet af op standaard SEO checklists maar kijk verder. Richard gaf ons een kijkje in de keuken van zijn SEO quick wins.

Tips
Een aantal zaken die wij zeker gaan meenemen bij onze technische SEO optimalisaties:

  • Vermijd 301 redirects waar mogelijk. Meerdere redirects leiden tot een mindere preformance. Wanneer een redirect plaats kan vinden in één redirect, dan verdient dit de voorkeur boven een meervoudige redirect. Redirect chains kunnen eenvoudig opgespoord worden in Screaming frog. (Slide 25)
  • Een ander punt is het redirecten van https://domein1.nl naar https://domein2.nl. Het is hierbij van belang dat het SSL certificaat van het oude domein in tact blijft. Anders is het niet mogelijk om een 301 redirect aan te maken. (Slide 16).
  • Check via Google eventuele duplicate content op subdomeinen. Met de onderstaande code brengt u eventuele develop versies van een shop of site in kaart.

    site:domeinnaam.nl -inurl:www.
    BV: site:guapa.nl -inurl:www.
  • Check pagina’s met weinig inkomende links. Wanneer ze meer interne links verdienen, link dan vaker vanaf andere pagina’s. (Slide 23).
  • Bij een migratie moeten externe links gewijzigd, in plaats van geredirect, worden naar de nieuwe locatie. (Slide 35-37)
  • Zet infographics in de vorm van afbeeldingen om in html zodat deze beter crawlbaar zijn door zoekmachines. (Slide 57)
  • Controleer eventueel duplicate images met Imageraider. (Slide 60)
  • Controleer vermeldingen zonder backlink en verzoek alsnog om een link. (Slide 61)
  • Een samenvatting van zijn presentatie over SEO quick wins kunt u vinden op zijn blog.

    Creative PPC Automation using API and Adwords scripts

    Na deze SEO presentatie hebben we de presentatie van Evert Veldhuijzen over PPC automation bijgewoond. Hij heeft ons meer inzicht gegeven in het automatiseren van Adwords. Dit met behulp van Adwords scripts en de Adwords API. Evert maakt gebruik van externe API’s om zijn Ads op of af te bieden op basis van het weer of de voorraad. Ook handelt hij gebeurtenissen af in zijn Adwords accounts met taken in projectmanagement software door bijvoorbeeld een taak aan te maken wanneer de CPA van een zoekwoord te hoog wordt.

    Om een API key voor de Adwords API te ontvangen moet de applicatie over een groot aantal minimale functionaliteiten beschikken voordat deze wordt goedgekeurd. Een oplossing van Evert om dit te omzeilen is de functionaliteiten niet te bouwen maar de vereiste ‘printscreens’ hiervan met photoshop te faken.

    Aan het eind geeft Evert met de nieuwste updates in Google Adwords een mogelijkheid om met 2 advertenties elk product te vertegenwoordigen in het account met behulp van een Google Drive spreadsheet en dynamische URL’s.

    Beyond Search: The next playing fields for marketing tech geeks

    Daarna hebben wij nog de zeer interessante presentatie van Pascal Fantou bezocht. Deze presentatie ging over Growth hacking. Dit is een combinatie van marketing, IT en data. Door deze slim te bundelen haalt u uit ieder meer dan de som der delen.

    Dit was een zeer interessante presentatie specifiek voor de tweak geek. Voor een groot deel van de zaal waren de handreikingen die Pascal deed nieuw. Pascal gaf daarbij enkele voorbeelden van techniek die de resultaten beïnvloeden.

    Zo legde ze bijvoorbeeld uit dat wanneer een e-mailprovider een webshop op de blacklist zet, dat dan de transactionele e-mails niet binnen komen. Conversies kunnen daardoor uitblijven. Door de e-mailproviders van klanten bij te houden kan een dergelijk probleem in een vroeg stadium opgemerkt worden.

    Pascal vertelde ons daarnaast meer over Javascript voor Adwords scripts en Boomarklets, reguliere expressies voor log file data filtering en Google Analytics filtering, APIs en Browser automation.

    De presentatie van Pascal Fantou is te bekijken via SlideShare.

    Dit was het voor nu. We hebben erg genoten van deze dag en hopen er volgend jaar weer bij te zijn. Met de nieuw verkregen inzichten gaan we eerst aan de slag!

    Productpagina SEO voor meer traffic

    In dit blog gaan we in op het optimaliseren van productpagina’s voor zoekmachines. Een deel van het optimaliseren voor zoekmachines is te zorgen dat zoekmachines de pagina kunnen lezen en tot op zekere hoogte begrijpen. Verlies echter nooit uw klanten uit het oog. Zij gaan uiteindelijk uw producten kopen.

    De ‘missie’ van Google

    Houd met het optimaliseren van de productpagina’s altijd de missie van Google in gedachten. Google wil haar gebruikers zoekresultaten presenteren die het beste bij de zoekvraag aansluiten. De beste zoekmachine optimalisatie is de beste pagina’s voor uw klanten maken.

    Voor welke zoekwoorden wilt u optimaliseren?

    Voordat u een pagina gaat optimaliseren moet u eerst weten waar mensen op zoeken. Met behulp van de Google Adwords Keyword tool kunt u hier onderzoek naar doen. Voor veel specifieke producten zal er echter vrij weinig volume getoond worden. Probeer dan in ieder geval het merk, type, serie en generieke productsoort als zoekwoorden te gebruiken op uw productpagina.

    Unieke Content op de productpagina

    Wilt u met uw productpagina’s goed gevonden worden door de zoekmachines is het allereerst belangrijk om teksten op deze pagina’s te hebben. Er zijn nog genoeg webwinkels die bijna geen tekst op hun productpagina’s hebben. Als er geen tekst is kunnen zij hier ook niet op gevonden worden. Als tweede is het belangrijk dat deze productteksten uniek zijn. Veel webshops nemen de productteksten rechtstreeks over van hun fabrikanten. Het probleem hierbij is dat veel webwinkels dezelfde teksten gebruiken. Google wil altijd de beste zoekresultaten laten zien aan haar gebruikers. Wanneer uw shop de tiende shop is met dezelfde producttekst zal deze niet snel boven de concurrentie getoond worden. Zorg ervoor dat uw pagina zich onderscheidt met unieke, maar vooral ook nuttige content. Ook binnen het domein van een webwinkel moeten alle pagina’s zoveel mogelijk uniek zijn.

    Zoekwoorden op productpagina

    Gebruik de belangrijkste zoekwoordcombinatie aan het begin van de tekst en laat dit in verschillende natuurlijke combinaties (enkelvoud, meervoud en varianten) op de pagina terugkomen. De nadruk ligt hier op natuurlijk. Spam niet, maar zorg dat de tekst gewoon prettig leest. Laat gerelateerde termen terugkomen in de tekst. Schrijf voor de gebruiker. Schrijf vanuit uw expertise naar de klant toe en beschrijf het product. Hoe ziet het product eruit. Wat kan iemand ermee doen en voor wie is het product geschikt. Wat is er over het merk en de serie te vertellen. Waarmee onderscheidt dit product zich van andere producten. Met welke producten is deze samen te gebruiken. Door een uitgebreide productomschrijving te maken is er meer kans om op verschillende long-tail zoekopdrachten gevonden te worden.

    User generated Content

    Google hecht waarde aan actuele en nuttige content. Met andere woorden Google geeft de voorkeur aan een pagina die regelmatig een update krijgt in vergelijking met een pagina die al jaren niets anders laat zien dan een regeltje tekst van de fabrikant. Voor veel webshops is het bijna niet te doen om unieke productteksten op de hele site te krijgen.
    Een manier om uw site toch uniek en actueel te houden is het inzetten van productreviews binnen een product pagina. Klanten kunnen dan korte reviews over de producten schrijven die op de productpagina gepubliceerd worden. Wanneer u automatisch klanten hiervoor uitnodigt na het kopen van een product, en hier ook nog een kleine beloning tegenover staat, zorgen uw klanten voor waardevolle content op de productpagina’s. Wanneer de webshop technisch op orde is dan kunnen deze reviews ook weer getoond worden in de organische zoekresultaten van Google (rich snippets).
    Naast dat productreviews goed zijn voor de organische rankings kunnen zij de conversie ook verhogen. Organisaties die goed gebruik maken van productreviews zijn bijvoorbeeld Coolblue en Bol.com.

    user generated content

    Productnaam en type in de titel en H1

    Zorg ervoor dat de productnaam waarop u gevonden wilt worden terugkomt in de title tag en de H1-tag staat. Dit zijn belangrijke pagina-elementen die aangeven waar de pagina over gaat. De title-tag zien gebruikers bovenaan hun browser in bijvoorbeeld Google Chrome. Binnen de zoekmachineresultaten wordt deze tekst weer overgenomen als titel wanneer de productpagina als zoekresultaat getoond wordt. Zorg ervoor dat de titel tussen de 50 – 60 karakters (512-pixels) blijft en dat deze ook voor de gebruikers aantrekkelijk blijft om op te klikken. De belangrijkste zoekwoordcombinatie staat bij voorkeur vooraan in de title tag. Wilt u uw bedrijfsnaam ook teruglaten komen in deze titel doe dit dan bij voorkeur achteraan. H2 tags, of subkoppen, zijn ook belangrijk om te gebruiken. Laat hier ook zoekwoorden, of varianten van het zoekwoord in terugkomen.

    Url-key

    Zorg voor een nette url met daarin de productnaam opgenomen. Zorg ervoor dat een klant alleen door het bekijken van de url kan zien waar een pagina over gaat. Google gebruikt de url als informatie waar de site over gaat en deze wordt ook weer getoond op de resultatenpagina van een zoekopdracht. Wanneer er meerdere woorden in de url getoond moeten worden gebruik dan bij voorkeur een kopelteken (-).

    Meta Keywords

    De meta keywords hebben geen effect meer en mogen genegeerd worden volgens verschillende bronnen binnen Google.

    Meta Description

    De Meta Decription is een stukje tekst van maximaal 155 karakters die Google meestal laat zien als tekst wanneer een pagina getoond wordt als zoekresultaat binnen Google. Zorg er enerzijds voor dat het limiet niet overschreden wordt maar zorg er ook voor dat deze niet heel veel korter is. De meta description heeft geen directe invloed op de rankings. Het heeft wel effect op de ‘Click Trough Rate’ (CTR) van de organische zoekresultaten. Zorg ervoor dat dat zoekwoorden in deze tekst terugkomen. Google toont woorden uit deze tekst vetgedrukt wanneer ze overeenkomen met de zoekopdracht.
    Indirect zijn er wel aanwijzingen dat Google de CTR meeneemt om een pagina te beoordelen. Binnen webmaster tools geeft Google ook aan welke pagina’s verbeterd kunnen worden qua meta tags. De meta descriptions zijn een kans om uw doelgroep te overtuigen om naar uw webwinkel te gaan. Uiteindelijk zijn de posities in Google niet het hoofddoel. U wilt bezoekers ook daadwerkelijk binnen de webwinkel krijgen en deze laten converteren.

    Search Engine Result

    Vergeet de afbeeldingen niet

    Hoewel er veel ontwikkelingen gaande zijn binnen de kunstmatige intelligentie snapt het Google zoekalgoritme voorlopig vrij weinig van afbeeldingen op een website. We zullen Google moeten vertellen waar de afbeelding over gaat. Dit doen we door het gebruiken van ALT-tags. Geef hier duidelijke omschrijvingen van de afbeeldingen waar ook de productnaam of een variant hiervan in terugkomt. Google gebruikt deze informatie in haar zoekalgoritme.
    Ook is de bestandsnaam van een afbeelding een indicator voor Google over de inhoud van de afbeelding, en dus van de webpagina. Zorg ervoor dat binnen de bestandsnaam ook de relevante zoektermen terug komen. Een meekomend voordeel van het optimaliseren van afbeeldingen is dat u dan ook beter gaat ranken binnen de afbeeldingen zoekmachine van Google.

    Backlinks

    Backlinks, of verwijzingen van andere websites, zijn nog steeds een erg belangrijke ranking factor van Google. Linkbuilden naar alle productpagina’s is praktisch gezien vaak niet te doen. Zorg in ieder geval voor een goede interne linkstructuur en zorg ervoor de de anchor tekst (aanklikbare linkteksten) binnen de site goed staan. De linkjuice zal dan doorstromen naar de productpagina’s waardoor deze alsnog waarde krijgen. Link binnen productteksten ook naar andere gerelateerde producten.

    De genoemde aspecten zijn dus erg belangrijk om gevonden te worden in Google. Als wij u kunnen ondersteunen bij de invulling van uw productpagina’s neem dan gerust contact met ons op.

    Google Shopping Campaigns, wat heeft u nodig?

    Wat heeft u nodig om een Google Shopping Campaign op te starten en hoe houdt u hier de controle over? In ons blog ‘Google Shopping: heeft u zelf de controle?’ op Twinkle geven we handvaten over hoe u controle over uw campagnes houdt en wat er voor nodig is. Hieronder volgt een korte samenvatting van het blog.

    Bij een Google Shopping Campaign worden uw advertenties met de naam van de webshop, de naam van het product en de prijs getoond. De voorganger van de Google Shopping Campaign is Product Listing Ads. Het grote verschil hiertussen is dat het met een PLA niet mogelijk is om per product een eigen campagne op te zetten, wat met een Shopping Campaign wel mogelijk is.

    Welke zaken zijn belangrijk en heeft u zelf in de hand?

    1. U heeft een Google Merchant Center-account nodig, deze is te koppelen aan het Adwords-account.
    2. De feed moet worden ingesteld met de producten waar u graag voor wilt adverteren.
    3. Er zijn een aantal zaken die verplicht in de feed horen te staan zoals de titel, omschrijving en de prijs van het product.
    4. Aanhangende Adwords-campagnes zijn ook van belang voor het tonen van de producten via Google Shopping.

    Waar heeft u minder of geen controle over?
    Er worden veel eisen gesteld aan een feed, afhankelijk van de branche waarin u actief bent. Belangrijk is dat Google uw feed als hoogwaardig gaat beschouwen. Het is op het moment nog niet duidelijk wat Google allemaal meeneemt bij het vertonen van de producten, dus zorg ervoor dat de zaken die u in eigen hand hebt optimaal worden uitgevoerd.
    Ook zullen producten alleen worden geactiveerd in Google Shopping als de zoekopdracht op het specifieke product een commerciële intentie heeft volgens Google. Bovendien moeten er genoeg producten zijn die aan de zoekopdracht voldoen, omdat de consument de keuze moet krijgen tussen verschillende aanbieders.

    Kosten
    Op het moment ligt de klikprijs voor een Google Shopping Campaign nog onder de klikprijs voor een gewone tekstadvertentie, maar is deze sinds de uitrol in Nederland aanzienlijk gestegen. In de toekomst is het mogelijk dat u meer betaald dan voor uw andere advertenties.

    Meer informatie? Het volledige blog is te lezen op Twinkle.

    XML Sitemap in Magento

    Om een zoekmachine wegwijs te maken bij het indexeren van uw webshop kan het inzetten van een XML sitemap een zeer effectieve toevoeging zijn. Op deze manier weet een zoekmachine welke pagina’s aanwezig zijn binnen uw webshop en welke volgens u opgenomen moeten worden in de index. Omdat er regelmatig nieuwe pagina’s bijkomen (nieuwe producten, nieuwe categorieën) of pagina’s verdwijnen (producten uit voorraad) is het zaak om de XML sitemap regelmatig te updaten. Zodoende is de XML sitemap een representatieve weergave van alle inhoud op uw webshop van dat moment. Dit kan gelukkig geautomatiseerd worden met een zogehete cronjob.

    Binnen de XML sitemap kan aangegeven worden welke pagina’s de meeste prioriteit hebben. Hiermee geeft u aan welke pagina’s u in ieder geval graag wilt laten indexeren (let op: dit is slechts een aanwijzing voor een zoekmachine, deze hoeft zich daar niet aan te houden). Deze prioriteit kan variëren van 0.1 tot 1.

    Wanneer er een XML sitemap aangemaakt is moet deze nog ingediend worden bij de gewenste zoekmachines. Dit kan via de webmastertools die de zoekmachine zoals Google daarvoor beschikbaar stellen.

    Hoe u een XML sitemap aanmaakt binnen Magento, hoe u een cronjob daarvoor instelt en hoe u de XML sitemap indient bij Google leggen we uit in onderstaande video.

    E-commerce Newsupdate Week 34

    De wereld van de e-commerce is constant onderhevig aan veranderingen. Wilt u graag weten wat deze week de belangrijkste trends en ontwikkelingen zijn? Lees dan snel onze update, met deze week nieuws over E-commerce Insights, Twitter, Adwords en Bol.com.

    Programma ‘E-commerce Insights’ compleet

    Over twee weken is het zo ver, dan vindt in de Media Plaza in Utrecht hét event voor e-commerce minded Nederland plaats: E-commerce Insights. Met sprekers van PostNL, fonQ, Adyen, SEOshop en de 9straatjesonline belooft het een interessante en leerzame middag te worden.
    Consumensten worden steeds veeleisender en mondiger, ze willen zelf bepalen wie, wat, waar, wanneer. De sprekers van E-commerce Insights zullen belichten hoe zij succesvol tegemoet komen aan deze veranderende behoeften van de consument. Zo zullen Michel Bagli van PostNL en Patrick Kerssemakers van fonQ toelichten hoe zij avondbezorging hebben ingevoerd, Maikel Lobbezoo van Adyen zal demonstreren hoe omnichannel betaalmethodes een uitkomst zijn voor klant en retailer en Joost Brugmans van SEOshop laat zien hoe mobiele apps het online winkelproces makkelijker maakt. De keynote komt van Rosanne Jansen, oprichtster van 9straatjesonline, het online shoppingplatform van het populaire winkelgebied ‘de 9 straatjes’ in Amsterdam. Zij presenteert de ins en outs voor een doelgerichte omnichannel strategie.
    E-commerce-Insights-banner-GM
    Wilt u hier ook graag bij zijn? Kijk dan op E-commerce Insights.nl voor tickets.

    Twitter gaat in de matchmaking business

    Afgelopen week veranderde Twitter de omschrijving van “What’s a Twitter timeline?”. Hierin is vanaf nu te lezen dat twitteraars voortaan naast de berichten van degenen die ze volgen, ook tweets in hun tijdlijn kunnen verwachten van onbekende. Twitter geeft aan tweets te gaan tonen die volgens hen interessant of relevant zijn voor de twitteraar. Deze beoordeling wordt o.a. gebaseerd op de populariteit van de tweet en hoe het netwerk van de twitteraar er op reageert. Twitter wil op deze manier de tijdlijn interessanter maken en de twitteraar introduceren aan nieuwe accounts. Voorheen verschenen tweets van mensen die je niet volgt enkel in je tijdlijn via retweets en promoted tweets. Promoted tweets zijn berichten van bedrijven die door betaling extra promotie van hun tweet genereren.

    Twitter is druk bezig met zijn services te verbeteren en het bereik van tweets te verhogen. Eerder kondigde Twitter al aan te gaan werken met gepromote video content dat aangeboden wordt via een eigen video kanaal. ‘Tweets met native Twitter Video’s genereren een betere interactie en leveren meer video views op’ aldus senior product manager TV & Video David Regan. Bovendien kwam er deze week een bericht naar buiten dat Twitter met een nieuwe tool het aantal spamberichten met 40 procent heeft teruggedrongen. We zijn benieuwd wat ze nog meer voor ons in petto hebben.

    Exacte zoekwoord matching op Google komt te vervallen

    Het is vanaf september niet meer nodig voor online marketeers om allerhande typfouten en spellingsvariaties in te voeren bij Adwords. Google stopt dan met de optie om je met AdWords alleen op exacte zoektermen te richten. De nieuwe standaardinstelling voor alle exacte en phrase zoekwoorden wordt ‘close variants’. Wat betekent dat Google automatisch sterkgelijkende varianten van zoekwoorden zoals meervoudsvormen, typo’s en spellingvarianten matcht met de zoekterm. Niet alle marketeers zijn hier echter even blij mee. Ze verliezen een stuk controle over de Adwords campagnes en vrezen voor extra kosten doordat de advertentie onnodig in de zoekresultaten te voorschijn komt.

    Bol.com komt met nieuw design voor de webshop

    Wie vandaag de dag Bol.com bezoekt, krijgt een geheel nieuw design te zien. Enige tijd geleden veranderde Bol.com al de navigatie van de website, maar nu zijn er grotere visuele en technische veranderingen doorgevoerd. Het nieuwe design sluit aan bij het toenemend gebruik van mobile devices, zoals tablets, voor online shopping en bij de transformatie van mediawinkel naar een winkel met tientallen speciaalzaken, waarbij inspiratie en beleving meer centraal staan. Bol.com wil daarbij van een tekst- naar beeldgedreven design. Wat hierbij opvalt is dat er veel meer witruimtes op de pagina’s te zien zijn. Dit sluit aan op de wens om beter bedienbaar te zijn op mobile devices waarbij er vaak op verkeerde producten wordt geklikt wanneer deze te dicht op elkaar staan.
    Bol-GM

    Webshop opzetten? Denk aan uw zwakste schakel!

    Het aantal Nederlanders dat vandaag de dag beschikt over internet is indrukwekkend, volgens onderzoek zo’n 95% van de gehele Nederlandse bevolking. Het aantal websites en -shops groeit ondertussen ook flink door. Het is dan ook niet verwonderlijk dat webshop-eigenaren door de hoge concurrentie uiterste inspanningen moeten leveren om veel conversies te generen en zodoende te overleven. Bij het opzetten van een goede webshop zijn er drie belangrijke schakels. Ten eerste is er natuurlijk de webshop zelf, daarnaast is het belangrijk om de shop te vullen met goede producten danwel diensten en tot slot is het van uiterst belang om u te richten op de juiste bezoekers. Iedere bezoeker is anders en heeft andere eisen en verwachtingen van een webshop. Hieronder volgen een aantal punten omtrent het verbeteren van uw webshop, het neerzetten van de juiste producten en/of diensten en het aantrekken van de juiste bezoekers.

    Werkwijze E-commerce

    Denk bij het opzetten van een webshop niet alleen aan de webshop zelf, maar ook aan andere factoren zoals de bezoeker en het product, iets wat vaak wordt vergeten.

    Webshops

    Allereerst rijst de vraag waar een goede webshop aan moet voldoen. Veel ondernemers nemen niet altijd de tijd om deze stap grondig te doorlopen, omdat ze te snel iets willen neerzetten. Hieronder zullen een aantal punten volgen die zeer essentieel zijn bij het opstellen van een webshop.

    Begin met het goed laten functioneren van uw webshop. Overzichtelijkheid speelt hierbij een belangrijke rol. Wanneer bezoekers naar iets opzoek zijn, moet het duidelijk zijn hoe men bij de gewenste pagina of product uitkomt. Denk hierbij ook aan een overzichtelijke en duidelijke navigatie op uw webshop. Voorbeelden zijn het menu en de daarbij behorende categorieën die helder opgebouwd dienen te zijn. Hierbij moeten de categorieën allen klikbaar zijn zodat er makkelijk doorgeklikt kan worden naar volgende relevante pagina’s. Zorg er ook altijd voor dat uw contactgegevens makkelijk vindbaar zijn. Wanneer mensen met vragen of opmerkingen blijven zitten moet u er altijd voor zorgen dat bezoekers u makkelijk kunnen bereiken. Daarnaast is het van groot belang om goede informatie over de producten en/of diensten te plaatsen. Denk hierbij aan het juist neerzetten van prijzen (eventuele kortingen wanneer nodig), voorwaarden en gedetailleerde product/dienst informatie. Ook het gebruik van de juiste lettertypen, het formaat van de afbeeldingen en de kleuren zijn van essentieel belang.  Zo is bijvoorbeeld gebleken dat een oranje winkelwagen button het meeste effect heeft op conversies.

    Lees hier meer over in ons blog over gebruiksvriendelijkheid.

    Producten/Diensten

    Wanneer u een startende ondernemer bent, is het van cruciaal belang dat u van tevoren weet dat er voldoende vraag vanuit de markt is voor de verkoop van uw producten en/of diensten. Hoe komt u hierachter? Er zijn verscheidene programma’s waarin u kunt kijken wat de zoekresultaten op desbetreffend product of dienst zijn. Ook kunt u hier de concurrentie van deze producten en/of diensten bekijken. Een aantal programma’s die u kan gebruiken zijn: Google Adwords Keyword Planner, Bing Keyword Research Tool en Wordtracker’s Free Basic Keyword Demand.

    Wanneer u ervan overtuigd bent dat er voldoende winstpotentieel inzit, kunt u beginnen met het toevoegen van al uw producten/diensten. Hierbij moet goed worden gekeken naar alle concurrenten. Wanneer blijkt dat concurrenten dezelfde producten voor een goedkopere prijs aanbieden, zult u zich achter de oren moeten krabben. Hoe komt u erachter welke prijzen concurrenten hanteren? Op internet zijn veel vergelijkingssites, zoals beslist.nl, te vinden waarop u kan zien tegen welke prijs de concurrent het product/service aanbiedt. Naast het bepalen en instellen van de juiste prijzen is het van groot belang dat u ervoor zorgt dat u de voorraden van producten op orde hebt. Dit zal voor elke ondernemer anders zijn, omdat sommige ondernemers ervoor kiezen om veel voorraad aan te leggen waar andere ondernemers een kleinere voorraad prefereren. Beide opties dragen voor- en nadelen met zich mee en het is net welke optie uw voorkeur heeft. Zorg er ook voor dat de klant voldoende mogelijkheden krijgt wat betreft de betaling. Wanneer de klant erachter komt dat de gewenste betaalmethode niet in het overzicht staat, is de kans groot dat u hiermee een klant verliest. En dat wil u niet, toch?

    beslist-guapamedia
    Product prijzen vergelijken bij beslist.nl zorgt voor een goede indicatie van de prijs van de concurrent.

    Bezoekers

    Tot slot wil u ervan verzekerd zijn dat er voldoende bezoekers op uw website komen. Het is dan ook belangrijk uw bezoekers goed te kennen, zodat de teksten en de keuze van producten/diensten aansluiten op de doelgroep. Met Google Analytics bent u in staat om de demografische gegevens, interesses en geografische gegevens van uw bezoekers te achterhalen, daarnaast kunt u zien op welke manier zij uw site hebben gevonden (organische zoekresultaten, adwords, social media etc.) en kunt u het surf gedrag van de bezoekers analyseren. U kan bijvoorbeeld zien hoeveel pagina’s de bezoekers bezochten, hoe lang ze gemiddeld op de verschillende pagina’s bleven en bij welke pagina ze uw webshop uiteindelijk verlaten. Met Google Analytics bent u dus in staat om eenvoudig uw klanten te analyseren.

    Het aantrekken van zoveel mogelijk bezoekers is een belangrijke doelstelling voor uw webshop. Het toepassen van SEO is een ideaal middel om deze doelstelling te bewerkstelligen. Het verzamelen van sitelinks en het doen van een zoekwoord en concurrentie analyse zijn daarom belangrijke stappen om te doorlopen.

    Het uiteindelijke doel is echter niet het vergaren van zoveel mogelijk verkeer, maar is het aantal conversies. U kan met behulp van Google Analytics het aantal/ het percentage conversies vinden. Wanneer het aantal conversies ondermaats is, is Analytics in staat om te analyseren waar bezoekers afhaken. Wanneer u dit inzichtelijk maakt bent u alweer een stap dichter bij het verhogen van uw conversies.

    Dit maakt duidelijk dat uw inzicht in de bezoekers die geïnteresseerd zijn in de producten/diensten die worden aangeboden op uw webshop optimaal moet zijn. Wanneer u dit door heeft zult u zien dat het rendement zal opleveren.

    Zwakke schakel

    De zwakke schakel beïnvloedt de gehele prestatie van uw webshop.

    Zwakste schakel

    Wanneer er sprake is van een “zwakste schakel” gaat er iets mis in uw opzet. De zwakke schakel betekent dat één of meer van de drie bovengenoemde onderdelen (webshops, producten/diensten, bezoekers) onvoldoende aandacht krijgt, waardoor het optimale resultaat achterwege blijft. Hoe goed de rest ook is, de zwakste schakel bepaalt de kwaliteit van uw site. Zorg er daarom altijd voor dat de drie onderdelen met elkaar in evenwicht zijn.

    Conclusie

    Natuurlijk zijn er nog meer belangrijke punten waar op gelet dient te worden bij het opzetten van een webshop, het neerzetten van de juiste producten en/of diensten en het bereiken van de juiste bezoekers, maar bovengenoemde punten zijn een goede leidraad om tot het gewenste eindresultaat te komen. Denk er hierbij aan dat het internet zich constant ontwikkelt en dat u mee zal moeten gaan met deze veranderingen! Wanneer één of meer van de eerder genoemde drie elementen niet optimaal benut worden zullen de andere punten hier ook last van hebben. Zorg er daarom voor dat u overal aandacht aan besteed!

    Hebt u nog vragen of opmerkingen over een van de drie elementen? Wij horen het graag!