Geo-targeting: Breng online en offline samen

Al jaren zijn marketeers op zoek naar hét moment om in te springen in het aankoopproces van klanten. Als e-commerce manager wil je natuurlijk dat de klant zoveel mogelijk met jouw merk in aanraking komt. Vooral als het om impulsaankopen gaat is dit soms lastig. Hierbij is het belangrijk dat de content die de consument te zien krijgt aansluit op zijn of haar behoeftes. De plek waar de consument zich bevindt kan dan al bruikbaar zijn in jouw communicatie.

Geo-targeting kan hierbij een belangrijke rol spelen. Het voordeel van geo-targeting is, dat het zowel ingezet kan worden als de consument online naar jou op zoek is, als wanneer de consument niet aan het surfen is. Dan kan het handig zijn je advertenties af te stemmen op bepaalde geografische gebieden. Dankzij geo-targeting kunnen consumenten dus ook ‘offline’, tijdens het shoppen of tijdens een bezoek aan het museum, bereikt worden. Lees meer

Spam in Google Analytics referral rapporten

Google Analytics is een ideale tool om te achterhalen waar uw webshop bezoekers vandaan komen. Via welk kanaal komen ze op uw webshop terecht? Het antwoord is te vinden in het Acquisitie-overzicht in het Google Analytics dashboard. Wanneer u kijkt in het referral overzicht vindt u een overzicht van het naar de webshop verwijzende verkeer, dus via externe links. Een opkomend fenomeen is referral spam. Deze referrals laten het doen voorkomen dat er daadwerkelijk bezoekers afkomstig zijn vanaf deze locaties. Het zijn echter spambots. Nadeel van deze referrals is dat ze een vertroebeld beeld geven van uw daadwerkelijke resultaten. Tijd dus om ze te filteren!

Stap voor stap

U kunt de referral links gemakkelijk filteren door de volgende stappen te volgen.

Referral spam Google Analytics

Stap 1
Log in bij Google Analytics en ga naar het beheerders gedeelte.

Stap 2
Selecteer de property waar het om gaat.

Stap 3
Ga naar Alle filters.

Stap 4
Selecteer Filtertype -> Aangepast.

Stap 5
Selecteer Uitsluiten.

Stap 6
Selecteer bij Filterveld -> Campagnebron

Stap 7
Voeg bij Filterpatroon de volgende lijst in:

ilovevitaly.co|lumb.co|darodar.com|kambasoft.com|7makemoneyonline.com|ranksonic.info|savetubevideo.info|descargar-musica-gratis.net|buttons-for-website.com|see-your-website-here.com|semalt.com|econom.co|priceg.com|srecorder.com|54.186.60.77|lomb.co

Referral spam Google Analytics

Stap 8
Helaas zijn er teveel spam referrals om in 1 filter toe te voegen. Maak daarom nog een filter aan met de volgende lijst:

axisalternativementalhealthsharebutton.net|sq01|powitania.pl|torontoplumbinggroup.com|ilovevitaly.ru|tasteidea.com|artobox|paparazzistudios.com.au|76brighton.co.uk|blackhatworth.com|ilovevitaly.com|alienpayday|hulfingtonpost.com|medispainstitute

Helaas werken deze filters alleen voor toekomstig bezoek, het filter wordt dus niet toegepast op de reeds bestaande data.

Google Shopping Campaigns, wat heeft u nodig?

Wat heeft u nodig om een Google Shopping Campaign op te starten en hoe houdt u hier de controle over? In ons blog ‘Google Shopping: heeft u zelf de controle?’ op Twinkle geven we handvaten over hoe u controle over uw campagnes houdt en wat er voor nodig is. Hieronder volgt een korte samenvatting van het blog.

Bij een Google Shopping Campaign worden uw advertenties met de naam van de webshop, de naam van het product en de prijs getoond. De voorganger van de Google Shopping Campaign is Product Listing Ads. Het grote verschil hiertussen is dat het met een PLA niet mogelijk is om per product een eigen campagne op te zetten, wat met een Shopping Campaign wel mogelijk is.

Welke zaken zijn belangrijk en heeft u zelf in de hand?

  1. U heeft een Google Merchant Center-account nodig, deze is te koppelen aan het Adwords-account.
  2. De feed moet worden ingesteld met de producten waar u graag voor wilt adverteren.
  3. Er zijn een aantal zaken die verplicht in de feed horen te staan zoals de titel, omschrijving en de prijs van het product.
  4. Aanhangende Adwords-campagnes zijn ook van belang voor het tonen van de producten via Google Shopping.

Waar heeft u minder of geen controle over?
Er worden veel eisen gesteld aan een feed, afhankelijk van de branche waarin u actief bent. Belangrijk is dat Google uw feed als hoogwaardig gaat beschouwen. Het is op het moment nog niet duidelijk wat Google allemaal meeneemt bij het vertonen van de producten, dus zorg ervoor dat de zaken die u in eigen hand hebt optimaal worden uitgevoerd.
Ook zullen producten alleen worden geactiveerd in Google Shopping als de zoekopdracht op het specifieke product een commerciële intentie heeft volgens Google. Bovendien moeten er genoeg producten zijn die aan de zoekopdracht voldoen, omdat de consument de keuze moet krijgen tussen verschillende aanbieders.

Kosten
Op het moment ligt de klikprijs voor een Google Shopping Campaign nog onder de klikprijs voor een gewone tekstadvertentie, maar is deze sinds de uitrol in Nederland aanzienlijk gestegen. In de toekomst is het mogelijk dat u meer betaald dan voor uw andere advertenties.

Meer informatie? Het volledige blog is te lezen op Twinkle.

E-commerce Newsupdate Week 38

Benieuwd wat er deze week allemaal is gebeurd in de e-commerce wereld? In de E-commerce newsupdate verzamelen wij elke week de belangrijkste nieuwtjes, trends en ontwikkelingen. Met deze week: nieuwe benchmark rapporten in Google Analytics, bezorgboxen, economische groei voor e-tailers en koerswijziging voor Nic. Oud.

Nieuwe benchmark rapporten bieden u nieuwe inzichten

Door middel van een nieuwe functie in Google Analytics is het nu mogelijk om uw eigen bedrijf te vergelijken met andere bedrijven in dezelfde branche. Vanuit hier is het onder andere mogelijk om te kijken in welke kanalen u kunt investeren en hoe uniek uw publiek is.
Twiddy.com, waar men online een vakantiehuis kan boeken, heeft hier handig op ingespeeld. In vergelijking met hun concurrenten is het duidelijk dat ze veel aspecten goed doen tijdens de piekperiode, maar er is ook een grote kans met email marketing. Door te kijken naar de consistente factoren in eerdere boekingen hebben ze een –voor hun- nieuw email marketing record behaald: een 48% open-rate en een 40% click rate.
De benchmark rapporten kunt u vinden onder het kopje ‘publiek’ van de rapportage interface en zal de komende weken verder uitrollen met alle Google Analytics gebruikers die ervoor hebben gekozen om hun gegevens anoniem te delen. Deze stap is slechts het begin voor benchmarking binnen Google Analytics en wordt de komende maanden nog verder uitgebreid.

DHL en Zalano testen bezorgbox

In juli kondigde DHL al aan om kluisjes bij mensen in de voortuin te gaan verhuren/verkopen. Naast de kluisjes begint DHL volgend jaar samen met Zalando aan een test met een nieuw soort bezorgbox. Deze ‘voordeurdoos’ is ook geschikt voor huishoudens in flats en locaties zonder eigen voortuin. Tweehonderd klanten van Zalando krijgen de mogelijkeid om pakketjes in de voordeurdoos te laten bezorgen. Als dit een succes blijkt te zijn dan zal dit bijdragen aan meer online bestellingen, een kans voor u als webshophouder.

Ook de NOS besteedde afgelopen week aandacht aan de nieuwe pakketpostbus mogelijkheden van verschillende pakketpostbussen. Het gaat hierbij om de centrale afleverpunten waar consumenten ook na sluitingstijd gemakkelijk hun pakketje kunnen ophalen.

Bekijk het filmpje HIER

Nederlandse e-commerce groeit in het tweede kwartaal

Volgens de meest recente cijfers van het CBS boekten postorder- en internetwinkels in het tweede kwartaal een omzetgroei van 10,5 procent in vergelijking met 2013. Deze groei is opmerkelijk vergeleken met de algehele groei in de detailhandel die bleef steken op 0,7 procent. Momenteel komt ongeveer 10 procent van de totale omzet in de detailhandel voort uit online verkopen. In heel West-Europa is nog een grotere groei waargenomen, namelijk een van 15 procent. In de UK is de grootste groei te zien, zo’n 19 procent. De online verkopen blijven stijgen, door in te zetten op e-commerce kunt u dus kansen blijven benutten.

Nic. Oud kondigt koerswijziging aan

De direct mail organisatie Nic. Oud gaat zich naast direct mail en fulfilment ook richten op targeting. Nic. Oud heeft zich in 35 jaar ontwikkeld tot een van de grootste partners op gebied van direct mail en daarmee samenhangende disciplines. Het dienstenaanbod clusteren ze vanaf nu in vier ‘pijlers’: Print & Mail, Fulfilment, Weblogistics en Targeting.

Op de vernieuwde website geven ze aan waarom targeting onderdeel wordt van hun aanbod. “Target marketing is gemeengoed in online kanalen. Maar dankzij vooruitstrevende technieken en innovatieve benaderingen, is deze vorm van targeting steeds vaker ook toepasbaar in print. Gepersonaliseerde mailings, folders, magazines en andere uitingen spreken de ontvanger niet alleen persoonlijk aan, maar bieden ook relevante content. Volledig gericht op zijn/haar interesse en behoefte.”

De inzet van de verschillende kanalen (omnichannel) is van belang maar de focus op personalisatie is steeds belangrijker voor een nog betere klantbeleving (omnichannel+). Met retargeting kunt u hierop inspelen om een relatie met uw klanten op de bouwen. Klanten zitten ten slotte niet op acties en mailings te wachten die niet aansluiten bij hun wensen.

Google introduceert website call conversions

Het blijft lastig om inzichtelijk te krijgen wat een klik op uw Adwords advertentie daadwerkelijk oplevert. Een daadwerkelijke conversie in de webshop is prima meetbaar, maar wat als een webshop bezoeker de fysieke locatie bezoekt en daar een aankoop doet? De klik op de advertentie kan dan lastig geattribueerd worden aan de fysieke aankoop.

Voorafgaand aan een bezoek zoeken potentiële klanten vaak telefonisch contact. 70% van alle mobiele gebruikers heeft wel eens telefonisch contact gezocht met een adverteerder naar aanleiding van een zogeheten search advertentie. Het was al mogelijk binnen Adwords call-extensies in te zetten (een telefoonnummer toevoegen aan uw search ad) en deze te meten als een conversie na een bepaalde gespreksduur. Dit laatste is mogelijk door elke Google gebruiker een ander doorschakeltelefoonnummer te laten zien.

Dit principe was nog niet mogelijk voor het telefoonnummer op een website of webshop. Google maakt het nu mogelijk om op uw webshop of website een uniek doorschakelnummer te tonen aan elke gebruiker afkomstig uit Google Adwords. Wanneer men vervolgens binnen 90 dagen contact opneemt via dit nummer ziet u dat weer terug in de Adwords rapporten.

Op deze manier wordt dus beter inzichtelijk wat een klik op een advertentie te weeg kan brengen. Iemand die graag een afspraak wil maken om de fysieke locatie te bezoeken heeft namelijk een grote kans om later alsnog te converteren.

Om deze functionaliteit in te zetten zal er een code regel moeten worden toegevoegd binnen de webshop. In Frankrijk, de UK, Duitsland, Spanje, de Verenigde Staten en Australië is de functionaliteit al beschikbaar. Het is nog even afwachten wanneer deze functie ook in Nederland kan worden ingezet.

Big Data – Het vervolg

In het vorige blog over big data zijn de zes gouden regels behandeld. In dit blog gaan we in op de mogelijkheden van big data.

Al een hele tijd is big data een hot topic. Zonder meer gaat dit over de vele mogelijkheden die het te bieden heeft, maar er bestaat ook een hoop commotie over de privacy die er mee geschonden zou worden. Mensen voelen zich ineens bekeken en hebben al vele malen hun zorgen geuit over dit opkomende fenomeen. Echter, het grote gros van de mensen heeft geen flauw benul van wat bedrijven in essentie met de data kunnen. Wat doen bedrijven allemaal met de blootgestelde gegevens, die de privacy zouden schenden? Wat valt er precies te analyseren en waarom is het interessant voor organisaties? Tuurlijk zijn KPI’s als conversie, traffic en bounce rates boeiend en relevant om te meten en bij te houden, maar big data biedt veel en veel meer dan dat. Naast de ‘gewone burger’ bestaan er ook nog steeds managers die niet inzien wat voor enorm perspectief Big data biedt voor hun bedrijf. Hieronder een toelichting wat zij er zoal mee kunnen doen.

Verbanden en invloeden

De basis van alle analyses met big data komt neer op verbanden (correlaties), invloeden (regressies) en kansberekeningen. Een simpel voorbeeld is dat u kunt ontdekken dat de aankoop van meubilair grotendeels afhangt van bijvoorbeeld de leeftijd van de klant, of juist dat 65+’ers het minst gevoelig zijn voor promoties. Ook kunnen zeer geavanceerde kansberekeningen gemaakt worden. Welke klanten hebben de grootste kans om hun rekening niet te betalen, wie heeft de grootste kans om te reageren op een promotie, welke klanten hebben de grootste kans om naar de concurrent te gaan en u kunt zelfs berekenen wannéér ze dat doen. Het klinkt misschien gek maar onbewust worden we bij grote online retailers in groepen in gedeeld. Voor bedrijven die het bijvoorbeeld mogelijk maken om te betalen in termijnen is het handig om te kunnen bepalen welke klanten een grote kans maken in de toekomst nalatig te zijn in het betalen van de rekening. Ook grote financiële instellingen als verzekeringsmaatschappijen en partijen die leningen aanbieden hebben hier veel baat bij, zij kunnen met behulp van big data beter risico inschattingen maken. Daarnaast kunt u ook bepaalde risicogroepen, bijvoorbeeld klanten die kunnen overlopen naar de concurrent, aantrekkelijke voorstellen doen om ze als klant te behouden. De mogelijkheden zijn zo goed als eindeloos.

Clusters

Aan de hand van de cluster analyse kunt u uw klanten, die met betrekking tot een specifiek aspect op elkaar lijken ofwel intern homogeen zijn, clusteren of groeperen. Met de nadruk op een specifiek aspect, want ieder persoon is uniek en groepen die in alle aspecten op elkaar lijken bestaan simpelweg niet, of de groepen zijn te klein, wat niet interessant is binnen big data. Met cluster analyses worden mogelijke patronen zichtbaar. Zo kunt u bijvoorbeeld een cluster ‘big-spenders’ aanmaken, ‘koopjesjagers’ of ‘laat mij met rust klanten’ die ongevoelig zijn voor onder andere e-mail marketing (en dus niet interessant om daarmee te benaderen). Clusters maken het mogelijk om je doelgroepen in segmenten op te delen en de marketing erop af te stemmen, wat een hoop tijd, moeite en geld bespaart en tegelijkertijd de effectiviteit doet toenemen!

Factor analyses

Wat willen klanten eigenlijk, wat vinden zij belangrijk? Dit is lastiger om vast te stellen dan het in eerste instantie lijkt, want klanten weten soms zelf niet eens wat ze willen. Een mooi voorbeeld is de auto, als je ruim 100 jaar terug gevraagd had wat de mensen zouden willen dan hadden ze waarschijnlijk geantwoord “een sneller paard”. De mogelijkheid om een auto te wensen, was bij deze mensen nog niet doorgedrongen. Hoe kan de factor analyse u helpen om te weten wat uw klanten willen? Veel geobserveerde statistieken worden veroorzaakt door achterliggende variabelen. Deze worden factoren genoemd, zij verklaren veel variatie en zijn dan ook belangrijk om te identificeren. Zo kunnen de uitkomsten van een factor analyse gebruikt worden voor product ontwikkeling of bijvoorbeeld om te checken of uw innovatie potentie heeft waardoor u beter kunt inspelen op de (soms nog onbewuste) wensen van de klant. Deze analyse kan tevens gebruikt worden om clusters op te maken, zo zijn er heel veel mensen die aspecten als prijs, korting en promoties zeer belangrijk vinden, maar andere mensen gaan weer af op de geboden kwaliteit en service. U kunt dan vervolgens verschillende segmenten maken bestaande uit prijsbewuste, kwaliteitsgerichte of spontane consumenten.

Voorspellingen

Wie had ooit gedacht dat we in de toekomst konden kijken, wellicht een wazige blik maar big data stelt ons in staat om aan de hand van modellen voorspellingen te doen. Nee, er is geen glazen bol voor nodig. Big data en een analist zijn genoeg om tot interessante inzichten te komen. Zo is het onder andere mogelijk om een model te bouwen die de sales voorspelt. Nu is dit een enkel voorbeeld, maar alleen al het voorspellen van sales maakt een betere afstemming tussen vraag en aanbod mogelijk en zo kunt dus ook de voorraad optimaliseren.

Kanttekening

In het gevecht om de klant, gaan bedrijven ver. Nieuwe klanten werven is duurder dan de huidige behouden, doe er dus uw voordeel mee want big data biedt vele mogelijkheden. Zo zijn we nog altijd menselijk gedrag aan het analyseren met modellen. Modellen zijn een simpele representatie van de werkelijkheid, bovendien wordt er gebruik gemaakt van zogeheten significantie niveaus wat simpelweg een soort bewijskracht aanduidt voor de uitkomst op basis van een steekproef. Veel van deze analyses worden steekproefsgewijs verricht en individuele gegevens worden dan niet eens gebruikt. De conclusie voor een gehele groep wordt in zo’n geval getrokken uit de gegevens van een kleine groep (sample). Deze modellen en analyses bieden dan ook géén garantie om de psyche volledig te begrijpen en te voorspellen. Het klinkt voor veel mensen misschien eng dat bedrijven zoveel van hun (persoonlijke) gegevens verzamelen. Wellicht zien ze toch de voordelen als ze zich bedenken dat dit bedrijven in staat stelt om gepaste korting te sturen, relevante content aan te bieden en de bedrijven te behoeden voor het sturen van promoties waar de klant toch niet in geïnteresseerd is. Alles wordt persoonlijker en dat kan in ieders voordeel zijn.

Big Data in E-commerce

Google is er vanaf de oprichting al mee bezig, data verzamelen. Ze hebben zich tot doel gesteld alle beschikbare data die er bestaat te verzamelen. De enorme hoeveelheden digitale informatie noemt men Big Data. In meer of mindere mate doen wij er allemaal aan mee en we hebben de data ook nodig om onze klant goed te begrijpen. Hiermee kunnen we de manier waarop wij onze producten en diensten aanbieden, afstemmen op de behoefte van onze (potentiële) klanten.

Er zijn echter een aantal zaken waar u rekening mee moet houden voor u bezig gaat met het verzamelen van deze data, zeker met een Europese verordening op komst. Er ligt een dunne maar belangrijke lijn tussen de privacy van de consument en de benodigde economische belangen die e-commerce met zich meebrengt.

Zes Gouden Regels

In de Twinkle van juni 2014 lezen we de zes gouden regels die Jungle Minds hanteert bij de verzameling en verwerking van Big Data, te weten:

  • Zorg voor een nette database
  • Wees transparant
  • Vraag toestemming
  • Bouw een vertrouwensrelatie op met uw klanten
  • Maak gebruik van algoritmen
  • Er is geen ideaal beeld

Voor wie is Big Data?

Iedereen kan met behulp van data het aanbod personaliseren, het is echter wel pas echt interessant vanaf een bepaald aantal bezoekers, kopers en producten. Voor een webshop met bijvoorbeeld maar 15 producten en geen duizenden bezoekers per dag heeft het misschien helemaal geen nut om alle data op te slaan en deze in te zetten middels de webshop. Zorg er altijd voor dat u uw doelen niet uit het oog verliest, anders bent u zich blind aan het staren op data terwijl er klanten wachten.

Big Data in Magento

Bij Magento is men al langere tijd bezig met het inzetten van data in het voordeel van de webwinkelier. Dit wordt pas echt duidelijk als we verder kijken naar Magento Enterprise. De hele database is hierin anders van structuur dan bij Magento Community om zo grotere hoeveelheden aan producten, klanten en bestellingen aan te kunnen. Daarnaast is er de mogelijkheid om te gaan werken met klant segmentatie, een sterke tool die kan worden ingezet om de verzamelde data te gebruiken.

Welke data kunt u inzetten?

big dataEr zijn diverse bronnen waar data tot u beschikking is, data die u verzamelt omtrent bezoekers in Analytics en data die u verzamelt omtrent klanten in uw eigen Magento database. Daarnaast bestaat er publieke informatie die (eventueel tegen betaling) beschikbaar is, denk hierbij aan postcode tabellen of info verkrijgbaar bij het CBS.

Big Data is dus zeer relevant voor personalisatie, houd echter de zes gouden regels in uw achterhoofd. Lees het vervolg.