Gerichtere SEO en SEA door long-tail-keywords

Een toppositie in Google en omhoogschietende bezoekersaantallen, wie droomt daar nou niet van? Veel bedrijven staren zich blind op de eerste positie en hoge bezoekersaantallen. Om hun concurrentie van de troon te stoten investeren zij veel geld en tijd in populaire, en daardoor dure, keywords. Een hoge positie levert immers veel bezoekers op en meer bezoeken levert vervolgens meer conversies op… toch? Niet altijd. De veelal dure, algemene keywords zijn niet per se de keywords die de meeste conversie opleveren. In dit blog lees je waarom dit zo is en wat je kunt doen om conversie-gerichte bezoekers te bereiken aan de hand van long-tail-keywords. Lees meer

Onderschat online reviews en social media niet bij lokale zoekopdrachten

Men slaat tegenwoordig niet meer de studieboeken open om nieuwe kennis op te doen. We zijn in een tijd aangekomen dat kennisvergaring veelal via het internet gaat. Ook wordt er steeds meer gezocht op mobiele devices als smartphone en tablet. Dit zoeken op mobiel en tablet is niet alleen voor de grote internationale webshops van belang, maar ook de lokale ‘kleinere’ ondernemers moeten mee met deze trend. Potentiele klanten hebben talloze mogelijkheden om te bekijken of webshops aan hun wensen voldoen. U kunt hierbij onder andere denken aan cases en testimonials, maar ook reviews en social media zijn mettertijd onmisbaar geworden voor een webshop.

Lokale reviews

Zoals reeds gezegd moeten ook lokale ondernemers mee met de trends op internet gebied. Meer en meer wordt er lokaal gezocht en meer en meer moet u als webshop eigenaar zich onderscheiden van de lokale concurrent, zeker nu de concurrentie stevig groeit. Maar wat kan u nu daadwerkelijk onderscheiden ten opzichte van de concurrentie? Het antwoordt is reviews!

Uit onderzoek is gebleken dat reviews veel betekenen voor een bezoeker die een lokale zoekopdracht met een bepaald doel intypt. Zoals ook te zien is op onderstaande afbeelding, afkomstig van een Amerikaans onderzoek.

onderzoek-local-reviews

Hieruit kan de conclusie getrokken worden dat bezoekers erg veel waarde hechten aan reviews. Het merendeel zegt een onderneming te kunnen vertrouwen wanneer deze beschikt over vele positieve reviews. Sociale bewijsvoering is al heel lang een bekende overtuigingsstrategie in de marketing. Eigenlijk best logisch, klanten kunnen immers niet vooraf het product beoordelen. Dus dan is het prettig als iemand anders (een onafhankelijk persoon) dat alvast voor hen heeft gedaan. Opmerkelijk is het feit dat steeds meer bezoekers aangeven zich te laten beïnvloeden door positieve reviews. Maar 10% van de ondervraagden in 2014 zegt zich niet te richten op reviews.

Zoals gezegd moet het belang van reviews niet worden onderschat, maar staar u hier ook niet blind op. Het tonen van veel positieve reviews in combinatie met een slecht vormgegeven pagina op uw webshop nodigt bezoekers niet uit iets bij u af te nemen. Pas daarom ook SEO, bijvoorbeeld in de vorm van content optimalisatie, toe om u te onderscheiden en iets uit te stralen richting uw bezoekers.

Lokale social media

Niet alleen reviews maar ook social media spelen een belangrijke rol wat betreft ondernemingen die het moeten hebben van lokaal verkeer. Vele zullen denken dat er met social media een groot en massaal publiek wordt bereikt en dat zij niet direct invloed uitoefenen op uw webshop. Dit is niet waar, gezien social media als bijvoorbeeld Facebook, Twitter en Pinterest óók lokaal veel geld kunnen opleveren. Communicatie is hierbij het sleutelwoord voor het inzetten van social media. Wanneer goed wordt gecommuniceerd naar met name de lokale bevolking gaan uw bezoekers u anders zien. Ze gaan u zien als betrouwbaar & geloofwaardig en dit is wat u wilt, toch? Hieronder bespreek ik kort enkele essentiële social media kanalen die een must zijn wat betreft conversieverhoging voor bedrijven die zich focussen op lokaal verkeer.

1) Facebook
Door het oprichten van een lokale facebookpagina wordt het meteen zichtbaar waar uw bedrijf voor staat. Maak hierbij gebruik van foto’s al dan niet van de omgeving. Foto’s spreken meer aan dan teksten en geven de bezoeker een oprecht en betrouwbaar beeld. Houdt u hierbij in het achterhoofd dat u minimaal één keer per dag iets moet posten. Dit omdat u op deze manier de grootste impact bij uw fans achterlaat.

2) Pinterest
Wellicht is Pinterest wat minder bekend bij u. Pinterest kan minstens net zo effectief zijn als Facebook. Met Pinterest draait het om afbeeldingen. Wanneer u uw product kunt aanbieden in de vorm van mooie kwalitatief goede afbeeldingen moet u zeker Pinterest gebruiken. Ook bij dit medium spreekt een foto veel meer dan woorden. Het voordeel van Pinterest is dat het is gebaseerd op opgegeven interesses. U kunt er dus vanuit gaan dat mensen die uw pins zien al geïnteresseerd zijn in de producten of diensten die u aanbiedt. Daarbij is Pinterest één van de snelst groeiende social media, wat tot wel 30% meer conversies in uw shop kan opleveren.

3) Twitter
Twitter is op het eerste gezicht iets lastiger om lokaal in te zetten. Wat ik u hierbij als tip kan meegeven is het volgen van bedrijven, personen, verenigingen etc. die bij u in de buurt wonen/zitten. Hierbij is het vermelden van de plaats van uw bedrijf in uw gebruikersnaam aantrekkelijk. Met de tool twitter analytics is het inzichtelijk om meer gegevens van uw volgers te vergaren. Zo wordt het inzichtelijk om interesses en het aantal volgers (middels een grafiek) te kunnen bekijken. Ook is het mogelijk om te zien waar uw volgers vandaan komen. Als u bijvoorbeeld in Groningen gevestigd bent en ziet dat het merendeel van uw volgers uit het zuiden van Nederland komen doet u iets fout. Probeert u in dit geval meer lokale personen te volgen.

4) Google+
Google+ wordt bij velen als niet belangrijk of als nietszeggend beschouwd, maar kan wel degelijk grote gevolgen hebben. Google+ laat uw bedrijf in de zoekresultaten van Google zien wanneer een bezoeker een zoekopdracht naar uw bedrijf doet. Ook is het bijvoorbeeld mogelijk om via Google+ te chatten. Bij het indienen van de gegevens dient u een validatie te doen waardoor Google ervan uit kan gaan dat de waarheid wordt gesproken.

Sociale-media

5) Youtube
Tot slot wil ik Youtube als social media aandragen. Het nadeel van Youtube is dat het veel tijd kost, maar het voordeel van Youtube is dat het video’s van een bepaald product of dienst laat zien. Op deze manier kunt u tonen hoe makkelijk het gebruik van een bepaald product of dienst is, kunt u inspirerende video’s tonen of kunt u de functionaliteiten van uw assortiment makkelijk aan de bezoeker overbrengen. De verwachting is dat Youtube in 2015 zal groeien en wellicht op den duur het nummer 1 kanaal wat betreft social media gaat worden vanwege het feit dat consumenten steeds luier worden en middels een duidelijke video (waarin ze alleen maar achterover hoeven te leunen) meer over uw bedrijf komen te weten.

Conclusie

In eerste instantie denken veel lokale en ‘kleine’ ondernemers dat de grote ondernemingen een positie in de markt innemen die ten koste gaat van hen. Uit dit blog blijkt dat u als lokale ondernemer wel degelijk mee kunt spelen in de markt. Wanneer u de beschreven kanalen en technieken in dit blog toepast voor uw eigen onderneming zult u zien dat u meer traffic richting uw webshop trekt. Meer traffic leidt tot meer conversie.

Nieuw in Google adwords: Dynamic structured snippets

Google is begonnen om aan mondiaal getargette engelstalige Adwords campagnes snippets toe te voegen. Het gaat hier om informatie die afkomstig is van de landingspagina van de advertentie.

Google doet er alles aan om haar advertenties in het oog te doen laten springen en maakt het voor adverteerders nog weer makkelijker om advertenties op te laten vallen. Door de extra ruimte die een ad in beslag neemt is de verwachting dan ook dat deze snippets een positieve bijdrage hebben aan de CTR. Voor het gebruik van de extensie hoeft niet extra betaald te worden. Ze worden getoond op desktops en tablets.

Dynamic structured snippets

Standaard komt iedere adverteerder automatisch in aanmerking voor deze functie. Wanneer u dit niet wilt, dan kunt u een opt-out aanvragen met dit formulier.

Waar het voor andere rich snippets noodzakelijk is om deze markering aan de code mee te geven is dit voor Adwords rich snippets niet nodig. Google is zelf in staat om deze informatie van de pagina af te halen.

Kortom een leuke functie voor adverteerders. SEOs zullen er minder blij mee zijn. We hebben ze zelf nog niet ontdekt, maar de verwachting is dat deze extensie naar verloop van tijd ook naar Nederland komt. Meer informatie over de Dynamic structured snippets van Google adwords is te vinden op de Google Support site.

Het belang van lokale vindbaarheid

Vandaag de dag wordt het steeds belangrijker dat uw webshop lokaal vindbaar is in de zoekmachines. Veel ondernemers voeren echter nog niet de ‘juiste strategie’ om op deze manier makkelijk naamsbekendheid en traffic te genereren. Hoe kunt u de inhoud op uw webshop aantrekkelijker maken en hoe kunt u ervoor zorgen dat deze inhoud bij lokaal publiek zichtbaar wordt? Naast de bij velen van u bekende technieken als linkbuilding en content optimalisatie worden er een aantal belangrijke tactieken nog lang niet toegepast door iedereen. Ik zal u in dit artikel daarom wijzen op een aantal essentiële aspecten die zeker niet over het hoofd gezien mogen worden.

Kijk om u heen!

Kijk allereerst om u heen! Wanneer u als startende ondernemer besluit een webshop of site op te zetten zal u ook bij personeel uitkomen dat in de buurt woont en de lokale cultuur begrijpt. Alhoewel Nederland een klein land is zijn er in dit kikkerlandje wel degelijk grote verschillen merkbaar. Deze verschillen doen zich met name voor tussen de provincies onderling, maar ook tussen plaatsen of regio’s binnen een provincie. Iedere provincie heeft dan ook haar eigen identiteit, cultuur en dialect. Wanneer u bovenstaande leest kunt u zich afvragen hoe dit daadwerkelijk werkt en hoe dit inzetbaar is.

Hoe werkt het?

Het antwoord op deze vraag is: Google Adwords. Met Google Adwords kunnen campagnes opgezet worden waarbij u kunt targeten op plaats/regio of land. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om met keywords te targeten op alleen Amsterdam of Groningen. Het meegeven van een eigen budget aan een desbetreffende campagne zorgt ervoor dat andere campagnes hier geen last van hebben. U bent dus geheel vrij in de uitgaven. Wanneer u voor bijvoorbeeld €50,- in de maand wilt adverteren op een keyword in Amsterdam dan is dit mogelijk en zal u alleen relevant verkeer in Amsterdam bereiken. Deze inhoud, ook wel authentieke inhoud genoemd, is belangrijk voor naamsbekendheid in een regio. Meer naamsbekendheid straalt geloofwaardigheid en betrouwbaarheid ui. Wanneer u hier als ondernemer op inspeelt kunt u het verschil maken!

De voordelen:
– Aantrekken van lokale personen doordat u de taal spreekt en de cultuur begrijpt;
– Creëren van inhoud die specifiek voor een bepaalde regio is.

Mobiel vriendelijk

Het jaar 2015 staat in het teken van mobiel. Steeds meer Nederlanders maken gebruik van mobiel internet en doen vaak via mobiel de eerste indruk van uw site op. Zorg er daarom voor dat uw site mobiel vriendelijk is en geen relevant verkeer mist. Op een dag zijn er drie piekmomenten wat betreft mobiel verkeer. ’s Ochtends net voor werktijd (rond 08:00), in de middagpauze (12:00-13:00) en na werktijd (17:00-19:00). Ook is gebleken dat bijna alle mobiele gebruikers weleens opzoek zijn naar lokale informatie. Een groot percentage van deze mensen voert vervolgens een specifieke actie uit zoals bijvoorbeeld een daadwerkelijke aankoop bij een bedrijf. Het is niet alleen belangrijk dat uw site voor bezoekers goed bereikbaar is vanaf mobiel, maar Google hecht hier ook veel waarde aan. De verwachting is dat Google in de toekomst hier hard op gaat afstraffen. Tijdens E-commerce Insights op 12 maart kunt u meer te weten komen over hoe u zich klaarmaakt voor het mobile commerce tijdperk.

mobiel

Google ‘Mijn Bedrijf’

Wanneer u ervoor zorgt dat uw shop of site bij Google Mijn Bedrijf wordt aangemeld zien bezoekers een landkaart met daarop uw bedrijf aangeduid. Wanneer u bijvoorbeeld een slagerij runt en als een bezoeker het woord “slagerij” intypt dan zal uw slagerij middels een kaartje in Google worden getoond. Voordeel is dat uw bedrijf op deze manier zichtbaar is wanneer mensen opzoek zijn naar lokale bedrijven. Daarnaast is deze vermelding geheel gratis. Het is ook geen probleem als uw bedrijf meerdere locaties heeft, dit kunt u gewoon aangeven.

Local-Search

Naast uw bedrijf aanmelden bij Google Mijn Bedrijf is het ook verstandig uw bedrijf aan te melden bij Google+. Wanneer u zich heeft aangemeld, kunt u in uw Google+ account ervoor zorgen dat de lokale pagina voorzien wordt van reviews. Dit zijn de sterretjes die zichtbaar zijn in Google en meer in het oog springen bij mensen. Goede reviews zorgen voor een vertrouwd gevoel bij uw bezoekers en zorgen voor een verhoogde kans op conversies. Hier kunt u slim op inspelen met conversie optimalisatie

Ook het toevoegen van schema.org markeringen aan HTML-pagina’s laat Google weten wat de belangrijkste gegevens van uw vestiging zijn. Deze gegevens worden middels het tonen van rich snippets aan uw bezoekers getoond. Voorbeelden zijn recensies, sterren en openingstijden.

schema.org

Social Media

Het belang van sociale media wordt bij velen nog steeds onderschat. Door de juiste kanalen voor uzelf te bepalen en in te zetten kunt u een groter succes van uw webshop maken. Het grote voordeel van zichtbaar zijn op sociale media is dat mensen gemakkelijk belangrijke informatie en content over u gaan kunnen delen en verspreiden. Gevolg is dat u beter zichtbaar bent in Google. Bijkomend voordeel is dat dit geen kosten met zich meebrengt. Een uitgelezen kans om uzelf op deze manier hoger in de markt te laten scoren.

social-media

Conclusie

Naast site optimalisatie en linkbuilding is het voor een ieder mogelijk om meer uit lokale vindbaarheid te halen. Het hebben van personeel of aanspreken van de juiste mensen dat de cultuur in een bepaalde regio kent, het mobiel vriendelijk zijn van je site, het laten tonen van uw bedrijf middels een kaart en het juist inzetten van social media zijn belangrijke aandachtspunten die nog lang niet iedereen inziet. Pak uw kans!

Verslag Friends of Search 2015

Dit jaar waren we namens Guapa voor het eerst aanwezig op Friends of Search 2015. Een veelbelovend event met zeer interessante sprekers. Het event had zoals de naam al doet vermoeden de focus op Search waarbij SEA en SEO beiden aan bod kwamen. Het niveau lag hoger dan een gemiddeld event en was in plaats van bevestigend ook vernieuwend en inspirerend. Helaas moesten we elk tijdslot kiezen tussen twee sprekers, waardoor we een deel van de presenties niet bij konden wonen. Daarom voor nu een korte samenvatting van de interessantste presentaties waar we bij waren.

One step ahead of the rest in Search

Na het welkomstwoord van Bas van den Beld van State of Digital was het tijd voor de eerste keynote. Mike King van iPullRank nam ons mee met zijn visie op toekomstige ontwikkelingen in zijn presentatie One step ahead of the rest in Search. Zijn tip: “Loop niet achter de rest aan, maar wees proactief en wees anderen voor”. Waar autoriteit nu nog grotendeels wordt bepaald door links zal dit in de toekomst meer verschuiven naar andere indicatoren. Het gebruikersgedrag op een website of webshop gaat steeds meer meewegen om relevantie te bepalen. Google meet dit met Google Analytics, Google Chrome en haar mobiele besturingssysteem Android. Een ander belangrijke factor wordt het aantal vermeldingen op sociale media en in e-mail. Google krijgt hier inzicht in met Gmail en Google+. Daarnaast worden Facebook (en recent) Twitter en andere sociale media geïndexeerd. Daadwerkelijk gebruik geeft informatie prijs over de relevantie van een website of webshop. Dit meet Google al meer dan tien jaar met Google Analytics. Met al deze data wordt Google steeds beter in staat om te bepalen welke sites relevant zijn. Daardoor wordt SEO minder een tactisch spel, maar meer een strategisch vak.

Quick wins for SEO that make a difference

Na de pauze zijn we naar de presentatie van Richard Baxter van Builtvisible gegaan. Hij geeft aan dat kleine aanpassingen een groot effect kunnen hebben en is daarom altijd op zoek naar mogelijkheden om een webshop of website te verbeteren. Hij nam hierbij de formule 1 als voorbeeld, waar een kleine aanpassing het verschil kan maken. Ga niet af op standaard SEO checklists maar kijk verder. Richard gaf ons een kijkje in de keuken van zijn SEO quick wins.

Tips
Een aantal zaken die wij zeker gaan meenemen bij onze technische SEO optimalisaties:

  • Vermijd 301 redirects waar mogelijk. Meerdere redirects leiden tot een mindere preformance. Wanneer een redirect plaats kan vinden in één redirect, dan verdient dit de voorkeur boven een meervoudige redirect. Redirect chains kunnen eenvoudig opgespoord worden in Screaming frog. (Slide 25)
  • Een ander punt is het redirecten van https://domein1.nl naar https://domein2.nl. Het is hierbij van belang dat het SSL certificaat van het oude domein in tact blijft. Anders is het niet mogelijk om een 301 redirect aan te maken. (Slide 16).
  • Check via Google eventuele duplicate content op subdomeinen. Met de onderstaande code brengt u eventuele develop versies van een shop of site in kaart.

    site:domeinnaam.nl -inurl:www.
    BV: site:guapa.nl -inurl:www.
  • Check pagina’s met weinig inkomende links. Wanneer ze meer interne links verdienen, link dan vaker vanaf andere pagina’s. (Slide 23).
  • Bij een migratie moeten externe links gewijzigd, in plaats van geredirect, worden naar de nieuwe locatie. (Slide 35-37)
  • Zet infographics in de vorm van afbeeldingen om in html zodat deze beter crawlbaar zijn door zoekmachines. (Slide 57)
  • Controleer eventueel duplicate images met Imageraider. (Slide 60)
  • Controleer vermeldingen zonder backlink en verzoek alsnog om een link. (Slide 61)
  • Een samenvatting van zijn presentatie over SEO quick wins kunt u vinden op zijn blog.

    Creative PPC Automation using API and Adwords scripts

    Na deze SEO presentatie hebben we de presentatie van Evert Veldhuijzen over PPC automation bijgewoond. Hij heeft ons meer inzicht gegeven in het automatiseren van Adwords. Dit met behulp van Adwords scripts en de Adwords API. Evert maakt gebruik van externe API’s om zijn Ads op of af te bieden op basis van het weer of de voorraad. Ook handelt hij gebeurtenissen af in zijn Adwords accounts met taken in projectmanagement software door bijvoorbeeld een taak aan te maken wanneer de CPA van een zoekwoord te hoog wordt.

    Om een API key voor de Adwords API te ontvangen moet de applicatie over een groot aantal minimale functionaliteiten beschikken voordat deze wordt goedgekeurd. Een oplossing van Evert om dit te omzeilen is de functionaliteiten niet te bouwen maar de vereiste ‘printscreens’ hiervan met photoshop te faken.

    Aan het eind geeft Evert met de nieuwste updates in Google Adwords een mogelijkheid om met 2 advertenties elk product te vertegenwoordigen in het account met behulp van een Google Drive spreadsheet en dynamische URL’s.

    Beyond Search: The next playing fields for marketing tech geeks

    Daarna hebben wij nog de zeer interessante presentatie van Pascal Fantou bezocht. Deze presentatie ging over Growth hacking. Dit is een combinatie van marketing, IT en data. Door deze slim te bundelen haalt u uit ieder meer dan de som der delen.

    Dit was een zeer interessante presentatie specifiek voor de tweak geek. Voor een groot deel van de zaal waren de handreikingen die Pascal deed nieuw. Pascal gaf daarbij enkele voorbeelden van techniek die de resultaten beïnvloeden.

    Zo legde ze bijvoorbeeld uit dat wanneer een e-mailprovider een webshop op de blacklist zet, dat dan de transactionele e-mails niet binnen komen. Conversies kunnen daardoor uitblijven. Door de e-mailproviders van klanten bij te houden kan een dergelijk probleem in een vroeg stadium opgemerkt worden.

    Pascal vertelde ons daarnaast meer over Javascript voor Adwords scripts en Boomarklets, reguliere expressies voor log file data filtering en Google Analytics filtering, APIs en Browser automation.

    De presentatie van Pascal Fantou is te bekijken via SlideShare.

    Dit was het voor nu. We hebben erg genoten van deze dag en hopen er volgend jaar weer bij te zijn. Met de nieuw verkregen inzichten gaan we eerst aan de slag!

    De toekomst van Google Shopping, hoe maakt u het verschil?

    Tijdens de webwinkelvakdagen 2015 in Utrecht heb ik een lezing van Clemmentijn Treinen gevolgd. In deze lezing werd stilgestaan bij Google Shopping en de toekomst van Shopping. In mijn blog dat gepubliceerd is op Frankwatching sta ik onder andere stil bij:

  • het verhogen van uw conversie ratio;
  • het merchant center;
  • mobiel bereikbaar zijn van uw site;
  • het voeren van de juiste titels;
  • de toekomstvisie van Google op Shopping.
  • Het volledige artikel is te lezen op Frankwatching.

    Google Shopping Campaigns, wat heeft u nodig?

    Wat heeft u nodig om een Google Shopping Campaign op te starten en hoe houdt u hier de controle over? In ons blog ‘Google Shopping: heeft u zelf de controle?’ op Twinkle geven we handvaten over hoe u controle over uw campagnes houdt en wat er voor nodig is. Hieronder volgt een korte samenvatting van het blog.

    Bij een Google Shopping Campaign worden uw advertenties met de naam van de webshop, de naam van het product en de prijs getoond. De voorganger van de Google Shopping Campaign is Product Listing Ads. Het grote verschil hiertussen is dat het met een PLA niet mogelijk is om per product een eigen campagne op te zetten, wat met een Shopping Campaign wel mogelijk is.

    Welke zaken zijn belangrijk en heeft u zelf in de hand?

    1. U heeft een Google Merchant Center-account nodig, deze is te koppelen aan het Adwords-account.
    2. De feed moet worden ingesteld met de producten waar u graag voor wilt adverteren.
    3. Er zijn een aantal zaken die verplicht in de feed horen te staan zoals de titel, omschrijving en de prijs van het product.
    4. Aanhangende Adwords-campagnes zijn ook van belang voor het tonen van de producten via Google Shopping.

    Waar heeft u minder of geen controle over?
    Er worden veel eisen gesteld aan een feed, afhankelijk van de branche waarin u actief bent. Belangrijk is dat Google uw feed als hoogwaardig gaat beschouwen. Het is op het moment nog niet duidelijk wat Google allemaal meeneemt bij het vertonen van de producten, dus zorg ervoor dat de zaken die u in eigen hand hebt optimaal worden uitgevoerd.
    Ook zullen producten alleen worden geactiveerd in Google Shopping als de zoekopdracht op het specifieke product een commerciële intentie heeft volgens Google. Bovendien moeten er genoeg producten zijn die aan de zoekopdracht voldoen, omdat de consument de keuze moet krijgen tussen verschillende aanbieders.

    Kosten
    Op het moment ligt de klikprijs voor een Google Shopping Campaign nog onder de klikprijs voor een gewone tekstadvertentie, maar is deze sinds de uitrol in Nederland aanzienlijk gestegen. In de toekomst is het mogelijk dat u meer betaald dan voor uw andere advertenties.

    Meer informatie? Het volledige blog is te lezen op Twinkle.

    E-commerce Newsupdate Week 36

    Elke week brengen wij u via de e-commerce newsupdate de laatste trends en ontwikkelingen op gebied van e-commerce. Deze week een korte recap van E-commerce Insights, nieuws over Bing Ads en de wetten op gebied van het herroepingsformulier voor online bestellingen.

    E-commerce Insights weer een groot succes!

    Gister was het eindelijk zover, E-commerce Insights, het event voor e-commerce minded Nederland. Met dank aan alle sprekers en natuurlijk alle geïnteresseerde aanwezigen hebben we een succesvolle en vooral leerzame middag neer gezet. De veranderende behoefte van de consument stond deze dag centraal.

    Michel Bagli van PostNL trapte af met het ontvangen van morgen, waarna hij het stokje over gaf aan Patrick Kerssemakers van fonQ. Kerssemakers vertelde hoe zij bij fonQ de veranderende behoefte van de consument tegemoet blijven komen door in te spelen op de beleving en door een uniek aanbod aan te bieden. Maikel Lobbezoo van Adyen heeft de zaal bijgepraat over de toekomst van omnichannel betaalmethoden en de implementatie die zij hebben gerealiseerd bij o.a. de Bijenkorf.

    Na een korte pauze heeft Joost Brugmans van SEOshop een aantal apps onder de aandacht gebracht die bijdragen aan meer traffic en conversie en een betere retentie. Als mooie afsluiter van de dag verzorgde Rosanne Jansen van 9straatjesonline een keynote over een doelgerichte omnichannelstrategie. Hierbij presenteerde zij hoe 9straatjesonline inspeelt op de veranderende customer journey van de moderne consument.

    E-commerce Insights gemist?
    Niet bij E-commerce Insights aanwezig kunnen zijn? Bekijk dan alsnog de sheets op onze website. Een dezer dagen verschijnen daar ook de foto’s online.

    Noteer het alvast in uw agenda: 11 december 2014
    De volgende editie van E-commerce Insights vindt plaats op 11 december 2014. Wij zijn natuurlijk erg benieuwd naar uw mening en wensen voor het komende event. Dit kunt u doorgeven via het feedback formulier in de E-commerce Insights app of door e-mail te sturen naar simone.laan@guapa.nl.

    ecominsights

    Ook Bing Ads experimenteert met ‘close variant’ in ‘exact match’ functie

    Twee weken geleden meldden wij dat Google stopt met de exact zoekwoord matching en dat vanaf eind september enkel de close variant functie nog gebruikt kan worden. Nu komt ook Bing met een soort gelijk bericht. Bing Ads doet het nog wel wat voorzichtiger aan en is nog maar net begonnen met de test fase. Ze geven aan dat in de test periode ook de exacte match functie kleine grammaticale variaties, meervoudsvormen, afkortingen, acroniemen, spaties en spelfouten in zoekopdrachten meenemen.

    Voorkom dat uw webshop de wet overtreedt

    Uit onderzoek van webshopblog.nl blijkt dat ongeveer 90% van de Nederlandse webshops de wet overtreed op gebied van herroepingsformulier. Ongeveer twee maanden geleden is de wetgeving rondom dit formulier veranderd en de eisen zijn simpel maar streng. De wet heeft drie elementen. Ten eerste moet de webshop het modelformulier gebruiken, ten tweede moet dit formulier actief worden aangeboden en ten derde moet het formulier op een duurzame drager aangeboden worden. Webshophouders hoeven dus niet zelf een formulier op te stellen maar kunnen het Europees Modelformulier voor herroeping gebruiken, de consument moet niet op zoek hoeven gaan naar het formulier maar moet het aangeboden krijgen als bijlage in een mail of als print bij de bestelling en het formulier moet als bijlage of fysiek aangeleverd worden de consument moet het namelijk kunnen bewaren en een link alleen is dus niet genoeg. Tot nu toe heeft nog maar één op de tien webshops dit op orde.

    E-commerce Newsupdate Week 34

    De wereld van de e-commerce is constant onderhevig aan veranderingen. Wilt u graag weten wat deze week de belangrijkste trends en ontwikkelingen zijn? Lees dan snel onze update, met deze week nieuws over E-commerce Insights, Twitter, Adwords en Bol.com.

    Programma ‘E-commerce Insights’ compleet

    Over twee weken is het zo ver, dan vindt in de Media Plaza in Utrecht hét event voor e-commerce minded Nederland plaats: E-commerce Insights. Met sprekers van PostNL, fonQ, Adyen, SEOshop en de 9straatjesonline belooft het een interessante en leerzame middag te worden.
    Consumensten worden steeds veeleisender en mondiger, ze willen zelf bepalen wie, wat, waar, wanneer. De sprekers van E-commerce Insights zullen belichten hoe zij succesvol tegemoet komen aan deze veranderende behoeften van de consument. Zo zullen Michel Bagli van PostNL en Patrick Kerssemakers van fonQ toelichten hoe zij avondbezorging hebben ingevoerd, Maikel Lobbezoo van Adyen zal demonstreren hoe omnichannel betaalmethodes een uitkomst zijn voor klant en retailer en Joost Brugmans van SEOshop laat zien hoe mobiele apps het online winkelproces makkelijker maakt. De keynote komt van Rosanne Jansen, oprichtster van 9straatjesonline, het online shoppingplatform van het populaire winkelgebied ‘de 9 straatjes’ in Amsterdam. Zij presenteert de ins en outs voor een doelgerichte omnichannel strategie.
    E-commerce-Insights-banner-GM
    Wilt u hier ook graag bij zijn? Kijk dan op E-commerce Insights.nl voor tickets.

    Twitter gaat in de matchmaking business

    Afgelopen week veranderde Twitter de omschrijving van “What’s a Twitter timeline?”. Hierin is vanaf nu te lezen dat twitteraars voortaan naast de berichten van degenen die ze volgen, ook tweets in hun tijdlijn kunnen verwachten van onbekende. Twitter geeft aan tweets te gaan tonen die volgens hen interessant of relevant zijn voor de twitteraar. Deze beoordeling wordt o.a. gebaseerd op de populariteit van de tweet en hoe het netwerk van de twitteraar er op reageert. Twitter wil op deze manier de tijdlijn interessanter maken en de twitteraar introduceren aan nieuwe accounts. Voorheen verschenen tweets van mensen die je niet volgt enkel in je tijdlijn via retweets en promoted tweets. Promoted tweets zijn berichten van bedrijven die door betaling extra promotie van hun tweet genereren.

    Twitter is druk bezig met zijn services te verbeteren en het bereik van tweets te verhogen. Eerder kondigde Twitter al aan te gaan werken met gepromote video content dat aangeboden wordt via een eigen video kanaal. ‘Tweets met native Twitter Video’s genereren een betere interactie en leveren meer video views op’ aldus senior product manager TV & Video David Regan. Bovendien kwam er deze week een bericht naar buiten dat Twitter met een nieuwe tool het aantal spamberichten met 40 procent heeft teruggedrongen. We zijn benieuwd wat ze nog meer voor ons in petto hebben.

    Exacte zoekwoord matching op Google komt te vervallen

    Het is vanaf september niet meer nodig voor online marketeers om allerhande typfouten en spellingsvariaties in te voeren bij Adwords. Google stopt dan met de optie om je met AdWords alleen op exacte zoektermen te richten. De nieuwe standaardinstelling voor alle exacte en phrase zoekwoorden wordt ‘close variants’. Wat betekent dat Google automatisch sterkgelijkende varianten van zoekwoorden zoals meervoudsvormen, typo’s en spellingvarianten matcht met de zoekterm. Niet alle marketeers zijn hier echter even blij mee. Ze verliezen een stuk controle over de Adwords campagnes en vrezen voor extra kosten doordat de advertentie onnodig in de zoekresultaten te voorschijn komt.

    Bol.com komt met nieuw design voor de webshop

    Wie vandaag de dag Bol.com bezoekt, krijgt een geheel nieuw design te zien. Enige tijd geleden veranderde Bol.com al de navigatie van de website, maar nu zijn er grotere visuele en technische veranderingen doorgevoerd. Het nieuwe design sluit aan bij het toenemend gebruik van mobile devices, zoals tablets, voor online shopping en bij de transformatie van mediawinkel naar een winkel met tientallen speciaalzaken, waarbij inspiratie en beleving meer centraal staan. Bol.com wil daarbij van een tekst- naar beeldgedreven design. Wat hierbij opvalt is dat er veel meer witruimtes op de pagina’s te zien zijn. Dit sluit aan op de wens om beter bedienbaar te zijn op mobile devices waarbij er vaak op verkeerde producten wordt geklikt wanneer deze te dicht op elkaar staan.
    Bol-GM