Jij als factor in je Conversie Optimalisatie succes

conversie succes

Jij bent zelf ook een van de succesfactoren voor een geslaagd CRO traject. Veel CRO methodes verlangen inzet vanuit jou en je team. Als een bepaalde methode niet ‘echt’ bij jullie past, dan gaat het ook niet werken.

Passie is een van de grootse succesfactoren voor een onderneming. Passie, geeft aan *waarom* jullie iets doen. Nu denk je vast: ‘Ik doe het voor de omzet’. Maar omzet is niet een goede passie, het is een resultaat van waarom je iets doet.

Als je de waarom vraag goed hebt beantwoord, kun je beginnen met het vaststellen van goede kernwaarden. Kernwaarden zijn geen waarden die worden bepaald door een marketingafdeling of een CEO. Deze kernwaarden bepaal je als hele organisatie. Ben je alleen? Spar dan samen met je (beste) vrienden of partner. Zij kennen je vaak beter dan dat je jezelf kent.

Voorbeeld: Zappos

Zappos core values

Zappos is groot geworden omdat het bedrijf haar kernwaarden hoog in het vaandel heeft. Kernwaarden kun je dus gebruiken om je dienstverlening te optimaliseren. Op basis van die kernwaarden kun je eenvoudig bepalen welke techniek je wel of niet moet gebruiken. Een voorbeeld: Een lijst met “Waar is dit product als laatst gekocht” kan goed werken, maar als jij privacy als kernwaarde hebt, zal deze techniek niet goed voor jou werken.

Aan de slag!

Jij bent een van de belangrijkste funderingen voor je conversie optimalisatie strategie. Heb je zin om aan de slag te gaan? Probeer dan met je team de volgende vraag te beantwoorden:

Wie zijn wij, waar staan we voor en waar zijn we goed in?

Lees ook: ‘Conversie Optimalisatie: De factoren voor succes’

Conversie Optimalisatie: De factoren voor succes

conversie optimalisatie

Conversie Optimalisatie is een must om de omzet van jouw shop verder te laten groeien. Er zijn natuurlijk verschillende methodes die je kunt inzetten. Het werkt bij andere shops, dus ook bij jullie… Implementeer alles en je omzet groeit, tóch?! Goed! Maar wat zijn de factoren voor succes?

 

Je bent eigenlijk nooit klaar…

Om te beginnen is het optimaliseren van je webshop om de conversie te verhogen niet een eenmalige actie. Vergelijkbaar aan SEO, is het een continu proces. Je bent eigenlijk nooit klaar met het optimaliseren. Elke hypothese die je test, geeft weer nieuwe inzichten, waarop je weer verder kunt gaan.

CRO is afhankelijk van de tijdsgeest, waarin de consument verkeert, hier moet je op inspelen. Daarnaast berust een groot deel nog altijd op psychologie. In onze Cialdini-serie lees je meer over wat dit precies inhoudt en hoe je hier gebruik van kunt maken. Conversie optimalisatie is eigenlijk een spel van verleiding. Je kunt o.a. verleiden met notificaties, context of design.

Wat, aan wie en waarom?

Om het spel echt goed kunt spelen, is het van belang dat je weet welke spelers er allemaal meedoen. Als je de volgende vraag/vragen goed kunt beantwoorden, dan heb jij een basis voor succes.

“Wat verkopen wij, aan wie verkopen wij dit en waarom willen wij dit doen?”

Je hebt vast een antwoord op deze vraag óf twijfel je nog een beetje? De komende periode help ik je graag met het beantwoorden van je vraag. Kun je niet wachten of heb je hulp nodig? Neem dan contact met mij op: mail naar Friso@guapa.nl of bel naar 06-27 06 09 25.

Benieuwd naar het volgende bericht? Schrijf je in op onze nieuwsbrief.

Lees ook:

Zonder veilig gevoel geen conversie in je webshop

webshop conversie vertrouwen

Tegenwoordig kan iedereen vrij eenvoudig een webshop beginnen. Dat is aan de ene kant natuurlijk fantastisch. Wat je ook zoekt, je vindt het eenvoudig online en hebt het vaak al de volgende dag in huis. Helaas betekent het ook dat je als consument soms niet goed weet of je een webshop kunt vertrouwen. Waar je bij een fysieke winkel gewoon terug kunt gaan naar de winkel als er iets mis is met je aankoop, is het niet altijd duidelijk hoe het met de service van een webshop is gesteld. Met wie doe je eigenlijk zaken? En gaan ze wel zorgvuldig om met je gegevens?

Als webshop eigenaar doe je er daarom goed aan om je bezoekers een veilig gevoel te geven. Door eventuele twijfels weg te nemen, staat niets een aankoop meer in de weg. Hieronder een aantal tips om de bezoeker van je webshop gerust te stellen.

Contactgegevens duidelijk laten zien

Je bent als webshop verplicht om een fysiek adres, een KvK-nummer en een btw-nummer te vermelden. Toch ontbreken deze gegevens nog vaak. Zorg ervoor dat bezoekers deze gegevens eenvoudig kunnen vinden. Zo kun je ervoor kiezen om ze in de footer te zetten en op de contactpagina nog eens duidelijk te vermelden.

Daarnaast is het heel belangrijk dat klanten eenvoudig contact met je op kunnen nemen. Het liefst bied je ze meerdere manieren: bellen, mailen, een contactformulier en eventueel een online chat. Toon je telefoonnummer duidelijk in de shop, zodat mensen daar niet naar hoeven zoeken. En wil je het echt persoonlijk maken, dan plaats je ook foto’s, zoals in onderstaand voorbeeld van maakjeigensfeer.nl.

 

maakjeeigensfeer.nl
maakjeeigensfeer.nl

Installeer een SSL-certificaat

Secure Sockets Layer: het eerste woord zegt eigenlijk al genoeg: veilig. SSL is een protocol om informatie-uitwisseling tussen de server waar je webshop of website op draait en de computer van de bezoeker te beveiligen. Dit is nodig en zelfs verplicht bij transacties die persoonlijke gegevens bevatten. Denk aan betalingen via creditcard en het inloggen met een wachtwoord. Voor een SSL-verbinding heb je een SSL-certificaat nodig. Wanneer het SSL-certificaat is geïnstalleerd, wordt het hangslot-protocol geactiveerd (het slotje dat je ziet in de browserbalk).

Er zijn drie soorten SSL-certificaten

Domein validatie (DV SSL)
Organisatie validatie (OV SSL): Ook KvK controle, controle eigenaar domeinnaam en 1 maal telefonische validatie.
Uitgebreide (extended) validatie (EV SSL):Ook KvK controle, controle eigenaar domeinnaam en 2 maal telefonische validatie en een getekende overeenkomst tussen certificaat autoriteit en de organisatie die het certificaat aanvraagt met voorwaarden waar de organisatie aan moet voldoen. Bij een EV SSL krijg je ook de herkenbare groene browserbalk.

groene browserbalk

Hoe regel je een SSL-certificaat?

Er zijn gespecialiseerde bedrijven die SSL-certificaten verkopen, maar je kunt ook contact opnemen met je hostingpartij. Zo biedt XLhosted SSL-certificaten aan vanaf € 35 per jaar.

Verstop betaalmethodes niet!

Laat duidelijk zien welke betaalmethodes je accepteert en toon deze betaalmethodes op elke pagina. Ook dit verhoogt het vertrouwen en een bezoeker ziet meteen of de betaalmethode die hij of zij wil gebruiken ook aangeboden wordt.

Coolblue laat de betaalmethoden in de footer zien:

Schermafbeelding 2015-06-19 om 10.00.47

Toon reviews!

Heb je tevreden klanten? Laat ze dan een review plaatsen over jouw shop! Onafhankelijke klantbeoordelingen geven enorm veel vertrouwen. Bovendien worden reviews via een externe partij als KiyOh overgenomen door Google. Op die manier zijn je reviews zichtbaar in de AdWords campagnes die je voert (gele sterren). Hetzelfde effect kun je bereiken door een Facebook like box te plaatsen. Conversie goeroe Cialdini noemt dit het overtuigingsprincipe van sociale bewijskracht. Zie hieronder een voorbeeld van het tonen van klantbeoordelingen op artisane.nl.

artisane.nl
artisane.nl

Plaats keurmerken op je site

Laat zien dat je je aan de regels houdt. Het bekendste keurmerk voor webshops is natuurlijk het Thuiswinkel Waarborg keurmerk. Zoals op de website van Thuiswinkel.org staat: “U mag er op rekenen dat webwinkels met het Thuiswinkel Waarborg voldoen aan een aantal belangrijke criteria op het gebied van wet- en regelgeving, financiële stabiliteit en veiligheid.” Andere keurmerken zijn bijvoorbeeld het Webshop Keurmerk, het Trusted Shops keurmerk of het Qshops keurmerk. Daarnaast kun je ook certificaten of gewonnen prijzen laten zien.

Keurmerken van Topdrogist.nl
Keurmerken van Topdrogist.nl

And last but not least: Blog!

Een blog heeft veel voordelen en een van de belangrijkste is wel dat je met een blog het gezicht achter je webshop kunt laten zien. Bezoekers zien zo dat ze niet bij een of andere anonieme buitenlandse webshop bestellen, maar dat ze iets kopen bij jou. Het is dan wel belangrijk dat je blogs een persoonlijk tintje hebben. Schrijf vanuit je eigen naam of laat medewerkers van je webshop met naam en foto bloggen. Zorg ook voor een informele schrijfstijl.

Opnieuw een voorbeeld van Coolblue. Een bedrijf dat als geen ander snapt hoe je een persoonlijk tintje aan je blogs geeft. Op de website staat een blog met de naam ‘Het Spaghetti-incident’.

coolblue

 

Verstuur jij je pakketjes nog steeds in een standaard bruine doos?

Jouw shop is een succes. PostNL vrachtwagens rijden af en aan om de pakketjes op te halen. Ongeduldig wacht de klant op zijn pakketje. Is dit het laatste contact dat je hebt met jouw klant of begin jij de relatie met een klein feestje?
 

Het is maar hoe je het verpakt

Gebruik jij nog steeds die standaard bruine doos? Uit een studie van Dotcomdist blijkt dat 52% van de ondervraagden opnieuw zou bestellen bij de winkel als er aandacht wordt besteed aan de verpakking. Besteed dus aandacht aan de doos waar je het in verpakt. Heb je weinig te versturen, stop het dan ook in een kleiner doosje. Grote verpakkingen met weinig inhoud hebben een negatief effect.

Val op met je verpakking

Steeds meer mensen laten hun pakketjes bezorgen op het werk. Dit biedt een kans om jouw merk te laten zien aan een hele nieuwe doelgroep. Laat je verpakking opvallen ten opzichte van alle andere bruine dozen. Een goed voorbeeld is de blauwe verpakking van Cool Blue.

Topdrogist.nl gebruikt een “branded” doos voor hun verzendingen.

FullSizeRender

The dailypiepost.nl valt op met hun unieke verpakking en wat er in zit is al helemaal een feestje :).
577564_468371963232609_741465766_n

Vraag om te delen op social media

Uit het onderzoek blijkt ook dat vier op de tien klanten de bestelling zou delen op social media als die in een premium verpakking zou komen. Je kunt altijd vragen om de bestelling te delen op social media met een #hashtag. Klanten zijn blij dat ze jouw pakketje hebben gekregen, dus het is voor hen een kleine moeite, aldus Cialdini’s principe van wederkerigheid.

Shaving set #boldking #scheermesjes #voor #een #eerlijke #prijs #ben #benieuwd #naar #de #kwaliteit #boldking

Een foto die is geplaatst door Skanofficialnl (@skanofficialnl) op

Een bedankje

Een klein bedankkaartje kan wonderen doen. Volgens psychologen is bedanken niet alleen een kwestie van goede manieren, maar draagt het ook bij aan het geestelijke welzijn en geluk van de ontvanger. Tevens is een bedankje de basis van een goede sociale relatie, waardoor de kans op wederkerigheid groter is.
Ben je een beginnende shop en heb je de kans om een handgeschreven bedankje te sturen? Dan scoor je extra punten!

780c6ce4ad1240e78b4f622d4ed6d52e

De belangrijke e-mail

Stuur na drie dagen een gepersonaliseerde mail naar de klant. Vraag of er nog onduidelijkheden zijn over hun bestelling. Door de mail persoonlijk te maken, geef je aan dat je serieus bent over de relatie die je bent aangegaan. Vraag in deze mail ook om een eventuele productreview ;).

Gebruik jij ook toffe verpakkingen?

Ben jij net zoals CoolBlue en Topdrogist al goed bezig? Wij zijn op zoek naar meer voorbeelden van effectieve verpakkingen. Gebruik jij al zo’n opvallende doos? Laat het ons weten!

Klanten overtuigen met schaarste? Cialdini overtuigingsprincipes

schaarste
 
Maak jij al gebruik van schaarste om de verkoop in je webshop te stimuleren? Lees hoe je dit doet in dit laatste artikel van onze blogreeks over de zes overtuigingsprincipes van de Amerikaanse hoogleraar Robert Cialdini.

 

Introductie tot het overtuigingsprincipe schaarste

Je hebt het ongetwijfeld wel eens gezien bij het boeken van een vlucht. “Nu nog maar 2 stoelen beschikbaar voor vlucht KL 439. Momenteel bekijken 5 anderen dezelfde vlucht”. En met succes! Schaarste is het verschil tussen vraag en aanbod, waarbij de vraag groter is dan het aanbod. Schaarste wekt de suggestie dat iets meer waard is, waardoor je sneller beslist en soms ook bereid bent meer te betalen. Schaarste kun je inzetten op het gebied van aanbod (beperkt voorradig / exclusief) en door de tijdsdruk op te voeren (beslis binnen x aantal minuten)..

Hoe zet je het overtuigingsprincipe van schaarste in?

Denk bijvoorbeeld aan Google AdWords. Hoe meer mensen op een woord gevonden willen worden, hoe duurder het “keyword” wordt. En alle adverteerders willen met hun advertentie op een van de beschikbare advertentieposities op pagina 1 van Google komen.

Vrijwel alle webshops uit de reisbranche passen het principe van schaarste toe. Iedereen die een hotel heeft geboekt op booking.com weet wat ik bedoel. Waarom zien we dit dan nog zo weinig terug bij andere webshops? Op=op, nog slechts één shirt beschikbaar in maat M, 5 andere bezoekers bekijken momenteel hetzelfde product of speciaal voor jou verjaardag heb je 24 uur de tijd om een artikel met 50% korting uit te zoeken. Met dit soort meldingen is schaarste een krachtige tool die je kunt inzetten om meer te verkopen in je webshop.

Overtuigen met schaarste – praktische tips

We willen je niet verder vermoeien met alle wetenschappelijke bewijzen achter het principe van schaarste, maar geven je liever praktische tips hoe je dit overtuigingsprincipe in kunt zetten voor jouw webshop. Ook geven we je graag een aantal voorbeelden.

Tip 1:  Pas het principe van schaarste niet te pas en te onpas toe. Zodra mensen wantrouwig worden heeft het een averechts effect.

Tip 2Het principe van schaarste heeft alleen effect wanneer er een koopintentie is

Tip 3: Toon je voorraadinformatie per product en vermeld eventueel het aantal bezoekers dat die pagina ook aan het bekijken is.

Tip 4Bied de optie tot een snellere levering tegen meerprijs (schaarste van tijd)

Tip 5: Toon een timer bij een dag deal

Tip 6: Start de SALE met de maximale korting op één specifieke dag en bouw de korting verder af i.p.v. op (zie voorbeeld Schoenenfabriek onderstaand)

schaarste cialdini

Voorbeelden van schaarste

Een duidelijk voorbeeld van de inzet van schaarste zijn de bekende dagdeals. Denk hierbij aan Vakantieveilingen.nl, Groupon, Groupdeal.nl en Dagpas.nl. Stuk voor stuk concepten, waarbij je door de aftellende klok wordt verleid om zo snel mogelijk de deal van de dag te scoren.

De Schoenenfabriek geeft alle klanten de exclusieve kans om op de eerste dag van de sale ALLE schoenen met 40% korting te kopen. Enkel via de webshop op zondagmiddag van 17.00 – 23:59 uur. De dagen erna bouwt de korting verder af. Op deze manier wachten klanten niet af tot de korting het hoogste is, maar slaan ze direct hun slag.

Wil je meer achtergrondinformatie hebben? Enkele nuttige tips!

De toiletpapier ondernemer, Mike Michalowicz,  over schaarste (video)

Vakantieveilingen.nl past het schaarste principe van zowel aanbod als tijd toe (website)

Kunnen wij je helpen?

Wil jij meer weten over Human Centered Design (usability) en hoe dit de omzet van jouw webshop kan vergroten? Wij werken met de experts achter o.a. Bol.com en Greetz.nl. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden. Lees meer over de andere principes van Cialdini op het Guapa blog.