E-commerce Insights: ‘Revenge of the Bricks’

Steeds meer oer-Hollandse bedrijven met een dicht winkelnetwerk hebben het moeilijk om overeind te blijven. Aan de andere kant openen echte online spelers steeds vaker winkels. Dan is het natuurlijk belangrijk dat over alle kanalen de customer service en data naadloos in elkaar over lopen. Meer weten over de rol van customer service en data science in de Omnichannel? Kom dan naar het event E-commerce Insights op 8 juni in Utrecht.

De drie hoofdpijlers van het event zijn ‘Customer service’ , ‘Big Data’ en ‘Security’. Tijdens het event worden deze pijlers gecombineerd door sprekers zoals Patrick van Loon van SAS, Walter van der Scheer van GoDataDriven, Sanne Bolkenstein van Byte, Gerben Oostra van BigData Republic en Tom Coronel van Create2Fit.

E-commerce insights wordt 8 juni gehouden in Citysense in Utrecht. Er zijn nog kaarten beschikbaar via: http://www.ecommerceinsights.nl/customer-service-big-data-en-security/

 

Verslag E-commerce Insights Fulfilment 3 september

De vijfde editie stond geheel in het teken van fulfilment. Vijf sprekers betraden na de opening van Mathijs Kok het podium en deelden hun expertise. Lees hier het verslag van deze geslaagde middag in de Jaarbeurs in Utrecht.

De toekomst van E-Fulfilment

Jeroen Dekker E-commerce Insights

Jeroen Dekker van de e-fulfillment partij Active Ants deelde in zijn presentatie zijn visie op de toekomst van E-Fulfilment. De boodschap was om de innovaties goed te volgen en niet stil te blijven zitten. Een grote ontwikkeling op e-fulfillment gebied is de toename in de verspreiding van reclame/vouchers binnen bestellingen. Voor sommige webwinkels converteren deze flyers zelfs beter dan Google. Het aantal contactmomenten tussen het plaatsen van de bestelling en het afleveren neemt toe. Klanten worden tijdens het hele logistieke proces steeds beter geïnformeerd. Active Ants speelt hier op in met de Basketpic. Dit is een foto van de verzamelde producten van een bestelling voordat deze verzonden wordt naar uw klant. Deze foto wordt vervolgens automatisch naar uw klant gemaild. Een erg leuke gimmick die zorgt voor leuke reacties van klanten.

Binnen het magazijn nemen robots steeds meer taken over. Tegenwoordig lopen orderpickers nog vaak langs de schappen. Dit betekent in de praktijk dat orderpickers 75% van hun tijd aan het lopen zijn wat zonde van de tijd is. De verschuiving die hier plaats vindt is dat de producten in de toekomst geautomatiseerd naar de orderpicker worden gebracht. ‘Goods to man’ wordt dit genoemd. Een logische vervolgstap is dat de functie van de orderpicker uiteindelijk helemaal overgenomen wordt door robots. Een andere trend die we zien is de latere cut-of-tijd. Dit is de maximale tijd dat een order nog verwerkt wordt. Binnen vijf jaar zal ‘same day delivery’ de standaard worden. Meer weten? De presentatiesheets zijn op te vragen bij Jeroen Dekker, jeroen@activeants.nl.

“Vergroot je commerciële kracht: durf te investeren in de last mile!”

Nando-van-Essen

Nando van Essen van UC logistics & fulfilment betoogde om meer te durven investeren in de last mile. Hier valt nog de wereld te verdienen. Uit zijn analyse van 500 reviews van Nederlandse webwinkels blijkt dat de online koper met name enthousiast wordt van een snelle en betrouwbare levering, keuzevrijheid in afleveropties, een goed proces rond retourzendingen, degelijke verpakkingen en het liefst betaald de consument geen verzendkosten. Klanten schrijven hierover in de reviews, dus dit speelt een grote rol in de beleving van de klant. Een grote uitdaging is dat tussen de 20-25% van de pakketjes niet direct de eerste keer wordt afgeleverd aan de eindconsument. Door het aanbieden van verschillende afleveropties verhoog je de trefkans van de transporteur en verhoog je de klanttevredenheid. Het wordt dus sterk aangeraden om dit mogelijk te maken, maar houd de checkout wel overzichtelijk. Logistiek wordt een steeds krachtigere commerciële factor. Was logistiek in het verleden voornamelijk een ‘dissatisfier’, kun je tegenwoordig echt scoren met logistiek en wordt het een ‘satisfier’. Presentatie sheets >>

De combinatie van SameNight delivery en lockers in het last mile delivery proces

Otto Spaan en Robin Dragstra

Na de pauze vertelden Otto Spaan van TNT innight & Robin Dragstra van de Buren over hun samenwerking. TNT innight is een 100% dochter van TNT en zij focussen zich op levering gedurende de nacht. Ze opereren door heel Europa en beheren meer dan 120.000 sleutels van locaties waar ze in de nacht hun zending kunnen afleveren. Een praktisch voorbeeld is de klantcase van Wasco. Wasco is een groothandel in de installatiebranche. Ze hebben een groot assortiment van meer dan 450.000 producten. Met behulp van TNT innight leveren ze steeds meer direct aan de zzpers, dit kan zelfs tot in hun bestelbus. Robin Dragstra is de oprichter van de Buren. De Buren is de eerste en grootste exploitant van onbemande afhaalpunten in Nederland. De visie van de Buren is iets toevoegen aan de dienstverlening van anderen. Door de samenwerking van TNT innight met de Buren is het mogelijk om orders direct te laten afleveren in een onbemande kluis waarvan de eindconsument de code krijgt. Het pakket wordt dan SameNight voor 07:00 door TNT Innight afgeleverd en de consument kan vanaf dat tijdstip of op een tijdstip dat hem uitkomt, veelal 24 uur per dag zijn bestelling ophalen. Ideaal als een bestelling echt spoed heeft. De Buren werkt momenteel nog niet met alle pakketdiensten samen, maar dit is wel de ambitie. Presentatie sheets >>

Het fulfilment proces van Vente-Exclusive.com

Sven Van Gucht Vente-Exclusive E-commerce Insights

Sven van Gucht gaf ons een kijkje in de organisatie van Vente-Exclusive. Vente-Exclusive.com is de grootste private flashsale site in fashion & lifestyle met zo’n vier miljoen leden. Ondanks enkele op het eerste gezicht minder aantrekkelijke selling points, zoals een verzendtijd van 12 dagen en een verplichte registratie, maakt het bedrijf nog elk jaar groei door. Dit komt met name door de kortingen op hun producten tot wel 70%. Vente-Exclusive kan deze kortingen geven doordat ze gebruik maken van overstock van leveranciers. Deze worden gereserveerd en pas nadat Vente-Exclusive deze aan haar leden heeft verkocht definitief besteld. Hiermee limiteren ze hun eigen risico.

Vente-Exclusive werkt samen met fulfilment partij Katoen Natie. In hun hele logistiek staan de leden van Vente-Exclusive centraal en dit wordt ook verwacht van hun fulfilment partij. Dit heeft hen de Award Logistieke Webshop van het Jaar 2014 opgeleverd. De complexiteit in de logistiek zit hem in het grote verschillende producttypes en met name de maandelijkse variatie in volume. Ze hebben de inrichting van hun logistiek in-house gebracht. Het streven is naar eenvoudig schaalbare processen met hoge kwaliteit. De verpakking van hun bestellingen is een aspect waar extra aandacht aan wordt besteed. Dit geeft een stukje extra beleving en is gelijkertijd gratis reclame. Of de logistiek wel eens door de leveranciers zelf wordt gedaan? Dit is wel eens gebeurt, maar ze voeren dit proces het liefste zelf uit om de beleving hetzelfde te houden en om de klant ook realtime te informeren over de status van de bestelling.

De presentatie sheets van Vente-Exclusive mogen we helaas niet openbaar maken. Des te meer reden om bij de volgende editie aanwezig te zijn!

Bekijk de Foto’s

Edities 2016

De volgende editie van E-commerce Insights is begin volgend jaar waarbij conversie optimalisatie centraal staat. Houd de website www.ecommerceinsights.nl in de gaten voor het programma en de exacte datum.

Wilt u uw eigen expertise delen? Vraag dan de brochure aan bij onze communicatiemanager Simone Laan, simone.laan@guapa.nl.

De toekomst van Fulfilment tijdens E-commerce Insights op 3 september 2015

Event E-commerce Insights over Fulfilment

Op donderdag 3 september is de vijfde editie van E-commerce Insights. Deze middag staat fulfilment centraal. De retailmarkt is niet meer hetzelfde als vijf of tien jaar geleden, klanten willen zelf kunnen bepalen wanneer en waar zij hun bestelling ontvangen. Het logistieke proces kan hierin niet achter blijven. Het proces van fulfilment wenst u natuurlijk zo efficiënt mogelijk in te richten om zorg te dragen dat de online bestellingen ook daadwerkelijk op de juiste tijd en plaats bij de consument aankomen. Op 3 september betreden deskundigen het podium om succesverhalen en kennis met u te delen voor een toekomst van uw fulfilment.

Wanneer: 3 september 2015
Tijd: 13:30 – 18:00 uur
Locatie: Supernova, Jaarbeurs Utrecht

Sprekers van:

vente-exclusive guapa media eventactive ants guapa media eventUC logistics & fulfilment Guapa eventTNT innight Guapa eventde Buren Guapa event

Sprekers

Twee van de sprekers op 3 september zijn Jeroen Dekker (Active Ants) en Nando van Essen (UC logistics & fulfilment). Hieronder leest u waar zij het over gaan hebben. Bekijk het volledige programma op www.ecommerceinsights.nl.

Nando van Essen – UC logistics & fulfilment
“Vergroot je commerciële kracht: durf te investeren in de last mile!”

Nando van Essen sprekerNando gaat tijdens zijn presentatie in op de last mile. Met de opkomst van e-business is de organisatie van de “last mile”, veelal aflevering bij de consument, een extreem belangrijk aandachtspunt geworden. Het leveren van producten op het gewenste adres van de consument is één van de belangrijkste kostenposten binnen e-business. Het traject tussen de webshop en de voordeur van de consument zit nog steeds vol valkuilen. Wat kun je er als etailer/retailer actief aan doen om de last mile om te zetten van een chronisch probleem naar een commerciële kans? Welke webshops in Nederland en in het buitenland zijn op het gebied van de last mile “benchmark”?
Lees meer >>
 

Jeroen Dekker – Active Ants
De toekomst van E-Fulfilment

Jeroen Dekker sprekerBent u voorbereid op de toekomstige ontwikkelingen in e-fulfilment? Waar eindigt de rat race van de cut-off tijden? Wat zijn innovaties in click & collect, omni channel- en cross border logistics? Hoe en waarom wordt e-logistiek steeds vaker gebruikt als marketingtool? Hoe ziet het magazijn van de toekomst eruit? Aan de hand van verschillende klantcases van onder andere Beate Uhse, Loavies.nl en boohoo.com geeft Jeroen Dekker op praktische wijze zijn visie over de toekomst van e-fulfilment. Wie de toekomst ziet, weet welke stappen hij vandaag moet nemen!
Lees meer >>

 

Programma & Tickets

E-commerce NewsUpdate week 11

Het was weer een drukke week in e-commerce land. Naast het evenement E-commerce Insights waren er verschillende ontwikkelingen in de branche. In de weekly van deze week leest u meer over de ontwikkelingen op gebied van mobile commerce, online shopgedrag van de Nederlanders en Emerce E-commerce 10.

Mobile Commerce

Tot nu toe zijn van alle online aankopen 18,3% via mobiel gedaan in 2015. In Nederland verwacht men een stijging in de omzet uit M-commerce van 92,5 procent. De schatting is dat dit voor Europa ligt op 88,8 procent. Nederland is dus één van de snelst groeiende e-commerce markten in Europa. Bestellingen via pc’s staan nog steeds bovenaan maar de verkoop via tablets en smartphones stijgt. Naar mate er meer webshops mobielvriendelijk zijn zal dit percentage alleen maar toenemen. De verwachting is dat aankopen via tablets zal stijgen met 110,3 procent in Nederland. Via smartphones wordt een stijging verwacht van 9,6 procent.

In Europa zijn de snelst groeiende markten voor M-commerce:
– Polen 108,8 procent
– Duitsland 103,1 procent
– Spanje 97,4 procent
De VS groeit met 63,1 procent.

De enorme groei geeft wel aan dat u niet meer weg komt voor optimalisatie van uw webshop voor elk device. Gister was de vierde editie van E-commerce Insights. Deze middag stond in het teken van Mobile Commerce. Vijf sprekers betraden het podium en deelden hun expertise. Lees hier het verslag op het blog van E-commerce Insights.

Ruim driekwart Nederlanders shopt online

In 2014 had 77 procent van de Nederlanders al eens online iets gekocht, in 2005 was dit nog maar 50 procent. Ruim de helft van de online shoppers heeft de afgelopen twaalf maanden een online aankoop gedaan. Er worden voornamelijk reizen geboekt en kleding aangekocht. Dit blijkt uit onderzoek van het CBS. Ruim de helft van de online shoppers heeft de afgelopen twaalf maanden een online aankoop gedaan. Er worden voornamelijk reizen geboekt en kleding aangekocht. Deze producten voeren al jaren de lijst aan. In 2005 waren de pc of desktop nog de populairste devices voor internetgebruik; in 2014 waren dat vooral de laptop en mobiele telefoon. Vooral ouderen zijn meer gebruik gaan maken van internet, van ongeveer 43 procent van de 65 tot 75 jarige in 2005 naar 76 procent in 2014.

Emerce E-commerce 10

In juni publiceert Emerce weer de e-commerce toplijst met de meest innovatieve e-commerce professionals van eigen bodem. Iedereen kan via de enquête suggesties aandragen en stemmen op de reeds voorgestelde personen. De verkiezing richt zich op personen die het e-commercevak in het afgelopen jaar vooruit hebben gebracht door de grenzen ervan op te zoeken dan wel de online business nieuwe impulsen te geven. Van vernieuwende webshops tot grensverleggende e-commerceconcepten. Wie mag er volgens u niet op ontbreken?

Wat is Tag Management en waarom heeft u het nodig?

Tags op uw webshop helpen u inzicht te krijgen in de traffic op uw webshop en kunnen u helpen uw online marketing te optimaliseren. Tags zijn over het algemeen integraal bij moderne marketing tools van webanalytics tot retargeting en van advertentie services tot CRM. Tags zorgen ervoor dat u kunt zien wie uw webshop bezoekt, wat ze doen, wanneer en waarom ze weggaan of juist waarom ze bleven kijken. Tags zijn een code die u integreert in uw webshop. In het artikel op eConsultancy leggen ze uit wat tags precies zijn, wat ze doen en hoe u tag management kunt inzetten om uw online marketing taken minder lastig te maken. Lees meer >>

Verdere highlights

  • E-commerce personalisatie vergelijkbaar met daten? Lees meer >>
  • In The Pocket lanceert eigen beacon-platform in België. Lees meer >>
  • White paper van MailPlus over het starten met e-mailmarketing. Lees white paper >>
  • E-commerce NewsUpdate week 10

    Elke week verzamelen wij voor u de belangrijkste nieuwtjes uit de e-commerce wereld. In onze wekelijkse E-commerce NewsUpdate bundelen we tips, tricks en ontwikkelingen die er echt toe doen. Deze week onder andere nieuws over: langere aanlevertijden bij PostNL, het mobielvriendelijk maken van uw webshop en tips voor content marketing in maart.

    Hoe kunt u uw webshop mobielvriendelijk maken?

    Het winkelen op zowel de smartphone als de tablet groeit. Steeds meer consumenten pakken een mobiel apparaat om iets op te zoeken of te kopen. Vooral onderweg en tijdens een saai momentje op sociale gelegenheden wordt er snel even gekeken op de smartphone. Ook thuis op de bank is het makkelijk even op de tablet te zoeken naar een eventuele aankoop. Mobiele apparaten zijn een prima middel voor de gebruiker om zich te oriënteren op producten of services. In het blog van onze Developer Robbert op Twinkle Magazine leest u hoe u op de mobiele gebruiker kan inspelen. Kom op 12 maart naar E-commerce Insights voor meer inzichten, praktische tips en advies op gebied van Mobile Commerce.

    PostNL-weekly

    E-tailers kunnen pakketten later aanleveren bij PostNL

    In de regio’s Utrecht en Breda krijgen zakelijke klanten van PostNL de mogelijkheid om hun pakketten een paar uur later aan te leveren. Ondernemers kunnen voortaan tot 19:00 of zelfs tot 21:00 uur terecht op 34 PostNL retail locaties. Voorheen konden alleen de grotere webshops profiteren van latere aanlevertijden. Lees meer >>

    Stedelijke distributie ingrijpend veranderd door e-commerce

    De e-commerce branche wordt al enige tijd als verantwoordelijke aangewezen van de veranderende winkelstraten. Veel winkels maken plaats voor afhaalpunten of consumenten laten bestellingen thuis bezorgen. Hierdoor worden niet alleen de winkelstraten beïnvloed maar ook het verkeer in de rest van de stad. De opkomst van e-commerce verandert de omvang en samenstelling van de goederenstroom in stedelijke gebieden. De zendingsgrootte neemt af, terwijl de leveringsfrequentie toeneemt. Consumenten eisen immers steeds meer flexibiliteit van distributeurs en willen zelf bepalen waar en wanneer goederen worden afgeleverd. Hierdoor is er steeds meer vraag naar kleinere en milieuvriendelijke vrachtwagens. Lees meer >>

    E-commerce e-mailmarketing trends 2015

    E-commerce en e-mailmarketing zijn nauw met elkaar verbonden. Er zijn weinig e-tailers die geen gebruikmaken van de mogelijkheden van e-mail. De markt verandert echter snel en de trends van voorgaande jaren bieden geen garantie voor succes in 2015. Daarom komt MailPlus met de white paper ‘E-commerce en e-mail marketing trends in 2015’. De white paper behandelt trends zoals m-commerce, relevantie en timing, de klik tussen webshop en fysieke winkel en e-mail als traffic en omzetmachine. Download de white paper voor inzicht in de trends.

    tussenafbeelding-w10

    Vijf tips voor content marketing in maart

    Het is soms best lastig om creatieve en unieke content te creëren. Daarom hier enkele tips voor maart:
    1) Op 21 maart is de eerste dag van de lente;
    2) Start een nieuw Pinterest-board;
    3) Speel in op een van de vele thema’s van de maand maart (zie originele bericht voor een uitgebreid overzicht);
    4) Op 17 maart is het St. Patricks Day, een Iers feest dat langzamerhand de wereld verovert;
    5) Maak een ‘How-not-to’ video.

    In het artikel op PracticalEcommerce vindt u een uitgebreide omschrijving van de tips.

    De meerwaarde van een fysieke winkel

    Er wordt wel eens beweerd dat er geen toekomst zit in de winkelstraten met fysieke winkels. Maar steeds meer grote pure online spelers zetten in op een omnichannel strategie mét een fysieke winkel, zoals CoolBlue, BelSimpel en ook Amazone zou bezig zijn met een fysieke locatie. Daar zijn goede redenen voor:
    1) Hogere Marge
    2) Minder retouren
    3) Effectievere marketing
    4) Meer maatwerk mogelijk
    5) Voorzichtige expansie mogelijk met shop-in-shops en tijdelijke of mobiele winkels
    6) Meer systemen, meer kennis

    Lees er meer over op CXO.nl

    Overige belangrijke highlights en tips:

    • De supply chain van retailers is vaak nog niet aangepast op e-commerce. Op logistiek.nl krijgt u tips om uw supply-chain te optimaliseren voor e-commerce. Lees meer >>
    • Honderd-vijftig tips voor het A/B split testen van uw e-mailmarketing. Lees meer >>
    • Usability testen worden steeds gangbaarder. Helaas worden de tests niet altijd goed ingezet. Chuck Liu van KISSmetrics zette de 10 meest voorkomende valkuilen op een rijtje.

    Speelt u al voldoende in op Mobile Commerce?

    Op 12 maart is de vierde editie van E-commerce Insights, hét evenement voor e-commerce minded Nederland. Deze editie staat geheel in het teken van Mobile Commerce. In het laatste kwartaal van 2014 werd wereldwijd bijna 30% van de e-commerce aankopen gedaan via mobiele devices. Het is dus van belang om als e-commerce speler hier op in te spelen. Tijdens E-commerce Insights delen onderstaande sprekers hun kennis en geven ze tips en tricks voor een optimale inzet van mobile commerce.

    Locatie: Het Spoorwegmuseum in Utrecht
    Tijd: 13:30 – 18:00 uur

    E- & M-commerce: meer dan online commercie

    Valentijn-Bras Valentijn Bras – SCOUPY
    De mobiel van nu heet ‘smartphone’. Van telefoon in een paar jaar ontwikkeld naar het meest gebruikte medium dat we kennen. Bijna iedereen heeft er inmiddels één en er zijn miljoenen apps. Maar de smartphone is veel meer dan alleen die apps. Een rechtstreeks en heel persoonlijk kanaal met enorme kansen, voor communicatie én commercie. Maar hoe gebruik je dat kanaal? Media gebruik is in snel tempo ‘on demand’ aan het worden. Relevantie is key en de gebruiker bepaalt écht. Welke factoren bepalen die relevantie? Hoe beïnvloedt dat je strategie? Valentijn deelt in zijn presentatie hands-on learnings, inzichten en ervaringen.

    Mobile Payments ontwikkelingen wereldwijd

    Melle-150x150Rufus-Veenstra-150x150Melle Strikwerda & Rufus Veenstra – Adyen met als klantcase Loods 5
    Melle en Rufus presenteren de “Global Mobile Payments Index” waarbij ze inzicht gegeven in de huidige ontwikkelingen op het gebied van mobile payments wereldwijd. Als klantcase toont Loods 5 op basis van het Adyen platform wat de conversie in mobile payments doet in verhouding tot andere kanalen als bijvoorbeeld de traditionele desktop.

    Geld verdienen met een M-Commerce app voor iPhone en Android

    maarten-schuiling-jmangoGuapa-150x150 Maarten Schuiling – JMangoGuapa
    Maarten geeft een levendig en boeiend perspectief op M-Commerce (oftewel Mobiele E-Commerce), innovatie en de huidige technologie trends op het gebied van apps. Tijdens deze sessie neemt Maarten u binnen 30 minuten mee op reis naar de wereld die M-Commerce heet en vertelt waarom een mobiele app kan bijdragen aan het succes van uw webshop. Hij presenteert de mogelijkheden van een app gebouwd op het JMangoGuapa platform en de voordelen van een app zoals het binden van uw klanten. Dit doet hij aan de hand van klantcase Hippest Fashion. Hij gaat ook in op uw uitstraling als innovator en de extra opbrengsten die het kan genereren. Dus hoe maakt u een mobiele app voor uw Magento webshop, zodat uw webshop ook mobiel bereikbaar is? Wat houdt zo’n Magento integratie in? In deze sessie krijgt u alle antwoorden.

    De shoplet: Advertentie en webshop in één

    rutger-van-zuidam-senangaRutger van Zuidam – Senanga
    The next check-out is een native check-out. Een advertentie en mediakanaal wordt daarmee een complete webwinkel. De producten worden geleverd door de aangesloten webwinkels in het netwerk. Honderden bloggers en publishers en diverse webwinkels waaronder Bol.com, Wehkamp, Loavies en 9straatjesonline.com testten afgelopen maanden de shoplet van Senanga en zijn daar ook de grotere publishers zoals De Persgroep, SBS en Vice bij aangesloten. Via de ‘shoplet’ kunnen consumenten producten van webwinkels in een “native check-out” aankopen terwijl ze in de vertrouwde omgeving blijven van de publishers / bloggers. Hoe werkt het? Welke kansen biedt dit voor webshops en hoe zijn de resultaten tot nu toe?

    Do’s en don’ts voor het gebruik van iBeacons

    remco-bron-150x150Keynote Speaker: Remco Bron
    iBeacons maken een bijzonder snelle opmars in mobile commerce en worden inmiddels ingezet als bedrijven als McDonalds, KLM, Flora Holland, Bijenkorf, Macys en vele anderen. Remco laat tijdens zijn keynote een aantal relevante en spraakmakende showcases van iBeacon zien en bespreekt zijn visie en de do’s en don’ts voor het gebruik van iBeacon.

     
     

    50% korting op tickets

    Op E-commerce Insights doet u kennis op en worden samenwerkingen gestimuleerd. Zien we u op 12 maart? Met de kortingscode guapa-blog krijgt u als trouwe blog lezer 50% korting!

    www.ecommerceinsights.nl