Magento 2 Extension Attributes

Extension attributes in Magento 2 is een nieuwe toevoeging die het mogelijk maakt om (complexe) data aan entiteiten toe te voegen als attributen. Ze kunnen via XML gedefinieerd worden voor classes die de ExtensibleDataInterface implementeren, in het bestand extension_attributes.xml. Voor de webshop beheerders bestaat de mogelijkheid om attributen aan producten toe te voegen via de backend, in Magento 2 Enterprise ook voor klanten en adressen, dus wat voegen extension attributes toe wat niet bereikt kan worden met de attributen toegevoegd via de backend of install scripts? Lees meer

Migratie Magento 1 naar Magento 2

Wanneer je besluit om je shop opnieuw op te bouwen in Magento 2 wil je natuurlijk wel graag de data van je klanten meenemen en het liefst ook al je verrijkte product informatie. Ik neem je in deze blog mee in een migratie traject van Magento 1 naar Magento 2 en vertel je waar je allemaal rekening mee moet houden voor een succesvolle migratie. Lees meer

Magento 2 – plugins

Met de komst van Magento 2 zijn er een hoop nieuwe functionaliteiten geïntroduceerd om het leven van de Magento developer gemakkelijker te maken. Plugins zijn functies die gebruikt kunnen worden zonder dat de standaard functie volledig overschreven hoeft te worden – wat in Magento 1 dagelijkse kost was. Lees meer

Stabiele basis met Magento 2 en SCSS

Css vormt samen met html de basis van de voorkant van je Magento Enterprise shop en met de komst van Magento 2 is het gebruik van een CSS Preprocessor onvermijdelijk. Een CSS Preprocessor is een techniek die het managen van CSS bestanden gemakkelijker maakt door middel van het gebruik van bijvoorbeeld nesting, variabelen, mixins en functies. De drie bekendste Pre-processors zijn SASS, LESS en Stylus. Op de eerste twee gaan we in combinatie met de implementatie van Magento 2 dieper op in. Hierin wordt voor SASS de verbeterde versie SCSS aangehouden. Lees meer

Samen groeien: BabyPlanet & Guapa

Onlangs is de nieuwe site van BabyPlanet live gegaan. Wederom een Magento 2 shop van ons die het levenslicht ziet!

Toen BabyPlanet bij Guapa aanklopte was er een niet-responsive webshop op basis van Magento 1. Daarbij was de webshop nog niet echt een verlengstuk van de 5 fysieke vestigingen van BabyPlanet. Genoeg redenen om ook de webshop als ‘vestiging’ te gaan behandelen en er dus een BabyPlanet waardige winkel van te maken.

Lees meer

Magento 2 Enterprise verovert de B2B markt

Als je het onze specialisten vraagt is Magento al jaren een goede keuze voor de toepassing binnen het B2B landschap. Mits je gedegen te werk gaat, de juiste keuzes durft te maken en gedegen koppelingen laat schrijven door een specialist. Klantspecifieke prijzen en delen van de catalogus die voor een deel van je klanten zichtbaar zijn. Allemaal prima in te bouwen afhankelijk van de wensen van de organisatie en haar stakeholders. Nu is het Magento 2 tijdperk aangebroken en mogen wij ons (als officiële enterprise partner) langzaam gaan buigen over de Alpha release van de B2B suite. die halverwege 2017 op de roadmap staat voor een release binnen het Enterprise spectrum. Lees meer

Responsive WebDesign (RWD): 2 cases uitgelicht

Een losse mobiele site van uw e-commerce platform is een oplossing om uw webshop snel en eenvoudig mobiel ready te krijgen. Budget technisch gezien is dit niet de ultieme oplossing voor uw e-commerce platform omdat er op twee locaties content moet worden bijgehouden (de mobiele site en op de desktop variant). Met de snelle technologische ontwikkelingen komen er steeds meer verschillende devices op de markt met verschillende resoluties. Zolang hier nog geen vast stramien in zit of komt, zal bij elke afwijkende resolutie het platform moeten worden aangepast. Dit kost veel tijd en extra kosten die u liever niet maakt. Daar komt bij dat als u het platform niet voor de nieuwe devices optimaliseert dit kan leiden tot groot conversie verlies.

Responsive Web Design (RWD) daarin tegen haalt de informatie uit één code en herkent de resolutie van het scherm waarmee het e-commerce platform wordt bekeken. Komen er nieuwe apparaten en nieuwe resolutie standaarden op de markt? RWD past zich hier automatisch op aan mits het goed is ingezet. RWD is niet automatisch de garantie tot succes. Net als de lancering van een nieuw e-commerce platform neemt een sterk responsive e-commerce platform aandacht en planning in beslag. Op het moment dat deze aandacht en planning er niet is kan dit leiden tot langzame prestaties, slechte architectuur en dat neemt weer extra kosten met zich mee.

Voordat u kunt starten met een ‘succesvolle’ RWD integratie is het belangrijk om eerst de zakelijke-, strategische- en ontwikkel doelen goed op elkaar af te stemmen. Naast het afstemmen van de doelen en voordat het e-commerce platform kan worden geoptimaliseerd voor RWD is het belangrijk om de Customer Journey volledig in kaart te krijgen.

Optimaliseren voor Responsive:

[row]
[column lg=”3″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]
[icon type=”fa fa-sort-amount-desc” color=”#cbcbcb” fontsize=”200″]
[/column]
[column lg=”8″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

Breng uw Customer Journey in kaart.
Het optimaliseren voor de verschillende apparaten begint met uw doelgroep.

Vragen die beantwoord moeten zijn voor de optimalisatie:

  • Hoeveel procent van het verkeer komt via mobiele apparaten op uw webshop?  (Als 20-30% van uw verkeer binnenkomt op mobiele apparaten is het aan te raden om te gaan optimaliseren )
  • Welke apparaten / browsers worden gebruikt door uw gebruikers? Belangrijk bij Responsive WebDesign is om rekening te houden met dat de responsive technieken die onverenigbaar zijn met oudere browsers (met name IE8 en ouder). Tevens geven de top-apparaten ons inzicht in het aantal breekpunten die nodig zijn voor het ontwerpen van het e-commerce platform.
  • Via welke touchpoints komt het bezoek binnen op uw e-commerce platform. Deze punten geven ons inzicht in de belangrijke pagina’s binnen het platform.


[/column]
[/row]

[row]
[column lg=”8″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

Bepaal de Content Strategie
Bij RWD is niet de vraag ‘hoe komt het eruit te zien’ maar ‘wat laten we zien’. Welke inhoud is nu belangrijk. Grote uitdaging voor RWD integratie is het veranderen van denkwijze over de indeling van de inhoud. Welke inhoud is belangrijk voor de gebruiker; hoe wordt de indeling van de content. Mobile First is een methode die gebruikt wordt om de interacties zo te ontwerpen door vanuit het kleine scherm te denken, de interactie voor alle apparaten moet hetzelfde zijn. Mobiele versie van het e-commerce platform is niet een uitgeklede versie van de desktop versie, maar een andere manier van interactie van het platform.

Belangrijk bij de mobile first methode is het definiëren van de belangrijke interacties van de webshop. Naast de interacties is belangrijk de functionaliteiten te prioriteren en de informatie efficiënter te organiseren voor de mobiele weergave en deze zo te schalen naar een effectieve functionele plaats op de grotere schermen. Gebruikers van de webshop verwachten om elke actie vanuit elk apparaat is uit te voeren. Belangrijk bij een webshop is bijvoorbeeld dat het filteren van zoekresultaten, het lezen van reviews, het opslaan van wenslijsten, en check-out nodig om universeel toegankelijk.
[/column]
[column lg=”3″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]
[icon type=”glyphicon glyphicon-knight” color=”#cbcbcb” fontsize=”200″]
[/column]
[/row]

[row]
[column lg=”4″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]
[icon type=”fa fa-terminal” color=”#cbcbcb” fontsize=”200″]
[/column]
[column lg=”8″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

Optimalisatie van code en afbeeldingen
De uitdaging van het ontwikkelen van RWD is het gebruik van codestandaarden die de snelheid van laden niet beïnvloeden. Op mobiel zou een webshop net zo snel moeten laden als op de desktop. Dit alles voor de optimale mobiele ervaring.

Om de optimale mobiele ervaring te optimaliseren zijn er wat onderdelen waar o.a. rekening mee kan worden gehouden:

  • De code optimaliseren en prioriteit bepalen voor het inladen hiervan.
  • Juiste formaat afbeeldingen per apparaat.
  • Gebruik van open web fonts, deze zijn minder zwaar om in te laden dan custom fonts
  • Maak gebruik van lokale content caching

[/column]
[/row]

 

Uitgelichte cases: 

GABINOVA
Door het toenemende bezoek vanaf mobiel en tablet, het verhoogde bounce percentage en de achterblijvende conversies was het voor Gabinova tijd het e-commerce platform volledig over te zetten op RWD. Nu een half jaar na de lancering van het vernieuwde platform zijn de eerste resultaten al ruim zichtbaar voor Gabinova.nl:

Showcase gabinova

Desktop
Kwartaal 1 2015 – ten opzichte van 2014
Aantal sessies + 21%
Paginaweergaven + 27%
Bounce percentage + 0,26%
Gemiddelde order waarde + 15%
Conversie + 365%

 

Tablet
Kwartaal 1 2015 – ten opzichte van 2014
Aantal sessies + 29%
Paginaweergaven + 50%
Bounce percentage – 2,59%
Gemiddelde order waarde + 15%
Conversie + 124%

 

Mobiel
Kwartaal 1 2015 – ten opzichte van 2014
Aantal sessies + 89%
Paginaweergaven + 205%
Bounce percentage – 0,30%
Gemiddelde order waarde + 181%
Conversie + 725%

 

Waterpijp-online

Waterpijp-online was toe aan een nieuwe look en feel van het e-commerce platform. Om klaar te zijn voor de toekomst hebben we eerst gekeken naar wie zijn de klanten nu echt? Welke apparaten en browsers worden het meest gebruikt onder deze doelgroep? Waterpijp-online heeft inmiddels een volledig responsive design. In onderstaande resultaten ziet u heel duidelijk dat bij de doelgroep van Waterpijp-online een daling is in het tablet gebruik ten opzichte van vorig jaar. Het mobiele gebruik daarentegen is enorm gestegen, hier speelt Waterpijp-online goed op in met het responsive design. Dit heeft ervoor gezorgd dat de conversie met maar liefst + 252% gestegen.

Showcase-website-Waterpijp

Desktop
Kwartaal 1 2015 – ten opzichte van 2014
Aantal sessies + 18%
Paginaweergaven + 9%
Bounce percentage +/- 0%
Gemiddelde order waarde + 10%
Conversie + 29%

 

Tablet
Kwartaal 1 2015 – ten opzichte van 2014
Aantal sessies – 9%
Paginaweergaven + 42%
Bounce percentage + 1,41%
Gemiddelde order waarde – 8 %
Conversie – 9%

 

Mobiel
Kwartaal 1 2015 – ten opzichte van 2014
Aantal sessies + 62%
Paginaweergaven + 47%
Bounce percentage – 3,11%
Gemiddelde order waarde + 19 %
Conversie + 252%

 

Wilt u meer informatie over deze cijfers? Of wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Contact