Als webwinkel eigenaar bent u waarschijnlijk voortdurend op zoek naar handige tips en oplossingen om uw bezoeker te verleiden de volgende stap te zetten naar het uiteindelijke doel van uw webshop, conversie!

Het verleiden begint al in de zoekmachine en natuurlijk op de eerst “landingspagina” in uw webwinkel. Toch wordt de uiteindelijke keuze tot aankoop bepaald op de product pagina’s, daarom MOET deze perfect zijn ingericht op de conversie te optimaliseren.

Het kan dan ook zeker lonen om een paar uur tijd te investeren in de productpagina van de producten in uw webshop, dit kan namelijk een flinke stijging in uw omzet betekenen.

Geen bezoeker is hetzelfde

Bent u zich bewust van het feit dat de ene bezoeker de andere niet is? Of gaat u ervan uit dat alle mensen in uw doelgroep voldoen aan het beeld dat u van hen heeft. Profileer daarom uw webshop en omschrijf duidelijk de USP’s (Unique Selling Points) op elke pagina van uw webshop. Dit helpt bij de beeldvorming die uw bezoekers van uw webshop vormen.

Tip 1: Visualiseer op elke pagina uw USP’s.

Hierdoor kan uw bezoeker worden overtuigd om het product bij uw webwinkel te bestellen en niet bij uw concurrent. Zorg ervoor dat uw USP’s meteen goed zichtbaar zijn, als de bezoeker ernaar moet zoeken mist het zijn doel.

Uw bezoeker is onzeker

Voor uw bezoeker overgaan tot een aankoop heeft deze altijd nog een aantal vragen waar men antwoord op wil om de laatste onzekerheden weg te nemen.

Denk hierbij aan vragen zoals:


  • ‘Zou het product wel op voorraad zijn?’
  • ‘Wanneer heb ik eigenlijk het in huis?’
  • ‘Wat zijn de verzendkosten?’
  • ‘Wat als het product kapot gaat?’
  • ‘Wat als ik het product toch niet leuk vind?’
  • ‘Hoe kan ik het product betalen?’

Het duidelijk antwoord geven op deze en andere vragen kunnen de laatste onzekerheden wegnemen, denk hier goed over na en zorg ervoor dat uw op een overzichtelijke wijze antwoord geeft op deze vragen. Als uw bezoeker moet zoeken naar deze antwoorden dan zal deze eerder geneigd zijn af te haken. En dat wilt u natuurlijk niet.

Tip 2: Vermeld de voorraadstatus.

Uw bezoekers willen graag weten of het product op voorraad is. Het is voor u als webshop eigenaar vanzelf sprekend, voor uw bezoeker is dit echter niet het geval. Ze zien de producten wel in uw webshop staan toch willen ze zeker zijn dat het op voorraad is. Het beste is om gelijk het aantal wat u op voorraad heeft te vermelden. (lees hier meer over in tip 15)

 

Tip 3: Vermeld duidelijk de levertijden.

Laat ook hier niets aan het toeval over en laat zeker uw bezoeker niet oneindig zoeken naar de levertijden. Toon ze duidelijk en helder op uw productpagina’s. Maak het concreet en meldt een duidelijk voordeel zoals “vandaag voor 14uur besteld is morgen in huis!” hiermee maak je van een bezoeker eerder een koper.

Tip 4: Vermeld duidelijk de verzendkosten.

Niemand houd niet van verrassingen achteraf. Als je ernaar moet zoeken is dit vaker een verloren bezoeker dan een bestellende klant. Je wilt toch zelf ook niet dat je in de winkel aan de kassa wordt geconfronteerd met extra kosten die nergens in de winkel duidelijk staan aangegeven? Vermeld daarom duidelijk op de productpagina wat de verzendkosten zijn.

Tip 5: Geeft u garantie? Geef dit dan aan!

Neem elke mogelijke vorm van onzekerheid bij uw bezoekers weg, vermeld daarom ook alle mogelijke informatie over garanties.

Tip 6: Uw retourbeleid.

Er zijn nog te vaak webwinkel eigenaren die het erg lastig vinden om duidelijkheid te scheppen over retouren, men denkt nog vaak dat je alles omtrent retouren zover mogelijk moet weg stoppen om ervoor te zorgen dat klanten minder terugsturen. Wat als wij u zouden vertellen dat het aantal bestellingen in uw shop kunnen toenemen als u hier duidelijk over bent? Zou u deze informatie dan eerder prijs geven? Ook hiervoor geld neem zoveel mogelijk onzekerheden weg bij uw bezoeker, hierdoor wordt deze eerder een koper.

Tip 7: Communiceer betaalmethoden.

Door duidelijk de betaalmethoden te communiceren op de productpagina zorg je voor vertrouwen en neem je wederom onzekerheden weg. Wederom wordt uw bezoeker geen zoeker en kunnen ze lekker lui online bij u shoppen. Tip 8: Visualiseer logo’s die vertrouwen opwekken. Laat op elke pagina uw keurmerken zien, zeker op de productpagina. Dit geeft uw bezoeker bewust en onbewust vertrouwen. Wederom zal dit toenemende vertouwen bijdragen aan de conversie en daar bent u toch uiteindelijk een webshop voor begonnen?

Tip 9: Toon shopreviews van klanten.

Wanneer uw bezoekers tevreden zijn en u hen hiervoor een platvorm biedt om dit met u en anderen te delen, zorg er dan voor dat u deze waardevolle informatie weergeeft op de productpagina. We weten namelijk al sinds jaar en dag, als er 1 schaap over de dam is… U hoeft hierbij echt niet bang te zijn voor negatieve reviews, ook deze dragen bij aan vertrouwen van uw bezoekers. We zijn toch allemaal mensen.

Tip 10: Gebruik geen agressieve buttons.

Blijf altijd vriendelijk tegen uw klanten en bezoekers. Denk niet aggressieve knoppen met wervelende teksten bij zullen dragen aan meer conversie.

Neem hierbij altijd in gedachte wat u zelf prettig zou vinden om te lezen op een bestel knop. Doe dit bij elke “Call-to-action” dit zorgt voor een gebruiksvriendelijke webshop en u geeft uw bezoekers niet de kans op nare gedachten of ideeën te ontwikkelen.

Tip 11: Gebruik niet teveel call-to-actions.

Wij werken altijd volgens het KISS model, Keep It Stupid en Simple. Zorg ervoor dat het begrijpbaar blijft, laat uw bezoeker niet verzuipen in informatie en mogelijkheden en geef het helder weer. LESS IS MORE! De meest belangrijke call-to-action is de bestel knop, zorg ervoor dat deze in het oog springt en de aandacht vasthoud. Geef verder niet te veel weer of zorg ervoor dat er meer optie verschijnen als de bezoeker verder naar beneden scrolt.

Tip 12: Lekker veel afbeeldingen.

Doe jezelf en de bezoeker een plezier en laat het product op zoveel mogelijk verschillende manier zien. Belicht alle kanten en laat toepassingen zien. Iedereen vindt het leuk om plaatjes te kijken dus voorzie hierin.

Tip 13: Neem ‘ik heb een vraag over dit product’ op.

Mocht een bezoeker dan nog een vraag hebben over een product zorg er dan voor dat deze vraag snel en makkelijk kan worden gesteld. Wij zouden ervoor pleiten om vragen die zijn gesteld over een bepaald product ook gelijk weer te geven bij het product. Zorg er dan natuurlijk wel voor dat het antwoord er bij staat. Dit is extra content voor uw webshop en neemt eventueel ook onzekerheden van andere bezoekers weg.

Tip 14: Toon eventueel ook video!

Wat vaak als lastig word ervaren door shoppers is men het product op internet niet kan beleven. Je kunt het namelijk (nog) niet ruiken, voelen of proeven. Wel kun je ervoor zorgen dat dit voor een groot deel wel kan, laat video zien bij je producten. Een uitleg video of een leuk filmpje van het gebruik van een product. Maak het daarmee tastbaar en breng het product bij de klant in de huiskamer.

Tip 15: Creëer schaarste.


Het is een feit, als er van een bepaald product nog maar een aantal op voorraad zijn dan zullen de laatste sneller verkopen dan de eerste. Als een product schaars is dan neemt de drang tot aankoop toe. Heb je dan alles op de productpagina verder goed en duidelijk georganiseerd dan zal dit zeker positief effect hebben op uw conversies.

Tip 16: Iedereen wil het zo snel mogelijk in huis hebben.


Vermeld bijvoorbeeld op uw productpagina: ‘Bestel binnen 30 minuten dan kunnen wij uw bestelling vandaag nog versturen’. Op deze manier vergroot wederom de kans dat bezoekers het product snel in het winkelmandje plaatsen.

Er worden online ook steeds meer cadeaus gekocht voor speciale gelegenheden zoals Kert, Sinterklaas en Vader- of Moederdag. Ook hier kan dan weer onzekerheid ontstaan. Uw bezoekers willen namelijk de zekerheid dat hun bestelling op tijd in huis is. Wat heb je aan een kerst cadeau in de eerste week van januari…

Neem ook deze onzekerheid weg en vermeld op uw site tot wanneer men kan bestellen op gegarandeerd de bestelling nog op tijd in huis te hebben.

Tip 17: Laat zien hoeveel anderen hen voor zijn gegaan.

Uit diverse onderzoeken is naar voren gekomen dat bezoekers meer voorkeur hebben voor producten die meerdere mensen hebben gekocht. Gebruik het effect van sociale bevestiging op jouw productpagina! Een hele goede mogelijkheid is om hiervoor de like button van Facebook op te nemen op uw productpagina.

Tip 18: Iedereen wil winnen!

Elke consument vindt het leuk om iets te kunnen winnen, daartegenover staat dat men het dan ook vervelend vindt om iets te verliezen. Een psychologische theorie, ook wel bekend als ‘loss aversion’, blijkt dat het gevoel van verliezen dubbel zo krachtig is als het gevoel van winnen. Op jouw productpagina kun je dit ook toepassen wanneer je een speciale kortingsactie hebt voor een product.

Dus niet: ’20% korting op dit product. Bestel direct!’

Echter: ‘Mis deze 20% korting op dit product niet. Bestel direct!’

Tip 19: Toon specifieke informatie om jouw product te kunnen verkopen.

Wanneer je elektronica verkoopt vermeld dan informatie over verbruik en energielabels.

Tip 20: Bezoeker willen voordelen kopen en geen eigenschappen!


Natuurlijk is het belangrijk om duidelijk de eigenschappen te vermelden bij elk product. Denk niet dat dit bij gaat dragen aan conversie. Wat hiervoor beter werkt is het duidelijk vermelden van voordelen. Als u deze voordelen vermeld doe dit dan met bullets om duidelijk te maken waar de bezoeker ze kan vinden.

Test gratis

Om bovenstaande tips op jouw productpagina te testen kun je gratis testtools gebruiken, zoals bijvoorbeeld Google Website Optimizer. Door middel van een A/B test of multivariate test via Google Website Optimizer kun je meten welke tips of combinaties van tips de hoogste conversie optimalisatie geven

Mocht wij u kunnen adviseren of de punten technisch kunnen doorvoeren dan kunt u vrijblijvend contact met ons opnemen.