Het belang van een goede onderwerpregel

Gastblogger: Mark van den Berg, Marketing Manager bij MailPlus

Er is al veel over gezegd en geschreven, maar een feit blijft dat een onderwerpregel van essentieel belang is voor uw nieuwsbrief of e-mailcampagne. Waarom? Het is na de afzender het eerste wat uw publiek van u leest. En dus heeft de onderwerpregel grote invloed op de open ratio van uw mailing. Daarom in dit blog 10 statistieken en feiten over de onderwerpregel die er mede voor gaan zorgen dat u de volgende keer iets meer aandacht hieraan besteed. Lees meer

Verslag Copernica Summit 2015

Gister was het weer zover, het jaarlijkse Copernica Summit. Voor ons de eerste editie als partner van Copernica. Ik heb een aantal sessies gevolgd en deel graag de ervaringen die ik daar heb opgedaan. De ochtend was verdeeld in sessies en trainingen. In de middag waren weer een aantal keynotes en paralel sessies. De dag is op een enthousiaste manier aan elkaar gepraat door de dagvoorzitter Ronnie Overgoor. Lees meer

Marketing Automation met Magento

Het is niet meer alleen een hippe term, Marketing Automation, het heeft de toekomst en is zeker een blijvertje. Waar denkt u aan als u de term Marketing Automation hoort of leest? Voor mij is het data, in combinatie met e-commerce is dit mensen op een persoonlijke manier kennis laten maken met hun aankoopbehoeftes.

Marketing Automation samen met Magento staat voor mij gelijk aan gepersonaliseerde e-mails en SMS berichten die bijdragen aan hogere omzet. Dan kom ik uit op een aantal kansen die ik graag eerst even opsom en daarna ga ik er één voor één dieper op in:

  1. Order informatie
  2. Recente activiteiten
  3. Verjaardagen
  4. Achtergelaten winkelwagen
  5. Recent bekeken producten
  6. Lifetime statistieken
  7. Order historie
  8. UpSell en Cross-sell
  9. Nieuwe producten
  10. VIP Sales
  11. Sociaal beïnvloed
  12. Review e-mail
  13. Personalisatie
  14. B2B
  15. Maak een gedegen plan en mindmap
  16. Creëer meer traffic
  17. Tracking

Als u deze opsomming ziet en u maakt al gebruik van Magento dan weet u dat lang niet alle out of de box mogelijk is met Magento. Daarom is het goed om samen te gaan kijken welke van onze e-mail marketing partners (Copernica, Mailplus, Bronto of Hubspot) het beste aansluit bij jullie behoeftes en wensen.

Koppeling Magento

Alle partners hebben een gedegen koppeling met Magento. Koppel uw Magento webshop aan de E-mail Marketing Software om meer conversie te behalen uit marketing automation. Verstuur gepersonaliseerde email campagnes die perfect aansluiten bij het gedrag van uw webshop klanten. Met de Magento integratie zorgt u ervoor dat alle gegevens van uw webshop automatisch worden gesynchroniseerd.

[row]
[column lg=”4″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

[icon type=”fa fa-briefcase” color=”#f7f7f7″ fontsize=”225″]
[/column]
[column lg=”8″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

1. Order informatie

Met marketing automation gaat het in de basis natuurlijk voor een groot gedeelde om data. Met deze data kunt u allerhande triggers instellen die ervoor zorgen dat klanten een zo gepersonaliseerd mogelijk bericht ontvangen. Of dit nu per e-mail of SMS (WhatsApp een idee?) gaat. Op basis van de order historie kunt u heel veel geautomatiseerde en persoonlijke acties bedenken. Hier ga ik verder op in bij de aansluitende onderwerpen.
[/column]
[/row]

[row]
[column lg=”8″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

2. Recente activiteiten

Welke producten heeft een bezoeker recent bekeken, welke producten zijn er vergeleken, welke zijn er op een verlanglijst gezet of achtergelaten in het winkelwagentje. Allemaal data waar u geautomatiseerde triggers op kunt zetten als u de data heeft en deze kunt gebruiken om op te segmenteren bij uw e-mail marketing provider.
[/column]
[column lg=”4″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

[icon type=”fa fa-backward” color=”#f7f7f7″ fontsize=”225″]
[/column]
[/row]

[row]
[column lg=”4″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

[icon type=”fa fa-birthday-cake” color=”#f7f7f7″ fontsize=”225″]
[/column]
[column lg=”8″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

3. Verjaardagen

Wat is een mooier moment dan iemand persoonlijk in het zonnetje te zetten dan wanneer hij of zij jarig is. Stuur iemand een persoonlijke cadeaubon die ze kunnen inruilen bij een volgende aankoop. U kunt er eventueel voor kiezen om de bonnen een beperkte geldigheid te geven om ervoor te zorgen dat de klant de urgentie ervaart.
[/column]
[/row]

[row]
[column lg=”8″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

4. Achtergelaten winkelwagentje

Dit is een van de onderdelen binnen marketing automation die wel in Magento Enterprise zit als functionaliteit. De uitdaging in deze is (net zoals met veel andere zaken) dat de gebruiker ingelogd moet zijn om te kunnen achterhalen wie het is. Hiervoor zijn wel verschillende technieken om ervoor te zorgen dat men langer ingelogd blijft of wordt herkend als ze terugkeren.

De kracht is dat u met deze tool bezoekers actief kunt herinneren aan het feit dat ze iets hebben achtergelaten in hun winkelwagen. U kunt regels instellen wanneer, op basis van een minimaal bedrag of andere data, dat de bezoeker een mail ontvangt. Nieuwe technieken maken het zelfs al mogelijk om direct uit de e-mail te bestellen.
[/column]
[column lg=”4″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

[icon type=”fa fa-shopping-cart” color=”#f7f7f7″ fontsize=”225″]
[/column]
[/row]

[row]
[column lg=”4″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

[icon type=”fa fa-unlink” color=”#f7f7f7″ fontsize=”225″]
[/column]
[column lg=”8″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

5. Recent bekeken producten

De gemiddelde online shopper is op zijn minst vluchtig te noemen. Veel bekijken in korte tijd. U heeft dus maar weinig kans om de juiste indruk te maken vanuit uw webshop. Daarom worden recent bekeken producten ook opgeslagen en getoond als de bezoeker opnieuw op de site komt. Het is vanuit marketing automation ook mogelijk om de bezoekers een mail te sturen met daarin de recent bekeken producten. Weer een contact moment welke kan worden ingezet om de kansen tot conversie te vergroten.
[/column]
[/row]

[row]
[column lg=”8″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

6. Lifetime statistieken

Data is ook in dit onderdeel key! Alles wat u weet over uw persona’s en doelgroep(en) dragen bij een de lifetime statistieken. Hoe vaak komt een bezoeker terug. Hoeveel besteed een bezoeker gemiddeld in welke categorie. Wat is een logische bijverkoop na verloop van tijd. Allemaal mogelijkheden om automatische regels in te stellen en acties aan te koppelen.
[/column]
[column lg=”4″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

[icon type=”fa fa-life-saver” color=”#f7f7f7″ fontsize=”225″]
[/column]
[/row]

[row]
[column lg=”4″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

[icon type=”fa fa-history” color=”#f7f7f7″ fontsize=”225″]
[/column]
[column lg=”8″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

7. Order historie

Hoe lang is het geleden dat een bezoeker een laatste order heeft geplaatst? Hoeveel heeft iemand over een bepaalde periode uitgegeven? Welke producten heeft iemand als laatst besteld? Als u antwoord kunt geven vanuit data op deze vragen is het natuurlijk ook mogelijk om hier bepaalde acties en aanbiedingen aan te koppelen.
[/column]
[/row]

[row]
[column lg=”8″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

8. Upsell en Cross-sell

Zet elk contact moment optimaal in. Elke mail die u verstuurd naar een klant is een belangrijk contact moment, deze contact momenten kunt u prima inzetten om ook up- en cross-sell in te zetten als tools. Denk hierbij ook aan alle transactionele e-mails. Als iemand een bestelling plaatst, krijgen ze hiervan een bevestiging, ook weer een uitgelezen kans om te up- of cross-sellen.
[/column]
[column lg=”4″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

[icon type=”fa fa-level-up” color=”#f7f7f7″ fontsize=”225″]
[/column]
[/row]

[row]
[column lg=”4″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

[icon type=”fa fa-euro” color=”#f7f7f7″ fontsize=”225″]
[/column]
[column lg=”8″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

9. Nieuwe producten

Zijn er nieuwe producten opgenomen in het assortiment, kijk dan goed wat u hier mee kunt in uw automatische marketing uitingen. U kunt zelf goed bedenken wat logische bijverkopen zijn, of op basis van historische data bekijken wat er vaker samen wordt gekocht. Zijn er klanten die in het verleden iets hebben besteld waar iets uit het nieuwe assortiment goed bijpast, laat het ze dan weten.
[/column]
[/row]

[row]
[column lg=”8″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

10. VIP sales

Exclusiviteit creëren werkt ook altijd goed. Heeft u een vaste groep klanten, organiseer dan eens een vaste klanten avond of weekend. Nodig de bezoekers die het meeste hebben besteld of iets bijzonders hebben besteld of het meeste actief zijn rondom uw merk of shop uit voor VIP sales. Toon ze een uniek aanbod of tegen een unieke prijs en zorg ervoor dat dit alles achter een inlog plaatsvind. O ja, vergeet ze natuurlijk niet hiervoor uit te nodigen. Hoe vaak u dit laat plaatsvinden en wie er in de selectie valt is natuurlijk met geautomatiseerde regels in te stellen.
[/column]
[column lg=”4″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

[icon type=”fa fa-envelope” color=”#f7f7f7″ fontsize=”225″]
[/column]
[/row]

[row]
[column lg=”4″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

[icon type=”fa fa-facebook” color=”#f7f7f7″ fontsize=”225″]
[/column]
[column lg=”8″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

11. Sociaal beïnvloed

Geautomatiseerd regels opnemen om mensen sociaal te beïnvloeden, het lijkt ver weg toch is het mogelijk. U weet vaak wel wie er contact met elkaar hebben, hiervoor kan ook data van diverse social media worden ingezet. Op die manier kunt u mensen een aanbod laten zien van producten die kennissen al een keer hebben besteld. Ook kunt u deze informatie meenemen in een mailing die u toch al automatisch verstuurd.
[/column]
[/row]

[row]
[column lg=”8″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

12. Review e-mail

Nodigt u kopende bezoekers uit voor een review e-mail? Neem hierin dan ook gelijk de optie op om klanten te attenderen op een logische bij verkoop. Het gaat om de totale customer journey en elk contact moment is een kans.
[/column]
[column lg=”4″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

[icon type=”fa fa-comments” color=”#f7f7f7″ fontsize=”225″]
[/column]
[/row]

[row]
[column lg=”4″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

[icon type=”fa fa-group” color=”#f7f7f7″ fontsize=”225″]
[/column]
[column lg=”8″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

13. Personalisatie

De sleutel tot succesvolle marketing automation is: personalisatie. Van het onderwerp tot de aanhef en van het aanbod tot de indeling van de mail. Alles moet zo dicht mogelijk aansluiten op de persoon die u aanschrijft. Dan is er natuurlijk nog de webshop waar de klant uiteindelijk zijn of haar bestelling doet. Ook deze kan en moet zoveel mogelijk worden aangepast en toegespitst op de eindgebruiker. Hoe persoonlijker het aanbod en de content hoe meer kans op een conversie.
[/column]
[/row]

[row]
[column lg=”8″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

14. B2B

In B2B gaat het meer om lead nurturing. Zorg ervoor dat mensen binnenkomen op basis van info (zoals dit blog) en bepaal hoe u er doormiddel van lead nurturing voor kunt zorgen dat ze klaar worden gestoomd om klant bij u te worden. Autoriteit en kennis uitstralen is in deze key.
[/column]
[column lg=”4″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

[icon type=”fa fa-truck” color=”#f7f7f7″ fontsize=”225″]
[/column]
[/row]

[row]
[column lg=”4″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

[icon type=”fa fa-map-marker” color=”#f7f7f7″ fontsize=”225″]
[/column]
[column lg=”8″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

15. Plan en mindmap

Begin met het maken van een gedegen plan. Hoe wilt u uw doelgroep gaan benaderen. Bepaal persona’s en zorg ervoor dat uw uitdingen aansluiten bij deze persona’s. Bekijk per persona wat de customer journey is en hoe u hier met marketing automation goed op in kunt spelen.
[/column]
[/row]

[row]
[column lg=”8″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

16. Meer traffic

U kunt marketing automation tools heel goed inzetten om meer traffic te genereren. Denk hierbij aan het inplannen van diverse uitingen op social media. Vaak zit er in marketing automation software ook SEO tools verwerkt voor het optimaliseren van landingspagina’s en blog berichten. Maak hier gebruik van!
[/column]
[column lg=”4″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

[icon type=”fa fa-magnet” color=”#f7f7f7″ fontsize=”225″]
[/column]
[/row]

[row]
[column lg=”4″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

[icon type=”fa fa-binoculars” color=”#f7f7f7″ fontsize=”225″]
[/column]
[column lg=”8″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

17. Tracking

Hoe gaaf is het dat u kunt zien wat de klant zijn reis is geweest op account niveau. Wat was hun eerste bezoek, wanneer hebben ze hun eerste aankoop gedaan. Wanneer hebben ze de nieuwsbrief geopend en waar hebben ze op geklikt. Het is allemaal mogelijk met Marketing Automation tools.
[/column]
[/row]

Een hele lijst met veel kansen en mogelijkheden om uiteindelijk meer conversie te realiseren. Heeft u vragen over dit blog of kunnen wij u ondersteunen bij de invulling van Marketing Automation?

Contact opnemen

E-commerce NewsUpdate week 10

Elke week verzamelen wij voor u de belangrijkste nieuwtjes uit de e-commerce wereld. In onze wekelijkse E-commerce NewsUpdate bundelen we tips, tricks en ontwikkelingen die er echt toe doen. Deze week onder andere nieuws over: langere aanlevertijden bij PostNL, het mobielvriendelijk maken van uw webshop en tips voor content marketing in maart.

Hoe kunt u uw webshop mobielvriendelijk maken?

Het winkelen op zowel de smartphone als de tablet groeit. Steeds meer consumenten pakken een mobiel apparaat om iets op te zoeken of te kopen. Vooral onderweg en tijdens een saai momentje op sociale gelegenheden wordt er snel even gekeken op de smartphone. Ook thuis op de bank is het makkelijk even op de tablet te zoeken naar een eventuele aankoop. Mobiele apparaten zijn een prima middel voor de gebruiker om zich te oriënteren op producten of services. In het blog van onze Developer Robbert op Twinkle Magazine leest u hoe u op de mobiele gebruiker kan inspelen. Kom op 12 maart naar E-commerce Insights voor meer inzichten, praktische tips en advies op gebied van Mobile Commerce.

PostNL-weekly

E-tailers kunnen pakketten later aanleveren bij PostNL

In de regio’s Utrecht en Breda krijgen zakelijke klanten van PostNL de mogelijkheid om hun pakketten een paar uur later aan te leveren. Ondernemers kunnen voortaan tot 19:00 of zelfs tot 21:00 uur terecht op 34 PostNL retail locaties. Voorheen konden alleen de grotere webshops profiteren van latere aanlevertijden. Lees meer >>

Stedelijke distributie ingrijpend veranderd door e-commerce

De e-commerce branche wordt al enige tijd als verantwoordelijke aangewezen van de veranderende winkelstraten. Veel winkels maken plaats voor afhaalpunten of consumenten laten bestellingen thuis bezorgen. Hierdoor worden niet alleen de winkelstraten beïnvloed maar ook het verkeer in de rest van de stad. De opkomst van e-commerce verandert de omvang en samenstelling van de goederenstroom in stedelijke gebieden. De zendingsgrootte neemt af, terwijl de leveringsfrequentie toeneemt. Consumenten eisen immers steeds meer flexibiliteit van distributeurs en willen zelf bepalen waar en wanneer goederen worden afgeleverd. Hierdoor is er steeds meer vraag naar kleinere en milieuvriendelijke vrachtwagens. Lees meer >>

E-commerce e-mailmarketing trends 2015

E-commerce en e-mailmarketing zijn nauw met elkaar verbonden. Er zijn weinig e-tailers die geen gebruikmaken van de mogelijkheden van e-mail. De markt verandert echter snel en de trends van voorgaande jaren bieden geen garantie voor succes in 2015. Daarom komt MailPlus met de white paper ‘E-commerce en e-mail marketing trends in 2015’. De white paper behandelt trends zoals m-commerce, relevantie en timing, de klik tussen webshop en fysieke winkel en e-mail als traffic en omzetmachine. Download de white paper voor inzicht in de trends.

tussenafbeelding-w10

Vijf tips voor content marketing in maart

Het is soms best lastig om creatieve en unieke content te creëren. Daarom hier enkele tips voor maart:
1) Op 21 maart is de eerste dag van de lente;
2) Start een nieuw Pinterest-board;
3) Speel in op een van de vele thema’s van de maand maart (zie originele bericht voor een uitgebreid overzicht);
4) Op 17 maart is het St. Patricks Day, een Iers feest dat langzamerhand de wereld verovert;
5) Maak een ‘How-not-to’ video.

In het artikel op PracticalEcommerce vindt u een uitgebreide omschrijving van de tips.

De meerwaarde van een fysieke winkel

Er wordt wel eens beweerd dat er geen toekomst zit in de winkelstraten met fysieke winkels. Maar steeds meer grote pure online spelers zetten in op een omnichannel strategie mét een fysieke winkel, zoals CoolBlue, BelSimpel en ook Amazone zou bezig zijn met een fysieke locatie. Daar zijn goede redenen voor:
1) Hogere Marge
2) Minder retouren
3) Effectievere marketing
4) Meer maatwerk mogelijk
5) Voorzichtige expansie mogelijk met shop-in-shops en tijdelijke of mobiele winkels
6) Meer systemen, meer kennis

Lees er meer over op CXO.nl

Overige belangrijke highlights en tips:

  • De supply chain van retailers is vaak nog niet aangepast op e-commerce. Op logistiek.nl krijgt u tips om uw supply-chain te optimaliseren voor e-commerce. Lees meer >>
  • Honderd-vijftig tips voor het A/B split testen van uw e-mailmarketing. Lees meer >>
  • Usability testen worden steeds gangbaarder. Helaas worden de tests niet altijd goed ingezet. Chuck Liu van KISSmetrics zette de 10 meest voorkomende valkuilen op een rijtje.

E-commerce Newsupdate Week 28

E-commerce_News_update

De wereld van de e-commerce en online marketing is constant in beweging. Nieuwe technologieën, veranderende wetgeving en vernuftige nieuwkomers. Guapa verzamelt het belangrijkste nieuws voor u en biedt u wekelijks een overzicht van de trends en ontwikkelingen in deze wondere wereld.

AdWords Editor ondersteunt nu ook Shopping Campaigns

In de laatste versie van AdWords Editor (10.5) is Shopping Campaigns geïntegreerd. Met Google Shopping Campaigns is het eenvoudiger om advertenties met productvermeldingen te beheren. Het is nu mogelijk om vanuit de AdWords Editor de Shopping Campaigns instellingen te bekijken en te updaten. Campagnes en advertentie groepen zijn alleen aan te maken in de AdWords frontend. Wanneer u een campagne importeert of kopieert naar de AdWords Editor zal het gedupliceerd worden als een ‘Search Only’ campagne zonder productgroepen. Lees alle features van AdWords Editor 10.5.

Online shopgedrag tijdens het WK

online-Shopgedrag-WK
Ondanks de domper van woensdag willen we toch inhaken op het online shopgedrag in Nederland tijdens de WK wedstrijden. Beslist.nl heeft onderzoek gedaan naar de impact van het WK op e-commerce. Wanneer het Nederlands elftal speelde daalde het aantal online shoppers met ruim 45% in vergelijking tot de ‘normale’ dagen op hetzelfde moment. Opvallend is dat het bezoekersaantal na de wedstrijd al snel weer stijgt. Beslist.nl heeft zelfs midden in de nacht pieken gezien na de wedstrijden tegen Spanje op 13 juni en tegen Costa Rica op 5 juli. Bij de wedstrijd tegen Costa Rica was dit bijna vier keer zo hoog. Zelfs om vier uur in de nacht waren er nog ruim zeven duizend online shoppers, 2,5 keer meer dan normaal. De wedstrijd op 23 juni tegen Chili was minder belangrijk, aangezien we al door waren naar de kwart finale. Dit is ook terug te zien in de cijfers. Tijdens deze wedstrijd werd nog het meest gewinkeld, het aantal online shoppers daalde hier slechts met 34%. De mensen die tijdens de wedstrijd online shoppen blijken voornamelijk op zoek naar kleding (sneakers, jurken, bikini’s), meubels en tuinartikelen. De oranje shirts waren favoriet tijdens het shoppen na de wedstrijden.

Salesforce voor op de winkelvloer

Salesforce
Salesforce heeft een tableteditie uitgebracht van het relatiebeheerpakket Salesforce1. Hierdoor kunnen medewerkers op de winkelvloer gelijk het profiel van klanten bekijken, waaronder de verkoopgeschiedenis, verjaardagen en jubilea. Daarnaast is Twitter geïntegreerd om te zien wat een klant bezig houdt, om hier vervolgens op in te spelen. Bijvoorbeeld een klant die Twittert dat hij op reis gaat kan geadviseerd worden over reiskoffers of backpacks. Daarnaast is het mogelijk om het winkel inventaris te bekijken en kunnen klant-, partner- en werknemersplatformen opgezet worden. De basisversie kost $ 5,- per maand. Dit kan uitgebreid worden tot $ 300,- per maand. Momenteel is het alleen verkrijgbaar in de VS, het is nog niet bekend wanneer we het in Nederland kunnen inzetten.

E-mailmarketing – Wat mag er nu wel en wat niet?

e-mailmarketing-Guapa-Media
Er zijn door de jaren heen nogal wat veranderingen doorgevoerd in de regelgeving betreffende e-mailmarketing. Veel ondernemers hebben daardoor het overzicht verloren over wat er nu wel en niet mag. Mieke van Rein van Qamel heeft op Frankwatching de vier grootste fabels op het gebied van e-mailings op een rijtje gezet. Wij geven hier een korte samenvatting van de belangrijkste conclusies.

1. Moeten prospects toestemming geven voordat ze via e-mailings benaderd mogen worden?
Ja, het is namelijk verboden om zonder voorafgaande toestemming ongevraagde e-mailings te sturen die van commerciële, charitatieve of ideële aard zijn. Een prospect moeten altijd actief toestemming geven om op een mailinglijst te komen. Het is dus niet voldoende om iemands businesskaartje te ontvangen of doormiddel van een vooraf aangevinkt vakje toestemming te verkrijgen. De prospects moeten zelf een actieve handeling uitvoeren, zoals het aanvinken van het vakje of het inschrijven op de nieuwsbrief. Enkel bestaande klanten of donateurs hoeven niet nog eens toestemming te verlenen.

2. Mogen e-mailings vanuit een noreply@ adres worden verstuurd?
Het mag volgens de wet wel, maar het is niet aan te raden. Je zal er geen boete voor krijgen maar wel een (openbare) waarschuwing van de Reclame Code Commissie. Het gaat hierbij wel enkel om emailing van commerciële, charitatieve of ideële aard. Bovendien is het aan te raden om zo transparant mogelijk te communiceren met je klanten en prospects. Mensen willen immers weten met wie ze te doen hebben. Als ze weten wie de mail stuurt kunnen ze ook waardevolle feedback geven.

3. Zijn Tell-a-Friend acties toegestaan?
Bij een Tell-a-friend actie worden ontvangers van een e-mail of bezoekers van een website gevraagd het bericht of de content door te sturen naar bekenden. Over dit soort virale acties is een bepaling opgenomen in de Code E-mail. Het is toegestaan, mits je aan een aantal voorwaarden voldoet. Zo moet er een naast de naam ook het email adres worden ingevuld van degene die het doorstuurt. Dit e-mail adres moet ook het reply to-adres zijn. Er mogen geen beloningen aan het doorsturen van de content zitten en de organisatie mag het e-mailadres van de ontvanger daarna niet zonder toestemming gebruiken voor andere commerciële mailings.
Tell-a-friend-Guapa-Media

4. Als iemand zich uitschrijft, mogen er dan helemaal geen e-mailings meer verstuurd worden?
Dit is vooral een hekelpunt voor bedrijven met meerdere labels. Volgens artikel 5.2 van de Code E-mail geldt een afmelding in ieder geval voor het label of de productlijn waarvoor het e-mailadres verzameld is. Er mag vanuit gegaan worden dat een uitschrijving alleen geldt voor de betreffende e-mailing. Een opt-out beschouwen als een deeluitschrijving is dus helemaal volgens de regels. Om verwarring en irritatie te voorkomen is het wel aan te raden om de ontvanger naar een overzichtspagina te leiden waar ze hun inschrijvingen kunnen beheren. Daar kunnen ze kiezen welke mailings ze wel en welke ze niet meer willen ontvangen.

Haal meer conversie uit verlaten winkelmandjes

Winkelwagen verlaters

Verlaten winkelmandjes zijn voor retailers een groot probleem wat betreft hun conversie. Dit is natuurlijk heel vervelend, maar het biedt ook nieuwe kansen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 63% van de verlaten winkelmandjes valt te redden. Door het gedrag van consumenten beter te analyseren en te begrijpen, kunt u de conversie aanzienlijk verhogen.

Oorzaken

Het percentage winkelmandverlaters is in de afgelopen jaren enorm gestegen. In de afgelopen twee jaar is dit aantal van 69% in 2011, naar 74% in 2013 gegaan. De twee belangrijkste oorzaken hiervan zijn:

> De groei in online winkelen

Online winkelen wordt steeds normaler en de consument kijkt veel rond om bijvoorbeeld inspiratie op te doen voor hun volgende aankoop. Hierdoor wordt de winkelmand vaker verlaten en de aankoop dus niet voltooid.

> De groei in mobiel gebruik

Steeds meer mensen gebruiken hun smartphones en tablets om webwinkels te bezoeken, maar de consument is hierbij nog terughoudend als het gaat om afrekenen. 42% van de smartphonegebruikers geeft aan dat ze wel producten opzoeken, maar daarvan heeft slechts 34% daadwerkelijk een bestelling afgerond.

apparaten online shoppen

Bron: Worldpay, Global 2012

orders-online-apparaten

Bron: Brandingbrand.com

Hierdoor laten online shoppers dit jaar zo’n 2,9 biljoen euro achter in verlaten winkelmandjes. Dit getal is berekend op het gemiddelde verlatingspercentage van zeven e-commerce platformen en een ruwe schatting van de totale e-commerce omzet dit jaar wereldwijd.

Online consumentengedrag

Een product toevoegen aan een winkelmandje is in de meeste webwinkels slechts één klik op de knop. Omdat dit zo makkelijk wordt gemaakt is het logisch dat het verlatingspercentage stijgt. Consumenten gebruiken het winkelmandje steeds vaker als boodschappenlijstje of prijsverlijker. Wél is het zo dat 63% van de afhakende klanten wel de intentie heeft om een aankoop te doen.

Marketeers denken nog heel erg in de vorm van een lineaire aankooptrechter (funnel). In het echte leven verloopt het aankoopproces van een consument echter niet in een rechte lijn. Tegenwoordig zijn er veel verschillende factoren die een aankoop kunnen beïnvloeden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om het product online op te zoeken en te kunnen vergelijken met andere (soortgelijke) producten of de interactie via social media.

De complexiteit van het aankooptraject vertroebelt de betekenis van analytische metrics als conversieratio, aantal transacties en gemiddelde ordergrootte. Het verlaten winkelmandje betekent dan ook lang niet altijd een verloren klant. Juist doordat ze het winkelmandje als boodschappenlijstje gebruiken is de kans groter dat een aankoop gewoon door gaat.

Redenen van verlaten winkelmandjes

Er zijn veel verschillende redenen waardoor de consument het winkelmandje verlaat. Dit is te verhelpen met eenvoudige aanpassingen in uw webshop of een andere marketing aanpak.

verlaten winkelmandjes

Bron: Worldpay, Global 2012

Onderwerpen die u te allen tijde moet vermijden:

> Onverwachte kosten

Meer dan de helft van alle verlatingen komt doordat de bezoekers tijdens de checkout worden geconfronteerd met onverwachte extra kosten. Voorbeelden hiervan zijn: verzendkosten, administratiekosten en BTW. Het gaat de consument vaak niet om de extra kosten, maar ze willen absoluut niet met een lagere prijs op het verkeerde been gezet worden. Wees daarom altijd zo transparant mogelijk over alle kosten tijdens het aankoopproces.

> Elders een betere prijs

Een groot gedeelte van de consumenten haakt af omdat het product elders goedkoper is. Als de webwinkel vertrouwen wekt dat de consument een goede deal krijgt, zullen de consumenten minder snel afhaken. Webshops kunnen hiervoor bijvoorbeeld zelf een prijsvergelijker opnemen of een laagste prijsgarantie afgeven.

> Slecht ontwerp van de webshop

Door een slecht ontwerp in bijvoorbeeld de navigatie wordt het de bezoekers moeilijk gemaakt om een product aan te schaffen. Zorg er dan ook altijd voor dat uw webshop zo eenvoudig mogelijk te bedienen is. Een ander goed voorbeeld van slecht ontwerp zijn de formulieren die ingevuld moeten worden door de bezoeker. Natuurlijk is er enige informatie nodig tijdens het afrekenproces, maar wanneer u de bezoeker verplicht om een volledig formulier in te vullen, kost dit u gegarandeerd omzet. Een kwart van de verlaters geeft aan dat het door deze reden komt. Geef de bezoeker dus altijd de kans om als gast te kunnen bestellen, en vraag eventueel later in een vriendelijke e-mail of ze zich misschien willen registreren op uw webshop. In ons blog over Usability leest u meer over gebruiksvriendelijke webshops.

Drie manieren om transacties te redden.

Er zijn drie goede manieren om de verlaten transacties te redden. Er wordt hierbij gekeken naar de benadering van de winkelwagenverlater.
1: Vangt de bezoeker op voordat hij of zijn vertrekt (Exit Targeting)
2: Zoekt de bezoeker op als hij of zij ergens anders aan het rondkijken is (Retargeting)
3: Zoekt de bezoeker op nadat hij of zij duidelijk heeft laten blijken een koopintentie te hebben (E-mail retargeting)

1| Exit Targeting

Er zijn methodes op de markt die met algoritmes de precieze bewegingen van de consument kunnen tracken en hierdoor dus kunnen berekenen wanneer een potentiële klant op het punt staat om te vertrekken. Dit is niet voor iedere webshop te realiseren, maar toch valt hier wat voor te doen. Wanneer een consument op het punt staat de webshop te verlaten, zou hij/zij dan misschien nog geïnterreseerd zijn in een aanbieding? Dit soort verleidingstrucjes kunnen ervoor zorgen dat er alsnog een aankoop plaats vindt.

2| Retargeting

Bezoekers die het winkelmandje verlaten kunt u bijvoorbeeld via Facebook en Google retargeten. Op deze manier krijgen de bezoekers op andere websites online advertenties te zien met bijvoorbeeld een speciale aanbieding van uw shop. De conversie van zulke advertenties is hoog aangezien de bezoeker, door het plaatsen van de producten in de winkelwagens, al een sterk koopsignaal afgeeft. Let er wel op dat het ook als zeer vervelend beschouwd kan worden wanneer het product reeds is aangeschaft.

transacties-redden-webshop

Bron: Jointcrowd

3| E-mail retargeting

Zorg er bij het bestelformulier voor dat het e-mailadres en de naam als eerste worden ingevuld en opgeslagen. De beste manier om een bezoeker die afhaakt alsnog over te halen is doormiddel van e-mail retargeting. Start één tot drie uur nadat de bezoeker is afgehaakt met een e-mail campagne waarin u verteld hoe jammer u het vindt dat de bezoeker is afgehaakt en doe hier eventueel een aanbieding bij. De open rates van dit soort e-mails zijn hoog namelijk ruim 40% en doorklikratio’s van 20% zijn geen uitzondering.

Winkelwagen verlaten

De belangrijkste tips voor SEO optimalisatie in Magento

Anno 2013 is Google nog steeds de belangrijkste zoekmachine. Met SEO zorgt u ervoor dat uw Magento webshop zo hoog mogelijk in de organische Google omgeving wordt weergegeven. Wat u echter niet moet vergeten is dat Magento ook een grote rol kan spelen bij uw SEO resultaten. Daarom zullen wij bij Guapa Internet & Marketing de komende maand de belangrijke SEO tips in onze blog plaatsen, om uw SEO optimalisatie met Magento te vergroten! Wilt u op de hoogte blijven van de belangrijkste SEO tips voor uw Magento webwinkel? Volg ons dan via Twitter en like ons op Facebook.

Hieronder een opsomming van de geplaatste punten:

  1. Magento SEO tip 1:Google Index ‘Index, Follow’
  2. Magento SEO tip 2: HTML head, titel en meta descriptions
  3. Magento SEO tip 3: Categorieën optimaliseren
  4. Magento SEO tip 4: Voorkom dubbele content
  5. Magento SEO tip 5: Headers, sitemaps en afbeeldingen