E-commerce Insights: ‘Revenge of the Bricks’

Steeds meer oer-Hollandse bedrijven met een dicht winkelnetwerk hebben het moeilijk om overeind te blijven. Aan de andere kant openen echte online spelers steeds vaker winkels. Dan is het natuurlijk belangrijk dat over alle kanalen de customer service en data naadloos in elkaar over lopen. Meer weten over de rol van customer service en data science in de Omnichannel? Kom dan naar het event E-commerce Insights op 8 juni in Utrecht.

Lees meer

Verslag E-commerce Insights Fulfilment 3 september

De vijfde editie stond geheel in het teken van fulfilment. Vijf sprekers betraden na de opening van Mathijs Kok het podium en deelden hun expertise. Lees hier het verslag van deze geslaagde middag in de Jaarbeurs in Utrecht.

De toekomst van E-Fulfilment

Jeroen Dekker E-commerce Insights

Jeroen Dekker van de e-fulfillment partij Active Ants deelde in zijn presentatie zijn visie op de toekomst van E-Fulfilment. De boodschap was om de innovaties goed te volgen en niet stil te blijven zitten. Een grote ontwikkeling op e-fulfillment gebied is de toename in de verspreiding van reclame/vouchers binnen bestellingen. Voor sommige webwinkels converteren deze flyers zelfs beter dan Google. Het aantal contactmomenten tussen het plaatsen van de bestelling en het afleveren neemt toe. Klanten worden tijdens het hele logistieke proces steeds beter geïnformeerd. Active Ants speelt hier op in met de Basketpic. Dit is een foto van de verzamelde producten van een bestelling voordat deze verzonden wordt naar uw klant. Deze foto wordt vervolgens automatisch naar uw klant gemaild. Een erg leuke gimmick die zorgt voor leuke reacties van klanten.

Binnen het magazijn nemen robots steeds meer taken over. Tegenwoordig lopen orderpickers nog vaak langs de schappen. Dit betekent in de praktijk dat orderpickers 75% van hun tijd aan het lopen zijn wat zonde van de tijd is. De verschuiving die hier plaats vindt is dat de producten in de toekomst geautomatiseerd naar de orderpicker worden gebracht. ‘Goods to man’ wordt dit genoemd. Een logische vervolgstap is dat de functie van de orderpicker uiteindelijk helemaal overgenomen wordt door robots. Een andere trend die we zien is de latere cut-of-tijd. Dit is de maximale tijd dat een order nog verwerkt wordt. Binnen vijf jaar zal ‘same day delivery’ de standaard worden. Meer weten? De presentatiesheets zijn op te vragen bij Jeroen Dekker, jeroen@activeants.nl.

“Vergroot je commerciële kracht: durf te investeren in de last mile!”

Nando-van-Essen

Nando van Essen van UC logistics & fulfilment betoogde om meer te durven investeren in de last mile. Hier valt nog de wereld te verdienen. Uit zijn analyse van 500 reviews van Nederlandse webwinkels blijkt dat de online koper met name enthousiast wordt van een snelle en betrouwbare levering, keuzevrijheid in afleveropties, een goed proces rond retourzendingen, degelijke verpakkingen en het liefst betaald de consument geen verzendkosten. Klanten schrijven hierover in de reviews, dus dit speelt een grote rol in de beleving van de klant. Een grote uitdaging is dat tussen de 20-25% van de pakketjes niet direct de eerste keer wordt afgeleverd aan de eindconsument. Door het aanbieden van verschillende afleveropties verhoog je de trefkans van de transporteur en verhoog je de klanttevredenheid. Het wordt dus sterk aangeraden om dit mogelijk te maken, maar houd de checkout wel overzichtelijk. Logistiek wordt een steeds krachtigere commerciële factor. Was logistiek in het verleden voornamelijk een ‘dissatisfier’, kun je tegenwoordig echt scoren met logistiek en wordt het een ‘satisfier’. Presentatie sheets >>

De combinatie van SameNight delivery en lockers in het last mile delivery proces

Otto Spaan en Robin Dragstra

Na de pauze vertelden Otto Spaan van TNT innight & Robin Dragstra van de Buren over hun samenwerking. TNT innight is een 100% dochter van TNT en zij focussen zich op levering gedurende de nacht. Ze opereren door heel Europa en beheren meer dan 120.000 sleutels van locaties waar ze in de nacht hun zending kunnen afleveren. Een praktisch voorbeeld is de klantcase van Wasco. Wasco is een groothandel in de installatiebranche. Ze hebben een groot assortiment van meer dan 450.000 producten. Met behulp van TNT innight leveren ze steeds meer direct aan de zzpers, dit kan zelfs tot in hun bestelbus. Robin Dragstra is de oprichter van de Buren. De Buren is de eerste en grootste exploitant van onbemande afhaalpunten in Nederland. De visie van de Buren is iets toevoegen aan de dienstverlening van anderen. Door de samenwerking van TNT innight met de Buren is het mogelijk om orders direct te laten afleveren in een onbemande kluis waarvan de eindconsument de code krijgt. Het pakket wordt dan SameNight voor 07:00 door TNT Innight afgeleverd en de consument kan vanaf dat tijdstip of op een tijdstip dat hem uitkomt, veelal 24 uur per dag zijn bestelling ophalen. Ideaal als een bestelling echt spoed heeft. De Buren werkt momenteel nog niet met alle pakketdiensten samen, maar dit is wel de ambitie. Presentatie sheets >>

Het fulfilment proces van Vente-Exclusive.com

Sven Van Gucht Vente-Exclusive E-commerce Insights

Sven van Gucht gaf ons een kijkje in de organisatie van Vente-Exclusive. Vente-Exclusive.com is de grootste private flashsale site in fashion & lifestyle met zo’n vier miljoen leden. Ondanks enkele op het eerste gezicht minder aantrekkelijke selling points, zoals een verzendtijd van 12 dagen en een verplichte registratie, maakt het bedrijf nog elk jaar groei door. Dit komt met name door de kortingen op hun producten tot wel 70%. Vente-Exclusive kan deze kortingen geven doordat ze gebruik maken van overstock van leveranciers. Deze worden gereserveerd en pas nadat Vente-Exclusive deze aan haar leden heeft verkocht definitief besteld. Hiermee limiteren ze hun eigen risico.

Vente-Exclusive werkt samen met fulfilment partij Katoen Natie. In hun hele logistiek staan de leden van Vente-Exclusive centraal en dit wordt ook verwacht van hun fulfilment partij. Dit heeft hen de Award Logistieke Webshop van het Jaar 2014 opgeleverd. De complexiteit in de logistiek zit hem in het grote verschillende producttypes en met name de maandelijkse variatie in volume. Ze hebben de inrichting van hun logistiek in-house gebracht. Het streven is naar eenvoudig schaalbare processen met hoge kwaliteit. De verpakking van hun bestellingen is een aspect waar extra aandacht aan wordt besteed. Dit geeft een stukje extra beleving en is gelijkertijd gratis reclame. Of de logistiek wel eens door de leveranciers zelf wordt gedaan? Dit is wel eens gebeurt, maar ze voeren dit proces het liefste zelf uit om de beleving hetzelfde te houden en om de klant ook realtime te informeren over de status van de bestelling.

De presentatie sheets van Vente-Exclusive mogen we helaas niet openbaar maken. Des te meer reden om bij de volgende editie aanwezig te zijn!

Bekijk de Foto’s

Edities 2016

De volgende editie van E-commerce Insights is begin volgend jaar waarbij conversie optimalisatie centraal staat. Houd de website www.ecommerceinsights.nl in de gaten voor het programma en de exacte datum.

Wilt u uw eigen expertise delen? Vraag dan de brochure aan bij onze communicatiemanager Simone Laan, simone.laan@guapa.nl.

De toekomst van Fulfilment tijdens E-commerce Insights op 3 september 2015

Event E-commerce Insights over Fulfilment

Op donderdag 3 september is de vijfde editie van E-commerce Insights. Deze middag staat fulfilment centraal. De retailmarkt is niet meer hetzelfde als vijf of tien jaar geleden, klanten willen zelf kunnen bepalen wanneer en waar zij hun bestelling ontvangen. Het logistieke proces kan hierin niet achter blijven. Het proces van fulfilment wenst u natuurlijk zo efficiënt mogelijk in te richten om zorg te dragen dat de online bestellingen ook daadwerkelijk op de juiste tijd en plaats bij de consument aankomen. Op 3 september betreden deskundigen het podium om succesverhalen en kennis met u te delen voor een toekomst van uw fulfilment.

Wanneer: 3 september 2015
Tijd: 13:30 – 18:00 uur
Locatie: Supernova, Jaarbeurs Utrecht

Sprekers van:

vente-exclusive guapa media eventactive ants guapa media eventUC logistics & fulfilment Guapa eventTNT innight Guapa eventde Buren Guapa event

Sprekers

Twee van de sprekers op 3 september zijn Jeroen Dekker (Active Ants) en Nando van Essen (UC logistics & fulfilment). Hieronder leest u waar zij het over gaan hebben. Bekijk het volledige programma op www.ecommerceinsights.nl.

Nando van Essen – UC logistics & fulfilment
“Vergroot je commerciële kracht: durf te investeren in de last mile!”

Nando van Essen sprekerNando gaat tijdens zijn presentatie in op de last mile. Met de opkomst van e-business is de organisatie van de “last mile”, veelal aflevering bij de consument, een extreem belangrijk aandachtspunt geworden. Het leveren van producten op het gewenste adres van de consument is één van de belangrijkste kostenposten binnen e-business. Het traject tussen de webshop en de voordeur van de consument zit nog steeds vol valkuilen. Wat kun je er als etailer/retailer actief aan doen om de last mile om te zetten van een chronisch probleem naar een commerciële kans? Welke webshops in Nederland en in het buitenland zijn op het gebied van de last mile “benchmark”?
Lees meer >>
 

Jeroen Dekker – Active Ants
De toekomst van E-Fulfilment

Jeroen Dekker sprekerBent u voorbereid op de toekomstige ontwikkelingen in e-fulfilment? Waar eindigt de rat race van de cut-off tijden? Wat zijn innovaties in click & collect, omni channel- en cross border logistics? Hoe en waarom wordt e-logistiek steeds vaker gebruikt als marketingtool? Hoe ziet het magazijn van de toekomst eruit? Aan de hand van verschillende klantcases van onder andere Beate Uhse, Loavies.nl en boohoo.com geeft Jeroen Dekker op praktische wijze zijn visie over de toekomst van e-fulfilment. Wie de toekomst ziet, weet welke stappen hij vandaag moet nemen!
Lees meer >>

 

Programma & Tickets

E-commerce NewsUpdate week 11

Het was weer een drukke week in e-commerce land. Naast het evenement E-commerce Insights waren er verschillende ontwikkelingen in de branche. In de weekly van deze week leest u meer over de ontwikkelingen op gebied van mobile commerce, online shopgedrag van de Nederlanders en Emerce E-commerce 10.

Mobile Commerce

Tot nu toe zijn van alle online aankopen 18,3% via mobiel gedaan in 2015. In Nederland verwacht men een stijging in de omzet uit M-commerce van 92,5 procent. De schatting is dat dit voor Europa ligt op 88,8 procent. Nederland is dus één van de snelst groeiende e-commerce markten in Europa. Bestellingen via pc’s staan nog steeds bovenaan maar de verkoop via tablets en smartphones stijgt. Naar mate er meer webshops mobielvriendelijk zijn zal dit percentage alleen maar toenemen. De verwachting is dat aankopen via tablets zal stijgen met 110,3 procent in Nederland. Via smartphones wordt een stijging verwacht van 9,6 procent.

In Europa zijn de snelst groeiende markten voor M-commerce:
– Polen 108,8 procent
– Duitsland 103,1 procent
– Spanje 97,4 procent
De VS groeit met 63,1 procent.

De enorme groei geeft wel aan dat u niet meer weg komt voor optimalisatie van uw webshop voor elk device. Gister was de vierde editie van E-commerce Insights. Deze middag stond in het teken van Mobile Commerce. Vijf sprekers betraden het podium en deelden hun expertise. Lees hier het verslag op het blog van E-commerce Insights.

Ruim driekwart Nederlanders shopt online

In 2014 had 77 procent van de Nederlanders al eens online iets gekocht, in 2005 was dit nog maar 50 procent. Ruim de helft van de online shoppers heeft de afgelopen twaalf maanden een online aankoop gedaan. Er worden voornamelijk reizen geboekt en kleding aangekocht. Dit blijkt uit onderzoek van het CBS. Ruim de helft van de online shoppers heeft de afgelopen twaalf maanden een online aankoop gedaan. Er worden voornamelijk reizen geboekt en kleding aangekocht. Deze producten voeren al jaren de lijst aan. In 2005 waren de pc of desktop nog de populairste devices voor internetgebruik; in 2014 waren dat vooral de laptop en mobiele telefoon. Vooral ouderen zijn meer gebruik gaan maken van internet, van ongeveer 43 procent van de 65 tot 75 jarige in 2005 naar 76 procent in 2014.

Emerce E-commerce 10

In juni publiceert Emerce weer de e-commerce toplijst met de meest innovatieve e-commerce professionals van eigen bodem. Iedereen kan via de enquête suggesties aandragen en stemmen op de reeds voorgestelde personen. De verkiezing richt zich op personen die het e-commercevak in het afgelopen jaar vooruit hebben gebracht door de grenzen ervan op te zoeken dan wel de online business nieuwe impulsen te geven. Van vernieuwende webshops tot grensverleggende e-commerceconcepten. Wie mag er volgens u niet op ontbreken?

Wat is Tag Management en waarom heeft u het nodig?

Tags op uw webshop helpen u inzicht te krijgen in de traffic op uw webshop en kunnen u helpen uw online marketing te optimaliseren. Tags zijn over het algemeen integraal bij moderne marketing tools van webanalytics tot retargeting en van advertentie services tot CRM. Tags zorgen ervoor dat u kunt zien wie uw webshop bezoekt, wat ze doen, wanneer en waarom ze weggaan of juist waarom ze bleven kijken. Tags zijn een code die u integreert in uw webshop. In het artikel op eConsultancy leggen ze uit wat tags precies zijn, wat ze doen en hoe u tag management kunt inzetten om uw online marketing taken minder lastig te maken. Lees meer >>

Verdere highlights

  • E-commerce personalisatie vergelijkbaar met daten? Lees meer >>
  • In The Pocket lanceert eigen beacon-platform in België. Lees meer >>
  • White paper van MailPlus over het starten met e-mailmarketing. Lees white paper >>
  • E-commerce NewsUpdate week 10

    Elke week verzamelen wij voor u de belangrijkste nieuwtjes uit de e-commerce wereld. In onze wekelijkse E-commerce NewsUpdate bundelen we tips, tricks en ontwikkelingen die er echt toe doen. Deze week onder andere nieuws over: langere aanlevertijden bij PostNL, het mobielvriendelijk maken van uw webshop en tips voor content marketing in maart.

    Hoe kunt u uw webshop mobielvriendelijk maken?

    Het winkelen op zowel de smartphone als de tablet groeit. Steeds meer consumenten pakken een mobiel apparaat om iets op te zoeken of te kopen. Vooral onderweg en tijdens een saai momentje op sociale gelegenheden wordt er snel even gekeken op de smartphone. Ook thuis op de bank is het makkelijk even op de tablet te zoeken naar een eventuele aankoop. Mobiele apparaten zijn een prima middel voor de gebruiker om zich te oriënteren op producten of services. In het blog van onze Developer Robbert op Twinkle Magazine leest u hoe u op de mobiele gebruiker kan inspelen. Kom op 12 maart naar E-commerce Insights voor meer inzichten, praktische tips en advies op gebied van Mobile Commerce.

    PostNL-weekly

    E-tailers kunnen pakketten later aanleveren bij PostNL

    In de regio’s Utrecht en Breda krijgen zakelijke klanten van PostNL de mogelijkheid om hun pakketten een paar uur later aan te leveren. Ondernemers kunnen voortaan tot 19:00 of zelfs tot 21:00 uur terecht op 34 PostNL retail locaties. Voorheen konden alleen de grotere webshops profiteren van latere aanlevertijden. Lees meer >>

    Stedelijke distributie ingrijpend veranderd door e-commerce

    De e-commerce branche wordt al enige tijd als verantwoordelijke aangewezen van de veranderende winkelstraten. Veel winkels maken plaats voor afhaalpunten of consumenten laten bestellingen thuis bezorgen. Hierdoor worden niet alleen de winkelstraten beïnvloed maar ook het verkeer in de rest van de stad. De opkomst van e-commerce verandert de omvang en samenstelling van de goederenstroom in stedelijke gebieden. De zendingsgrootte neemt af, terwijl de leveringsfrequentie toeneemt. Consumenten eisen immers steeds meer flexibiliteit van distributeurs en willen zelf bepalen waar en wanneer goederen worden afgeleverd. Hierdoor is er steeds meer vraag naar kleinere en milieuvriendelijke vrachtwagens. Lees meer >>

    E-commerce e-mailmarketing trends 2015

    E-commerce en e-mailmarketing zijn nauw met elkaar verbonden. Er zijn weinig e-tailers die geen gebruikmaken van de mogelijkheden van e-mail. De markt verandert echter snel en de trends van voorgaande jaren bieden geen garantie voor succes in 2015. Daarom komt MailPlus met de white paper ‘E-commerce en e-mail marketing trends in 2015’. De white paper behandelt trends zoals m-commerce, relevantie en timing, de klik tussen webshop en fysieke winkel en e-mail als traffic en omzetmachine. Download de white paper voor inzicht in de trends.

    tussenafbeelding-w10

    Vijf tips voor content marketing in maart

    Het is soms best lastig om creatieve en unieke content te creëren. Daarom hier enkele tips voor maart:
    1) Op 21 maart is de eerste dag van de lente;
    2) Start een nieuw Pinterest-board;
    3) Speel in op een van de vele thema’s van de maand maart (zie originele bericht voor een uitgebreid overzicht);
    4) Op 17 maart is het St. Patricks Day, een Iers feest dat langzamerhand de wereld verovert;
    5) Maak een ‘How-not-to’ video.

    In het artikel op PracticalEcommerce vindt u een uitgebreide omschrijving van de tips.

    De meerwaarde van een fysieke winkel

    Er wordt wel eens beweerd dat er geen toekomst zit in de winkelstraten met fysieke winkels. Maar steeds meer grote pure online spelers zetten in op een omnichannel strategie mét een fysieke winkel, zoals CoolBlue, BelSimpel en ook Amazone zou bezig zijn met een fysieke locatie. Daar zijn goede redenen voor:
    1) Hogere Marge
    2) Minder retouren
    3) Effectievere marketing
    4) Meer maatwerk mogelijk
    5) Voorzichtige expansie mogelijk met shop-in-shops en tijdelijke of mobiele winkels
    6) Meer systemen, meer kennis

    Lees er meer over op CXO.nl

    Overige belangrijke highlights en tips:

    • De supply chain van retailers is vaak nog niet aangepast op e-commerce. Op logistiek.nl krijgt u tips om uw supply-chain te optimaliseren voor e-commerce. Lees meer >>
    • Honderd-vijftig tips voor het A/B split testen van uw e-mailmarketing. Lees meer >>
    • Usability testen worden steeds gangbaarder. Helaas worden de tests niet altijd goed ingezet. Chuck Liu van KISSmetrics zette de 10 meest voorkomende valkuilen op een rijtje.

    Speelt u al voldoende in op Mobile Commerce?

    Op 12 maart is de vierde editie van E-commerce Insights, hét evenement voor e-commerce minded Nederland. Deze editie staat geheel in het teken van Mobile Commerce. In het laatste kwartaal van 2014 werd wereldwijd bijna 30% van de e-commerce aankopen gedaan via mobiele devices. Het is dus van belang om als e-commerce speler hier op in te spelen. Tijdens E-commerce Insights delen onderstaande sprekers hun kennis en geven ze tips en tricks voor een optimale inzet van mobile commerce.

    Locatie: Het Spoorwegmuseum in Utrecht
    Tijd: 13:30 – 18:00 uur

    E- & M-commerce: meer dan online commercie

    Valentijn-Bras Valentijn Bras – SCOUPY
    De mobiel van nu heet ‘smartphone’. Van telefoon in een paar jaar ontwikkeld naar het meest gebruikte medium dat we kennen. Bijna iedereen heeft er inmiddels één en er zijn miljoenen apps. Maar de smartphone is veel meer dan alleen die apps. Een rechtstreeks en heel persoonlijk kanaal met enorme kansen, voor communicatie én commercie. Maar hoe gebruik je dat kanaal? Media gebruik is in snel tempo ‘on demand’ aan het worden. Relevantie is key en de gebruiker bepaalt écht. Welke factoren bepalen die relevantie? Hoe beïnvloedt dat je strategie? Valentijn deelt in zijn presentatie hands-on learnings, inzichten en ervaringen.

    Mobile Payments ontwikkelingen wereldwijd

    Melle-150x150Rufus-Veenstra-150x150Melle Strikwerda & Rufus Veenstra – Adyen met als klantcase Loods 5
    Melle en Rufus presenteren de “Global Mobile Payments Index” waarbij ze inzicht gegeven in de huidige ontwikkelingen op het gebied van mobile payments wereldwijd. Als klantcase toont Loods 5 op basis van het Adyen platform wat de conversie in mobile payments doet in verhouding tot andere kanalen als bijvoorbeeld de traditionele desktop.

    Geld verdienen met een M-Commerce app voor iPhone en Android

    maarten-schuiling-jmangoGuapa-150x150 Maarten Schuiling – JMangoGuapa
    Maarten geeft een levendig en boeiend perspectief op M-Commerce (oftewel Mobiele E-Commerce), innovatie en de huidige technologie trends op het gebied van apps. Tijdens deze sessie neemt Maarten u binnen 30 minuten mee op reis naar de wereld die M-Commerce heet en vertelt waarom een mobiele app kan bijdragen aan het succes van uw webshop. Hij presenteert de mogelijkheden van een app gebouwd op het JMangoGuapa platform en de voordelen van een app zoals het binden van uw klanten. Dit doet hij aan de hand van klantcase Hippest Fashion. Hij gaat ook in op uw uitstraling als innovator en de extra opbrengsten die het kan genereren. Dus hoe maakt u een mobiele app voor uw Magento webshop, zodat uw webshop ook mobiel bereikbaar is? Wat houdt zo’n Magento integratie in? In deze sessie krijgt u alle antwoorden.

    De shoplet: Advertentie en webshop in één

    rutger-van-zuidam-senangaRutger van Zuidam – Senanga
    The next check-out is een native check-out. Een advertentie en mediakanaal wordt daarmee een complete webwinkel. De producten worden geleverd door de aangesloten webwinkels in het netwerk. Honderden bloggers en publishers en diverse webwinkels waaronder Bol.com, Wehkamp, Loavies en 9straatjesonline.com testten afgelopen maanden de shoplet van Senanga en zijn daar ook de grotere publishers zoals De Persgroep, SBS en Vice bij aangesloten. Via de ‘shoplet’ kunnen consumenten producten van webwinkels in een “native check-out” aankopen terwijl ze in de vertrouwde omgeving blijven van de publishers / bloggers. Hoe werkt het? Welke kansen biedt dit voor webshops en hoe zijn de resultaten tot nu toe?

    Do’s en don’ts voor het gebruik van iBeacons

    remco-bron-150x150Keynote Speaker: Remco Bron
    iBeacons maken een bijzonder snelle opmars in mobile commerce en worden inmiddels ingezet als bedrijven als McDonalds, KLM, Flora Holland, Bijenkorf, Macys en vele anderen. Remco laat tijdens zijn keynote een aantal relevante en spraakmakende showcases van iBeacon zien en bespreekt zijn visie en de do’s en don’ts voor het gebruik van iBeacon.

     
     

    50% korting op tickets

    Op E-commerce Insights doet u kennis op en worden samenwerkingen gestimuleerd. Zien we u op 12 maart? Met de kortingscode guapa-blog krijgt u als trouwe blog lezer 50% korting!

    www.ecommerceinsights.nl

    Een verslag van E-commerce Insights – Traffic, conversie, retentie

    De derde editie van E-commerce Insights een succes!

    Afgelopen donderdag vond de derde editie van E-commerce Insights plaats. Dankzij de sprekers en geïnteresseerde aanwezigen kan er weer gesproken worden over een succesvolle en leerzame middag over traffic, conversie en retentie. Kon u er niet bij zijn? Wees gerust, in dit blog volgt een verslag van deze leerzame middag. De sprekers van beslist.nl, Datona en MailPlus hebben in de presentaties allen vanuit hun eigen expertise waardevolle informatie en tips gedeeld. Als keynote heeft Denise Visser gedeeld hoe ze bij bol.com inspelen op de verbetering van traffic, conversie en retentie.

    mathijskok

    Mathijs Kok over de ontwikkelingen van e-commerce

    Onze eigen Mathijs Kok heeft het spits afgebeten met een korte introductie. Hij begon de middag met de ontwikkelingen in e-commerce 2015. Volgens shopping 2020 zal namelijk 52% van de aankopen in 2020 online gedaan worden. Hier moeten we ons nu al op voorbereiden en dat werd duidelijk in dit verhaal. 2015 wordt het jaar van: mobile, omnichannel zal nóg groter worden en beacons zullen een grotere rol gaan spelen in het verbinden van ‘Clicks’ en ‘Bricks’. Om in 2015 bij te blijven moeten we onze webshop blijven optimaliseren. Sitespeed wordt steeds belangrijker omdat de klanten inmiddels een hoge standaard hebben. Als uw laadtijd boven de 4 seconden ligt dan haakt 70% van de klanten af. Content blijft KING, de waarde van content blijft groot en het advies is dan ook om vooral unieke, relevante en aantrekkelijke content te creëren. De tips die Mathijs gaf: begin een blog, maak unieke productomschrijvingen, originele en goede productfoto’s. Als afsluiter werd de waarde van Big Data benadrukt, maar we moeten niet vergeten dat achter die data ‘echte mensen’ zitten waar we mee moeten blijven communiceren.

    beslist.nl

    Beslist.nl over “Meer verkeer naar je Webshop”

    Thomas Ruijter van beslist.nl nam het stokje over om tips te geven voor “meer verkeer naar je webshop”. Dit deed hij samen met Yuri Solinger van Athleteshop.nl, die als klant van beslist.nl zijn ervaring deelde.

    Eerst vertelde Thomas over het ontstaan van beslist.nl. “beslist.nl is opgericht in 2005 door Kees Verpalen. Hij zag steeds meer Nederlanders online shoppen, maar zag ook dat er in de online shoppingwereld geen duidelijk overzicht was. In deze snel groeiende markt zag hij tussen alle informatie in zoekmachines een doolhof van webshops en producten ontstaan. Consumenten zouden al snel door de bomen het bos niet meer zien. Om dit te voorkomen is beslist.nl in het leven geroepen. beslist.nl biedt consumenten een duidelijk overzicht van wat er online te koop is. “

    Thomas deelde daarnaast een aantal cijfers, zo hebben ze op dit moment 600.000 unieke bezoekers per dag. Staan ze op nummer 36 van de meest bezochte websites van Nederland en zijn er zo’n 10.000 webshops aangesloten bij beslist.nl. Met deze cijfers werd duidelijk waarom beslist.nl een goede mogelijkheid is voor webshops om traffic te genereren. Ook conversie via feedmarketing werd besproken. Stap 1 hiervoor is volgens Thomas “Data, data en nog eens data”. Een goede feed, begint met goede data. Zorg voor een complete en gevulde data feed en duidelijke categorisering, zodat de producten in de vergelijker op de juiste plaats terecht komen. Een andere coversie-verhoger voor je webshop is het laten plaatsen van reviews op je shop. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat zowel negatieve reviews als positieve reviews een goede impact hebben op de conversie. Dit werd vervolgens bevestigd door Yuri van Athleteshop. Zijn webshop haalt 14.000 unieke bezoekers per maand uit beslist.nl. De overschakeling naar het ‘nieuwe’ CPS model van beslist.nl is voor hem een ‘no-brainer’ geweest. Voor hen spreken de resultaten voor zich. Ze hebben minder werk aan het beheren van beslist.nl en de resultaten zijn nagenoeg gelijk.

    michel-tel

    Datona over “Kijken, kijken, niet kopen…”

    Zoals de titel van het verhaal al aangeeft ging Michel Tèl, e-commerce manager van Datona, het met ons hebben over conversie. Na een korte introductie over Datona: “de Coolblue van technische producten”, geeft Michel 10 tips (met zelfs één als bonus) voor een hogere conversie.

    Tip 1: Analyseer je interne zoekfunctie
    Datona werkt met Magento, in het CMS van Magento is het standaard mogelijk om in te zien waar je bezoekers op zoeken. Gebruik deze informatie om zoekopdrachten te verfijnen of je assortiment te verruimen. Als klanten vaak naar een product zoeken wat niet in het assortiment zit, is er blijkbaar vraag naar. Als er vaak gezocht wordt op een product dat wel in het assortiment zit, dan moet deze blijkbaar prominenter in beeld gebracht worden op de webshop.

    Tip 2: Houd rekening met verschillende type bezoekers
    Zoveel mensen, zoveel wensen. Zorg ervoor dat de verschillende klantsoorten allemaal de informatie krijgen die zij nodig hebben. Bekijk de productpagina van Datona.nl maar eens. Ze bieden informatie voor zowel snelle beslissers, als voor de twijfelaars.

    Tip 3: Zorg dat je opvalt
    Maak gebruik van unieke productfoto’s zodat je opvalt tussen de vele aanbieders in bijvoorbeeld Google Shopping. Ook rich snippets helpen je om op te vallen in de organische zoekresultaten van Google. Hierdoor krijgt de bezoeker voordat hij op je webshop komt al meer productinformatie dan je concurrenten.

    Tip 4: Voer een A/B test uit
    Blijf je webshop constant verbeteren. Test varianten van pagina’s om te kijken wat beter scoort.Datona over verleiding van de klant

    Tip 5: Kijk naar je bezoekers
    Weet wat ze doen, waar ze op klikken. Middels Analytics en andere tools zijn er ontzettend goede gegevens te verzamelen. Met deze gegevens is het weer mogelijk om je pagina’s te optimaliseren.

    Tip 6: Creëer nieuwsgierigheid
    Door te testen met verschillende varianten zijn ze bij Datona erachter te komen dat de conversie in e-mails beter was als er voor de klant nog wat te raden viel. De middelste afbeelding had verreweg de beste conversiecijfers.

    Tip 7: Stoor de klant (op het juiste moment)
    De chatfunctionaliteit van Datona staat ingeregeld om de klant hulp aan te bieden als deze langere tijd op een pagina blijft hangen, of door de shop heen aan het klikken is. Als de klant dan vragen heeft, dan heeft hij de mogelijkheid direct met een medewerker te chatten.

    Tip 8: Blijf je klant verrassen
    Klanten houden van verrassingen. Geef ze bijvoorbeeld op het juiste moment (op basis van regels) een pop-up met een korting.

    Tip 9: Achtergelaten winkelwagentje = inkoppertje Datona over beinvloeding
    Achtergelaten winkelwagens hoeven niet per se een verlies te zijn voor de webshop. Zorg ervoor dat deze klanten een melding, of een kortingscode krijgen om het alsnog af te rekenen. Dit kan op vele manieren. Bij Datona zorgt deze methode voor 30-35% conversie bij de achtergelaten winkelwagens!

    Tip 10: Alleen de beste (klanten)service telt
    Gelukkige klanten delen dit geluk. Het worden ambassadeurs van je webshop. Key hierin is een goede service.

    Tip 11: Beïnvloed het keuzeproces
    Klanten vallen te beïnvloeden in je webshop. Door juiste positionering van je producten en een goede beschrijving kan je de klant verleiden tot een aankoop.

    dick-mailplus

    MailPlus over “E-mail Marketing, Traffic, Conversie en Retentie”

    Na de pauze was het de beurt aan Dick de Zwart, Partner Manager bij MailPlus. In samenwerking met hun klant TerStal vertelde hij over traffic, conversieoptimalisatie en retentie in de e-mail marketing. Allereerst werd duidelijk gemaakt dat e-mail marketing nog steeds werkt en zelfs in populariteit aan het groeien is. Bij TerStal zijn ze recent begonnen met e-mail marketing. Om de database verder uit te breiden hebben ze op de homepage een pop-up banner (op basis van regels en gedrag) ingesteld. De conversieratio van deze pop-up was 50% groter dan via de traditionele inschrijvingsmethode.

    E-mail marketing werkt het beste wanneer er goed over nagedacht wordt. De templates moeten goed opgemaakt zijn, een e-mail moet weldoordachte informatie bevatten en de klant triggeren. Daarnaast is het belangrijk dat als een klant zich aanmeldt voor de nieuwsbrief dat hij welkom geheten wordt. Dick gaf aan dat het voor de klant anders net voelt alsof de rug wordt toegekeerd terwijl hij een aanvraag heeft gedaan.

    Om retentie te verbeteren zijn goede follow-up e-mails en relevante nieuwsbrieven naar de doelgroep essentieel. Indien het mogelijk is, kan segmentatie de conversie van de e-mails verhogen. Bij TerStal worden 3 á 4 nieuwsbrieven per week verzonden, na het versturen van een nieuwsbrief is er een grote piek in traffic te zien (tot wel 50% meer).

    Zorg voor een nieuwsbrief-systeem dat meetbaar is. Zo is bij TerStal te zien dat na het versturen van de nieuwsbrief de omzet van die dagen stijgt. Hierdoor is ook te zien welke nieuwsbrieven het beste werken. Dit is wel afhankelijk van veel verschillende factoren dus het blijft een kwestie van testen, testen en nog eens testen.

    denise-bol.com

    Keynote: bol.com over “Traffic, conversie en retentie”

    De keynote van deze editie was Denise Visser, User Experience Strateeg van bol.com. Zij is al sinds 2007 werkzaam bij bol.com en heeft een groot stuk van de evolutie meegemaakt. Bij bol.com staat de klant centraal en doen ze er alles aan om deze klant zo goed mogelijk te bedienen.

    Bol.com zet zowel online als offline marketing in om traffic te genereren. Hieronder is een overzicht te zien van alle middelen die ze hiervoor inzetten.
    online-offline-marketing-bol

    Naast traffic is conversie voor bol.com natuurlijk ook erg belangrijk. Denise nam ons mee in enkele aanpassingen die bol.com over de jaren heeft gedaan om de conversie te verbeteren. Aan de hand van enkele voorbeelden van kleine en grote aanpassingen zagen we hoe de checkoutprocedure voor klanten en gasten verbeterd is. Key hierin is om het de klant zo gemakkelijk mogelijk te maken.

    Punten die zij ook als uitdaging zien: hoe maken we onze klant duidelijk dat we niet alleen het beste product leveren, maar ook de beste service. Zeker nu bol.com samenwerkt met vele andere aanbieders(webshops). De USP’s (unique selling points) zoals we ze kennen zijn voor bol.com meer Unique Serving Propositions. Er is dus ook voor bol.com nog altijd werk aan de winkel om de beste te blijven.

    Daarnaast probeert bol.com ook de huidige klanten aan te blijven spreken en de retentie te verhogen. Dit doen ze op vele manieren. Een goede bestelbevestigingspagina is het begin. Van daaruit worden goed getargete mailings verstuurd en evaluatieverzoeken gedaan. Daarnaast biedt bol.com een uitstekende klantenservice die 24/7 bereikbaar is. Klanten kunnen in contact komen via Social Media, de chat, per e-mail en natuurlijk telefonisch.

    Edities in 2015

    Al met al was de derde editie van E-commerce Insights een groot succes. De afsluitende borrel en goodie bag vielen goed in de smaak. Bekijk ook de presentatiesheets en foto’s .

    De edities voor 2015 zijn bekend:
    12 maart 2015 – Mobile Commerce
    3 september 2015 – Fulfilment

    Kijk voor meer informatie op www.ecommerceinsights.nl

    Insights Aftermovie

    E-commerce NewsUpdate week 45

    Al het e-commerce nieuws brengen we voor u samen in een wekelijkse NewsUpdate. In deze, inmiddels alweer 30e editie, leest u het nieuws van week 45.

    Bol.com, Beslist.nl en MailPlus op E-commerce Insights

    Op 11 december is de volgende E-commerce Insights in de Jaarbeurs Utrecht. Er staan weer mooie sprekers op het podium die hun kennis met u delen. Denise Visser van Bol.com spreekt als keynote over traffic, conversie en retentie. Thomas Ruijter van Beslist.nl presenteert samen met Athleteshop hun succes in het verhogen van traffic. Dick de Zwart van MailPlus toont met een klantcase aan hoe u voor een betere retentie kunt zorgen. Bestel snel uw tickets want vol=vol.

    Bestel tickets

    W45-4

    Blijf usability testen en door ontwikkelen!

    Het is belangrijk dat u voortdurend uw webshop blijft testen en doorontwikkelen. Met usability testing kunt u achterhalen waar, wanneer en waarom bezoekers vastlopen. Ook krijgt u inzicht in de verwachtingen van bezoekers. Aan de hand van de resultaten, knelpunten, kunt u blijven door ontwikkelen. Een gebruiksvriendelijke webshop heeft invloed op klanttevredenheid en conversie.

    Usability testing kan op meerdere manieren, afhankelijk van de punten waarop u wilt testen, zoals functionaliteit, navigatie, content, design of interactie. Tools die u kunt inzetten zijn cardsorting, mousetracking, eyetracking, user testing, design/memorytesten, user feedback en A/B testing.

    Zo heeft Coolblue een nieuwe productpagina ontwikkeld naar aanleiding van een uitgebreid usability onderzoek. Deze testen ze de komende weken doormiddel van A/B testing. De nieuwe productpagina is rustiger door groter beeld, minder tekst en meer witruimte. Bekijk de oude productpagina en de nieuwe productpagina van Coolblue en oordeel zelf.

    W45-3

    Click & Collect steeds belangrijker

    E-sharp en de Vrije Universiteit Amsterdam hebben onderzoek gedaan onder 750 multichannel organisaties. Hieruit komt naar voren dat de mogelijkheid iets online te bestellen en vervolgens op te halen (click & collect) inmiddels een must-have is. Zeven van de tien webwinkels in Nederland bieden het al aan, in welke vorm dan ook. Met name eigen afhaalpunten zijn in Nederland veel voorkomend. Ook een extern landelijk afhaalpunt komt steeds meer voor. Duitsland, België en Frankrijk lopen hiermee voor op Nederland. Meer resultaten uit dit onderzoek zijn op te vragen bij Global Webshop Logistics.

    Rijnland-Palts en Saarland in Duitsland de beste locaties voor een distributiecentrum

    PwC heeft 44 regio’s onder de loep genomen in de Benelux, Frankrijk, Duitsland en Groot-Brittannië om te zien welk gebied het beste is voor het opzetten van een distributiecentrum. Als (internationale) online retailer kunt u het beste terecht in Duitsland, Rijnland-Palts of Saarland. Maar met Nederland is ook niets mis, Zuid- en West- Nederland komen op een vierde en vijfde plaats. Bekijk alle locaties op Twinkle.

    W45-1

    Flowmailer als oplossing voor geautomatiseerde e-mails

    Wilt u op een professionele manier automatisch gegenereerde e-mails versturen zoals orderbevestigingen, service berichten en facturen? MailPlus komt met de oplossing: Flowmailer. Met Flowmailer heeft u de garantie dat er een goede aflevering plaats vindt, de e-mails in de juiste huisstijl zijn en u het overzicht heeft in alle e-mails die verstuurd zijn. Meer informatie over is te vinden op Flowmailer.com

    Traffic, Conversie en Retentie

    In zowel de offline als de online business draait het allemaal om traffic, conversie en retentie. Elke dag verschijnen er nieuwe methodes om dit te verbeteren. Maar het blijft een feit dat uw webshop in eerste instantie moet staan als een huis. Vervolgens kunt u met online marketing bouwen aan meer traffic, conversie optimalisatie en een hogere retentie. Oftewel: hoe zorgt u voor meer bezoekers en hoe zet u deze uiteindelijk om in klanten? Maar bovenal hoe werkt u aan de relatie zodat het uiteindelijk trouwe klanten worden en blijven? In dit blog gaan we in op deze drie pijlers.

    Traffic: relevante bezoekers

    trafficMeer bezoekers trekken kan op verschillende manieren. Als eerste is het belangrijk dat uw webshop bekend is onder de doelgroep. Dit kan op verschillende manieren, zoals door het starten van Adwords campagnes en Social Media campagnes. Daarnaast is een heldere propositie van belang, met daarin een duidelijk overzicht van het aanbod en een lage drempel voor de klant om in actie te komen. Een groot gedeelte van de bezoekers komt via een zoekmachine, zorg er dus tenslotte ook voor dat u online te vinden bent op producten die u aanbiedt.
     

    Conversie: bezoekers omzetten in klanten

    ConversieVeel traffic is mooi, maar aan ‘kijken, kijken en niet kopen’ heeft u niets. Er worden nog erg veel winkelmandjes verlaten. Stap twee is dus zorgen dat deze bezoekers ook over gaan tot een aankoop. Dit kan verbeterd worden door een duidelijke en interessante landingspagina, snelle laadtijd, betrouwbare uitstraling, contact informatie, relevante content met afbeeldingen en natuurlijk een gebruiksvriendelijke navigatiestructuur.

     

    Retentie: klantrelatie

    Retentie2Als u klanten binnen heeft dan bent u er nog niet. Uit bestaande relaties kan veel meer gehaald worden dan vaak wordt gedacht. Of een klant terug komt hangt in eerste instantie af van de tevredenheid over het aanbod maar ook de service. Interactie met een klant draagt veelal bij aan een positieve ervaring wanneer dit gepersonaliseerd is. Denk hierbij aan een persoonlijke succespagina en gepersonaliseerde mailingen.

     

    E-commerce Insights

    Tijdens E-commerce Insights op 11 december 2014 in Utrecht staan deze drie pijlers centraal. Sprekers van Bol.com, Beslist.nl, MailPlus en Datona bestreden het podium. Dus wilt u meer informatie en tips voor het verbeteren van uw traffic, conversie en retentie? Bestel dan online uw tickets.

    E-commerce Insights
    11 december 2014