Samen groeien: BabyPlanet & Guapa

Onlangs is de nieuwe site van BabyPlanet live gegaan. Wederom een Magento 2 shop van ons die het levenslicht ziet!

Toen BabyPlanet bij Guapa aanklopte was er een niet-responsive webshop op basis van Magento 1. Daarbij was de webshop nog niet echt een verlengstuk van de 5 fysieke vestigingen van BabyPlanet. Genoeg redenen om ook de webshop als ‘vestiging’ te gaan behandelen en er dus een BabyPlanet waardige winkel van te maken.

Lees meer

Je webshop restylen of opnieuw laten bouwen?

webshop restylen of opnieuw bouwen

Laat je een nieuwe webshop bouwen of laat je je huidige webshop restylen? Een vraag die ondernemers zich te weinig afvragen. Het is eigenlijk gek dat ‘opnieuw bouwen’ de standaard is als het gaat om het vernieuwen van een webshop. Natuurlijk bouwen wij ook veel webshops opnieuw… bijna allemaal zelfs. Maar dat is vaak omdat de webshop nooit onderhouden en verbeterd is. Het is daardoor onmogelijk geworden om de webshop te restylen, of nog beter… stap voor stap te verbeteren. Dit artikel helpt je te begrijpen hoe je een webshop moet onderhouden om ervoor te zorgen dat je de webshop (later) kunt laten restylen.

Waarom webshop restylen de standaard zou moeten zijn

Vergis je niet… we vinden het prima om een webshop helemaal van scratch te bouwen, maar we weten dat het vaak minder risicovol is als je een webshop gefundeerd en stap voor stap verbeterd. Bij het bouwen van een nieuwe webshop moeten we veel meer onderzoek doen naar de doelgroep om deze te begrijpen, terwijl we bij een restyling de impact van iedere verandering kunnen meten.

Je huidige bezoekers zijn vaak gewend aan je huidige webshop en met name de terugkerende bezoekers weten precies hoe ze jouw webshop moeten gebruiken. Je ziet dan ook vaak dat na de lancering van een compleet nieuwe webshop, de omzet de eerste weken afneemt. Het blijft wat mysterieus waarom je klanten ineens niet meer bestellen omdat de webshop er anders uit ziet, maar feit is wel dat het vaak gebeurt.

Restylen, daarentegen, kun je heel gefundeerd doen. Je kunt iedere wijziging individueel doorvoeren en meten wat het deed met de conversie (van bezoeker naar koper). Een ander groot voordeel van deze werkwijze is dat de bezoekers niet worden verrast door een compleet nieuw design, maar stap voor stap kunnen wennen aan de veranderingen.

Maar er zijn verschillende redenen waarom een nieuwe webshop toch de beste keuze is. Deze beschrijf ik hieronder.

Waarom worden er dan nog compleet nieuwe webshops gebouwd?

Er zijn verschillende redenen om toch voor een compleet nieuwe webshop te kiezen. Dat kan zijn omdat de onderliggende techniek verouderd of instabiel is of omdat het design inmiddels zo verouderd is, dat stap voor stap restylen te lang zou gaan duren.

Net als met veel investeringen, is het een kosten-batenafweging. Soms is de basis zo slecht dat je een grote sprong kunt maken door ineens de hele shop om te gooien. Dit heeft overigens niets te maken met hoe mooi of lelijk de webshop is, maar hoe gebruiksvriendelijk en conversiegericht deze is. En soms kan het zijn dat je wilt overstappen naar een ander CMS voor je webshop. Dan kun je van de gelegenheid gebruikbmaken om ook direct het ontwerp aan te pakken.

Dit zijn slechts een aantal voorbeelden van waarom je voor een compleet nieuwe webshop zou kunnen kiezen in plaats van het restylen van je webshop. Er is geen standaard advies en iedere situatie is weer anders.

Restylen op de Marktplaats-manier

Restylen doe je alleen in projectvorm als je ineens een aantal grote wijzigingen wilt doorvoeren, bijvoorbeeld als je de gehele stijl wilt veranderen. In andere gevallen is stap voor stap restylen de manier om je webshop up-to-date te houden. Deze laatste manier is favoriet bij de grotere webshops of websites zoals Marktplaats en Bol.com.

Deze manier van restylen is zo populair omdat je goed inzichtelijk krijgt of de verbeteringen die je hebt bedacht, wel daadwerkelijk een verbetering zijn voor je bezoekers. Als je alles verandert, kan een daling in het aantal orders aan alles liggen. Doe je het stap voor stap dan kun je vaststellen of het door de laatste wijziging komt of niet.

Wil je het echt goed doen? Dan test je de de wijzigingen door een A/B test te doen. Dit houdt in dat je de bijvoorbeeld de helft van je bezoekers de webshop met wijziging laat zien en de andere helft de versie zonder de wijziging. Vervolgens ga je deze twee versie vergelijken op het gebied van conversie. Zo kun je feitelijk vaststellen wat de impact is van je wijziging.

Dit is essentieel als de aanpak je aanspreekt

Deze aanpak vraagt een andere manier van denken voor jou als opdrachtgever. Je begroot immers niet meer iedere 3 jaar een nieuwe webshop, maar ieder jaar een budget om de webshop te verbeteren. Ook is het belangrijk dat de techniek up-to-date blijft. Dit is immers het fundament van de webshop en een essentieel onderdeel van het functioneren. Zorg dus dat je webbouwer de updates van het CMS regelmatig installeert.

Moet jij je webshop restylen of toch opnieuw laten bouwen?

Zoals ik al eerder schreef hangt dat af van verschillende factoren. Mail mij gerust als je daar eens met mij over wilt sparren: info@guapa.nl

Betere gebruikerservaring door gebruik van thema design

Herfst, Winter, Lente, Zomer, Halloween, Sinterklaas, Kerst en Pasen. Het zijn allemaal momenten waarop u als e-commerce manager kan inspelen op de gevoelens van bezoekers. Maar hoe en wanneer kunt u dit doen? Dat leggen we uit in dit artikel.

Thema Design

Laten we beginnen met toelichten wat een thema webshop design precies inhoudt. Met een thema design geeft u uw webshop voor een (korte) periode een design die de sfeer van het moment vangt. Dit kunnen de de vier seizoenen zijn of feestelijke momenten zoals Kerst en Pasen of natuurlijk het WK, Koningsdag etc. Het gevoel van uw bezoeker is belangrijk voor de beleving die zij hebben in uw webshop. Het is te vergelijken met winkelstraten en etalages die worden aangekleed tijdens een seizoen. Bij het tijdelijk aanpassen van het design van uw webshop is het belangrijk dat de identiteit van uw webshop gewaarborgd blijft. Bezoekers moeten u webshop nog wel herkennen.

Wanneer u thema design wilt gaan toepassen moet u zich eerst afvragen welke momenten relevant zijn voor uw webshop. Welk moment in het jaar is belangrijk voor u en uw bezoekers? Wanneer u seizoensgebonden producten verkoopt is het belangrijk dat bezoekers direct in de sfeer van het desbetreffende seizoen/moment komen, er moet een moment van herkenning en identificatie plaat vinden.

Verkoopt u bijvoorbeeld cadeauartikelen dan is het interessant om rond Kerst uw webwinkel tijdelijk een andere uitstraling te geven, in dit geval dus in de Kerst sfeer. Uw bezoeker kan zich identificeren met Kerst en zal het gevoel wat hij of zij hierbij heeft meenemen binnen uw webwinkel. Op deze manier speelt u in op de emotie van uw bezoeker en zorgt u voor een unieke en prettige beleving.

thema designVertrouwen wekken bij uw bezoeker door de sfeer van het moment binnen uw webwinkel te vangen

Net als voor de offline consument is de beleving van het moment ook belangrijk voor de online consument. Maar kunt u thema design toepassen in uw webshop zonder dat het ten koste gaat van uw identiteit? We onderscheiden twee varianten van thema design: volledig- en sectiedesign.

Volledig thema design:
Wanneer u een volledig thema design inzet vervangt het thema design het totale design van de webwinkel, overal waar de bezoeker komt zal deze in de gekozen sfeer van het moment komen. Belangrijk bij volledig thema design is dat de ‘look’ en ‘feel’ verandert zonder dat uw webshop zijn identiteit verliest.

Sectie thema design:
Bij sectie design past u daarentegen maar een gedeelte van uw webshop aan. Hierdoor behoudt uw webwinkel zijn eigen ‘look’ en ‘feel’ behalve op de aangegeven secties.

Conversie verhogend

Een thema design kan positieve effecten hebben op uw conversie rate. Laat hiervoor uw online marketing campagnes samen werken met het gekozen thema design. Denk hierbij aan Adwords campagnes op “kerst cadeau”. Wanneer consumenten dan op een landingspagina komen die helemaal in het kerst thema staat zullen zij het gevoel hebben aan het juiste adres te zijn. Wanneer u daarbij moment specifieke acties en aanbiedingen inzet zullen bezoekers eerder geneigd zijn tot een bestelling over gaan.

Door vaker uw thema te wisselen zorgt u ervoor dat bezoekers vaker terugkeren naar uw webwinkel. Bezoekers die een goeie impressie hebben gekregen bij een vorig thema zullen later ook weer terug keren naar de webwinkel.

BENT U AL KLAAR VOOR HET VOLGENDE MOMENT ?

Customer Brand Journey

Hoe kunt u ervoor zorgen dat klanten de weg vinden naar uw merk? Welke weg leggen zij af? En hoe kunt u als onderneming daarop inspelen. In deze blog brengen wij de weg van de klant in kaart en geven wij tips over hoe u hierop in kunt spelen aan de hand van de Customer Brand Journey.

1| Bekendwording

Een klant moet u eerst zien te vinden.

De eerste stap van “de Customer Journey” is bekend worden onder het grote publiek.

Een mogelijkheid om bekendheid te creëren is door gebruik te maken van uw sociale netwerk, denk hierbij aan familie, vrienden, kennissen etc. Vraag uw netwerk om uw merk te delen via de sociale media. Via de Sociale Media kunt u gemakkelijk en snel een grote groep mensen bereiken. U moet zich wel blijven afvragen of u hiermee de juiste doelgroep aanroept.

Dagelijkst worden meer dan 200 miljoen zoekacties gedaan op Google. Het is dus belangrijk dat uw “merk” goed gevonden wordt binnen Google. Hoe hoger u in Google staat hoe meer bezoekers u zult krijgen. Besteed daarom tijd aan de online marketing en zet voldoende in op zoekmachine optimalisatie. Indien u hier zelf geen ervaring mee heeft zoek hiervoor dan een gedegen partner. Bekendwording van uw merk levert veel verkeer naar uw webwinkel.

2| Bezoeken

Een eerste indruk maakt u maar één keer.

Belangrijk bij het eerste bezoek van uw bezoekers in uw webwinkel is dat de identiteit van uw “merk” terug komt in het design. Het moet vertrouwd voelen voor de bezoeker. De webwinkel dient goed te functioneren en natuurlijk gebruiksvriendelijk te zijn. Een vertrouwde en goed werkende webwinkel zal een bezoeker eerder doen terugkeren.

3| Bekijken

Kwaliteit en service maken het verschil.

Voor een bezoeker overgaat tot aanschaf zal deze onderzoek gaan doen op het internet en op zoek gaan naar de beste prijskwaliteitsverhouding. Echter zien we steeds vaker dat service een grote impact heeft op het aanschaf proces van de klanten. Beoordelingen van eerdere klanten, of secundaire voorwaarden kunnen een bezoeker overhalen om wel of geen aankoop te doen. Zorg dat de voorwaarden duidelijk en helder zijn geformuleerd zodat de klant het begrijpt en niet voor onverwachte verrassingen komt te staan. Vraag klanten na het verzenden van de bestelling via een mailing of ze een beoordeling willen geven. Positieve beoordelingen zijn goud waard.

4| Aanschaffen

Vermijd onverwachte kosten en verplichte aanmelding.

De bezoeker heeft besloten om een aankoop te doen in uw webwinkel en staat dus op het punt om af te rekenen en klant te worden. Klanten zitten niet te wachten op verplichte aanmeldingen en onverwachte kosten, dit verhoogt het aantal verlaten winkelmandjes. Zorg er dus voor dat een klant als gast een aankoop kan doen, u kunt na de aankoop altijd nog vragen of de klant een account wil aanmaken. Geef daarnaast duidelijk aan welke kosten er zijn, zoals verzendkosten. Lees hier meer over in onze blog ‘Haal meer conversie uit verlaten winkelmandjes’.
Daarnaast is het belangrijk dat de klant bij het afrekenen weet dat ze bezig zijn in een beveiligde omgeving, zorg er dus voor dat u een SSL certificaat heeft. Ook wil de klant graag weten wat hem te wachten staat, toon de vervolg stappen van het bestelproces.

Vervolgstappen_bestellen

Bron: myHair.com

5| Terugkeren

Vergeet de aftersales niet.

De aankoop is gedaan en de klant heeft zijn bestelling ontvangen. Biedt de klant de mogelijkheid om een review te schrijven over de afhandeling van de bestelling en u te volgen via de Sociale Media. Biedt de klant ook de mogelijkheid om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief.

Als webwinkel weet u wat de klant heeft gekocht waardoor u deze in een speciaal segment kan indelen. Gebruik deze informatie door bijvoorbeeld een doelgerichte aanbiedingen te sturen naar deze klant in de vorm van een kortingscode of een persoonlijke aanbieding. Op deze wijze vergroot u de kans op terugkerende klanten met herhalingsaankopen of nieuwe aankopen.

Als full service e-commerce partner helpen wij u graag met de technische ontwikkeling, online marketing en het design van uw webshop. Neem gerust contact met ons op om te bespreken wat wij voor u kunnen betekenen.

Je webshop restylen of optimaliseren?

Webshop restylen of optimaliseren[intro]Je webshop is inmiddels verouderd en toe aan vernieuwing. Ga je de boel compleet op de schop gooien met een compleet nieuw design of ga je net zoals Marktplaats de webshop stapsgewijs verbeteren? In dit artikel som ik de voors en tegens van beide opties voor je op.[/intro]

Je webshop restylen

Restylen is waarschijnlijk de beste optie als je webshop hopeloos verouderd is en je elementaire functies mist of als de vormgeving van je webshop hopeloos verouderd is. In zo’n geval kan het zijn dat de omzet van je webshop een vogelvlucht neemt na een restyling. Maar een complete restyle zorgt vaak ook voor een tijdelijke omzetdip. Zoekmachines en trouwe bezoekers moeten weer even de weg vinden in de nieuwe structuur van je webshop, maar ook vaste klanten en bezoekers moeten weer even wennen. Een complete restyle heeft dus ook zijn nadelen. Hier volgen de voor- en nadelen van een complete restyle van je webshop.

De voordelen van restylen

  • Je hebt de kans om in één keer een grote verbeterslag te maken. Je kunt alle verbeteringen die je in je hoofd hebt tegelijk doorvoeren. Met een verbeterd ontwerp kan de omzet van je webshop explosief stijgen.
  • Een vernieuwde vormgeving zorgt ervoor dat je webshop er weer eigentijds uitziet. Verschillende tests wijzen uit dat de uitstraling van een webshop vaak doorslaggevend is voor veel mensen bij het kiezen van de webshop waar ze hun product willen bestellen.

De nadelen van restylen

  • Vaak zie je de omzet van je webshop na de restyling gedurende een paar weken dalen. Deze daling is vaak tijdelijk en zal met een goed conversiegericht ontwerp na een paar weken toenemen en het oude niveau uiteindelijk overstijgen.
  • Het is moeilijker meetbaar welke veranderingen een positief effect hebben op de omzet en welke juist een negatief effect. Als je omzet blijvend verlaagt, weet je niet waar dat aan ligt. Als het grote verschillen zijn, kan dit betekenen dat je terug moet naar de oude vormgeving.

Wanneer kies je voor restylen?

  • Als de vormgeving zo verouderd is, dat de uitstraling afbreuk doet aan het vertrouwen van de bezoekers. Vaak gaat dit gepaard met een daling van de omzet en conversie. Dit gaat wel heel geleidelijk en de daling verspreidt zich over meerdere jaren.
  • Als de techniek dusdanig verouderd is of niet meer bij de ambities past en je over gaat naar een ander e-commerce platform. Je hebt dan nu de mogelijkheid om het in één keer goed te doen en te profiteren van de nieuwe mogelijkheden die platformen als Magento bieden.
  • Als de huidige vormgeving niet meer past bij de identiteit of positionering van je shop.
  • Als de huidige vormgeving en infrastructuur slecht scoren qua gebruiksvriendelijkheid en zoekmachine optimalisatie.

Je webshop optimaliseren

Je webshop optimaliseren kan een goede optie zijn. Stap voor stap voer je verbeteringen door en meet het effect op de conversie. Het is de meest veilige manier, maar je moet wel geduldig zijn. Je loopt doorgaans achter de feiten aan, vergeleken met concurrenten die wel kiezen voor restylen. Maar met optimaliseren ga je veel doordachter te werk, waardoor je veel gerichter kunt verbeteren. Optimaliseren heeft dus voor- en nadelen.

De voordelen van optimaliseren

  • Je weet van iedere wijziging die je doet wat het effect is op de conversie en dus omzet.
  • Je spreidt de investering over de jaren heen in plaats van een groot bedrag ineens.
  • Je hebt geen last van de tijdelijke omzetdip (en de bijhorende stress).
  • Je webshop blijft herkenbaar voor trouwe klanten en mensen die eerder bij je besteld hebben.

De nadelen van optimaliseren

  • Het gaat langzaam… Heel langzaam! Het vraagt heel veel geduld. En als het gaat om het verhogen van de omzet, zijn de meeste ondernemers niet zo geduldig.
  • Je loopt vaak achter op de trends en nieuwe ‘best practices’. Voordat jij ze getest en doorgevoerd hebt, ben je vaak maanden en soms zelfs jaren verder.

Wanneer kies je voor optimaliseren?

  • Als je een conversiepercentage hebt dat redelijk is, maar je wilt het verhogen.
  • Als je al een grote, trouwe klantenkring hebt, die gewend is aan je huidige vormgeving.
  • Als je wilt weten welk effect iedere verandering heeft op de conversie.

Randvoorwaarden voor het optimaliseren van een webshop

  • Je hebt een acceptabel conversiepercentage met je huidige webshop.
  • Je bent tevreden over het huidige e-commerce platform en wilt dat nog minimaal twee jaar blijven gebruiken.

Conclusie

Voor beide opties valt wat te zeggen en wat je zou moeten kiezen, hangt af van je huidige situatie en wat bij jou als ondernemer of onderneming past. Maar welke oplossing je ook kiest, zorg dat je doordacht te werk gaat. Als je een bestaande webshop gaat restylen, gebruik dan je huidige Analytics data om in kaart te brengen waar de verbeterpunten liggen. Als je gaat optimaliseren, doe je er verstandig aan om dit continu te doen, zodat de achterstand niet te groot wordt.

Heb jij een goede of slechte ervaring met een van beiden?

Hoe kleurgebruik je bezoeker beïnvloedt

Architecten en psychologen weten het al jaren: kleur beïnvloedt mensen. De kleur oranje is bijvoorbeeld de perfecte call-2-action kleur. Maar de invloed van kleurgebruik in je webshop gaat verder dan dat.

Onderzoek toont aan dat mensen binnen 90 seconden na de eerste visuele indruk onderbewust een beeld vormen over een persoon, omgeving of product en dat tussen de 62% en 90% van dat beeld wordt beïnvloed door uitsluitend de kleur.*¹ Met die wetenschap kunnen we het beeld dat onze bezoekers over onze webshop hebben kunnen sturen. Daarom zetten we de positieve en negatieve associaties op een rij. Lees meer