Webshop vakdagen Mechelen 11 takeaways

Na 4,5 jaar in Ântwârpe te hebben gewoond en gestudeerd was mijn bezoek aan de Belgische Webshop vakdagen als thuiskomen. Inmiddels is er sinds mijn vertrek enorm veel veranderd in het e-commerce landschap van België.

Op woensdag 3 en donderdag 4 mei vonden voor de eerste keer de webshop vakdagen plaats in België. Guapa was op woensdag aanwezig en wil je graag op de hoogte brengen.

Lees meer

Top 3 online retail trends voor 2015 (SORO)

SORO.jpg

In het SORO onderzoek (State of Retailing Online) door National Retail Federation’s Shop.org, Forrester Research en Bizrate Insights proberen de onderzoekers antwoorden te krijgen op vragen als:

Hoe verdelen retailers hun marketingbudget en hoeveel wordt er gemiddeld besteed per kanaal?
Welke marketingkanalen blijken het meest effectief?
Heeft betaalde social media impact op sales en traffic?
In hoeverre wordt er meer besteed aan marketing via smartphones en tablets?

Top 3 online retail trends voor 2015

Hier noemen we de top 3 trends uit het onderzoek. Je kunt het hele onderzoek hier downloaden.

Trend 1: Content is nog steeds king

70% van de online verkopers gaat zich in 2015 meer bezighouden met de online content. Webshops worden verbeterd met video’s, shoppable banners, lookbooks en andere vormen van effectieve online content om het verhaal van het merk te vertellen en klanten aan het merk te binden. Ook zijn retailers van plan om meer te spenderen aan het delen van content via Social Media. Tot slot investeren steeds meer online verkopers in user-generated social content. Mond-op-mond reclame is erg waardevol. Retailers vinden steeds meer manieren om user generated content in hun voordeel te gebruiken. Bijvoorbeeld door een gallery te tonen met foto’s gemaakt door klanten of door content van klanten als social proof op de website te tonen.

Trend 2: Mobiel krijgt eindelijk prioriteit

En dat is niet gek. Het mobiele verkeer stijgt ieder jaar en de verkopen via mobiele apparaten stijgen mee. Consumenten browsen steeds meer op mobiele apparaten. In 2014 is de verkoop via smartphones met 87% gestegen. Mobiele sites worden gebruiksvriendelijker en online verkopers gaan zich dit jaar richten op de smartphone check-out.

Trend 3: Social en mobile ads worden steeds meer ingezet

“Go where your customers are.” Daarom richten steeds meer online verkopers zich op sociale en mobiele kanalen om hun doelgroep te bereiken. Zo wordt er meer besteed aan het adverteren op Facebook. Ook spenderen retailers 33% meer aan zoekmachinemarketing dan in 2014.

Bron: business2community.com.

 

Online shopervaring 2,5 jaar later

online shopervaring

Zo’n tweeënhalf jaar geleden schreef ik een blog over mijn ergernissen bij het online shoppen. Toen ik dit blogartikel laatst weer voorbij zag komen, was ik wel benieuwd of de vijf ergernissen uit dat oude blog nog steeds actueel zijn. Je mag toch hopen dat online shoppen anno 2015 iets minder frustratie oplevert? Nou, nee dus..

Product X is (toch) niet op voorraad

Je hebt een leuk jurkje gevonden, maar als je je maat wilt selecteren, zie je dat geen van de maten te selecteren is. Wat blijkt, het jurkje is niet op voorraad. Waarom hoor/lees ik dat nu pas? Het wordt helemaal vervelend als het tweede jurkje dat ik aanklik ook niet op voorraad blijkt te zijn. Vertoon het jurkje dan niet in het aanbod of laat meteen duidelijk zien dat het niet op voorraad is.

Dit overkomt me nog steeds regelmatig. Ook gebeurt het weleens dat ik het aanbod eerst filter op maat (wat op zich heel handig is) en dan vervolgens bij het klikken op een kledingstuk zie dat het niet leverbaar is in die maat! Wat heeft het filteren op maat dan voor nut? Zodat ik kan zien welke kleding ik had kunnen kopen als ik eerder was geweest? Wat ik dan wel kan waarderen is de mogelijkheid om mijn mailadres achter te laten, zodat ik een bericht ontvang als het product weer op voorraad is. Komt een product niet meer op voorraad? Laat het dan gewoon niet meer zien.

Ga terug naar start

Je loopt door het aanbod van een webshop en op pagina drie (of 13!) zie je een product dat je interessant vindt, bijvoorbeeld een drinkbeker. Je klikt op het product om de drinkbeker te bekijken. Vervolgens wil je weer terug naar het aanbod om de andere opties te bekijken. Maar in plaats van terug te gaan naar pagina drie van het aanbod, word je weer op de eerste pagina gezet!

Zo vermoeiend dit. En ja, het gebeurt nog steeds. Na het bekijken van een product word je weer teruggestuurd naar de allereerste pagina van het productaanbod en soms zijn dan ook nog eens al je geselecteerde filters weer verdwenen.

Wat zijn de verzendkosten?

Bij veel webshops moet je echt op zoek naar de verzendkosten of zelfs eerst een aantal stappen in het bestelproces doorlopen, voordat je ziet wat de kosten zijn. Laat me zo snel mogelijk zien wat de verzendkosten zijn en het liefst ook voor welk bedrag ik moet bestellen om helemaal geen verzendkosten te betalen.

Helaas is dit nog steeds heel actueel. Ik wil niet pas in de laatste stap van de check-out zien wat de verzendkosten zijn. Daarnaast wil ik ook niet voor verrassingen komen te staan als ik een bestelling wil retourneren en daar plots voor moet betalen.

Bol.com heeft een mooie, duidelijke melding.

verzendkosten bol.com

Productfoto’s die van slechte kwaliteit of te klein zijn

Een nadeel van online shoppen is dat je het product niet vast kunt pakken, of in het geval van kleding niet kunt passen, voordat je het koopt. Je bent dus nogal afhankelijk van de productfoto’s. Heel onhandig dus als die erg klein of van een lage kwaliteit zijn. Als ik online een jurkje bestel, wil ik in ieder geval kunnen inzoomen op de foto en het liefst meerdere aanzichten van het jurkje zien.

Te kleine productfoto’s kom ik (in fashion shops) bijna niet meer tegen en heel vaak is er ook de mogelijkheid om te zoomen. Ik vind het wel onhandig als een kledingstuk niet op een model is gefotografeerd. Het is dan heel moeilijk om je een voorstelling te maken van hoe het kledingstuk zal staan. In de ideale situatie kun je bij elk product meerdere foto’s bekijken, losstaand en gedragen door een model en genomen vanuit verschillende hoeken.  Zie onderstaand voorbeeld van McGregor.

productfoto's mcGregor

Te weinig betaalopties

Helaas bieden veel webshops maar één of twee betaalopties. Natuurlijk is iDeal ook handig, maar daar moet ik wel eerst mijn Random Reader, e.dentifier of accesskey pakken.

Gelukkig gaat dit inmiddels al een stuk beter. Heel veel webshops bieden nu meerdere betaalmethoden. De enige betaalmethode die nog wel regelmatig ontbreekt, is PayPal. Meer dan twee miljoen Nederlander hebben een PayPal account. Waarom dan toch die terughoudendheid bij webshop eigenaren? Volgens een artikel op NRC Q zijn het vooral de hogere transactiekosten van PayPal vergeleken met bijvoorbeeld iDeal. Aan PayPal moet een ondernemer per transactie 3,4 procent van de verkoopprijs van een product afdragen, plus een vast bedrag van 35 eurocent.

Sta je alsnog in de rij te wachten..

Iemand reageerde op mijn blog uit 2013 met nog een grote ergernis: lange laadtijden. Als het eeuwen duurt voordat het productaanbod laadt, ben ik snel weg. Helaas zie je dit ook nog regelmatig. Vooral tijdens sale stijgt de laadtijd van veel webshops. Of erger nog, de shop vliegt er om de haverklap uit.

Is er ook iets verbeterd?

Natuurlijk zijn er ook veel dingen veranderd in de positieve zin. Dingen die mijn online shopervaring een stuk leuker maken, zoals:

  • De mogelijkheid om je bestelling bij een filiaal op te halen, wanneer het jou uitkomt. Ideaal, want ik ben toch nooit thuis als de postbode langskomt met het pakketje.
  • Wat verzenden betreft zijn er sowieso heel wat verbeteringen t.o.v. 2,5 jaar geleden. Zo worden pakketjes tegenwoordig veel sneller geleverd en kun je aangeven wanneer het geleverd moet worden (en dan soms ook s ‘avonds of op zondag!).
  • Ook is de klantenservice beter bereikbaar. Er wordt sneller gereageerd op een mail naar de klantenservice en webshops bieden bijvoorbeeld een chatfunctie met de klantenservice. Ook is het retourbeleid van veel shops eenvoudiger.
  • Veel shop werken tegenwoordig met kortingscodes die via Social Media worden verspreid of kortingscodes en acties speciaal voor mensen met een account.
  • Er zijn shops die meedenken en uitgebreid maatadvies geven, zoals in onderstaand voorbeeld van Vente-Exclusive:

maatadvies vente exclusieve

 

 

B2B shop; moet je er wel aan beginnen?

De management samenvatting: Ja, waarschijnlijk wel. In het begin van het e-commerce-tijdperk waren het vooral de consumenten shops die als paddenstoelen uit de grond schoten. De b2b shops bleven nog een tijdje uit, maar vandaag de dag zijn het juist de b2b shops die massaal worden gelanceerd. En het mooie is dat ze over het algemeen ook nog veel beter draaien dan de gemiddelde consumenten webshop.

Dat laatste moet ik wel direct nuanceren, want dat heeft natuurlijk vooral te maken met de aard van de activiteiten. Veel b2b webshops hebben al een klantenbestand vanuit de offline kanalen. Hierdoor hebben zij ook meer budget voor marketing. Maar toch…  je kunt als leverancier voor de b2b een interessant omzetkanaal aanboren en zo je bereik en omzet laten groeien. Daarnaast zie je dat er bij veel b2b shops ook een besparing wordt gerealiseerd aan de kant van de commercie, administratie en orderverwerking. Dit maakt het verdienmodel voor een b2b leverancier extra interessant.

Kansen voor een b2b shop

Maar hoe kun je dan profiteren van zo’n b2b shop? En hoe rol je zo’n project uit? Laten we eerst eens kijken naar het verdienmodel en de kansen die daar liggen. Veel b2b leveranciers hebben ook mensen op de weg die de (potentiële) afnemers bezoeken. Zij doen natuurlijk hun verhaal, halen de klant binnen en zorgen daarna voor een goede relatie. Vrij kort door de bocht, maar dat is wat er veelal gebeurt. Het grote voordeel van een b2b shop is dat je de klant veel beter kunt bewerken en kunt aanzetten tot meer aankopen. Je kunt beter up-sellen en cross-sellen, maar ook kun je veel beter gebruikmaken van momentum. Zonder webshop moet de klant altijd bellen, mailen of een afspraak maken. Hij moet zich oriënteren in een papieren folder… ‘Waar ligt dat ding ook alweer?’ ‘Heb ik wel een nieuwe gehad?’ Nu kan de klant visueel browsen in je shop, foto’s bekijken, een zoekfunctie gebruiken, enzovoorts. Maar het mooiste is nog dat je ook veel beter een latente behoefte kunt invullen. Want ja… soms weet je gewoon niet wat je zoekt. Dus even een paar kansen van een b2b shop op een rij:

  • Je kunt de klant gerelateerde producten laten bestellen op het moment dat hij er het meest voor openstaat.
  • Je kunt de klant gemakkelijker up-sellen als hij zich aan het oriënteren is, zonder dat het opdringerig overkomt.
  • Je kunt producten verkopen aan je klanten, waarvan ze zelf nog niet bewust waren van de behoefte of de toepassingsmogelijkheden.
  • De klant kan eenvoudiger producten bestellen die hij eerder al eens had besteld.
  • De klant kan eenvoudig zijn facturen en orderhistorie opvragen, zonder dat hij daarvoor een medewerker hoeft te spreken.
  • De klant kan direct zijn eigen prijzen zien en hoeft zijn kortingen niet te berekenen op basis van de gedrukte brutoprijzen in de catalogus.
  • De klant kan gemakkelijker producten retourneren of serviceverzoeken aanmaken en de historie inzien.
  • De binnendienst hoeft niet langer orders in te voeren in het ERP of boekhoudpakket. Dat kun je automatiseren.

Geloof me… dit is slechts een hele kleine greep uit de mogelijkheden die een b2b shop te bieden heeft. Er zijn nog veel meer voordelen en de impact op de organisatie en omzet kan enorm zijn.

Hoe verschilt een b2b shop van een consumentenshop?

Als je naar het technische aspect kijkt, valt het wel mee. En als je naar de gebruikerskant kijkt, zijn er helemaal geen verschillen! In zowel een b2c shop als een b2b shop heb je immers te maken met mensen. Ook een b2b klant is gewend om b2c shops te gebruiken en deze manier van navigeren is dan ook vertrouwd. In essentie is een webshop dus een webshop. Maar er zijn natuurlijk wel een aantal verschillen. Hier even een paar zaken die wij veel tegenkomen:

  • Een b2b webshop wordt vaak gekoppeld aan een ERP-pakket.
  • In een b2b shop heb je meestal te maken met uitgebreide prijs- en kortingsmodellen.
  • Het design van een b2b shop is vaak wat zakelijker en er zijn meestal meer pagina’s die wat vertellen over het bedrijf/product.
  • Bij b2b webshops moet het vaak mogelijk zijn om in te loggen en je eigen prijzen te zien. Sommige b2b webshops tonen geen prijzen als je niet bent ingelogd.
  • De meeste b2b shops bieden de mogelijkheid om een offerte aan te vragen.

Het lijkt vaak een groter verschil dan het in werkelijkheid is. Toch zijn er bij het bouwen van b2b shops wel een aantal zaken die anders zijn. De functionaliteiten zijn dan misschien niet zo spannend, maar er zijn wel weer andere factoren die meespelen. Een paar voorbeelden zijn:

  • B2b shops hebben vaak al een klantenbestand dat geïmporteerd moet worden.
  • B2b shops hebben vaak al grote productbestanden die geïmporteerd moeten vanuit een ERP/PIM/WMS of een ander dergelijk systeem.
  • Bestaande klanten moeten een inlog ontvangen en geactiveerd worden als gebruiker.

Nadelen van een b2b webshop

In de ‘oude’ wereld deden b2b bedrijven vaak veel moeite om hun assortiment en pricing verborgen te houden voor hun concurrenten. Met een webshop geef je jezelf in die zin bloot en kan de concurrent daar zijn voordeel meedoen. Aan de andere kant heb jij nu datzelfde voordeel en moet je mijn inziens toch uitgaan van je eigen kracht. Want eerlijk is eerlijk… ook vroeger lukte het je wel om de prijslijst te krijgen van je concurrent.

Daarnaast kan het starten van een online b2b shop gevaarlijk zijn als je daardoor minder vaak je accountmanager langs laat gaan. Hierdoor kan de persoonlijke relatie en de binding met je klant minder worden. Als je het mij vraagt, zou een b2b webshop nooit ten koste mogen gaan van je persoonlijke verkoop.

De goudmijn

Oké, ik weet dat gouden bergen beloven iets is waar je heel terughoudend in moet zijn en daarom wil ik ook direct benadrukken dat het niet makkelijk is, maar b2b shops zitten op een goudmijn in deze tijd!

Stel je voor dat je vroeger op de een of andere manier kon achterhalen welke producten je klant bekeek, welke informatie hij las, hoe hij bij je was gekomen… of wat dacht je van een catalogus die de volgorde van producten automatisch aanpast op het leesgedrag en de interesses van je klant?

En wat dacht je van leadgeneratie? De Gouden gids met een zoekfunctie en de mogelijkheid om direct informatie aan te vragen, zonder ook maar een telefoon aan te raken. Ik weet dat dit allemaal verwijzingen zijn naar ‘vroegah’, maar dit is wel hoe veel b2b leveranciers werken. Misschien is de catalogus tegenwoordig vervangen door een immense Excel-sheet of bestellen mensen per mail in plaats van de telefoon, maar feit is wel dat er maar weinig b2b leveranciers zijn die de huidige mogelijkheden maximaal benutten.

Voorbeelden b2b shops

Zien is geloven… daarom heb ik speciaal voor jou een aantal Magento b2b shops opgesomd die erg succesvol zijn.

Kom op 28 juni naar ons Magento B2B en Business Intelligence event!

Conversie Optimalisatie: De factoren voor succes

conversie optimalisatie

Conversie Optimalisatie is een must om de omzet van jouw shop verder te laten groeien. Er zijn natuurlijk verschillende methodes die je kunt inzetten. Het werkt bij andere shops, dus ook bij jullie… Implementeer alles en je omzet groeit, tóch?! Goed! Maar wat zijn de factoren voor succes?

 

Je bent eigenlijk nooit klaar…

Om te beginnen is het optimaliseren van je webshop om de conversie te verhogen niet een eenmalige actie. Vergelijkbaar aan SEO, is het een continu proces. Je bent eigenlijk nooit klaar met het optimaliseren. Elke hypothese die je test, geeft weer nieuwe inzichten, waarop je weer verder kunt gaan.

CRO is afhankelijk van de tijdsgeest, waarin de consument verkeert, hier moet je op inspelen. Daarnaast berust een groot deel nog altijd op psychologie. In onze Cialdini-serie lees je meer over wat dit precies inhoudt en hoe je hier gebruik van kunt maken. Conversie optimalisatie is eigenlijk een spel van verleiding. Je kunt o.a. verleiden met notificaties, context of design.

Wat, aan wie en waarom?

Om het spel echt goed kunt spelen, is het van belang dat je weet welke spelers er allemaal meedoen. Als je de volgende vraag/vragen goed kunt beantwoorden, dan heb jij een basis voor succes.

“Wat verkopen wij, aan wie verkopen wij dit en waarom willen wij dit doen?”

Je hebt vast een antwoord op deze vraag óf twijfel je nog een beetje? De komende periode help ik je graag met het beantwoorden van je vraag. Kun je niet wachten of heb je hulp nodig? Neem dan contact met mij op: mail naar Friso@guapa.nl of bel naar 06-27 06 09 25.

Benieuwd naar het volgende bericht? Schrijf je in op onze nieuwsbrief.

Lees ook:

Zonder veilig gevoel geen conversie in je webshop

webshop conversie vertrouwen

Tegenwoordig kan iedereen vrij eenvoudig een webshop beginnen. Dat is aan de ene kant natuurlijk fantastisch. Wat je ook zoekt, je vindt het eenvoudig online en hebt het vaak al de volgende dag in huis. Helaas betekent het ook dat je als consument soms niet goed weet of je een webshop kunt vertrouwen. Waar je bij een fysieke winkel gewoon terug kunt gaan naar de winkel als er iets mis is met je aankoop, is het niet altijd duidelijk hoe het met de service van een webshop is gesteld. Met wie doe je eigenlijk zaken? En gaan ze wel zorgvuldig om met je gegevens?

Als webshop eigenaar doe je er daarom goed aan om je bezoekers een veilig gevoel te geven. Door eventuele twijfels weg te nemen, staat niets een aankoop meer in de weg. Hieronder een aantal tips om de bezoeker van je webshop gerust te stellen.

Contactgegevens duidelijk laten zien

Je bent als webshop verplicht om een fysiek adres, een KvK-nummer en een btw-nummer te vermelden. Toch ontbreken deze gegevens nog vaak. Zorg ervoor dat bezoekers deze gegevens eenvoudig kunnen vinden. Zo kun je ervoor kiezen om ze in de footer te zetten en op de contactpagina nog eens duidelijk te vermelden.

Daarnaast is het heel belangrijk dat klanten eenvoudig contact met je op kunnen nemen. Het liefst bied je ze meerdere manieren: bellen, mailen, een contactformulier en eventueel een online chat. Toon je telefoonnummer duidelijk in de shop, zodat mensen daar niet naar hoeven zoeken. En wil je het echt persoonlijk maken, dan plaats je ook foto’s, zoals in onderstaand voorbeeld van maakjeigensfeer.nl.

 

maakjeeigensfeer.nl
maakjeeigensfeer.nl

Installeer een SSL-certificaat

Secure Sockets Layer: het eerste woord zegt eigenlijk al genoeg: veilig. SSL is een protocol om informatie-uitwisseling tussen de server waar je webshop of website op draait en de computer van de bezoeker te beveiligen. Dit is nodig en zelfs verplicht bij transacties die persoonlijke gegevens bevatten. Denk aan betalingen via creditcard en het inloggen met een wachtwoord. Voor een SSL-verbinding heb je een SSL-certificaat nodig. Wanneer het SSL-certificaat is geïnstalleerd, wordt het hangslot-protocol geactiveerd (het slotje dat je ziet in de browserbalk).

Er zijn drie soorten SSL-certificaten

Domein validatie (DV SSL)
Organisatie validatie (OV SSL): Ook KvK controle, controle eigenaar domeinnaam en 1 maal telefonische validatie.
Uitgebreide (extended) validatie (EV SSL):Ook KvK controle, controle eigenaar domeinnaam en 2 maal telefonische validatie en een getekende overeenkomst tussen certificaat autoriteit en de organisatie die het certificaat aanvraagt met voorwaarden waar de organisatie aan moet voldoen. Bij een EV SSL krijg je ook de herkenbare groene browserbalk.

groene browserbalk

Hoe regel je een SSL-certificaat?

Er zijn gespecialiseerde bedrijven die SSL-certificaten verkopen, maar je kunt ook contact opnemen met je hostingpartij. Zo biedt XLhosted SSL-certificaten aan vanaf € 35 per jaar.

Verstop betaalmethodes niet!

Laat duidelijk zien welke betaalmethodes je accepteert en toon deze betaalmethodes op elke pagina. Ook dit verhoogt het vertrouwen en een bezoeker ziet meteen of de betaalmethode die hij of zij wil gebruiken ook aangeboden wordt.

Coolblue laat de betaalmethoden in de footer zien:

Schermafbeelding 2015-06-19 om 10.00.47

Toon reviews!

Heb je tevreden klanten? Laat ze dan een review plaatsen over jouw shop! Onafhankelijke klantbeoordelingen geven enorm veel vertrouwen. Bovendien worden reviews via een externe partij als KiyOh overgenomen door Google. Op die manier zijn je reviews zichtbaar in de AdWords campagnes die je voert (gele sterren). Hetzelfde effect kun je bereiken door een Facebook like box te plaatsen. Conversie goeroe Cialdini noemt dit het overtuigingsprincipe van sociale bewijskracht. Zie hieronder een voorbeeld van het tonen van klantbeoordelingen op artisane.nl.

artisane.nl
artisane.nl

Plaats keurmerken op je site

Laat zien dat je je aan de regels houdt. Het bekendste keurmerk voor webshops is natuurlijk het Thuiswinkel Waarborg keurmerk. Zoals op de website van Thuiswinkel.org staat: “U mag er op rekenen dat webwinkels met het Thuiswinkel Waarborg voldoen aan een aantal belangrijke criteria op het gebied van wet- en regelgeving, financiële stabiliteit en veiligheid.” Andere keurmerken zijn bijvoorbeeld het Webshop Keurmerk, het Trusted Shops keurmerk of het Qshops keurmerk. Daarnaast kun je ook certificaten of gewonnen prijzen laten zien.

Keurmerken van Topdrogist.nl
Keurmerken van Topdrogist.nl

And last but not least: Blog!

Een blog heeft veel voordelen en een van de belangrijkste is wel dat je met een blog het gezicht achter je webshop kunt laten zien. Bezoekers zien zo dat ze niet bij een of andere anonieme buitenlandse webshop bestellen, maar dat ze iets kopen bij jou. Het is dan wel belangrijk dat je blogs een persoonlijk tintje hebben. Schrijf vanuit je eigen naam of laat medewerkers van je webshop met naam en foto bloggen. Zorg ook voor een informele schrijfstijl.

Opnieuw een voorbeeld van Coolblue. Een bedrijf dat als geen ander snapt hoe je een persoonlijk tintje aan je blogs geeft. Op de website staat een blog met de naam ‘Het Spaghetti-incident’.

coolblue

 

Geheimen voor klanttevredenheid

klanttevredenheidHoe zorg je ervoor dat je klanten tevreden zijn? Zo tevreden dat ze nog een keer iets bij je bestellen of anderen aanraden om ook een kijkje in je webshop te nemen? Onderstaande tips komen uit het blog ‘3 Secrets to Satisfying Your Customers‘ van inc.com. In dat bericht gaan de voorbeelden over vluchten en hotelboekingen, maar ze zijn net zo relevant voor webshops.
 

Laat je prijzen overeenkomen met de waarde die klanten waarnemen

Zorg er dus voor dat prijzen logisch en eerlijk zijn voor klanten. Klanten vinden het geen probleem om meer te betalen voor een product als maar duidelijk is waarom de prijs hoger is en de meerprijs ook overeenkomt met de waarde van de extra’s. In het blog wordt het voorbeeld gegeven van luchtvaartmaatschappijen, waarbij je voor alle extra opties meer moet betalen. Je ticket lijkt goedkoop, maar voor alles (ruimbagage, meer beenruimte) komt er vervolgens nog een bedrag bovenop. Dat zorgt voor een vervelend gevoel bij het afrekenen. Denk in je webshop ook aan de verzendkosten. Zijn die logisch en eerlijk? Of zo hoog dat klanten massaal afhaken in het bestelproces?

Vertel de waarheid in je webshop

Verwachtingsmanagement is ook hier belangrijk. Wees eerlijk over je product. Niets zo vervelend dan vol spanning wachten op je pakketje om er vervolgens achter te komen dat het product dat je ontvangt niet voldoet aan de verwachtingen die de productfoto’s en productomschrijving bij je hadden gewekt. Ook dan ontstaat er bij je klant weer een vervelend gevoel. Als het product overeenkomt met wat je in je webshop laat zien/vertelt, zal je klant tevreden zijn en misschien zelfs een mooie review plaatsen.

Laat duidelijk zien wat je verkoopt

Aansluitend op de vorige tip is het belangrijk om je klanten veel informatie te geven, zodat iemand een bewuste keuze kan maken voor jouw product. Een kleine of onduidelijke productfoto en slechts de specificaties van de leverancier zijn niet voldoende, Een duidelijke productomschrijving en goede productfoto(s) zorgen ervoor dat je klant weet wat hij of zij koopt en dus tevreden zal zijn met wat hij ontvangt. Niemand wordt blij van veel retourzendingen..

 

10 kleine gewoontes die de omzet van je webshop direct zullen boosten

webshop omzet boostenVeel webshop eigenaren worden opgeslokt door de dagelijkse rompslomp en vergeten tijd te spenderen aan de groei van hun webshop. Orders verwerken, vragen van klanten beantwoorden, pakketjes inpakken, leveranciers bellen, enzovoorts, enzovoorts… Aan het eind van de dag voelt het misschien wel alsof je productief bent geweest, maar laat me je verzekeren dat dat maar deels waar is. In deze opsomming staat namelijk niets dat ervoor zorgt dat je je lange termijndoelen gaat halen… en dan ga ik er al vanuit dat je lange termijn doelen hebt gesteld.

Speciaal voor alle mensen die verantwoordelijk zijn voor een webshop, heb ik een lijstje gemaakt van dingen die je dagelijks zou moeten doen om je webshop succesvoller te maken. Zorg dat deze dingen in je systeem komen en doe ze elke dag… elke dag! Of het nu goed gaat met je webshop of niet… elke dag! Als je dit consequent doet, zal je shop ook consequent groeien.

01 Stel doelen en schrijf ze iedere dag op

Vraag het aan iedere succesvolle persoon of succesvol bedrijf. Ze hebben allemaal heel duidelijk voor ogen waar ze op de lange termijn naartoe willen. Ze stellen extreem ambitieuze doelen op en knippen deze op in kleine brokjes, waar ze vervolgens iedere dag aan werken.

Schrijf dus op wat je allemaal wilt bereiken over vijf jaar en wees ambitieus. Begin eens met vertienvoudigen en reken terug wat daar voor nodig is. Begin vervolgens iedere dag met het opschrijven van je doelstellingen, zodat je zeker weet dat ze niet aan je aandacht ontsnappen. Definieer direct daarna wat je er vandaag aan gaat doen om dichter bij je doel te komen.

02 Kom een uur eerder op je werk

Tijd is het enige dat je niet kunt kopen. Daarom gaan succesvolle ondernemers en managers er zo zorgvuldig mee om. Ze zijn absoluut meesters in het benutten van hun tijd. De meeste succesvolle ondernemers en managers zijn als eerste op hun werk en beginnen hun dag al voordat de operationele hel losbarst. In dat ene uurtje extra kun je bouwen aan je bedrijf/webshop/doelen.

Sta vanaf morgen een uur eerder op en besteed je tijd aan de andere punten op deze lijst. Negeer je mail, social media berichten/timeline en berichtjes. Je besteedt je tijd uitsluitend aan dingen die bijdragen aan je lange termijn doelstellingen.

03 Leer iedere dag

Stilstand is achteruitgang! Als jij jezelf niet ontwikkelt, zul je minder goed worden in wat je doet. Leer daarom iedere dag. Leer over je product en verbeter je skills. Zorg dat je interessante artikelen ergens kunt bewaren, zodat je deze ’s ochtends of ’s avonds kunt lezen. Zelf gebruik ik hiervoor Evernote, maar ook apps als Pocket of Flipboard kunnen je hierbij helpen.

Lees dus iedere dag over je branche en persoonlijke ontwikkeling. Pak iedere maand een e-commerce gerelateerd topic waar je jezelf in kunt verdiepen. E-mail marketing, SEO, SEA, Social Media, Conversie optimalisatie, A/B testen, enzovoorts. Volg interviews met succesvolle e-commerce ondernemers en lees vakbladen, zoals Twinkle en Emerce.

04 Zorg dat mensen weten dat je er bent

Veel e-commerce professionals verschuilen zich achter hun shop. Ze delen zo nu en dan wel eens een aanbieding, maar daar houdt het wel mee op. Zorg dat mensen je tegenkomen en laat zien wie je bent. Niet alleen wie het bedrijf is, maar ook wie er achter het bedrijf zit. Mensen doen zaken met mensen… niet met software! Deel tips, inzichten, inspiratie en interessante feiten.

Zorg dat je iedere dag minimaal drie social messages stuurt en grijp iedere kans aan om je webshop te promoten. Als mensen gek van je worden, begin je op stoom te komen. Als mensen je niet kennen, willen ze ook geen zaken met je doen.

05 Spreek iedere dag minimaal twee klanten

Ik schreef al eerder dat veel webshop professionals zich verschuilen achter de webshop. Het grote nadeel van een webshop ten opzichte van een fysieke winkel is dat je minder directe feedback van je klanten krijgt. Daar ziet en hoort de verkoper de klant. Op basis van die observaties houdt de verkoper feeling met zijn klanten.

Zorg daarom dat je iedere dag minimaal twee klanten spreekt. Bel gewoon random iemand op en vraag hoe ze het vonden om zaken met je te doen. Wat beviel wel en wat niet. Hoe zijn ze bij je gekomen? Vraag ze wat zij zouden veranderen aan jouw shop als ze een dag de baas mochten zijn. Doe dit iedere dag en je zult je omzet een boost geven! P.S. Bedank de klant voor zijn order.

06 Reflecteer iedere dag

Je kunt alleen beter worden als je ook af en toe stilstaat bij wat je goed en fout doet. Het zorgt ervoor dat je jezelf blijft ontwikkelen en dat je bewust bent van je fouten, maar ook de ontwikkeling die je doormaakt. Het is wel belangrijk dat je alleen op jezelf reflecteert en jezelf verantwoordelijk houdt voor alles wat fout is gegaan.

Stel jezelf iedere avond de volgende vragen:

  • Wat ging er vandaag goed en hoe kan ik dit vasthouden?
  • Wat ging er vandaag fout en hoe kan ik dit verbeteren?
  • Wat had ik kunnen doen om succesvoller te zijn?
  • Hoe ga ik dat wat ik vandaag heb geleerd, morgen toepassen?

07 Bereid de volgende dag voor

Besteed het laatste half uurtje van je werkdag aan het definiëren van de belangrijkste drie acties voor de volgende dag. Het is een gewoonte die bijna iedere succesvolle ondernemer of manager toepast. Begin je dag altijd met deze taken, zodat je zeker weet dat je ze afrondt.

Voordat je de computer of laptop uitzet, schrijf je de belangrijkste taken voor de volgende dag op. Begin hier iedere dag mee. Staat je een drukke dag te wachten? Begin dan vroeg! Sta om 6:00 op of zelfs om 5:00. Zorg dat het afkomt.

08 Zorg dat je het eens bent met de klant

Verwar dit niet met “de klant is koning”. Soms word je gebeld door een klant die de prijs te hoog vindt of een klant die je service belabberd vindt. Je kunt natuurlijk beginnen met het oneens te zijn met de klant, maar dat gaat je niet helpen. Wees het met de klant eens. Het is zijn werkelijkheid. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je de klant altijd moet compenseren.

Ik kan me goed voorstellen dat dit niet logisch voelt. Natuurlijk kan ik het voor je uitleggen, maar wie kan dat beter dan de man die deze methode bedacht heeft. Lees het artikel van salesguru Grant Cardone.

Pas het ‘eens zijn met de klant’ iedere dag toe. Ik heb het zelf ook geprobeerd en de resultaten waren waanzinnig! Nu pas ik het iedere dag toe en het levert direct winst op.

09 Zorg dat je iedere dag werkt aan je content

Iedereen wil graag goed scoren in de zoekmachines en de hele wereld doet alsof het een magische truc is, maar niets is minder waar. Google is juist heel transparant over wat je moet doen om goed te ranken. Creëer kwalitatieve content en een gebruiksvriendelijk website. Dat is wat je moet doen.

Zorg dat je iedere dag bouwt aan de content van je shop. Schrijf minimaal drie blogs per week. Heb je wat minder tijd? Optimaliseer dan minimaal één bestaande pagina voor een bepaald keyword. Ben je niet goed in schrijven? Zorg dat je het wordt of besteed het uit.

10 Benader je ‘strongbase’

Ook de strongbase is een term die veel wordt gebruikt door Salesguru Grant Cardone. Je strongbase is het netwerk van mensen om je heen, waar je al goed contact mee hebt. Het zijn familie, vrienden, kennissen, zakenrelaties en bijvoorbeeld bestaande klanten. Bij deze mensen maak je meer kans om iets te verkopen, omdat ze je vertrouwen.

Zorg dat je iedere dag iemand uit je Strongbase benadert en biedt hem/haar een product aan. Dat zou je als volgt kunnen doen:

Bestaande klant:

Hoi klant,

Ik zie dat jij in het verleden tijgerprint t-shirts van ons hebt gekocht. Nu hebben we een fantastische collectie tijgerprint broeken binnengekregen. Is dit iets waar je interesse in hebt? Heb je een computer in de buurt, dan stuur ik je het linkje. Volgens mij matcht het heel mooi.

Een vriend/kennis/familielid:

Hey vriend,

Ik liep net door het magazijn en toen zag ik een fantastisch overhemd liggen dat net wat voor jou is. Jij loopt er altijd netjes bij en dit overhemd zou je heel goed staan. Zit je achter een computer? Dan stuur ik je even het linkje door. Nee? Dan stuur ik even een foto via WhatsApp. Zal ik het morgen even langsbrengen? Drinken we gelijk even een kop koffie.

Waarom niet?? Je bewijst ze zelfs een gunst! Je bent attent en laat zien dat je je hebt verdiept in de klant. Je zou hetzelfde doen als je een fysieke winkel had. Of als je aan het winkelen was met je vriend/kennis/familielid. Zoek iedere dag iemand uit je strongbase aan wie je kunt verkopen en je zult je omzet direct laten groeien. Laat je collega’s hetzelfde doen en laat me weten hoe dat je shop heeft laten groeien.

Succes is geen ‘geluk’, het is hard werken

Ik garandeer je dat als je je bovenstaande gewoontes aanleert, je webshop zal groeien als kool. Succes heeft helemaal niets te maken met ‘geluk hebben’ of de economie. Het gaat erom dat je heel consequent goede dingen  doet en goede beslissingen neemt.

Wacht niet tot morgen, maar begin nu! Voer op z’n minst een van de bovenstaande dingen uit. En als je er één kiest, omdat die het minste tijd kost, heb je dit artikel niet begrepen. Kies er één uit die de meeste impact zal hebben.