Categorieën
Conversie optimalisatie Online marketing

11 tips voor e-commerce succes in de fashion branche

Een succesvolle webshop runnen in de fashion branche is hard werken. De concurrentie is moordend en het uiterlijk, de gebruiksvriendelijkheid en de mobielvriendelijkheid van je webshop zijn cruciaal. Op het blog van Magento vonden we deze 11 tips voor webshopeigenaren in de fashion branche.

1 | Wees lief voor je vaste klanten

Volgens de Harvard Business Review kan het 5-25% meer kosten om nieuwe klanten te werven dan om bestaande te houden. Je klantretentiestrategie moet daarom loyaliteitsprogramma’s bevatten zoals kortingen voor frequente klanten. Vaste klanten zijn veel minder geneigd om de sites van concurrenten te bekijken als ze weten dat ze bij jou goede producten kunnen bestellen voor een betere prijs.

2 | Bied goede service

Niets frustreert klanten meer dan slechte klantenservice. Als je retourneren lastig maakt, kijken klanten de volgende keer bij een concurrent. Goede service kan de verkoopcyclus drastisch verkorten en ervoor zorgen dat klanten terugkomen.

{{cta(‘606c6d4e-dee1-4486-8f00-182872913728′,’justifycenter’)}}

3 | Geef klanten een reden om terug te komen

Zet e-mailmarketing in om je klanten regelmatig aanbiedingen te doen. Het liefst stuur je relevante aanbiedingen naar specifieke klantgroepen.

4 | Gebruik mooie productfoto’s

Bij fashion gaat het natuurlijk om hoe het eruitziet. Gebruik dus foto’s van hoge kwaliteit en niet de foto’s die iedereen gebruikt. Huur als het kan een fotograaf in om je eigen foto’s te maken en vertel een verhaal met je productfoto’s.

5 | Vertel verhalen

Schrijf niet gewoon duidelijke productomschrijvingen, maar creëer levendige omschrijvingen die klanten helpen om zich voor te stellen hoe het zou zijn om het product te bezitten.

6 | Wees goed vindbaar

Zoekmachine optimalisatie is een cruciaal onderdeel van je e-commerce strategie. Als je webshop niet goed te vinden is, hoe kun je dan verwachten dat mensen massaal bij je bestellen? Zorg dus ervoor dat de content op de productpagina’s geoptimaliseerd is voor het juiste zoekwoord en dat de meta-informatie goed gevuld is. Zie ook het artikel over SEO copywriting en “” href=””/waarom-laat-google-een-andere-title-zien/”” target=””_blank”” rel=”” noopener””>het artikel over meta-tags.

7 | Zoek de juiste partners

Slimme partnerships zijn altijd belangrijk als het gaat om het ontwikkelen van een succesvolle fashion webshop. Relaties opbouwen met belangrijke beïnvloeders en bloggers kan van onschatbare waarde zijn. Denk ook aan het plaatsen van gastblogs op fashion websites en blogs.

{{cta(’92d9b46d-0b71-4edf-ba4e-ebfc89a9ef5b’,’justifycenter’)}}

8 | Houd het simpel

De gebruikerservaring moet fantastisch zijn. Een klant moet heel eenvoudig een product kunnen vinden en bestellen. Is de productomschrijving niet duidelijk? Zijn de productfoto’s klein of onscherp? Is de checkout een beetje onhandig? Met één klik gaat je klant naar één van je vele concurrenten…

9 | Wees mobielvriendelijk

Tegenwoordig móet een webshop responsive zijn. Niet alleen omdat een steeds groter deel van je bezoekers je shop via een tablet of smartphone bezoekt, maar ook omdat Google ‘mobielvriendelijkheid’ meeneemt bij het ranken van webshops.

10 | Focus

Je onderscheidend vermogen is heel erg belangrijk in de modebranche. Je kunt je het beste focussen op een bepaalde niche en je profileren als expert/autoriteit voor die niche.

11 | Zorg dat je prijsstelling klopt

Na alle moeite die je hebt gedaan om klanten naar je producten te laten kijken, wil je natuurlijk niet dat ze op het laatste moment afhaken omdat de concurrent een net iets lagere prijs hanteert. Denk daarom goed na over de prijzen in je webshop. Is de prijs hoger dan bij de concurrent, dan moet daar iets tegenover staan. Denk ook aan het gebruik van kortingscodes en het bepalen van verzendkosten.

Lees het Engelse blog op Magento.com.