Top 3 online retail trends voor 2015 (SORO)

SORO.jpg

In het SORO onderzoek (State of Retailing Online) door National Retail Federation’s Shop.org, Forrester Research en Bizrate Insights proberen de onderzoekers antwoorden te krijgen op vragen als:

Hoe verdelen retailers hun marketingbudget en hoeveel wordt er gemiddeld besteed per kanaal?
Welke marketingkanalen blijken het meest effectief?
Heeft betaalde social media impact op sales en traffic?
In hoeverre wordt er meer besteed aan marketing via smartphones en tablets?

Top 3 online retail trends voor 2015

Hier noemen we de top 3 trends uit het onderzoek. Je kunt het hele onderzoek hier downloaden.

Trend 1: Content is nog steeds king

70% van de online verkopers gaat zich in 2015 meer bezighouden met de online content. Webshops worden verbeterd met video’s, shoppable banners, lookbooks en andere vormen van effectieve online content om het verhaal van het merk te vertellen en klanten aan het merk te binden. Ook zijn retailers van plan om meer te spenderen aan het delen van content via Social Media. Tot slot investeren steeds meer online verkopers in user-generated social content. Mond-op-mond reclame is erg waardevol. Retailers vinden steeds meer manieren om user generated content in hun voordeel te gebruiken. Bijvoorbeeld door een gallery te tonen met foto’s gemaakt door klanten of door content van klanten als social proof op de website te tonen.

Trend 2: Mobiel krijgt eindelijk prioriteit

En dat is niet gek. Het mobiele verkeer stijgt ieder jaar en de verkopen via mobiele apparaten stijgen mee. Consumenten browsen steeds meer op mobiele apparaten. In 2014 is de verkoop via smartphones met 87% gestegen. Mobiele sites worden gebruiksvriendelijker en online verkopers gaan zich dit jaar richten op de smartphone check-out.

Trend 3: Social en mobile ads worden steeds meer ingezet

“Go where your customers are.” Daarom richten steeds meer online verkopers zich op sociale en mobiele kanalen om hun doelgroep te bereiken. Zo wordt er meer besteed aan het adverteren op Facebook. Ook spenderen retailers 33% meer aan zoekmachinemarketing dan in 2014.

Bron: business2community.com.

 

Geheimen voor klanttevredenheid

klanttevredenheidHoe zorg je ervoor dat je klanten tevreden zijn? Zo tevreden dat ze nog een keer iets bij je bestellen of anderen aanraden om ook een kijkje in je webshop te nemen? Onderstaande tips komen uit het blog ‘3 Secrets to Satisfying Your Customers‘ van inc.com. In dat bericht gaan de voorbeelden over vluchten en hotelboekingen, maar ze zijn net zo relevant voor webshops.
 

Laat je prijzen overeenkomen met de waarde die klanten waarnemen

Zorg er dus voor dat prijzen logisch en eerlijk zijn voor klanten. Klanten vinden het geen probleem om meer te betalen voor een product als maar duidelijk is waarom de prijs hoger is en de meerprijs ook overeenkomt met de waarde van de extra’s. In het blog wordt het voorbeeld gegeven van luchtvaartmaatschappijen, waarbij je voor alle extra opties meer moet betalen. Je ticket lijkt goedkoop, maar voor alles (ruimbagage, meer beenruimte) komt er vervolgens nog een bedrag bovenop. Dat zorgt voor een vervelend gevoel bij het afrekenen. Denk in je webshop ook aan de verzendkosten. Zijn die logisch en eerlijk? Of zo hoog dat klanten massaal afhaken in het bestelproces?

Vertel de waarheid in je webshop

Verwachtingsmanagement is ook hier belangrijk. Wees eerlijk over je product. Niets zo vervelend dan vol spanning wachten op je pakketje om er vervolgens achter te komen dat het product dat je ontvangt niet voldoet aan de verwachtingen die de productfoto’s en productomschrijving bij je hadden gewekt. Ook dan ontstaat er bij je klant weer een vervelend gevoel. Als het product overeenkomt met wat je in je webshop laat zien/vertelt, zal je klant tevreden zijn en misschien zelfs een mooie review plaatsen.

Laat duidelijk zien wat je verkoopt

Aansluitend op de vorige tip is het belangrijk om je klanten veel informatie te geven, zodat iemand een bewuste keuze kan maken voor jouw product. Een kleine of onduidelijke productfoto en slechts de specificaties van de leverancier zijn niet voldoende, Een duidelijke productomschrijving en goede productfoto(s) zorgen ervoor dat je klant weet wat hij of zij koopt en dus tevreden zal zijn met wat hij ontvangt. Niemand wordt blij van veel retourzendingen..

 

Google algortime updates in beeld

Waarom staat die ene concurrent net boven jou in Google? En wat moet je nou doen om zelf een hogere positie in de zoekresultaten te krijgen? Vroeger was alles simpeler. Je zette je ‘keyword’ gewoon zo vaak mogelijk in je tekst of vroeg Jan en alleman om naar je website te linken en voor je het wist had je een mooie positie.
 

De ene Google update na de andere

Maar het algoritme van Google staat nooit stil en wordt met iedere update weer iets ‘slimmer’. De algoritme updates vliegen je om de oren en bij iedere update is de hele online wereld weer in rep en roer. Zo is onlangs bekendgemaakt dat de mobielvriendelijkheid van je website nu een belangrijke rankingfactor is.

Onderstaande infographic van HubSpot geeft een mooi overzicht van alle Google updates.

history of google algorithm changesBron: Blog.HubSpot.com

 

WordPress 4.1.2 belangrijke beveiligingsupdate

update wordpress

Er is weer een update van WordPress uitgekomen: 4.1.2. Het gaat hierbij om een belangrijke beveiligingsupdate. WordPress raadt gebruikers ten zeerste aan om zo snel mogelijk te updaten.

Dit is wat WordPress ons berichtte:

“WordPress versions 4.1.1 and earlier are affected by a critical cross-site scripting vulnerability, which could enable anonymous users to compromise a site.

We also fixed three other security issues:

In WordPress 4.1 and higher, files with invalid or unsafe names could be uploaded.
In WordPress 3.9 and higher, a very limited cross-site scripting vulnerability could be used as part of a social engineering attack.
Some plugins were vulnerable to an SQL injection vulnerability.
We also made four hardening changes.”

Update al doorgevoerd voor klanten met update-service

Wij hebben deze update gisterochtend meteen doorgevoerd voor onze klanten die bij ons een update-service hebben.

De 3 trends die het online landschap gaan veranderen (volgens Google)

Ieder jaar probeert Google te voorspellen welke trends en ontwikkelingen het online landschap gaan veranderen. In deze infographic zie je welke drie trends we volgens Google in 2015 vooral gaan zien.

 

The internet of things

Een steeds groter deel van de apparaten die we gebruiken in ons dagelijks leven kan ‘online’. Denk bijvoorbeeld aan smart tv’s, auto’s met internet of belichting die je bedient met je smartphone of tablet.

Mobile shapes the “internet of me”

Smartphones worden steeds slimmer en gaan steeds meer functioneren als een afstandsbediening voor ons leven. Door de enorme hoeveelheid aan beschikbare data wordt de gebruikerservaring steeds persoonlijker. Steeds meer zoekopdrachten zijn gerelateerd aan locatie en steeds meer mensen zijn geïnteresseerd in bijvoorbeeld personal health apps.

The speed of life gets even faster

Entertainment, informatie en andere diensten zijn altijd en overal voor ons toegankelijk. We hoeven en willen niet meer wachten op dingen. Zo is het aantal zoekopdrachten op ‘same day delivery’ verdubbeld. Technologie is onze virtuele assistent die ons van de informatie voorziet op het moment dat we erom vragen of zelfs voordat we erom vragen (denk bijvoorbeeld aan filemeldingen).

Houd jij al rekening met deze trends in je webshop?

Ben jij al goed lokaal vindbaar in Google? En hoe snel kun jij een bestelling leveren?

Bij Guapa zijn we zelf ook bezig met het verbeteren van onze leversnelheid. Met ons nieuwe framework zijn we namelijk in staat om razendsnel een krachtige Magento webshop op te leveren. Heb jij een idee voor een nieuwe shop of is je huidige shop aan vernieuwing toe en heb je geen zin om eerst bijna een jaar te wachten tot je shop daadwerkelijk live gaat? Neem dan gerust eens contact met ons op, zodat we je meer kunnen vertellen over onze nieuwe aanpak.

Ook lek in Yoast Google Analytics plugin

Vorige week werd bekend dat er een lek zit in de populaire WordPress SEO plugin van Yoast. Gisteren werd bekendgemaakt dat er ook een lek zit in de Google Analytics plugin van Yoast. Zie het artikel op de Yoast website: GA plugin security update & more.

Wat houdt het lek in?

Door dit lek kan een niet-geverifieerde gebruiker de lijst met profielen in Google Analytics veranderen (de actieve UA code kan niet veranderd worden, dus er is geen directe impact op de tracking). Omdat Google Analytics property names met JavaScript-code toestaat, kan er een stored XSS aanval worden gedaan als een admin de settings pagina in GA bezoekt. Dit is niet iets wat een hacker kan gemakkelijk automatiseren, maar het is mogelijk. aldus Yoast. Op de site geeft Yoast ook aan dat het in beide gevallen om een lek met een lage DREAD score gaat (DREAD score low).

Security update!

Ook nu is er  meteen een security update gedaan. Als je de gratis versie van de Google Analytics plugin gebruikt, moet je deze updaten naar versie 5.3.3. Als je de Premium versie gebruikt, moet je upgraden naar versie 1.2.2.