Even voorstellen: Pascal Sopacua

Hallo daar, mijn naam is Pascal Sopacua. Ben 27 jaar oud en ik kom uit Zwolle (Mooiste stad van Nederland)!
Sinds 3 April 2017 ben ik begonnen aan mijn nieuwe uitdaging bij Guapa. Voordat ik bij Guapa kwam werken was ik werkzaam bij Right Amount of Weird in Harderwijk, waar ik me vooral bezig hield met Backend PHP Development met Laravel. Ik was al een tijdje met Guapa in gesprek om misschien bij hen te komen werken en zo nodigde de development manager mij op een gegeven moment uit voor de Guapa LAN en stelde voor om een dag mee te komen draaien. In mijn jongere jaren gamede ik op online competitief niveau, dus leek het mij zeker leuk om op de uitnodiging in te gaan en te accepteren. Zo doende gingen de dagen voorbij en voordat ik het wist was het zover, Guapa LAN, maar eerst een dag mee draaien met het team. Lees meer

Programma event Meet Magento NL bekend!

Utrecht, 19 april 2017

Op woensdag 10 mei 2017 vindt de 9e editie van het jaarlijkse event: Meet Magento Nederland plaats in DeFabrique in Utrecht. Het event is interessant voor zowel webwinkeliers, e-commerce managers als developers. Het programma is gevuld met 30+ nationale en internationale sprekers. Toppers uit e-commerce, development en de praktijk delen hun kennis en learnings. Voor iedere bezoeker is een gepast aanbod en voldoende ruimte om elkaar te ontmoeten en te netwerken. De thema’s die dit jaar centraal staan zijn: Discover Magento, Create Great Tech en Advance Your Business. Lees meer

Gepersonaliseerde webshop voor meer conversie

Continu bent u bezig om uw aanbod zo goed mogelijk af te stemmen op uw doelgroep. Uw marketing activiteiten moeten zorgen voor meer traffic, conversie en retentie. Maar hoe houdt u dit in stand? Iedere bezoeker een eigen webshop aanbieden door gepersonaliseerde labeling is de toekomst. Bij grote webshops zoals een Zalando kan de consument door de bomen het bos niet meer zien. Door een relevant en gepersonaliseerd aanbod kan uw conversie aanzienlijk stijgen. Hierin is een combinatie van Big Data en de beïnvloedingsstrategieën van Robert Cialdini een goed voorbeeld.

Big Data

Big Data, het is natuurlijk helemaal hot. Hoe meer data u heeft hoe persoonlijker u uw klanten kunt benaderen. Vergeet hierbij niet de waarde die de consument aan privacy hecht, dit is heel belangrijk. Denk altijd vanuit het belang van uw klant. Als u inspeelt op data door het voor de bezoeker gebruiksvriendelijker en makkelijker te maken dan draagt dit enorm bij aan uw conversie. Lees in ons blog Big Data in E-commerce en het vervolg hierop meer over de regels en kansen met Big Data.

Beïnvloedingsstrategieën

In een eerder blog ‘Meer conversies met ‘The Science of Persuasion’!’ zijn we al dieper ingegaan op de zes beïnvloedingsstrategieën van Robert Cialdini. Mensen moeten zoveel informatie moeten verwerken dat ze uitgerust zijn met de vaardigheden om een beslissing sneller te nemen op basis van short cuts of ervaringen van anderen. Dit heeft Cialdini teruggebracht tot de zes universele short cuts:

  1. Wederkerigheid
  2. Schaarste
  3. Autoriteit
  4. Consistentie
  5. Voorkeuren
  6. Consensus

Onderstaande video geeft nog een duidelijke toelichting.

Als u deze zes strategieën goed begrijpt en deze op de juiste manier weet toe te passen in uw webshop dan zal uw conversiepercentage drastisch kunnen toenemen.

Iedere bezoeker een eigen webshop voor ogen

Door deze data en beïnvloedingsstrategieën te combineren is het mogelijk om iedere bezoeker een eigen webshop aan te bieden. Bezoekers krijgen te zien wat bij ze past en door in te haken op de genoemde short cuts kunnen ze sneller beslissingen maken. U kunt zich natuurlijk wel inbeelden wat dat met uw conversie optimalisatie doet. Een op maat gemaakt aanbod spreekt uw bezoekers aan.

Let wel, profielen en data moeten opgebouwd worden, dit heeft natuurlijk tijd nodig. Het is dus heel normaal dat de conversie in de eerste fase daalt, maar te vroeg afhaken levert uiteindelijk niets op. Het is nodig om het algoritme de tijd te geven om te kunnen meten of het daadwerkelijk werkt. Zorg er wel voor dat het niet teveel geautomatiseerd wordt, de klant heeft altijd nog een stuk vrijheid nodig.

Om de juiste data te verzamelen heeft u nu alleen nog de juiste tools nodig. In de onderstaande twee praktijkvoorbeelden worden twee genoemd.

Praktijk cases

BCC
Eind 2014 is BCC een samenwerking aan gegaan met Sagent. Met de technologie van Sagent wordt data van de bezoekers en producten verzameld. Ze monitoren realtime gedrag en product data. Daarbij gebruiken ze meer dan twintig verschillende beïnvloedingstactieken. BCC zag in het begin de conversie dalen, maar naar mate er meer data was nam deze juist alleen maar toe. In anderhalf maand tijd werden er al 620.000 profielen aangemaakt. Aan de hand van het gedrag van bezoekers zijn de interesse profielen ontstaan. Daaraan zijn labels gekoppeld zodat er een selectie wordt getoond dat aansluit bij de gebruiker. Inmiddels is de conversie met zo’n 10 procent toegenomen. Naast BCC werken ook partijen als America Today, KPN en Scotch&Soda met Sagent.

ANWB
Ook ANWB heeft een personlisatiestrategie uitgerold. Door middel van behavioral targeting is de website relevanter geworden voor individuele bezoekers. Met BlueConic zijn er meer dan 160 profiel kenmerken gerealiseerd. Op basis van deze profielen kan ANWB relevante informatie aan de bezoekers aanbieden.
Zo krijgen bezoekers die onder de doelgroep ‘autovakantie’ vallen op de homepage een banner te zien met de wegenwacht Europaservice, terwijl andere doelgroepen weer andere informatie te zien krijgen.

Heeft u ervaring met andere Big Data tools? Plaats dan uw ervaringen in een reactie hieronder.

 

Hoe productaanbevelingen het koopgedrag beïnvloeden

Hoe productaanbevelingen het koopgedrag beïnvloeden

Dat productaanbevelingen (suggesties) een succesfactor zijn voor e-commerce is wel bekend. Maar hoe beïnvloeden deze eigenlijk het koopgedrag? Uit onderzoek van Infosys blijkt dat 59% van de shoppers aangeeft dat personalisatie het koopgedrag beïnvloed. De beïnvloeding is niet altijd terug te zien in een directe aankoop, het kan ook invloed hebben op aankopen in de toekomst of zelfs aanbevelingen aan vrienden. Het effect van de aanbevelingen beperkt zich niet alleen tot trouwe klanten. Meer dan een op de zes shoppers (die niet merktrouw zijn) hebben mede door aanbevelingen van de verkoper een aankoop gedaan. Belangrijk voor u dus om hierop in te spelen.

Veel bedrijven kiezen er bewust voor geen aanbevelingen te geven omdat te veel afleidende items leiden tot verlaten winkelwagens. Echter 77% van de shoppers heeft aangegeven extra aankopen te doen door gepersonaliseerde aanbevelingen. Zelfs al doen ze geen aankoop, de aanbevelingen zorgen ook voor naams- / merkbekendheid. Daar komt bij dat aanbevelingen zorgen voor een betere merk loyaliteit bij consumenten en herhalingsaankopen. Personalisatie en relevantie door het gebruik van big data is hierbij echter wel van groot belang. Denk bijvoorbeeld aan het tonen van ‘klanten die dit artikel kochten, kochten ook..’. Hierdoor wordt het aanbod nauwkeuriger afgestemd op de behoeftes van de klant.

De technologie om inzichten uit big data en sociale media te halen en om aanbevelingen in webshops te tonen zijn er. Toch implementeert slechts 29% van de marketeers de gepersonaliseerde aanbevelingen op de website. Goed nieuws voor u natuurlijk, de kans om eruit te springen is groot aangezien 71% nog lijkt te worstelen met dit e-commerce element.

Soorten product aanbevelingen

Er zijn vele vormen van product aanbevelingen zoals:

  • een winkelbediende in een fysieke winkel die een nieuw goed lopend product toont;
  • een customer care manager die online informeert over een artikel dat past bij het artikel dat de klant koopt;
  • het tonen van relevante en goed onderbouwde up-sells en/of cross-sells in de webshop;
  •  
    In de banner is al een goed voorbeeld weergeven van Wehkamp die door ‘andere klanten kochten of bekeken ook’ aan cross-selling doet. Een ander voorbeeld is onze klant Koelstra die verwante producten toont.
    cross-sel-koelstra

    Mogelijkheden in Magento voor product aanbevelingen

    Bent u benieuwd hoe u cross-sells en up-sells in Magento Enterprise instelt? Onze online marketeer Marthijn, legt in onderstaande video uit hoe u rule based product relations van Magento Enterprise kunt instellen en toepassen.