adwords optimalisatie

[intro]Als je start met AdWords maak je één of meerdere campagnes. Als je een paar dagen op weg bent, zie je vervolgens de eerste data verschijnen. En? Hoe presteren je campagnes? Sommige campagnes gaan wellicht goed, andere misschien wel helemaal niet. Hoe ga je ervoor zorgen dat ook die campagnes gaan presteren? In dit blogartikel geef ik je 5 tips die ervoor kunnen zorgen dat je AdWords campagnes beter gaan presteren.[/intro]

1.    Zoekwoordrapporten draaien

Wanneer doe je dit?
– Lage CTR
– Lage kwaliteitsscore
– Nieuwe zoekwoord ideeën

Als je niet tevreden bent met je CTR of als je ziet dat zoekwoorden een lage kwaliteitsscore hebben, is het verstandig om een zoekwoordrapport uit te voeren. In dit zoekwoordrapport zie je terug op welke zoektermen je door Google gebruikers bent gematched. Hier kunnen zoektermen tussen zitten waarop je niet gevonden wilt worden. Bijvoorbeeld omdat je het product niet in die kleur aanbiedt, omdat het zoekwoord niet converteert of omdat de match de CTR negatief beïnvloedt. Uiteraard kunnen specifieke redenen een rol spelen waarom je een woord zou willen uitsluiten.

Hoe draai ik een zoekwoordrapport?
Ga in de interface van Google naar de campagne, klik op de advertentiegroep die je wilt bekijken en ga naar de zoektermen uit die advertentiegroep (je kunt ook alle zoektermen uit een campagne selecteren). Klik vervolgens de zoektermen aan, waarvan je de matches wilt bekijken. Klik nu op “Zoekwoorddetails” en kies geselecteerd. Als je alle matches wilt bekijken van alle zoekwoorden in de groep hoef je niet eerst de zoektermen te selecteren. Kies dan onder “zoekwoorddetails” voor “alle”

zoekwoorddetails

Ok, ik zie de lijst, en
Als je alle matches ziet, ga je door de lijst bladeren. Kom je zoektermen tegen die je wilt uitsluiten, vink ze dan aan. Ben je de lijst doorgelopen? Scroll weer naar boven en kies voor “toevoegen als uitsluitingswoord”.

Zoektermen toevoegen
Je ziet nog een andere knop verschijnen: “toevoegen als zoekterm”. Als je hier op klikt worden de geselecteerde termen toegevoegd als zoekterm in de advertentiegroep. Pas hier goed bij op! Als de zoekterm(en) niet goed in de groep passen, omdat de relevantie minder is, maak dan een nieuwe advertentiegroep aan en plaats ze hier in.

Nog een tip: Ik sla toevoegingen die ik wil uitsluiten meestal op als “Woordgroep” of “Phrase”. Stel je wordt gematched met het zoekwoord +spiegelreflex +camera op het merk Canon, terwijl je alleen Nikon verkoopt. Je kunt dan Canon als uitsluitingswoord toevoegen als “Woordgroep” variant. Op elke volgende zoekopdracht op Google waar Canon in naar voren komt, word je niet op vertoond.

2.    Advertentieteksten testen

Wanneer doe je dit?
– Lage CTR bij een advertentievariant
– Eigenlijk is dit een continu proces.

Je advertentietekst is wederom een belangrijke schakel om je account te optimaliseren. Mijn advies: test hier frequent mee. Je advertentietekst is het eerste wat een Google gebruiker van jou ziet.
Probeer verschillende varianten uit, maar maak niet te grote verschillen. Je doel is uiteindelijk om de perfecte advertentietekst te maken, dus wil je leren wat wel werkt en wat niet werkt.

Een advertentietekst bestaat uit 5 onderdelen:

De Titel van de tekst
Beschrijvingsregel 1
Beschrijvingsregel 2
www.DisplayURL.nl
http://www.DaadwerkelijkeURL.nl/specifieke-pagina

Als je gaat testen, maak dan twee advertenties waarin je één onderdeel anders maakt. Neem bijvoorbeeld twee verschillende titels. Houd de rest wel hetzelfde. Als je data gaat verzamelen, weet je in ieder geval wat beter werkt.
Tip: Een campagne staat meestal ingesteld op “optimaliseren voor klikken” of “optimaliseren voor conversies”. Als je wilt gaan testen met advertenties, moet je de instellingen bekijken en eventueel aanpassen. Ga hiervoor naar het tabblad “instellingen” en zoek naar “Advertentieweergave, advertentieroulatie, frequency caps”. Kies vervolgens voor “rouleren voor onbepaalde tijd”. Schrik niet van de melding die je krijgt.

advertentieweergave

3.   Landingspagina’s testen

Wanneer doe je dit?
– Continu

Nadat een gebruiker op je advertentie heeft geklikt, is de landingspagina het eerste wat hij ziet. Het is van groot belang dat de bezoeker uitkomt op een pagina die aansluit bij zijn zoekopdracht.
Gebeurt dit niet, dan is hij snel weer weg. Test het gebruik van landingspagina’s zorgvuldig en gebruik alleen varianten als je ook daadwerkelijk varianten hebt. Maak eventueel andere varianten en laat een groep op deze pagina landen.

Belangrijke sturingsdata
Sturingdata waar je naar kunt kijken zijn succespercentage, time on site, pages per visit en bounce percentage. Voor die laatste drie is het handig dat je Google analytics hebt gekoppeld met je AdWords account. Time of site en pages per visit zeggen iets over de opgedane interesse. Hoe langer een bezoeker online is geweest, hoe hoger de interesse (over het algemeen). Overigens: een hoog bounce percentage zegt niet altijd iets over de kwaliteit van een landingspagina. Beschouw dit niet als hard cijfer. Een bounce is wanneer iemand een pagina van je website bezoekt en vervolgens weer weggaat. Iemand kan dan wel twee minuten op je pagina zijn geweest en de informatie hebben gevonden waar hij naar op zoek was.

Voor AdWords is mijn stelregel altijd: het kost geld dus moet het geld opleveren. Een lager bounce percentage voor AdWords is dus zeker wenselijk.

4.    Test met verschillende biedingen

Wanneer doe je dit?
– Te lage of juist hoge CTR
– Als je ROI of CPA niet conform je doelstelling is (of juist ver daarboven)
– Als je vanaf het begin hoog inzet met bieden en betere posities krijgt

Je bod (wat je maximaal bereid bent te betalen voor een klik) is uiteindelijk een van de belangrijkere factoren die je positie bepalen. Speel gerust met je bod. Wees niet bang om het aan te passen.

Als je een lage CTR hebt, kijk dan eens naar je positie. Is die gemiddeld lager dan 3, bied dan eens een beetje bij. Staat je positie strak tussen 1 en 1,5, dan kun je wel een beetje afbieden. Je positie zal waarschijnlijk niet veel zakken, maar je betaalt wel minder. Zo krijg je meer verkeer voor hetzelfde geld.

Is je ROI of CPA niet conform je doelstelling? Kijk dan naar je bod i.c.m. je positie en maak een paar zuilen. Neem bijvoorbeeld positie 1 t/m 3. Voldoen deze zoektermen niet aan je doel? Bied dan af. Neem dan de posities 4 en lager en doe daar het zelfde trucje mee. Je kunt hier ook nog meenemen of je wel op zoektermen wilt blijven adverteren.

Hoe groter het verschil met je vorige bod, hoe heftiger het verschil zal zijn na de wijziging.

5.    Optimaliseer je budget / campagnes opsplitsen

Wanneer doe je dit?
– Campagnes worden geremd door het budget.
– Als uit een zoekwoordrapport nieuwe ideeën komen

Als je dagbudget niet groot genoeg is, zal Google de melding geven dat je campagne wordt beperkt door het dagbudget. Een oplossing zou dan kunnen zijn om je budget te vergroten. Google geeft een indicatie van hoe groot je nieuwe dagbudget zou moeten zijn om volledig zichtbaar te zijn.

Maar stel dat je dat geld niet beschikbaar hebt? Of je bent nieuwsgierig en wilt niet zomaar een dagbudget verhogen, zonder te weten of het wel met het huidige budget uit kan? Ik zou je dan eerst adviseren om een zoekwoordrapport uit te voeren. Maar soms zijn er nog andere, duidelijke optimalisatiekansen.

Hoe presteren de advertentiegroepen?
In een campagne zijn altijd advertentiegroepen die meer verkeer genereren dan andere. En er zijn advertentiegroepen die meer conversies genereren dan andere. Hoeveel budget gebruiken deze advertentiegroepen? En hoeveel procent is dat van je dagbudget? En op welk tijdstip van de dag wordt dit gebruikt?

Stel je hebt tien advertentiegroepen in één campagne. Eén advertentiegroep gebruikt nagenoeg al het budget. Andere advertentiegroepen hebben nagenoeg geen kliks.
Wat je kunt doen, is de advertentiegroep die veel budget gebruikt in een eigen campagne zetten met een eigen budget. Als de advertentiegroep goed presteert, kun je overwegen om wel extra budget naar deze nieuwe campagne te schuiven; de advertentiegroep heeft immers bewezen dat hij positief bijdraagt aan je doel.

De overige negen advertentiegroepen in de oude campagne laat je nu gewoon doordraaien en je kijkt wat er gebeurt. Komen er meer kliks op binnen? Krijg je nu meer conversies? Ja? Dan kun je vanaf nu weer verder optimaliseren met deze campagne. Met je nieuwe campagne kun je dan ook weer aan de slag.

Nu kun je je afvragen, had ik dan niet gewoon direct het dagbudget kunnen verhogen? Had gekund, maar je weet dan niet of de afgesplitste advertentiegroep nog steeds al het budget zou gebruiken. En omgekeerd: je wilt goed presterende advertentiegroepen niet belemmeren in hun presteren door ze te vergezellen van andere advertentiegroepen.

Gratis campagne check?
Ik hoop dat ik je met deze tips een beetje op weg heb geholpen in het optimaliseren van je AdWords account. En natuurlijk zijn er veel meer mogelijkheden om je account te optimaliseren.

Wil je nog meer tips? Dat kan! Stuur me dan snel een mail. Ik geef twee campagne checks van een half uur weg, waarin ik heel concreet je ga voorzien van een aantal tips.