Magento hosting[intro]Afgelopen week deden we een softlaunch van onze nieuwe Magento hosting dienst. Een vrij controversiële stap, want we beseffen maar al te goed dat de klanten vooral onze Magento concullega’s zullen zijn. En waarom zouden die hun waardevolle klanten bij ons gaan hosten? Een strategische uitdaging die veel overeenkomt met de kanaalconflicten waar fabrikanten mee kampen.[/intro]

Waarom we ons niet lieten tegenhouden

We hebben er letterlijk dagen met z’n allen over nagedacht. Waarom zou een concurrent bij ons hosten? Hij geeft immers zijn klanten aan ons bloot. We konden geen strategische invalshoek vinden om dat te verantwoorden. Maar het project niet doorzetten was ook geen optie, want we hebben een duidelijk missie en visie met dit concept.

What was I thinking?

Disappointed

Het probleem loste zich op toen ik in gesprek raakte met een aantal Magento bureaus. Bedrijven waarvan ik eerst dacht dat samenwerken onmogelijk zou zijn door onze concurrentie positie. Maar dit bleken hele leuke een leerzame gesprekken te zijn, waarbij er eigenlijk helemaal geen sprake van een concurrerende sfeer. De sfeer was juist als zeer open te typeren.

Tijdens deze gesprekken besprak ik ook de aanstaande lancering van onze magento hosting website. Ik vroeg de collega bureaus of ze moeite zouden hebben met het idee dat ze hun waardevolle klanten voor de hosting onder zouden brengen bij een bedrijf waar in werkelijkheid een concurrent achter zat. Totaal onverwachts antwoordde iedereen dat ze dit geen probleem vonden. Sterker nog… Ze zagen ons als collega’s en niet als concurrenten. En van klanten ‘verborgen houden’ was al helemaal geen sprake. De klanten staan immers gewoon in hun portfolio’s… What was i thinking? Dat was old school denken. Vandaag de dag werk je samen met je concurrenten.

Synergie door samen te werken

Ons hele idee van de Magento hostingdienst is juist ontstaan vanuit onze eigen frustratie met andere Magento hosting aanbieders. De één leverde slechte kwaliteit, de ander slechte service en weer een ander rekende met rare onmeetbare (voor ons dan) formules, waardoor je als klant steeds naar een hoger pakket moest. Ook had je te kampen met twee eilanden. Je had de hosting mensen en de webbouwers. En tussen die twee in zat een grijs gebied, waar je als klant de dupe van werd. Daar waren wij zo klaar mee dat we letterlijk al ons geld hebben geïnvesteerd in het ultieme hosting platform voor Magento.

Wij willen het anders doen. Wij weten waar de frustraties zitten aan de bureaukant. Wij weten waar de klant om vraagt. Wij kennen de grijze gebieden en zoeken daar juist de samenwerking op met de webbouwer. Waarom niet? We hebben een paar briljante Magento Certified Developers in dienst, die met alle liefde meedenken over hoe we de beleving van de eindklant zo goed mogelijk maken. We hebben een gezamenlijk belang. Wij een tevreden hosting klant, de webbouwer een tevreden klant, de klant blij met de performance en de klanten van de klant blij met de snelheid van de webshop.

Iets meer over het project: De strategie

We weten dus als geen ander wat voor soort hostingbedrijf we willen neerzetten, maar dan ben je er nog niet. Heel regelmatig adviseren we klanten over hoe ze hun positionering overbrengen op hun doelgroep, maar als het een eigen project betreft is het een heel ander verhaal. We hebben daarom een zwaargewicht experience designer ingeschakeld: onze eigen favoriet Henk Wijnholds. Hij zorgde ervoor dat we even afstand namen en goed hebben nagedacht over wat we willen overbrengen. Onze boodschap in een korte opsomming:

  • Wij leggen je in de watten qua service
  • Wij leveren premium performance voor een goede prijs
  • Wij investeren continu in de doorontwikkeling en optimalisatie van ons platform
  • Wij hebben verstand van Magento
  • Bij ons communiceer je met mensen, niet met systemen

usp's mh

Het ontwerp

Wij weten natuurlijk als geen ander hoe belangrijk het ontwerp is. Het ontwerp moet ervoor zorgen dat de boodschap goed overkomt en het bestelproces optimaal is. We zijn dan ook begonnen met een interactie ontwerp, waarbij we eerst de flow van de website ontwierpen (uiteraard samen met Henk). We denken dat het ontwerp dicht bij onze ideale website komt, maar we zouden geen e-commerce specialisten zijn als we niet blijven optimaliseren. We hebben dus verschillende meetsoftware geïnstalleerd om ons ontwerp continu te optimaliseren. We gebruiken o.a. Analytics, Crazy Egg, VisualWebsiteOptimizer en UserReport.

De techniek achter de website

Het liefst had ik je verteld dat we de site hebben gebouwd in Magento. Dat zou een kick-ass project geweest zijn. We hebben uiteindelijk moeten kiezen voor het branchespecifieke pakket WHMCS als backoffice en WordPress als voorkant. WHMCS is een compleet backoffice systeem voor hostingbedrijven en het was onmogelijk om al die functionaliteiten zelf te bouwen of in te bouwen in een ander systeem. WordPress is een oude liefde van ons. Voordat we ons volledig specialiseerden in Magento, deden we alles met WordPress. Er was al een volledig werkende en bewezen koppeling beschikbaar tussen WHMCS en WordPress en dat heeft uiteindelijk geleid tot de keuze om WordPress als voorkant te gebruiken.

De marketing

We hebben met magentohosting.nl natuurlijk de perfecte URL in ons bezit. Met een goed vormgegeven SEO plan moeten we organisch een toppositie kunnen behalen. Niet direct, maar over een tijdje. Verder zullen we voor exposure gaan zorgen in zowel online- als offline media. Hoe en wat we gaan doen verklappen we nu nog even niet, maar ik beloof dat ik daar later nog eens op terugkom als we het hebben uitgevoerd. Kan ik ook gelijk wat vertellen over het resultaat dat het heeft opgeleverd.

Wat vind jij?

Ik ben heel benieuwd wat jij van de nieuwe Magento hosting website vindt. Heb je nog tips voor ons? We kunnen natuurlijk iets over het hoofd gezien hebben. Welke indruk laat de website op je achter?