Facebook wordt steeds zakelijker

Het grootste social media kanaal ter wereld wordt steeds zakelijker. Facebook heeft reeds een aantal veranderingen doorgevoerd waarmee het steeds aantrekkelijker wordt voor bedrijven om zich te focussen op het gebruik van Facebook. Maar wat kun je als bedrijf precies doen met deze nieuwe aanpassingen? Dat lees je in dit blog. Lees meer

Social Media tips voor meer traffic naar uw webshop

Er zijn vele manieren om meer traffic te genereren. Uiteindelijk heeft u traffic nodig om uw conversie en retentie te laten stijgen. Social media spelen hierin een belangrijke rol, hier bent u zich vast al van bewust. Maar wist u ook dat maar liefst 93% van de consumenten social media raadpleegt om een koop beslissing te maken? 90% daarvan geeft zelfs aan product reviews van andere consumenten te vertrouwen. U ontkomt dus niet aan de inzet van social media. In het blog van Magento worden 12 tactieken besproken. In dit blog geef ik een samenvatting. Lees meer

WhatsApp, hoe in te zetten voor e-commerce?

Dat WhatsApp de belangrijkste manier is geworden om berichten mee te versturen hoef ik u natuurlijk niet meer te vertellen. De chat app blijft groeien en telt in Nederland al meer dan 9,5 miljoen actieve gebruikers. WhatsApp behoort tot de vijf apps die wereldwijd het vaakst worden geopend. Maar hoe maakt WhatsApp het verschil voor uw organisatie?

WhatsApp wordt bij organisaties onder andere gebruikt voor het verspreiden van nieuws, interne communicatie, als webcare tool of als alternatieve nieuwsbrief. Het boek WhatsApp voor bedrijven van Jarno Duursma gaat hier dieper op in. In dit blog komen de mogelijkheden voor e-commerce aan bod.

Waarom WhatsApp?

– De doelgroep is er te vinden
– Het is een eenvoudige tool die vrijwel iedereen in Nederland begrijpt
– Mensen lezen WhatsApp berichten omdat het tussen de privé berichten binnen komt
– Het kan uw conversie verhogen

Dit laatste punt is natuurlijk zeer relevant voor e-commerce. De berichten via WhatsApp komen in een privésfeer binnen. De kans is daardoor ook groter dat mensen er op klikken. Natuurlijk is het wel heel belangrijk dat deze kans niet ‘misbruikt’ wordt. Uiteindelijk zitten mensen alleen op relevante informatie te wachten.

De basis dient in de webshop gelegd te worden. De content dient aantrekkelijk te zijn zodat mensen het willen delen. Lees in het blog ‘Sociale strategie: Private of Public share’ wanneer mensen voornamelijk content delen.

Hoe?

Er zijn verschillende manieren om WhatsApp in te zetten om te communiceren met de doelgroep.

Deelknop
Voeg op pagina’s een share button via WhatsApp toe. Zo kan een ieder dit eenvoudig delen met zijn of haar vrienden. Berichten via een bekende werken natuurlijk het beste. Dit is slechts een kleine aanpassing aan uw webshop maar dit kan grote gevolgen hebben voor uw traffic en conversie.

De deelknop is alleen zichtbaar op de mobiele website of via een app. Door te klikken op de deelknop gaat de gebruiker naar WhatsApp toe om een persoon of groep te kiezen en de link te sturen. De tekst die erbij komt te staan kunt u ook stylen. Via deze site kunt u een knop aanmaken. Helaas heeft WhatsApp nog geen API waarin getoond wordt hoe vaak iets is gedeeld.

Voorbeeld-verzendlijst-whatsappVerzendlijsten
In WhatsApp zit links bovenin een verzendlijst optie. Met deze optie is het mogelijk een bericht naar meerdere ontvangers te sturen. Het nadeel is wel dat deze berichten alleen aankomen als de ontvanger uw nummer ook in zijn of haar contactenlijst heeft staan. Dit is natuurlijk om zoveel mogelijk spam te voorkomen. Het is dus net als nieuwsbrief inschrijvingen zaak om aanmeldingen te werven. Natuurlijk geldt hierbij ook weer dat alleen relevante en interessante content wordt gewaardeerd. Bedenk dus van te voren wat u via WhatsApp wilt gaan delen en maak dit ook duidelijk richting uw doelgroep. Maak ook duidelijk hoe mensen zich aan kunnen melden en weer afmelden.

Voorbeeld:
– Voeg het [telefoonnummer] toe aan uw contactenlijst
– Stuur het bericht [WhatsApp AAN] naar het nummer
– Bij twee blauwe vinkjes bent u aangemeld
– Afmelden kan door het bericht [WhatsApp UIT] te sturen
Geef ook aan hoeveel berichten men kan verwachten, op welke tijdstippen en waar men terecht kan voor vragen. Zie ook het voorbeeld links.

Daarnaast moet u er rekening mee houden dat per verzendlijst maximaal 256 contacten toegevoegd kunnen worden. Dit zijn er dus maar weinig, maar meerdere lijsten aanmaken is geen probleem. U kunt er bijvoorbeeld een exclusieve klantengroep van maken om speciale aanbiedingen naar toe te sturen of aan te kondigen als de nieuwe collectie binnen is. Maak het dus interessant en relevant!

Groepchats
Via groepschats kunt u ook aan meerdere personen berichten verzenden. Alleen in dit geval komen alle personen bij elkaar en kunnen ze dus wel zien wie er nog meer in de groep zitten. Ook de reacties komen bij de hele groep aan. Aan een groep kunt u maximaal 99 nummers toevoegen. Een goed middel om discussies in te voeren, maar let er wel op dat u als organisator geen beheeropties heeft op de berichten. Dit wordt met name binnen organisaties gebruikt voor interne communicatie en brainstormsessies.

Webcare – Appcare
WhatsApp kan ook heel goed ingezet worden als webcare tool, het zo genoemde appcare. Aangezien bijna iedereen WhatsApp heeft en de drempel laag is om in contact te treden met uw klantenservice, is dit de toekomst. Het is dan natuurlijk wel belangrijk dat er dan ook een klantenservice is die kan reageren. Er zijn inmiddels al door bedrijven (betaalde) programma’s ontwikkeld zodat vanuit één nummer via verschillende desktops gereageerd kan worden. Hierdoor is het ook makkelijker om statistieken en tags uit de berichten te halen. Dit is wel volgens een hack van het WhatsApp systeem, dus het is wel afhankelijk van de stappen die WhatsApp zet of dit mogelijk blijft. WhatsApp heeft zelf ook een applicatie die te gebruiken is in een browser, helaas is deze alleen maar te gebruiken als de smartphone met het mobiele nummer in de buurt is. Meerdere accounts is dan geen optie en iOS ondersteund dit ook nog niet. Belangrijk bij appcare is de responsetijd, mensen verwachten net als bij een chat dat er snel gereageerd wordt. Bij een goede service hoort natuurlijk ook een stuk sales. Via WhatsApp kan ook heel goed advies worden gegeven en eventuele productfoto’s worden toegestuurd.

desktop-whatsapp

WhatsApp heeft dus veel te bieden om traffic te verhogen maar voornamelijk om uw conversie en klanttevredenheid te verhogen. Wilt u meer lezen? Het e-boek van Jarno is online te downloaden.

Onderschat online reviews en social media niet bij lokale zoekopdrachten

Men slaat tegenwoordig niet meer de studieboeken open om nieuwe kennis op te doen. We zijn in een tijd aangekomen dat kennisvergaring veelal via het internet gaat. Ook wordt er steeds meer gezocht op mobiele devices als smartphone en tablet. Dit zoeken op mobiel en tablet is niet alleen voor de grote internationale webshops van belang, maar ook de lokale ‘kleinere’ ondernemers moeten mee met deze trend. Potentiele klanten hebben talloze mogelijkheden om te bekijken of webshops aan hun wensen voldoen. U kunt hierbij onder andere denken aan cases en testimonials, maar ook reviews en social media zijn mettertijd onmisbaar geworden voor een webshop.

Lokale reviews

Zoals reeds gezegd moeten ook lokale ondernemers mee met de trends op internet gebied. Meer en meer wordt er lokaal gezocht en meer en meer moet u als webshop eigenaar zich onderscheiden van de lokale concurrent, zeker nu de concurrentie stevig groeit. Maar wat kan u nu daadwerkelijk onderscheiden ten opzichte van de concurrentie? Het antwoordt is reviews!

Uit onderzoek is gebleken dat reviews veel betekenen voor een bezoeker die een lokale zoekopdracht met een bepaald doel intypt. Zoals ook te zien is op onderstaande afbeelding, afkomstig van een Amerikaans onderzoek.

onderzoek-local-reviews

Hieruit kan de conclusie getrokken worden dat bezoekers erg veel waarde hechten aan reviews. Het merendeel zegt een onderneming te kunnen vertrouwen wanneer deze beschikt over vele positieve reviews. Sociale bewijsvoering is al heel lang een bekende overtuigingsstrategie in de marketing. Eigenlijk best logisch, klanten kunnen immers niet vooraf het product beoordelen. Dus dan is het prettig als iemand anders (een onafhankelijk persoon) dat alvast voor hen heeft gedaan. Opmerkelijk is het feit dat steeds meer bezoekers aangeven zich te laten beïnvloeden door positieve reviews. Maar 10% van de ondervraagden in 2014 zegt zich niet te richten op reviews.

Zoals gezegd moet het belang van reviews niet worden onderschat, maar staar u hier ook niet blind op. Het tonen van veel positieve reviews in combinatie met een slecht vormgegeven pagina op uw webshop nodigt bezoekers niet uit iets bij u af te nemen. Pas daarom ook SEO, bijvoorbeeld in de vorm van content optimalisatie, toe om u te onderscheiden en iets uit te stralen richting uw bezoekers.

Lokale social media

Niet alleen reviews maar ook social media spelen een belangrijke rol wat betreft ondernemingen die het moeten hebben van lokaal verkeer. Vele zullen denken dat er met social media een groot en massaal publiek wordt bereikt en dat zij niet direct invloed uitoefenen op uw webshop. Dit is niet waar, gezien social media als bijvoorbeeld Facebook, Twitter en Pinterest óók lokaal veel geld kunnen opleveren. Communicatie is hierbij het sleutelwoord voor het inzetten van social media. Wanneer goed wordt gecommuniceerd naar met name de lokale bevolking gaan uw bezoekers u anders zien. Ze gaan u zien als betrouwbaar & geloofwaardig en dit is wat u wilt, toch? Hieronder bespreek ik kort enkele essentiële social media kanalen die een must zijn wat betreft conversieverhoging voor bedrijven die zich focussen op lokaal verkeer.

1) Facebook
Door het oprichten van een lokale facebookpagina wordt het meteen zichtbaar waar uw bedrijf voor staat. Maak hierbij gebruik van foto’s al dan niet van de omgeving. Foto’s spreken meer aan dan teksten en geven de bezoeker een oprecht en betrouwbaar beeld. Houdt u hierbij in het achterhoofd dat u minimaal één keer per dag iets moet posten. Dit omdat u op deze manier de grootste impact bij uw fans achterlaat.

2) Pinterest
Wellicht is Pinterest wat minder bekend bij u. Pinterest kan minstens net zo effectief zijn als Facebook. Met Pinterest draait het om afbeeldingen. Wanneer u uw product kunt aanbieden in de vorm van mooie kwalitatief goede afbeeldingen moet u zeker Pinterest gebruiken. Ook bij dit medium spreekt een foto veel meer dan woorden. Het voordeel van Pinterest is dat het is gebaseerd op opgegeven interesses. U kunt er dus vanuit gaan dat mensen die uw pins zien al geïnteresseerd zijn in de producten of diensten die u aanbiedt. Daarbij is Pinterest één van de snelst groeiende social media, wat tot wel 30% meer conversies in uw shop kan opleveren.

3) Twitter
Twitter is op het eerste gezicht iets lastiger om lokaal in te zetten. Wat ik u hierbij als tip kan meegeven is het volgen van bedrijven, personen, verenigingen etc. die bij u in de buurt wonen/zitten. Hierbij is het vermelden van de plaats van uw bedrijf in uw gebruikersnaam aantrekkelijk. Met de tool twitter analytics is het inzichtelijk om meer gegevens van uw volgers te vergaren. Zo wordt het inzichtelijk om interesses en het aantal volgers (middels een grafiek) te kunnen bekijken. Ook is het mogelijk om te zien waar uw volgers vandaan komen. Als u bijvoorbeeld in Groningen gevestigd bent en ziet dat het merendeel van uw volgers uit het zuiden van Nederland komen doet u iets fout. Probeert u in dit geval meer lokale personen te volgen.

4) Google+
Google+ wordt bij velen als niet belangrijk of als nietszeggend beschouwd, maar kan wel degelijk grote gevolgen hebben. Google+ laat uw bedrijf in de zoekresultaten van Google zien wanneer een bezoeker een zoekopdracht naar uw bedrijf doet. Ook is het bijvoorbeeld mogelijk om via Google+ te chatten. Bij het indienen van de gegevens dient u een validatie te doen waardoor Google ervan uit kan gaan dat de waarheid wordt gesproken.

Sociale-media

5) Youtube
Tot slot wil ik Youtube als social media aandragen. Het nadeel van Youtube is dat het veel tijd kost, maar het voordeel van Youtube is dat het video’s van een bepaald product of dienst laat zien. Op deze manier kunt u tonen hoe makkelijk het gebruik van een bepaald product of dienst is, kunt u inspirerende video’s tonen of kunt u de functionaliteiten van uw assortiment makkelijk aan de bezoeker overbrengen. De verwachting is dat Youtube in 2015 zal groeien en wellicht op den duur het nummer 1 kanaal wat betreft social media gaat worden vanwege het feit dat consumenten steeds luier worden en middels een duidelijke video (waarin ze alleen maar achterover hoeven te leunen) meer over uw bedrijf komen te weten.

Conclusie

In eerste instantie denken veel lokale en ‘kleine’ ondernemers dat de grote ondernemingen een positie in de markt innemen die ten koste gaat van hen. Uit dit blog blijkt dat u als lokale ondernemer wel degelijk mee kunt spelen in de markt. Wanneer u de beschreven kanalen en technieken in dit blog toepast voor uw eigen onderneming zult u zien dat u meer traffic richting uw webshop trekt. Meer traffic leidt tot meer conversie.