E-commerce NewsUpdate week 22

Vorige week heeft u al kunnen zien dat we ons ook bezig houden met inhoudelijke blogs zowel op onze eigen site als op externe sites als Frankwatching, Twinkle en Marketingfacts. Dat content belangrijk is hoeven we u niet te vertellen. Daarom zullen we onze richten inhoudelijke blogs en stoppen met de E-commerce NewsUpdate. In onze maandelijke nieuwsbrief houden wij u graag op de hoogte van al onze blogs. Hieronder leest u onze laatste weekly.

Meer clicks met merkgebonden SEO en SEA in Bing

Het is wellicht een gevalletje “Wij van WC-eend adviseren WC-eend”, maar het is toch een interessante studie die Bing heeft uitgevoerd. Bing Ads heeft afgelopen week meer resultaten bekend gemaakt van hun onderzoek naar de toegevoegde waarde van betaalde zoekadvertenties en organische zoekresultaten. Volgens Bing is één en één toch echt drie. In eerste instantie is de conclusie voor de hand liggend: retailers die adverteren op hun merknaam ontvangen meer clicks en zien minder clicks naar de concurrenten gaan. Maar er is meer. Het toenemende aantal clicks wordt vooral gewonnen door de aanwezigheid van zowel hoog genoteerde organische als betaalde zoekresultaten. Hoe dit precies werkt leest u in het artikel op Practical E-commerce.

Meet Magento 2015

Afgelopen week was voor het zevende jaar het Meet Magento evenement in de Media Plaza in Utrecht. Meet Magento is het evenement voor iedereen met een interesse in Magento, of dit nu een beginnende webshopeigenaar is of een grote speler in de e-commerce. We waren als sponsor natuurlijk ook aanwezig met een stand en Mathijs Kok stond ’s middags op het podium met de Magento Enterprise Case van Divoza Horseworld. Hij presenteerde daarbij de 3 pijlers van een succesvolle Magento implementatie. Heeft u dit gemist? Vrees niet, de sheets staan online.
Naast dat er interessante partners en boeiende sessies waren was er ook ruimte voor erkenning van successen tijdens de Meet Magento Awards. Er waren achttien genomineerden in zes categorieën. Met ruim 1100 ingevulde stemformulieren konden we stellen dat er veel mensen hun stem wilde laten horen. Wij feliciteren: Keessmit.nl, Koffiecentrale.nl, Fietsenconcurrent.nl, PostNL, JMangoGuapa en Arjen Miedema van harte met hun Meet Magento 2015 Award! Wilt u meer weten over de awards of het evenement kijk dan op Meet Magento.

E-bay-tussenafbeelding-w22

eBay test bezorgabonnement

eBay test in Duitsland een programma waarbij klanten de bezorging van artikelen kunnen afkopen, oftewel onbeperkte bezorgingen voor een vast bedrag per maand. Het programma is geïnspireerd op Amazon Prime, een programma dat al ruim 10 jaar geleden een dergelijke dienst introduceerde in Amerika. Daar zijn zo’n 40 miljoen klanten die voor 99 dollar per jaar genieten van onbeperkte bezorgingen binnen twee dagen. Het is nog niet duidelijk of eBay het programma ook wil uitrollen in andere markten.

B2B e-commerce Top Down of Bottom up

E-commerce is booming dat weten we allemaal. Maar veel b2b organisaties lijken de boot te gaan missen. Hoe kan dat toch? Mathijs Kok heeft er een blog overgeschreven en geeft tips aan de bedrijven hoe ze het proces het beste kunnen inzetten. Lees zijn blog op Twinkle Magazine.

E-commerce NewsUpdate week 21

Deze week hebben we weer heel wat interessante artikelen voor u op een rij gezet over de buy-now knop in Google, customer value thinking, Bing volgt Google met mobiele update en online boodschappen bestellen.

‘Buy now’-knop AdWords in de maak: kopen we binnenkort ín Google?

Eind 2014 kondigde Twitter aan een koopknop toe te voegen aan gesponsorde tweets. Hiermee kunt u tegen betaling makkelijk een call-to-action toevoegen aan uw bericht. Ook lekte via The Wall Street Journal uit dat Google met eenzelfde plan bezig is. Prachtig nieuws voor alle e-commerce-fanaten. Deze week meldt Google dat het in de komende weken echt gaat gebeuren: Google gaat via AdWords een koopknop verwerken in de zoekresultaten. Maar dan alleen op mobiel? Yiha! Of toch niet? Lees het in Mathijs Kok zijn blog op Frankwatching.

Customer value thinking, stel de klant centraal

Het gaat in de praktijk nog veel mis. Men heeft een leuk idee, start een webshop en wil zo het product of de dienst aan de man brengen. In veel gevallen faalt zo’n shop om overeind te blijven of stokt de groei op den duur omdat ze iets hebben dat niet uniek is of op een wenselijke manier aangeboden wordt. Soms hoor je mensen ook zeggen, “Ik snap gewoon niet waarom het niet loopt”. Een theorie of begrip wat hier centraal staat is customer value thinking. Wat hiermee bedoeld wordt, is dat steeds centraal moet staan of een bedrijf nog wel waarde biedt voor de klant en op welke manier die waarde dan wordt geboden. Heel veel bedrijven roepen dat de klant centraal staat maar vaak zien werknemers de koffiemachine vaker dan de klant, hebben ze niet veel met de klant te maken en worden webshops nog niet optimaal ingericht. Maartje Denkers geeft handvaten hoe u hier op in kunt spelen op Marketingfacts.

Op 11 juni tijdens E-commerce Insights delen deskundigen kennis en tips op gebied van Customer Service. Op het programma staan o.a. sprekers van Copernica en Transcom. Zien we u daar? Bestel met de code weekly tickets met 50% korting.

w21-2

Bing volgt Google met mobiele update

Onlangs heeft Google haar mobiele update gelanceerd. Websites en shops die niet mobielvriendelijk zijn, worden afgestraft. Dit houdt in dat deze sites of shops dalen in de zoekmachine van Google. Daarentegen zullen de shops die wel mobielvriendelijk zijn, stijgen in de mobiele zoekresultaten. Bij veel webshops zien we nu al dat het zoekvolume op tablet en mobiel het zoekvolume op desktop overschrijdt. Onderschat daarom deze update niet! Willem Visser bereid u voor in zijn artikel op Frankwatching.

Boodschappen steeds meer online besteld

Online boodschappen doen wordt steeds populairder. Joram De Bock schrijft in zijn artikel hoe de digitale technologie boodschappen doen verandert. Uit wereldwijd onderzoekt blijkt dat al een kwart van de consumenten online boodschappen doet en zelfs meer dan de helft geeft aan dit van plan te zijn in de toekomst. Eigenlijk is het helemaal niet zo nieuw, in de jaren ’50 en ’60 kwam de melkboer ook al aan huis. Alleen gaat het nu natuurlijk een stap verder. Op dit moment is het online boodschappen doen het populairst onder de doelgroep Y en Z (jongeren tussen 15 en 34 jaar), dit is natuurlijk niet verassend aangezien deze generatie is opgegroeid met de nieuwe technologieën. In onderstaande afbeelding is te zien dat we in Europa nog achterlopen maar dat de behoefte er zeker is. Lees meer bevindingen in het artikel ‘Hoe digitale technologie boodschappen doen verandert’.
online-boodschappen

E-commerce NewsUpdate Week 20

Benieuwd wat er deze week allemaal is gebeurd in de e-commerce wereld? In de E-commerce NewsUpdate verzamelen wij elke week de belangrijkste nieuwtjes, trends en ontwikkelingen. Met deze week: online groei en omzet cijfers, “E-commerce; meer dan alleen de webshop”, tien tips om site speed te verbeteren en meer!

Stijging verkoop en omzet winkeliers

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft dinsdag bekend gemaakt dat de Nederlandse winkeliers in het eerste kwartaal van dit jaar 2 procent meer hebben verkocht ten opzichte van vorig jaar. De omzet groeide slechts met 0,2 procent door de sterkste prijsdaling in tien jaar. Met name bovenkleding en consumentenelektronica werden behoorlijk goedkoper. De omzet van online winkeliers groeide daarentegen in het vorige kwartaal met maar liefst met 18 procent. Met name de multi-channelers lieten een enorme groei zien. Ze zagen de omzet met bijna een kwart toenemen tegenover 14% bij de pure internetverkopers.

E-commerce; meer dan alleen de webshop

Hoewel online succes zeker begint bij een goede gebruiksvriendelijke webshop is het zeker niet het enige wat nodig is. Een succesvolle e-commerce business is een aaneenschakeling van verschillende processen. De webshop, warehousing, fulfillment, distributie, klantenservice, inkoop, supply chain, betaaldiensten, finance, retourlogistiek etc. Vaak zijn er verscheidene experts betrokken bij uw webshop. De communicatie van de verschillende schakels wil daardoor nog wel eens stroef lopen. Hugo Leyte eigenaar van e-commerce dienstverlener PROJAXION geeft praktische tips om alles wat er met een online bestelling gebeurt vanaf het winkelmandje te stroomlijnen.
Stel uzelf allereerst de volgende vragen:
1) Ontvangen we veel klachten?
2) Hebben we moeite om de meeste klachten naar tevredenheid op te lossen?
3) Zijn onze mensen veel tijd kwijt aan het oplossen van problemen?
4) Hebben we minder terugkerende klanten dan we zouden mogen verwachten?
5) Heb je geen tijd om over vernieuwingen en verbeteringen na te denken?
6) Stagneren vernieuwingen en verbeteringen omdat ze te lastig te implementeren zijn?

Daarnaast geeft Leyte ook direct verschillende tips:
1) Bedenk vooraf wat voor winkel je wilt zijn;
2) Zie de complete keten als één geheel;
3) Zorg dat alle schakels in de keten vervangbaar en uitbreidbaar zijn;
4) Denk in uitzonderingen;
5) Stel een programmamanager aan;
6) Bepaal vooraf hoeveel tijd er beschikbaar is of komt vanuit de organisatie;
7) Stel vooraf doelen.

Voor een uitgebreide beschrijving van de tips kunt u het volledige artikel op Emerce lezen.

E-commerce-NewsUpdate-w20

Site speed verbeteren? 10 tips

De laadsnelheid van webshops is de afgelopen jaren flink verbeterd, mede dankzij snellere internet verbindingen. Toch zijn er nog veel shops die kampen met trage pagina’s. Daarom hieronder tien tips voor het verbeteren van de snelheid van uw webshop.

1) Verminder de paginagrootte;
2) Gebruik een content delivery systeem;
3) Gebruik caching en In-memory technologieën;
4) Verklein data;
5) Specificeer de dimensies van afbeeldingen;
6) Optimaliseer de platform configuraties;
7) Gebruik minder ‘Round Trips’;
8) Monitor uw site speed;
9) Vermijd redirects;
10) Gebruik een snelle hostingserver.

Wilt u weten hoe u deze tips kunt toepassen? Lees dan het volledige blog op Practical Ecommerce.

Supermarkt PLUS gaat “down-sellen”

De webshop van PLUS supermarkten is geheel vernieuwd. Klanten van de supermarkt kunnen bij 100 van de 225 filialen online boodschappen doen. Dit wordt gaande weg uitgebreid. Een van de opvallendste nieuwe features is de ‘Goedkoper maken’-functie. PLUS geeft klanten een goedkoper alternatief voor de producten waarvoor dat beschikbaar is. Weer eens wat anders dan het welbekende up-selling. Met deze nieuwe feature speelt PLUS in op de behoefte van zijn klanten.

Tweets in Google zoekresultaten

Momenteel experimenteert Google, in eerste instantie in de USA, met Twitter om tweets te tonen in de Google zoekresultaten. Onlangs sloten Google en Twitter een samenwerkingsverband af waar nu de eerste resultaten van zichtbaar zijn. Het betreft weliswaar een test, maar waarschijnlijk wordt het op den duur overal zichtbaar. Deze tweets betreffen vooralsnog alleen de zoekresultaten op mobiel.
google-twitter-integration

E-commerce NewsUpdate Week 19

De wereld van de e-commerce en online marketing is constant in beweging. Elke week verzamelen we bij Guapa het belangrijkste nieuws voor u en bieden we u in de E-commerce NewsUpdate een overzicht van de trends en ontwikkelingen in deze wondere wereld.

Koopintentie verhogen? Personaliseer uw content

Online marketeers roepen het al tijden maar er is nu ook wetenschappelijk onderzoek om de beweringen te ondersteunen. Gepersonaliseerde content heeft een positief effect op merkvoorkeur en koopintentie. Om de merkvoorkeur te verhogen werkt personalisatie op basis van locatie het beste. Om de koopintentie te verhogen zijn eerder bezochte social media sites het meest waardevol. Lees meer >>

tussenafbeelding-Ecommerce-NewsUpdate

Beslist introduceert ‘nieuw’ CPC model

Vorig jaar zomer kreeg beslist.nl een bak met kritiek over de invoer van het CPS-model (Cost Per Sale) als nieuwe standaard. Veel grote e-commerce partijen, zoals Bol.com, Coolblue, Fonq en Wehkamp weigerde de conversiepixel te installeren. Naast hogere kosten, vonden deze partijen dat beslist.nl met de conversiepixel te veel klantdata in handen zou krijgen. De pixelverplichting komt nu helemaal te vervallen. CPS blijft als afrekenmodel bestaan, maar alleen bij verkopen die op Beslist.nl zelf worden gedaan, via de zogenoemde ‘Winkelwagen’. Daarnaast komt het CPC-model (Cost Per Click) helemaal terug. Beslist.nl ondersteunt de beslissing met de verklaring dat ze zich willen ontwikkelen als verkooppartner van webshops en dat de vernieuwde accounts webshops meer grip en zekerheid moeten bieden bij het online verkopen. Lees het volledige bericht >>

Cross-border e-commerce hoog op agenda in Brussel

Afgelopen week heeft de Europese Unie concrete plannen gepresenteerd over de toekomst van de digitale markt. Er zijn in totaal 16 maatregelen aangekondigd, die de Europese Commissie eind 2016 doorgevoerd wil zien. Ze zijn onderverdeeld in drie pijlers op de digitale agenda:

  • Betere toegang tot digitale goederen en diensten voor consumenten in heel Europa;
  • Gunstige en gelijke voorwaarden voor digitale netwerken en innovatieve diensten;
  • Een maximaal groeipotentieel voor de digitale economie.
  • Momenteel koopt maar 15 procent van de consumenten producten bij webshops over de grens. Onder andere de harmonisatie van regels over online verkoop, een consultatie over internationale pakketbezorging, een verbod op commerciële geoblocking, gelijke btw-drempels én een onderzoek naar concurrentiebeperking moeten cross-border e-commerce in de EU helpen bevorderen. Lees meer >>

    Is uw webshop voldoende beveiligd?

    Er is de laatste tijd veel te doen over de veiligheid van webshops. Het grote Magento lek maar ook het onderzoek van de consumentenbond waren daar onder andere de oorzaak voor. Er liggen vele gevaren op de loer voor webshops. Cybercriminelen worden steeds creatiever in de aanval op webshops, meestal met het doel om klantgegevens en financiële gegevens te bemachtigen. Via SQL-injecties, XSS of cross-site scripting, een aanval via cookies of via verouderde CMS-systemen kunnen criminelen vrij gemakkelijk toeslaan. Gelukkig zijn er ook verschillende manieren om kwaadwillende voor te zijn. Op WebwinkelCommunity leest u precies wat de criminele technieken precies inhouden en wat u kunt doen om uw webshop zo goed mogelijk te beveiligen.

    Tien geheimen van content marketing

    Content is King! Content marketing is de manier om op een leuke en waardevolle manier uw klanten te informeren, te betrekken en te binden. Daarbij is het wel van belang de geheimen van het vak te begrijpen. In de infographic van Bloomfire staan tien tips en tricks voor goede content marketing.

    de-tien-geheimen-van-content-marketing

    E-commerce NewsUpdate week 18

    Elke week houden we natuurlijk alle ontwikkelingen op gebied van e-commerce in de gaten. Hierbij kijken we verder dan alleen e-commerce. Deze week hebben we dan ook de top tien retailtrends en de vijf basisregels voor Customer Service via Social Media. Verder blikken we terug op het Exact Connect partner event en brengen we het onderzoek van de consumentenbond onder de aandacht, hieruit blijkt namelijk dat de beveiliging van webshops nog niet optimaal is.

    De top tien retailtrends

    Momentum Instore, een Britse instorespecialist, benoemt tien trends waar retailers zich op dit moment op focussen.

    1. Click & Collect
    2. Beleving
    3. Blurring
    4. Meerwaarde bieden
    5. Screens
    6. Omnichannel communicatie
    7. Exclusiviteit
    8. Revitaliseer
    9. Mobiel afrekenen
    10. Vendingmachines

    Waar ligt voor u de focus? Bekijk deze tien trends op Retailwatching.

    w18-1

    Exact Connect partner event

    Op 23 april organiseerde Exact, één van de grootste Nederlandse softwareleveranciers, het Exact Connect partner event. Het is een jaarlijks event waarbij samenwerken, het ecosysteem en apps centraal staan. Dit jaar vond voor het eerst de ‘Best App Award’ verkiezing plaats. De partijen die uitgeroepen zijn tot de top drie beste apps zijn Visionplanner, Payt en Dealer4Dealer. Deze laatste twee bevestigen weer dat de Noordelijke ICT’ers hard aan de weg timmeren.

    Visionplanner Cloud heeft uiteindelijk de App Center Award voor ‘Best App 2014’ gewonnen. Naast de Best App Award werd ook de Rookie App Award uitgereikt. Deze prijs ging naar Convect Beheer, ontwikkelaar van VvE-beheersoftware. Lees meer >>

    Beveiliging webshops nog niet optimaal

    Uit onderzoek van de consumentenbond in samenwerking met beveiligingsbedrijf Onvio blijkt dat maar liefst bij tweederde van de 100 grootste webshops in Nederland de beveiliging nog niet op orde is. Het gaat zelfs bij 38% om een ernstig beveiligingslek, een zogeheten cross-site-scripting-lek (XSS). Bij dit probleem verwerkt de website specifieke data, zoals cookies, niet op de juiste manier.

    De webshops werden gecheckt op een bekende lijst van 10 kritische en veel voorkomende lekken. Bekijk onderstaande video voor meer uitleg of lees meer op consumentenbond.nl.

    Vijf basisregels voor Customer Service via Social Media

    De inzet van Social Media voor customer service is tegenwoordig erg populair. Het is laagdrempelig en biedt kansen om de klantenservice uit te breiden met snellere responsetijden en klanttevredenheid. Bij de kansen komen ook de valkuilen kijken, zoals de verwachting van een snelle en zorgvuldige response. Reageren is het sleutelwoord. Dit gaat verder dan reageren binnen kantooruren. Als de organisatie aanwezig is op social media verwacht men ook dat deze bemand wordt en er 24/7 een snelle reactie komt. Er is niets vervelender dan wanneer een klant in contact wil komen en dat er geen reactie komt. Dit is niet alleen negatief voor de Social Media afdeling, dit heeft betrekking op het gehele imago van uw merk/organisatie. Melissa Davis geeft in het artikel ‘Think Social Media customer service Has Office Hours? Think Again…’ vier basisregels:

    1. Bepaal het beleid zodat iedereen de grenzen, responsetijden en de do’s en don’ts kent.
    2. Zorg voor een consistente tone of voice. De klantenservice wordt niet gedaan door één persoon maar zo moet het wel voelen. Vermijd daarmee informele tweets, grappende reacties die niet doordacht zijn of te stijve informatieve tweets.
    3. Laat u niet uitlokken. Social Media wordt vaak ingezet voor klachten. Reageer hier rustig, kalm en beleefd op.
    4. Reageer altijd, snel maar zorgvuldig. Anders heeft de inzet van Social Media voor customer service geen nut.
    5. Zelf voeg ik hier nog graag één aan toe: verplaats gesprekken of discussies zoveel mogelijk van openbaar naar privé. Dit kan via Social Media maar ook telefonisch of via andere customer service kanalen.

    E-commerce NewsUpdate week 17

    Deze week stond vooral in het teken van het grote Magento lek, maar er gebeurde meer in de e-commerce wereld. Lees de highlights in onze wekelijkse E-commerce NewsUpdate.

    Simpele check voor Magento lek

    In februari van dit jaar is er een groot veiligheidslek ontdekt in Magento. Dit veiligheidslek, Shoplift, biedt kwaadwillenden de mogelijkheid om gemakkelijk en snel Magento webshops volledig over te nemen. Vorige week meldde Magento dat het oplossen van dit lek zeer noodzakelijk is aangezien de manier waarop kwaadwillenden misbruik kunnen maken van het lek ieder moment bekend kan worden. Wellicht heeft u de waarschuwing van Magento ook gezien in uw backend. Byte heeft een eenvoudige tool ontwikkeld waarmee u zelf gemakkelijk kunt checken of het lek voor uw webshop al is opgelost. Op shoplift.byte.nl kunt u uw webshop url invoeren en krijgt u direct te zien of uw webshop nog gevaar loopt. Mocht u ondersteuning nodig hebben bij het oplossen van het lek neem dan gerust contact op met onze support afdeling.

    Vier manieren om sociale bewijskracht in te zetten op uw webshop

    Wellicht bent u al bekend met de beïnvloedingsprincipes van Cialdini. De principes, geweten wederkerigheid, commitment en consistentie, sociale bewijskracht, sympathie, autoriteit en schaarsheid zijn zeer populair in de e-commerce vakliteratuur. Door het open karakter van het internet en de huidige trend om allerhande ervaringen online te delen is sociale bewijskracht een van de makkelijkst in te zetten principes in de e-commerce. Bijvoorbeeld op de volgende vier manieren:

  • Bijhouden van aantal verkochte items
  • User-generated content
  • Beoordelingen en reviews
  • Social Media Likes en Shares
  • In het artikel op Practical E-commerce leest u precies hoe u dit kunt inzetten. Voor meer tips over user-generated foto’s kunt u ook ons eerder gepubliceerde artikel over selfiemarketing op Twinkle magazine lezen.

    tussenafbeelding-w17-2

    Vier fases naar succesvol A/B testen

    Het uitvoeren van A/B testen is een vak apart en het interpreteren van de resultaten een expertise. Door de jaren heen is het vak een stuk volwassener geworden. Marketeers komen niet meer weg met de belofte van een conversie stijging van 200%.

    Andre Morys van Web Arts onderstreept deze ontwikkeling, met een eigen variant op de Gartner Hype Cycle. Net als bij technologische innovatie, is er sprake van een vast patroon. Elke organisatie die begint met A/B testen, doorloopt volgens Morys dezelfde vier fases. Waarbij het doel is om zo snel mogelijk in de laatste fase terecht te komen.

  • Hype – Wanneer de organisatie net begint met A/B testing. De conversie verhogende resultaten stromen binnen. Er zit nog geen enkele structuur in het testen.
  • Desillusie – Wanneer de organisatie zich realiseert dat de gouden bergen niet echt bestaan en dat niet elke test gigantische verschillen toont.
  • Inzicht – Wanneer de organisatie doorzet en leert hoe de resultaten geïnterpreteerd kunnen worden en welke testen effect hebben. Langzaam wordt er een teststrategie opgezet.
  • Productiviteit – Waneer de organisatie er in slaagt om A/B testing effectief in te zetten. Door cyclisch te testen lukt het om structureel de conversieratio te verhogen.
  • Op Adformatie leest u de volledige uiteenzetting door Cristian van Nispen.

    Adyen wint FinTech Company the year 2015 Award

    Onze payment partner Adyen is door de een vakjury van 40 experts tijdens de Fintech Awards in Amsterdam verkozen tot FinTech ompany of the year 2015. De FinTech Awards & Conference is opgezet als de verbluffende beschouwing van innovatie en disruptie in de financiële sector. Adyen kreeg de prijs voor een ‘blijvende doorbraak binnen de huidige betaalmiddelenindustrie’.

    Wordt webcare volwassen?

    Veel bedrijven bieden klanten de mogelijkheid om via online kanalen contact met de organisatie op te nemen. Toch is er nog maar weinig onderzoek gedaan naar een succesvolle webcare strategie. Terwijl webcare invloed heeft op de klantenservice-, pr- en marketingafdeling. In deze infographic ziet u het verschil en de overeenkomsten uit de praktijk en de wetenschap. Verdere tips voor uw webcare leest u in het artikel op Marketingfacts.

    E-commerce NewsUpdate week 16

    Deze week in de E-commerce NewsUpdate: essentiële tips voor retailers, het beïnvloeden van koopgedrag met kleuren, Google Shopping productwaarderingen, tips om nieuwsbriefafmeldingen om te zetten in feedback en meer informatie over Meet Magento 2015.

    Essentiële tips voor retailers

    De één naar de ander komt in het nieuws, V&D, Mexx en recent Miss Etam. Grote retailers staan onder vuur. Forrester Research stelt dat retailers zich te veel door hypes laten leiden. De trends zijn vooral gericht op jongeren terwijl ouderen meer geld hebben te besteden, maar dit lijkt aan de retailer voorbij te gaan. Volgens de onderzoekers moeten retailers zich richten op efficiëntere werkprocessen en betere klantbeleving. In het rapport van Forrester ‘The Future of Shopping’ komen verschillende tips naar voren. Retailers moeten zich onder andere richten op:

    • omnichannel
    • fundamentele technologieën zoals remote customer service
    • beeldherkenning om impulsen aan producten te koppelen
    • RFID in de logistieke keten en biometrie als vehikel voor identificatie en autorisatie (procesversnelling)
    • CRM-toepassingen
    • ouderen en ze moeten blijven investeren in loyalty

    Het klinkt allemaal heel negatief maar de winkels zullen volgens de onderzoekers niet verdwijnen.
    Lees het volledige artikel van Emerce.

    kleuren-e-commerce

    Het beïnvloeden van koopgedrag met kleuren

    Elke dag hebben we te maken met vele verschillende kleuren. Geert Jan Stenvert heeft zich tijdens zijn studie gericht op kleurenpsychologie en concludeert dat kleuren erg belangrijk zijn bij het beïnvloeden van koopgedrag. Zo zet de kleur oranje aan tot actie, dus zeer geschikt voor call to action buttons. Voor een winkelomgeving is blauw het meest geschikt, dit verhoogt de verkoop en het zorgt voor een lichte voorkeur voor de duurdere producten. Natuurlijk is het altijd belangrijk om kleuren te testen om te achterhalen in welke situatie het werkt. Bekijk ook de kleuren infographic, het gehele artikel leest u op Marketingfacts.

    Google Shopping productwaarderingen

    Dit jaar worden Google Shopping productwaarderingen ook in Nederland verwacht! Pepijn Stoffers van Conversability gaat in op wat u hier van kunt verwachten en hoe u zich hierop kunt voorbereiden. Met deze nieuwe Google Shopping-functie krijgen potentiële kopers in één oogopslag te zien hoe tevreden klanten zijn met het product. Op deze wijze kunnen klanten een betere beslissing nemen voordat ze op een advertentie klikken. Google stelt dat deze productwaarderingen meer en kwalitatief betere traffic moeten opleveren. In de VS ziet Google al een stijging van 5% in doorklikkers ten opzichte van de advertenties zonder productwaarderingen. In het kort de stappen die u kunt doen ter voorbereiding:

    1. Vergaar reviews
    2. Voorzie de reviews van waarde
    3. Aansluiten bij review sites
    4. Aansluiten bij Google Shopping
    5. Onlinemarketingbureau inschakelen
    6. Schaal van rating
    7. Controleer de reviews

    Lees het volledige artikel op Frankwatching.

    nieuwsbriefafmeldingen

    Nieuwsbriefafmeldingen omzetten in feedback

    We hoeven u vast niet meer uit te leggen dat een nieuwsbrief een krachtig marketing kanaal is. De effectiviteit van een nieuwsbrief is echter geen gegeven feit. De basis is natuurlijk zorgen dat de inhoud, het design en de frequentie waarmee u deze verstuurd aantrekkelijk is voor de ontvangers. Hiermee voorkomt u het aantal afmeldingen. Uit nieuwsbrieven is veel data te halen zoals profielverrijkingen, inschrijvingen, afmeldingen en directe reacties. Als er toch afmeldingen zijn kunt u deze weer vertalen naar waardevolle feedback om de nieuwsbrief te optimaliseren. Tatiana Bekker van Blinker geeft hiervoor een aantal tips. Deze zijn te lezen in het blog ‘Nieuwsbriefafmeldingen: hoe maak je er iets positiefs van?‘.

    meet-magento-2015

    Programma Meet-Magento bekend – 27 & 28 mei

    Het grootste Magento event in Nederland is: Meet Magento Nederland. Op 27 en 28 mei is alweer de zevende editie in de Media Plaza in Jaarbeurs Utrecht. De eerste dag staat kennismaken met Magento centraal. Op de tweede dag gaat het een stuk dieper en zijn er interessante presentaties voor webshopeigenaren en geïnteresseerden. Als Gold sponsor zijn we zelf ook aanwezig en Mathijs Kok zal een succesvolle Magento case presenteren. Bekijk het volledige programma van Meet Magento.

    Dit jaar kunt zich ook inschrijven voor de Meet Magento Awards om uw eigen expertise of die van iemand anders te delen. Inschrijven kan tot en met 24 april voor de onderstaande categorieën.

    1. Magento Community
    2. Magento Enterprise
    3. Magento Nieuwkomer
    4. Magento Extensie
    5. Magento Innovatie
    6. Beste bijdrage aan de Magento community

    Tickets voor het Meet Magento zijn te bestellen op www.meet-magento.nl.

    E-commerce NewsUpdate week 15

    Elke week stroomt het internet over van allerhande nieuwtjes en ontwikkelingen op gebied van e-commerce. Wij verzamelen de informatie en selecteren de belangrijkste trends, updates en tips voor u in de wekelijkse e-commerce newsupdate.

    België haalt Nederland in op internationale e-commerce ranglijst

    België is druk bezig met een inhaalslag op het gebied van e-commerce en heeft Nederland gepasseerd op ‘The 2015 Global Retail E-Commerce Index’. Dit is een ranglijst die de aantrekkelijkheid van de online markt in dertig e-commercelanden weergeeft. België is doorgegroeid naar de negende plaats terwijl Nederland op de dertiende plek blijft steken. België heeft zijn hoge positie vooral te danken aan het groeipotentieel. De lijst wordt aangevoerd door de VS, China en Engeland. Over het algemeen ziet ATKearney een forse groei van e-commerce, hoewel deze groei de aankomende jaren wel wat gaat afvlakken.

    Behandelt u uw klanten als criminelen?

    Het is niet gemakkelijk als webshop eigenaar of e-commerce manager de lijn tussen fraudepreventie en klantonvriendelijke processen helder te houden. In de online retail wordt dagelijks flink wat omzet misgelopen doordat echte klanten te veel moeite moeten doen om door het fraudepreventie systeem te komen en cyber criminelen niet als zodanig worden herkent. In het rapport “Are you treating your customers like criminals” van Threatmetrix kunt u lezen wat u kunt doen om dit te voorkomen.

    Nederlandse M-commerce groeit in 2015 naar 30 procent

    De cijfers over mobile commerce zijn duizelingwekkend en amper bij te houden. Vorige maand berichtte wij dat 18,3 procent van de online aankopen in 2015 via mobiel waren gedaan. Nu zijn er nieuwe cijfers naar buiten gekomen waaruit blijkt dat in het eerste kwartaal van 2015 ongeveer 27 procent van de online aankopen via een mobile device is gedaan. Het belang van een sterke mobiele strategie wordt steeds noodzakelijker. Op onze Mobile Commerce pagina kunt u lezen wat de mogelijkheden zijn.

    tussenafbeelding-social-login

    Facebook meest gebruikte social login voor webshops

    Veel webshops bieden klanten de mogelijkheid om via een sociaal netwerk in te loggen. Zo hoeven klanten niet meer allerlei gegevens in te vullen. Uit onderzoek van janrain blijkt dat ruim 60 procent van de sociale logins bij webshops met Facebook gebeurt. Daarmee laat het netwerk zijn concurrenten ver achter zich, Google+ blijft namelijk onder de 30 procent steken en Yahoo komt niet verder dan 5 procent van de sociale logins.

    De vijf beste e-commerce marketing strategieën

    In de online marketing levert een goede marketingmix meer op dan de som der delen en de mogelijkheden zijn eindeloos. Sommige strategieën richten zich op het genereren van traffic naar uw webshop andere op herhaal aankopen van bestaande klanten. Hoewel de ideale online marketingmix per organisatie verschilt zijn er wel enkele strategieën die onmisbaar zijn.
    1) Retargeting
    2) Verlaten winkelwagen e-mails
    3) Aanbiedingen voor doorverwijzingen
    4) Point-Based Loyaliteitsprogramma’s
    5) Upselling en Cross-selling

    Op Moblized leest u wat de tactieken inhouden en hoe u ze kunt toepassen.