Facebook wordt steeds zakelijker

Het grootste social media kanaal ter wereld wordt steeds zakelijker. Facebook heeft reeds een aantal veranderingen doorgevoerd waarmee het steeds aantrekkelijker wordt voor bedrijven om zich te focussen op het gebruik van Facebook. Maar wat kun je als bedrijf precies doen met deze nieuwe aanpassingen? Dat lees je in dit blog. Lees meer

Social Media tips voor meer traffic naar uw webshop

Er zijn vele manieren om meer traffic te genereren. Uiteindelijk heeft u traffic nodig om uw conversie en retentie te laten stijgen. Social media spelen hierin een belangrijke rol, hier bent u zich vast al van bewust. Maar wist u ook dat maar liefst 93% van de consumenten social media raadpleegt om een koop beslissing te maken? 90% daarvan geeft zelfs aan product reviews van andere consumenten te vertrouwen. U ontkomt dus niet aan de inzet van social media. In het blog van Magento worden 12 tactieken besproken. In dit blog geef ik een samenvatting. Lees meer

WhatsApp, hoe in te zetten voor e-commerce?

Dat WhatsApp de belangrijkste manier is geworden om berichten mee te versturen hoef ik u natuurlijk niet meer te vertellen. De chat app blijft groeien en telt in Nederland al meer dan 9,5 miljoen actieve gebruikers. WhatsApp behoort tot de vijf apps die wereldwijd het vaakst worden geopend. Maar hoe maakt WhatsApp het verschil voor uw organisatie?

WhatsApp wordt bij organisaties onder andere gebruikt voor het verspreiden van nieuws, interne communicatie, als webcare tool of als alternatieve nieuwsbrief. Het boek WhatsApp voor bedrijven van Jarno Duursma gaat hier dieper op in. In dit blog komen de mogelijkheden voor e-commerce aan bod.

Waarom WhatsApp?

– De doelgroep is er te vinden
– Het is een eenvoudige tool die vrijwel iedereen in Nederland begrijpt
– Mensen lezen WhatsApp berichten omdat het tussen de privé berichten binnen komt
– Het kan uw conversie verhogen

Dit laatste punt is natuurlijk zeer relevant voor e-commerce. De berichten via WhatsApp komen in een privésfeer binnen. De kans is daardoor ook groter dat mensen er op klikken. Natuurlijk is het wel heel belangrijk dat deze kans niet ‘misbruikt’ wordt. Uiteindelijk zitten mensen alleen op relevante informatie te wachten.

De basis dient in de webshop gelegd te worden. De content dient aantrekkelijk te zijn zodat mensen het willen delen. Lees in het blog ‘Sociale strategie: Private of Public share’ wanneer mensen voornamelijk content delen.

Hoe?

Er zijn verschillende manieren om WhatsApp in te zetten om te communiceren met de doelgroep.

Deelknop
Voeg op pagina’s een share button via WhatsApp toe. Zo kan een ieder dit eenvoudig delen met zijn of haar vrienden. Berichten via een bekende werken natuurlijk het beste. Dit is slechts een kleine aanpassing aan uw webshop maar dit kan grote gevolgen hebben voor uw traffic en conversie.

De deelknop is alleen zichtbaar op de mobiele website of via een app. Door te klikken op de deelknop gaat de gebruiker naar WhatsApp toe om een persoon of groep te kiezen en de link te sturen. De tekst die erbij komt te staan kunt u ook stylen. Via deze site kunt u een knop aanmaken. Helaas heeft WhatsApp nog geen API waarin getoond wordt hoe vaak iets is gedeeld.

Voorbeeld-verzendlijst-whatsappVerzendlijsten
In WhatsApp zit links bovenin een verzendlijst optie. Met deze optie is het mogelijk een bericht naar meerdere ontvangers te sturen. Het nadeel is wel dat deze berichten alleen aankomen als de ontvanger uw nummer ook in zijn of haar contactenlijst heeft staan. Dit is natuurlijk om zoveel mogelijk spam te voorkomen. Het is dus net als nieuwsbrief inschrijvingen zaak om aanmeldingen te werven. Natuurlijk geldt hierbij ook weer dat alleen relevante en interessante content wordt gewaardeerd. Bedenk dus van te voren wat u via WhatsApp wilt gaan delen en maak dit ook duidelijk richting uw doelgroep. Maak ook duidelijk hoe mensen zich aan kunnen melden en weer afmelden.

Voorbeeld:
– Voeg het [telefoonnummer] toe aan uw contactenlijst
– Stuur het bericht [WhatsApp AAN] naar het nummer
– Bij twee blauwe vinkjes bent u aangemeld
– Afmelden kan door het bericht [WhatsApp UIT] te sturen
Geef ook aan hoeveel berichten men kan verwachten, op welke tijdstippen en waar men terecht kan voor vragen. Zie ook het voorbeeld links.

Daarnaast moet u er rekening mee houden dat per verzendlijst maximaal 256 contacten toegevoegd kunnen worden. Dit zijn er dus maar weinig, maar meerdere lijsten aanmaken is geen probleem. U kunt er bijvoorbeeld een exclusieve klantengroep van maken om speciale aanbiedingen naar toe te sturen of aan te kondigen als de nieuwe collectie binnen is. Maak het dus interessant en relevant!

Groepchats
Via groepschats kunt u ook aan meerdere personen berichten verzenden. Alleen in dit geval komen alle personen bij elkaar en kunnen ze dus wel zien wie er nog meer in de groep zitten. Ook de reacties komen bij de hele groep aan. Aan een groep kunt u maximaal 99 nummers toevoegen. Een goed middel om discussies in te voeren, maar let er wel op dat u als organisator geen beheeropties heeft op de berichten. Dit wordt met name binnen organisaties gebruikt voor interne communicatie en brainstormsessies.

Webcare – Appcare
WhatsApp kan ook heel goed ingezet worden als webcare tool, het zo genoemde appcare. Aangezien bijna iedereen WhatsApp heeft en de drempel laag is om in contact te treden met uw klantenservice, is dit de toekomst. Het is dan natuurlijk wel belangrijk dat er dan ook een klantenservice is die kan reageren. Er zijn inmiddels al door bedrijven (betaalde) programma’s ontwikkeld zodat vanuit één nummer via verschillende desktops gereageerd kan worden. Hierdoor is het ook makkelijker om statistieken en tags uit de berichten te halen. Dit is wel volgens een hack van het WhatsApp systeem, dus het is wel afhankelijk van de stappen die WhatsApp zet of dit mogelijk blijft. WhatsApp heeft zelf ook een applicatie die te gebruiken is in een browser, helaas is deze alleen maar te gebruiken als de smartphone met het mobiele nummer in de buurt is. Meerdere accounts is dan geen optie en iOS ondersteund dit ook nog niet. Belangrijk bij appcare is de responsetijd, mensen verwachten net als bij een chat dat er snel gereageerd wordt. Bij een goede service hoort natuurlijk ook een stuk sales. Via WhatsApp kan ook heel goed advies worden gegeven en eventuele productfoto’s worden toegestuurd.

desktop-whatsapp

WhatsApp heeft dus veel te bieden om traffic te verhogen maar voornamelijk om uw conversie en klanttevredenheid te verhogen. Wilt u meer lezen? Het e-boek van Jarno is online te downloaden.

Onderschat online reviews en social media niet bij lokale zoekopdrachten

Men slaat tegenwoordig niet meer de studieboeken open om nieuwe kennis op te doen. We zijn in een tijd aangekomen dat kennisvergaring veelal via het internet gaat. Ook wordt er steeds meer gezocht op mobiele devices als smartphone en tablet. Dit zoeken op mobiel en tablet is niet alleen voor de grote internationale webshops van belang, maar ook de lokale ‘kleinere’ ondernemers moeten mee met deze trend. Potentiele klanten hebben talloze mogelijkheden om te bekijken of webshops aan hun wensen voldoen. U kunt hierbij onder andere denken aan cases en testimonials, maar ook reviews en social media zijn mettertijd onmisbaar geworden voor een webshop.

Lokale reviews

Zoals reeds gezegd moeten ook lokale ondernemers mee met de trends op internet gebied. Meer en meer wordt er lokaal gezocht en meer en meer moet u als webshop eigenaar zich onderscheiden van de lokale concurrent, zeker nu de concurrentie stevig groeit. Maar wat kan u nu daadwerkelijk onderscheiden ten opzichte van de concurrentie? Het antwoordt is reviews!

Uit onderzoek is gebleken dat reviews veel betekenen voor een bezoeker die een lokale zoekopdracht met een bepaald doel intypt. Zoals ook te zien is op onderstaande afbeelding, afkomstig van een Amerikaans onderzoek.

onderzoek-local-reviews

Hieruit kan de conclusie getrokken worden dat bezoekers erg veel waarde hechten aan reviews. Het merendeel zegt een onderneming te kunnen vertrouwen wanneer deze beschikt over vele positieve reviews. Sociale bewijsvoering is al heel lang een bekende overtuigingsstrategie in de marketing. Eigenlijk best logisch, klanten kunnen immers niet vooraf het product beoordelen. Dus dan is het prettig als iemand anders (een onafhankelijk persoon) dat alvast voor hen heeft gedaan. Opmerkelijk is het feit dat steeds meer bezoekers aangeven zich te laten beïnvloeden door positieve reviews. Maar 10% van de ondervraagden in 2014 zegt zich niet te richten op reviews.

Zoals gezegd moet het belang van reviews niet worden onderschat, maar staar u hier ook niet blind op. Het tonen van veel positieve reviews in combinatie met een slecht vormgegeven pagina op uw webshop nodigt bezoekers niet uit iets bij u af te nemen. Pas daarom ook SEO, bijvoorbeeld in de vorm van content optimalisatie, toe om u te onderscheiden en iets uit te stralen richting uw bezoekers.

Lokale social media

Niet alleen reviews maar ook social media spelen een belangrijke rol wat betreft ondernemingen die het moeten hebben van lokaal verkeer. Vele zullen denken dat er met social media een groot en massaal publiek wordt bereikt en dat zij niet direct invloed uitoefenen op uw webshop. Dit is niet waar, gezien social media als bijvoorbeeld Facebook, Twitter en Pinterest óók lokaal veel geld kunnen opleveren. Communicatie is hierbij het sleutelwoord voor het inzetten van social media. Wanneer goed wordt gecommuniceerd naar met name de lokale bevolking gaan uw bezoekers u anders zien. Ze gaan u zien als betrouwbaar & geloofwaardig en dit is wat u wilt, toch? Hieronder bespreek ik kort enkele essentiële social media kanalen die een must zijn wat betreft conversieverhoging voor bedrijven die zich focussen op lokaal verkeer.

1) Facebook
Door het oprichten van een lokale facebookpagina wordt het meteen zichtbaar waar uw bedrijf voor staat. Maak hierbij gebruik van foto’s al dan niet van de omgeving. Foto’s spreken meer aan dan teksten en geven de bezoeker een oprecht en betrouwbaar beeld. Houdt u hierbij in het achterhoofd dat u minimaal één keer per dag iets moet posten. Dit omdat u op deze manier de grootste impact bij uw fans achterlaat.

2) Pinterest
Wellicht is Pinterest wat minder bekend bij u. Pinterest kan minstens net zo effectief zijn als Facebook. Met Pinterest draait het om afbeeldingen. Wanneer u uw product kunt aanbieden in de vorm van mooie kwalitatief goede afbeeldingen moet u zeker Pinterest gebruiken. Ook bij dit medium spreekt een foto veel meer dan woorden. Het voordeel van Pinterest is dat het is gebaseerd op opgegeven interesses. U kunt er dus vanuit gaan dat mensen die uw pins zien al geïnteresseerd zijn in de producten of diensten die u aanbiedt. Daarbij is Pinterest één van de snelst groeiende social media, wat tot wel 30% meer conversies in uw shop kan opleveren.

3) Twitter
Twitter is op het eerste gezicht iets lastiger om lokaal in te zetten. Wat ik u hierbij als tip kan meegeven is het volgen van bedrijven, personen, verenigingen etc. die bij u in de buurt wonen/zitten. Hierbij is het vermelden van de plaats van uw bedrijf in uw gebruikersnaam aantrekkelijk. Met de tool twitter analytics is het inzichtelijk om meer gegevens van uw volgers te vergaren. Zo wordt het inzichtelijk om interesses en het aantal volgers (middels een grafiek) te kunnen bekijken. Ook is het mogelijk om te zien waar uw volgers vandaan komen. Als u bijvoorbeeld in Groningen gevestigd bent en ziet dat het merendeel van uw volgers uit het zuiden van Nederland komen doet u iets fout. Probeert u in dit geval meer lokale personen te volgen.

4) Google+
Google+ wordt bij velen als niet belangrijk of als nietszeggend beschouwd, maar kan wel degelijk grote gevolgen hebben. Google+ laat uw bedrijf in de zoekresultaten van Google zien wanneer een bezoeker een zoekopdracht naar uw bedrijf doet. Ook is het bijvoorbeeld mogelijk om via Google+ te chatten. Bij het indienen van de gegevens dient u een validatie te doen waardoor Google ervan uit kan gaan dat de waarheid wordt gesproken.

Sociale-media

5) Youtube
Tot slot wil ik Youtube als social media aandragen. Het nadeel van Youtube is dat het veel tijd kost, maar het voordeel van Youtube is dat het video’s van een bepaald product of dienst laat zien. Op deze manier kunt u tonen hoe makkelijk het gebruik van een bepaald product of dienst is, kunt u inspirerende video’s tonen of kunt u de functionaliteiten van uw assortiment makkelijk aan de bezoeker overbrengen. De verwachting is dat Youtube in 2015 zal groeien en wellicht op den duur het nummer 1 kanaal wat betreft social media gaat worden vanwege het feit dat consumenten steeds luier worden en middels een duidelijke video (waarin ze alleen maar achterover hoeven te leunen) meer over uw bedrijf komen te weten.

Conclusie

In eerste instantie denken veel lokale en ‘kleine’ ondernemers dat de grote ondernemingen een positie in de markt innemen die ten koste gaat van hen. Uit dit blog blijkt dat u als lokale ondernemer wel degelijk mee kunt spelen in de markt. Wanneer u de beschreven kanalen en technieken in dit blog toepast voor uw eigen onderneming zult u zien dat u meer traffic richting uw webshop trekt. Meer traffic leidt tot meer conversie.

Het belang van lokale vindbaarheid

Vandaag de dag wordt het steeds belangrijker dat uw webshop lokaal vindbaar is in de zoekmachines. Veel ondernemers voeren echter nog niet de ‘juiste strategie’ om op deze manier makkelijk naamsbekendheid en traffic te genereren. Hoe kunt u de inhoud op uw webshop aantrekkelijker maken en hoe kunt u ervoor zorgen dat deze inhoud bij lokaal publiek zichtbaar wordt? Naast de bij velen van u bekende technieken als linkbuilding en content optimalisatie worden er een aantal belangrijke tactieken nog lang niet toegepast door iedereen. Ik zal u in dit artikel daarom wijzen op een aantal essentiële aspecten die zeker niet over het hoofd gezien mogen worden.

Kijk om u heen!

Kijk allereerst om u heen! Wanneer u als startende ondernemer besluit een webshop of site op te zetten zal u ook bij personeel uitkomen dat in de buurt woont en de lokale cultuur begrijpt. Alhoewel Nederland een klein land is zijn er in dit kikkerlandje wel degelijk grote verschillen merkbaar. Deze verschillen doen zich met name voor tussen de provincies onderling, maar ook tussen plaatsen of regio’s binnen een provincie. Iedere provincie heeft dan ook haar eigen identiteit, cultuur en dialect. Wanneer u bovenstaande leest kunt u zich afvragen hoe dit daadwerkelijk werkt en hoe dit inzetbaar is.

Hoe werkt het?

Het antwoord op deze vraag is: Google Adwords. Met Google Adwords kunnen campagnes opgezet worden waarbij u kunt targeten op plaats/regio of land. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om met keywords te targeten op alleen Amsterdam of Groningen. Het meegeven van een eigen budget aan een desbetreffende campagne zorgt ervoor dat andere campagnes hier geen last van hebben. U bent dus geheel vrij in de uitgaven. Wanneer u voor bijvoorbeeld €50,- in de maand wilt adverteren op een keyword in Amsterdam dan is dit mogelijk en zal u alleen relevant verkeer in Amsterdam bereiken. Deze inhoud, ook wel authentieke inhoud genoemd, is belangrijk voor naamsbekendheid in een regio. Meer naamsbekendheid straalt geloofwaardigheid en betrouwbaarheid ui. Wanneer u hier als ondernemer op inspeelt kunt u het verschil maken!

De voordelen:
– Aantrekken van lokale personen doordat u de taal spreekt en de cultuur begrijpt;
– Creëren van inhoud die specifiek voor een bepaalde regio is.

Mobiel vriendelijk

Het jaar 2015 staat in het teken van mobiel. Steeds meer Nederlanders maken gebruik van mobiel internet en doen vaak via mobiel de eerste indruk van uw site op. Zorg er daarom voor dat uw site mobiel vriendelijk is en geen relevant verkeer mist. Op een dag zijn er drie piekmomenten wat betreft mobiel verkeer. ’s Ochtends net voor werktijd (rond 08:00), in de middagpauze (12:00-13:00) en na werktijd (17:00-19:00). Ook is gebleken dat bijna alle mobiele gebruikers weleens opzoek zijn naar lokale informatie. Een groot percentage van deze mensen voert vervolgens een specifieke actie uit zoals bijvoorbeeld een daadwerkelijke aankoop bij een bedrijf. Het is niet alleen belangrijk dat uw site voor bezoekers goed bereikbaar is vanaf mobiel, maar Google hecht hier ook veel waarde aan. De verwachting is dat Google in de toekomst hier hard op gaat afstraffen. Tijdens E-commerce Insights op 12 maart kunt u meer te weten komen over hoe u zich klaarmaakt voor het mobile commerce tijdperk.

mobiel

Google ‘Mijn Bedrijf’

Wanneer u ervoor zorgt dat uw shop of site bij Google Mijn Bedrijf wordt aangemeld zien bezoekers een landkaart met daarop uw bedrijf aangeduid. Wanneer u bijvoorbeeld een slagerij runt en als een bezoeker het woord “slagerij” intypt dan zal uw slagerij middels een kaartje in Google worden getoond. Voordeel is dat uw bedrijf op deze manier zichtbaar is wanneer mensen opzoek zijn naar lokale bedrijven. Daarnaast is deze vermelding geheel gratis. Het is ook geen probleem als uw bedrijf meerdere locaties heeft, dit kunt u gewoon aangeven.

Local-Search

Naast uw bedrijf aanmelden bij Google Mijn Bedrijf is het ook verstandig uw bedrijf aan te melden bij Google+. Wanneer u zich heeft aangemeld, kunt u in uw Google+ account ervoor zorgen dat de lokale pagina voorzien wordt van reviews. Dit zijn de sterretjes die zichtbaar zijn in Google en meer in het oog springen bij mensen. Goede reviews zorgen voor een vertrouwd gevoel bij uw bezoekers en zorgen voor een verhoogde kans op conversies. Hier kunt u slim op inspelen met conversie optimalisatie

Ook het toevoegen van schema.org markeringen aan HTML-pagina’s laat Google weten wat de belangrijkste gegevens van uw vestiging zijn. Deze gegevens worden middels het tonen van rich snippets aan uw bezoekers getoond. Voorbeelden zijn recensies, sterren en openingstijden.

schema.org

Social Media

Het belang van sociale media wordt bij velen nog steeds onderschat. Door de juiste kanalen voor uzelf te bepalen en in te zetten kunt u een groter succes van uw webshop maken. Het grote voordeel van zichtbaar zijn op sociale media is dat mensen gemakkelijk belangrijke informatie en content over u gaan kunnen delen en verspreiden. Gevolg is dat u beter zichtbaar bent in Google. Bijkomend voordeel is dat dit geen kosten met zich meebrengt. Een uitgelezen kans om uzelf op deze manier hoger in de markt te laten scoren.

social-media

Conclusie

Naast site optimalisatie en linkbuilding is het voor een ieder mogelijk om meer uit lokale vindbaarheid te halen. Het hebben van personeel of aanspreken van de juiste mensen dat de cultuur in een bepaalde regio kent, het mobiel vriendelijk zijn van je site, het laten tonen van uw bedrijf middels een kaart en het juist inzetten van social media zijn belangrijke aandachtspunten die nog lang niet iedereen inziet. Pak uw kans!

E-commerce Newsupdate week 39

De wereld van de e-commerce en online marketing is constant in beweging. Guapa verzamelt in de E-commerce Newsupdate het belangrijkste nieuws voor u en biedt u een overzicht van de trends en ontwikkelingen in deze wondere wereld.

Google bouwt kolossaal datacenter in Groningen

Google Groningen

Wij van Guapa weten het allang maar ook Google heeft ontdekt dat er niets boven Groningen gaat. De internet gigant maakte deze week bekend dat ze een immens groot datacenter gaan bouwen in de Groningse Eemshaven. Het bedrijf investeert daarvoor ruim zes miljoen euro. De verwachting is dat in de toekomst meer grote IT bedrijven zich in deze “Silicon Valley” van Nederland zullen vestigen. De keuze is op Groningen gevallen in verband met de zeer stabiele en hoge energie levering die het gebied heeft door meerdere energie centrales in de buurt. Ook zal de lage prijs van de grond hebben bijgedragen aan het besluit, ze gaan immers een datacentrum van 40 hectare bouwen.

Nieuw advertentieplatform van Facebook

Naar verluidt lanceert Facebook aanstaande maandag een nieuw advertentieplatform op het Advertising Week-congres in New York. Het zou gaan om een herziene versie van Atlas Advertiser Suite, dat zijn oorsprong vindt in Microsoft. Met het nieuwe platform hoopt Facebook de concurrentie aan te kunnen gaan met Google en Yahoo. Het nieuwe advertentie netwerk zal marketeers helpen om hun advertenties beter af te stemmen op hun doelgroep en de resultaten beter in kaart te brengen.

Twinkle100 uitgereikt

Twinkle100-GuapaMedia

Afgelopen week is deTwinkle100 naar jaarlijkse gewoonte weer uitgereikt. De Twinkle100 is een overzicht van de honderd in omzet grootste online retailers van Nederland. Daarnaast stelt de redactie een lijst samen van de dertig online reisorganisaties met de meeste omzet. Het gaat in de Twinkle100 om de omzet exclusief btw uit e-commerce activiteiten in Nederland aan de Nederlandse consument gerealiseerd in het voorgaande jaar. De top vijf grootste online retailers zijn: Ahold, RFS Holland Holding, Zalando, CoolBlue en Thuisbezorgd.nl. Bij de reisorganisaties is KLM de grootste, gevolgd door TUI Nederland en Sundio Groep.

 

Vente-Exclusive wint award Logistieke Webshop van het jaar

Afgelopen maandag ontving Vente-Exclusive de award Logistieke Webshop van het Jaar 2014. Ze lieten daarmee Coolblue en HelloFresh achter zich. Vente-Exclusive onderscheidt zich van de rest met de verrassende keuzes die ze maken: “Niet mainstream, maar heel succesvol” aldus de jury. De jury prees Vente-Exclusive voor de gedurfde keuzes zoals een klein aanbod en een lange levertijd. Deze keuzes steken flink af tegen de strategie van de andere finalisten Coolblue en HelloFresh, die vooral hun zondagslevering in de schijnwerpers zetten. Door de verfrissende strategie van Vente-Exclusive voorkomen ze verspilling bij de inkoop en zorgen ze voor logistieke efficiëntie bij de levering. Hiermee winnen ze vooral op gebied van duurzaamheid.

Dankzij ffShoppen.nl bepaalt klant zelf afhaalpunt

Veel webwinkeliers bieden via één bepaalde vervoerder verschillende pakket afhaalpunten aan voor de klant. Voor veel online shoppers betekent dit dat ze pakketjes alsnog niet bij hen in de buurt kunnen ophalen. De webshop ffShoppen.nl gaat dat nu anders aanpakken met hun ‘CollectYourParcel’ service. Zij zetten het gemak van de klant centraal. Op basis van postcode kunnen klanten afleverpunten selecteren, ook buiten Nederland. Doordat het sorteercentrum van ffShoppen.nl, B2C Europe, koppelingen heeft met zo’n beetje alle vervoerders is het voor hen mogelijk om deze service te bieden.

De psychologie achter de perfecte Facebook-foto

Adverteren via Facebook blijkt een zeer effectieve manier te zijn om meer traffic en/of conversie te genereren voor een webshop. Honderden webshops hebben hun succes te danken aan dit, in principe, openbare dagboek.
Het internet staat bol van de artikelen met tips hoe de beste Facebook-advertenties worden gemaakt. Echter, met betrekking tot één aspect zijn ze het allemaal eens; het belang van het beeldmateriaal. Maar liefst 70 procent van de klikken zou hiervan afhankelijk zijn. Het is dus zaak om de perfecte afbeelding te selecteren binnen uw campagne. Vóór het opzetten van de campagne wordt u geacht om een bepaald doel te bepalen, bijvoorbeeld meer traffic naar de website of likes op de Facebook-pagina genereren. Omdat u van te voren niet kunt weten welke afbeelding het beste zal converteren, biedt het platform de mogelijkheid om zes afbeeldingen te gebruiken waarbij automatisch het beeld wordt gebruikt dat het doel het best behartigd. Maar als het succes voor een zodanig groot deel afhangt van het beeldmateriaal, waar moet u dan opletten?

Allereerst wordt aangeraden om een afbeelding te kiezen dat 1200 x 628 pixels heeft. Facebook geeft een voorbeeld weer van hoe de campagne eruit zou komen te zien. U zult al snel opmerken dat u zich beter aan dit pixel-advies kunt houden.

Positionering van het logo

U hebt een prachtige foto die naadloos aansluit bij de boodschap die u uw publiek wilt meegeven, maar u wilt ook dat uw logo erbij komt. De meesten van u zullen deze hoogstwaarschijnlijk dáár plaatsen waar u hem mooi vindt staan. Dit kan voortkomen uit persoonlijke smaak, maar ook wat u gewend bent. Echter, hier laten veel adverteerders mogelijkheden liggen.
De positionering van het logo binnen uw campagne is van essentieel belang gebleken. Dit heeft alles te maken met de verwerking van informatie binnen onze hersenen. Zo worden plaatjes in het rechter deel verwerkt, tekst en cijfers in het linker deel. Ons lichaam werkt echter -zoals u wellicht weet- asymmetrisch; het rechter deel van ons brein regelt het linker deel van het lichaam en andersom. Dus als u wilt dat het plaatje optimaal wordt opgenomen, moet het logo rechts van de afbeelding of links van de slogan. Op het moment dat uw brein een foto verwerkt, wacht het linker deel om geactiveerd te worden. Als dit tekst ziet vindt er een ultieme match plaats.

Betrokken publiek

Wilt u het publiek informeren of emotioneel aanspreken met de foto? Wat voor soort publiek heeft u voor u? Mensen die zeer betrokken zijn zullen lastiger te overtuigen zijn. Wanneer mensen niet erg betrokken zijn -wat zeer waarschijnlijk is op Facebook- kan het nuttig zijn om ze emotioneel te triggeren. Dus denkt u dat mensen betrokken zijn, zorg dan voor een sterk plaatje die overtuigend overkomt en maak gebruik van sterke argumentatie. Is dit niet het geval en wilt u de mensen die enkel door Facebook heen ‘browsen’ tot actie aanzetten, gebruik dan bekende personen, experts (autoriteit) of aantrekkelijke personen. De strategie ‘overdrijven maakt de zaak duidelijk’ werkt hier ook uitstekend.

Controversieel zijn

Veel mensen denken dat het beeldmateriaal dat u gebruikt in lijn moet zijn met wat u wilt uitstralen. Uiteraard klopt dit enigszins, want u wilt een imago opbouwen. U kunt er echter ook voor kiezen om iets controversieels te doen of om iets af te beelden wat mensen niet bij het merk hadden verwacht. Niet alleen creëert u hier een buzz mee, ook worden hier impliciete houdingen mee geactiveerd. Op het moment dat de impliciete en expliciete houding hetzelfde zijn, zal er weinig veranderen in de expliciete houding naar het merk. Alleen wanneer deze verschillen, zal uw expliciete houding veranderen en past u onbewust het beeld dat mensen van uw merk hebben aan. Een mooi voorbeeld hiervan is Suitsupply met de halfnaakte modellencampagne. Suitsupply wilde van het truttige imago af en besloot naakte modellen te gebruiken in de campagne. Het bedrijf kreeg veel kritiek over zich heen omdat de campagne seksistisch zou zijn, maar trok wel veel aandacht voor het merk.

Al met al is het het belangrijkste dat uw foto opvalt tussen de talloze advertenties. U bent beperkt in het plaatsen van tekst in de foto, dus denk daar goed over na. Tot slot is het wijs om gebruik te maken van verschillende afbeeldingen, wellicht is er een patroon zichtbaar in welke foto’s wel of niet goed converteren. Dit stelt u in staat om steeds betere campagnes te maken.

Dit blog verscheen eerder op Twinkle Magazine.